Ik heb even geleden een wee-strom ABS van 2007 gekocht, met 68.000km op de teller.
Nu zitten er een paar rare geluiden in die ik niet kan thuisbrengen, en ben ik een beetje bang dat er toch iets deftigs mis is.
Ik heb gezien dat de laatste eigenaar hem ongeveer 1 jaar heeft gehad, en dat er in die periode geen onderhoud werd uitgevoerd.
piep/sleep/huil-geluidje:
Vanaf ik 70km/u of sneller rijd, komt er een raar geluid dat het midden houdt tussen slepend metaal, windgehuil en een slippende distributieriem zoals je soms hoort bij auto's
het geluid is soms ook pulserend, wat me eerst deed denken aan turbulente wind in de kuip of een probleem met een wiellager, maar ik vind verder geen aanwijzigingen in die richting.
Dat geluidje hoor ik soms ook, maar veel minder, bij lage snelheden, en verdwijnt als ik mijn koppeling intrek. (enkel bij lage snelheid, bij hoge snelheid blijft het)
Koppeling ?
ter info: ik heb nu een givi airflow gemonteerd, maar voorheen met het originele scherm was dit ook al zo
rammel/bonk/klunk:
Bij het vertrekken uit stilstand hoor ik soms iets in den aard van een rammelend en zwaar stuk carrosserie. Soms lijkt het ook wat op het geluid wanneer je een motor in eerste versnelling zet, maar dan zwaarder.
Oliepeil:
Overlaatst olie ververst. Leeg laten lopen op de zijpikkel, en dan gevuld op de middenbok met +/- 2,7 liter. Het oliepeil in het glaasje was OK; wel al redelijk donker en een beetje wit schuim erop.
Na mijn eerste rit gisteren sinds het vriesweer zag ik dat het oliepeil plots veel te hoog stond (volledig glaasje gekleurd), en de olie pikzwart zag. Mogelijk dus niet goed leeggelopen ?
Wel op straat gedaan, en die helt een klein beetje af, maar niet zo enorm veel dacht ik...
Anyway, buiten al deze twijfels/problemen vind ik het nog steeds een geweldige motor! Dus hopelijk kunnen jullie enkele tips geven en komt alles snel in orde zodat ik met volle teugen kan genieten. Anders zal ik terug met mijn SevenFifty moeten rijden vrees ik...
Alvast bedankt voor jullie technisch inzicht