Accu wordt leeggetrokken in één rit

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Morts
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A Touring

Accu wordt leeggetrokken in één rit

Bericht door Morts »

Goedemorgen,

Ik heb problemen met de elektra van mijn V-Strom: een 650 ABS uit 2008 met 80k op de teller.

Hoe het begon: vorige week startte de motor nog wel op mijn werk maar tijdens de rit naar huis (45km) begon mijn abs-storingslampje te knipperen, werd de (dashboard)verlichting zwakker, begon de motor te stotteren, viel het dashboard uit en vervolgens ook de motor zelf. Gestrand dus... Ik heb een aantal weken geleden al een keer eerder met een lege accu op het werk gestaan en ben toen door de ANWB weer op weg geholpen. Accu thuis opgeladen (Tecmate Optimate 3) en een paar weken weer kunnen rijden zonder problemen. Ik had toen zelf het vermoeden dat ik mijn handvatverwarming aan had laten staan hoewel ik dat toen al vreemd vond omdat ik dat altijd check. De handvatverwarming is overigens direct aan mijn accu gekoppeld.

Maar nadat ik van de week onderweg stil was komen te vallen heb ik direct een nieuwe accu besteld (Yuasa YTXB12, oude was een YTX12-BS) en de volgende dag ontvangen en geplaatst. 's Ochtends richting werk gegaan en zonder (merkbare) problemen aangekomen. Na een dag werken wilde ik de motor weer starten maar helaas, accu leeg... Balen maar ik heb hem nog wel aan kunnen duwen. Enige accessoire die ik heb is handvatverwarming en die heb ik losgekoppeld om te kunnen afstrepen wat de oorzaak kan zijn. Na ongeveer een kilometer of 30 begon mijn abs-storingslampje weer te knipperen en merkte ik dat de verlichting ook zwakker was. Groot-lichtsignaal geven werkte ook heel zwakjes en de claxon klonk als een verkouden ouwe vent. Uiteindelijk wel thuisgekomen maar dus met dezelfde problemen. Vervolgens dat nog een dag herhaald met beide accu's opgeladen maar in beide gevallen, met oude en nieuwe accu, werd deze in één rit leeg getrokken. Gister ben ik net aan, met een hoop gestotter en oplopende stationairstand, thuisgekomen.

Vervolgens met de multimeter aan de slag gegaan. Nieuwe accu opgeladen en getest:
- opgeladen 12.88v
- contact aan loopt dan terug naar 12.08v
- gestart stationair 12.17v
- 3000 toeren 12.33v
- stationair 12.09v
- 4000 toeren 12.40v

- na een woon-werk rit 11.89v

Eerstvolgende stap is de spanningsregelaar testen maar ik wilde jullie hulp alvast inroepen, mede omdat ik elektronisch niet goed onderlegd ben. Kan iemand op basis van het bovenstaande al een richting geven waar het defect vermoedelijk zit?

Alvast bedankt! :duim:
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Re: Accu wordt leeggetrokken in één rit

Bericht door Iron Horse »

Laadspanning is veel te laag, moet richting de 14 volt zijn. De laadspanning is altijd hoger dan de maximale spanning van een opgeladen accu, dus zou al minimaal 13 volt moeten zijn. Zal dus ergens in het laadcircuit zitten. Kijk even in het wph voor de juiste waardes.

Het wph zegt: Charging output (Regulated voltage):14.0 – 15.5 V at 5 000 r/min.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Morts

Bericht door Morts »

Zou de nieuwe accu ook nog een maandagochtend modelletje kunnen zijn of is de kans erg klein dat ik nu met twee kapotte accu's zit..?

Een wphb heb ik helaas nog niet (nodig gehad). Maar ik denk dat het moment gekomen is om er eentje te bestellen. Op het forum niet kunnen vinden maar ik heb deze zien staan op Bol: https://www.bol.com/nl/nl/p/suzuki-dl65 ... 102242225/

Heeft iemand in de tussentijd de waardes voor me? En moet er gedemonteerd worden en zo ja wat, om de metingen te kunnen doen?
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me onwaarschijnlijk dat het je accu is. Kijk even in je e-mail.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Morts

Bericht door Morts »

Bedankt Rob! De accu heeft een nachtje aan de lader gestaan dus die ga ik zo losgooien. Vanavond eerst testen en dan richting de spanningsregelaar. Ik houd jullie op de hoogte.
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Kan ook veroorzaakt worden door een doorgebrande stator. Is mij ook een keer overkomen. :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Adri
Scottie
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800 DE

Bericht door Scottie »

Ik zou zeggen, meten is weten.
Dus als ie gestart is en de spanning gaat niet richting de 14 volt (Bij een beetje gas geven)
Dan heb je mogelijk een draadbreuk, een defect in de spanningsregelaar of dynamo.

Check wat je aan spanning hebt voor de spanningsregelaar
Of trek de connector los en meet welke weerstand(en) je hebt (Op de draden van de dynamo
Sufos
DL1000 berijder

Bericht door Sufos »

Het staat los van je probleem met de accu. Waarom sluit je de handvatverwarming rechtstreeks aan op de accu? Dat is vroeg of laat vragen om problemen, dat ga je gegarandeerd een keer vergeten. Een relais ertussen en je bent klaar.
Morts

Bericht door Morts »

Meten is inderdaad weten! Gisteravond aan de slag gegaan maar man, man.. wat was die connector van de dynamo slecht te bereiken zeg. :frusty: Zat pal achter achter frame. Even overwogen om de airbox in zijn geheel te verwijderen maar gelukkig bleek dit toch niet nodig. Met het nodige gepiel en het loshalen van een aantal slangen die op de airbox zaten aangesloten lukte het uiteindelijk toch. :duim:

Eerst ben ik de weerstand gaan meten op de dynamo. Volgens het WPH moest dat tussen de 0.2 en 0.7 0hm liggen. Op alledrie de draden was de weerstand 0.8 ohm. Vervolgens getest op kortsluiting met het akoestische signaal op de multimeter en op alledrie de draden ook kortsluiting gemeten. Conclusie: dynamo naar z'n grootje en vermoedelijk doorgebrand (?).

Ik heb de spanningsregelaar niet verder doorgemeten omdat ik daar al helemaal niet bij kan zonder de airbox te verwijderen en als het even niet nodig is, dan doe ik dat liever niet maar daarvoor graag jullie advies: is de volgorde nu een nieuwe dynamo kopen, plaatsen, testen en indien er stroom opgewekt wordt de conclusie trekken dat de spanningsregelaar het prima doet? Of ook eerst/of na plaatsen van de dynamo ook de spanningsregelaar testen?

Is er verder nog een specifiek merk of type dynamo aan te raden? Ik zag nl. dat er verschillende varianten en prijsklasses zijn.
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Sufos schreef: wo 12-02-2025, 22:52 Het staat los van je probleem met de accu. Waarom sluit je de handvatverwarming rechtstreeks aan op de accu? Dat is vroeg of laat vragen om problemen, dat ga je gegarandeerd een keer vergeten. Een relais ertussen en je bent klaar.
Tis maar een idee, maar de Oxford Handvatverwarming Premium schakelt zichzelf uit wanneer er te weinig stroom voorhanden is.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Sufos
DL1000 berijder

Bericht door Sufos »

Dat hebben ze volgens mij nagenoeg allemaal wel. Alleen de oudere types niet en de hele goedkope van bijvoorbeeld Aliexpress had het ook nooit.
Maar als je eenmaal al handvatverwarming hebt is een relais de goedkoopste oplossing. Van het helemaal leegtrekken wordt je accu ook niet beter van.
Scottie
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 800 DE

Bericht door Scottie »

Morts schreef: do 13-02-2025, 11:14 Meten is inderdaad weten! Gisteravond aan de slag gegaan maar man, man.. wat was die connector van de dynamo slecht te bereiken zeg. :frusty: Zat pal achter achter frame. Even overwogen om de airbox in zijn geheel te verwijderen maar gelukkig bleek dit toch niet nodig. Met het nodige gepiel en het loshalen van een aantal slangen die op de airbox zaten aangesloten lukte het uiteindelijk toch. :duim:

Eerst ben ik de weerstand gaan meten op de dynamo. Volgens het WPH moest dat tussen de 0.2 en 0.7 0hm liggen. Op alledrie de draden was de weerstand 0.8 ohm. Vervolgens getest op kortsluiting met het akoestische signaal op de multimeter en op alledrie de draden ook kortsluiting gemeten. Conclusie: dynamo naar z'n grootje en vermoedelijk doorgebrand (?).

Ik heb de spanningsregelaar niet verder doorgemeten omdat ik daar al helemaal niet bij kan zonder de airbox te verwijderen en als het even niet nodig is, dan doe ik dat liever niet maar daarvoor graag jullie advies: is de volgorde nu een nieuwe dynamo kopen, plaatsen, testen en indien er stroom opgewekt wordt de conclusie trekken dat de spanningsregelaar het prima doet? Of ook eerst/of na plaatsen van de dynamo ook de spanningsregelaar testen?

Is er verder nog een specifiek merk of type dynamo aan te raden? Ik zag nl. dat er verschillende varianten en prijsklasses zijn.

Als je 0.8 meet, zou ik de dynamo niet direct verdenken als probleem. Want wat doet je multimeter bijvoorbeeld als je beide meetpennen tegen elkaar houdt? Als daar 0.1 of 0.2 uitkomt. Tel dat bij de gemeten waardes en dan is het volgens mij een prima ding. (Dus 0.8 - 0.2 maakt 0.6 even ter verduidelijking)
Je zou m dan nog een keer op wisselspanning kunnen meten, als de motor draait. Vroeger was ik blij als ik dan rond de 60 volt zag. (Losse connector, open spanning dus)

Toevoeging: Meten naar massa. Daar zou je oneindig hoog moeten meten. Je geeft aan dat je daar sluiting meet. Dan is er inderdaad iets niet goed.
Als dit het geval is, zou ik hem demonteren en nogmaals meten. (Ik vind ze nogal prijzig om zomaar te vervangen)

Spuit bij het monteren van deze connectoren een beetje contactspray, om uit te sluiten dat de overgang in de stekkers niet het probleem is.

Doorgebrand zou volgens mij een oneindige of hele hoge weerstand moeten geven. Is immers zoiets als een draadbreuk.

En als je hem toch wil vervangen, ga voor een originele, ja, die dure. Desnoods met 3 maanden garantie van de sloop.
Morts

Bericht door Morts »

Aangezien de onderdelen vertraging hadden opgelopen kon ik vandaag pas weer gaan sleutelen. Motor op z'n kant gelegd om de olie niet af te hoeven tappen, vervolgens de boel opengemaakt en jawel, de dynamo bleek doorgebrand. De diagnose klopte dus. Met pijn en moeite het deksel eraf weten te krijgen (17 jaar niet van z'n plek geweest) en de boel eens onderworpen aan een inspectie. Helaas bleek de pakking aan zowel de kant van het blok als het deksel verkleefd te zijn met het aluminium. Met een hoop geduld en wat glasschraper mesjes aan de gang gegaan en geprobeerd zonder beschadigingen de resten te verwijderen. Dat is grotendeels gelukt. Nu vraag ik me alleen af hoe nauw dat komt. Dicht de nieuwe pakking eventuele minuscule restjes en/of beschadigingen af of moet het echt brandschoon zijn? Ik ben nog aan de gang gegaan met de dremel om het deksel te polijsten maar dat lukt maar beperkt. Andere optie dit ik bedacht was om de nieuwe pakking aan beide zijden licht in te smeren met vloeibare pakking om eventuele beschadigingen goed af te dichten. Maar ik weet niet of dat een goed plan is?

Helaas moest ik overigens stoppen omdat ik de juiste momentsleutel niet bleek te hebben. De mijne begint bij 19Nm en ik had een kleiner bereik nodig. :frusty: Maandag even naar de winkel en dan weer verder!

Na openen van het deksel:
20250222_105927.jpg
20250222_105940.jpg
Morts

Bericht door Morts »

En hier na het schoonmaken van de randen. Voldoende zo?
20250222_212103.jpg
20250222_212109.jpg
20250222_212159.jpg
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Ik weet niet wat je met de dremel gedaan hebt, maar de pasvlaken met een dremel bewerken lijkt mij geen goed idee. Voor je het weet maak je op het pasvlak een "kuiltje" waardoor de pakking niet meer goed kan afdichten.

Aan de foto's te zien heb je de pasvlakken goed schoon gekregen. Wanneer je de kleine stukjes restanten niet kunt voelen lijkt het mij dat je deze met een gewone pakking goed zou moeten kunnen afdichten.
Groeten,
Adri
Dascher
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2021

Bericht door Dascher »

Ik plaats zelf nooit meer een gewone pakking, ik doe alles met siliconen vloeibare pakking.
Ik heb een keer bij iemand het weer overnieuw kunnen doen omdat die begon te lekken en ik had een originele pakking gemonteerd.
Dun laagje erop en klaar.
Morts

Bericht door Morts »

De dremel heb ik alleen gebruikt om de rand van het deksel te polijsten, maar heel lichtjes. De randen voelen redelijk glad. Het doorvoerrubber van de sensor bleek alleen te hoog dus die heb ik bij moeten snijden. En dat gedeelte is lastig te dichten met vloeibare pakking dus ga toch voor de papieren denk ik, al dan niet in combinatie met vloeibaar her en der.
Morts

Bericht door Morts »

Weer even een update!

Dynamo vervangen en alles staat weer in elkaar. Nu een nachtje aankijken of er geen olielekkages zijn en morgen proberen en doormeten. Als het goed is dus bijna weer :-)}
Morts

Bericht door Morts »

Paar dagen verder en hij loopt weer als een zonnetje! Dank voor het meedenken! :bye:
Plaats reactie