Ik heb problemen met de elektra van mijn V-Strom: een 650 ABS uit 2008 met 80k op de teller.
Hoe het begon: vorige week startte de motor nog wel op mijn werk maar tijdens de rit naar huis (45km) begon mijn abs-storingslampje te knipperen, werd de (dashboard)verlichting zwakker, begon de motor te stotteren, viel het dashboard uit en vervolgens ook de motor zelf. Gestrand dus... Ik heb een aantal weken geleden al een keer eerder met een lege accu op het werk gestaan en ben toen door de ANWB weer op weg geholpen. Accu thuis opgeladen (Tecmate Optimate 3) en een paar weken weer kunnen rijden zonder problemen. Ik had toen zelf het vermoeden dat ik mijn handvatverwarming aan had laten staan hoewel ik dat toen al vreemd vond omdat ik dat altijd check. De handvatverwarming is overigens direct aan mijn accu gekoppeld.
Maar nadat ik van de week onderweg stil was komen te vallen heb ik direct een nieuwe accu besteld (Yuasa YTXB12, oude was een YTX12-BS) en de volgende dag ontvangen en geplaatst. 's Ochtends richting werk gegaan en zonder (merkbare) problemen aangekomen. Na een dag werken wilde ik de motor weer starten maar helaas, accu leeg... Balen maar ik heb hem nog wel aan kunnen duwen. Enige accessoire die ik heb is handvatverwarming en die heb ik losgekoppeld om te kunnen afstrepen wat de oorzaak kan zijn. Na ongeveer een kilometer of 30 begon mijn abs-storingslampje weer te knipperen en merkte ik dat de verlichting ook zwakker was. Groot-lichtsignaal geven werkte ook heel zwakjes en de claxon klonk als een verkouden ouwe vent. Uiteindelijk wel thuisgekomen maar dus met dezelfde problemen. Vervolgens dat nog een dag herhaald met beide accu's opgeladen maar in beide gevallen, met oude en nieuwe accu, werd deze in één rit leeg getrokken. Gister ben ik net aan, met een hoop gestotter en oplopende stationairstand, thuisgekomen.
Vervolgens met de multimeter aan de slag gegaan. Nieuwe accu opgeladen en getest:
- opgeladen 12.88v
- contact aan loopt dan terug naar 12.08v
- gestart stationair 12.17v
- 3000 toeren 12.33v
- stationair 12.09v
- 4000 toeren 12.40v
- na een woon-werk rit 11.89v
Eerstvolgende stap is de spanningsregelaar testen maar ik wilde jullie hulp alvast inroepen, mede omdat ik elektronisch niet goed onderlegd ben. Kan iemand op basis van het bovenstaande al een richting geven waar het defect vermoedelijk zit?
Alvast bedankt!