Ophogen achterkant
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Ophogen achterkant
Hoi,
ik heb de stap gewaagd, ik heb de achterzijde opgehoogd middels het vervangen van de zogenaamde ''dogbones'' door andere, kortere varianten.
De ''dogbones / tailrisers'' besteld via Ebay op:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OC:NL:3160
Binnen een paar dagen waren ze in huis. Voor de zekerheid ze een paar lagen blanke lak gegeven zodat ze niet te snel aangetast worden voor vocht en troep/pekel.
Beschrijving zit erbij en eigenlijk is het een fluitje van een cent als je die goed volgt. Het enige dat je even in de gaten moet houden is dat het vast zetten bij voorkeur met een momentsleutel moet, met een aanhaalmoment van 78 Nm, wat weer terug te vinden is in het werkplaatshandboek waarvan er genoeg circuleren.
Even kort samengevat het resultaat in cijfers:
Voor montage, dus originele waarden:
- motor op middenbok, afstand tussen hart achteras recht omhoog gemeten tot bovenzijde zadel: 63 cm
- staand op de wielen, laagste punt voorkant zadel tot de grond: 81 cm,
- staand op wielen, achterkant zadel tot de grond: 91 cm.
Na montage:
- motor op de middenbok, astand tussen hart achterad recht omhoog gemeten tot bovenzijde zadel: 65 cm
- staand op de wielen, laagste punt voorkant zadel tot de grond: 84 cm,
- staand op de wielen, achterkant zadel tot de grond: 95 cm.
het achterwiel heeft nog ongeveer 2 cm speling tot de grond als de motor op de middenbok staat.
ik heb wat foto's bijgevoegd, hoop dat het lukt met het plaatsen.
Ik ben tevreden met de verbetering in uiterlijk, net die paar cm extra ruimte tussen het spatbord/zadel en het wiel maken de motor net iets sportiever en potenter. Met rijden heb ik nog niet veel gemerkt maar ga nog wel wat experimenteren met de vering nu. Bodemspeling is wel merkbaar gegroeid, ik kom minder snel met de middenbok en mijn laarzen aan de grond in lange snelle bochten.
http://imageshack.us/g/835/90659973.jpg/
groeten,
Stan
ik heb de stap gewaagd, ik heb de achterzijde opgehoogd middels het vervangen van de zogenaamde ''dogbones'' door andere, kortere varianten.
De ''dogbones / tailrisers'' besteld via Ebay op:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OC:NL:3160
Binnen een paar dagen waren ze in huis. Voor de zekerheid ze een paar lagen blanke lak gegeven zodat ze niet te snel aangetast worden voor vocht en troep/pekel.
Beschrijving zit erbij en eigenlijk is het een fluitje van een cent als je die goed volgt. Het enige dat je even in de gaten moet houden is dat het vast zetten bij voorkeur met een momentsleutel moet, met een aanhaalmoment van 78 Nm, wat weer terug te vinden is in het werkplaatshandboek waarvan er genoeg circuleren.
Even kort samengevat het resultaat in cijfers:
Voor montage, dus originele waarden:
- motor op middenbok, afstand tussen hart achteras recht omhoog gemeten tot bovenzijde zadel: 63 cm
- staand op de wielen, laagste punt voorkant zadel tot de grond: 81 cm,
- staand op wielen, achterkant zadel tot de grond: 91 cm.
Na montage:
- motor op de middenbok, astand tussen hart achterad recht omhoog gemeten tot bovenzijde zadel: 65 cm
- staand op de wielen, laagste punt voorkant zadel tot de grond: 84 cm,
- staand op de wielen, achterkant zadel tot de grond: 95 cm.
het achterwiel heeft nog ongeveer 2 cm speling tot de grond als de motor op de middenbok staat.
ik heb wat foto's bijgevoegd, hoop dat het lukt met het plaatsen.
Ik ben tevreden met de verbetering in uiterlijk, net die paar cm extra ruimte tussen het spatbord/zadel en het wiel maken de motor net iets sportiever en potenter. Met rijden heb ik nog niet veel gemerkt maar ga nog wel wat experimenteren met de vering nu. Bodemspeling is wel merkbaar gegroeid, ik kom minder snel met de middenbok en mijn laarzen aan de grond in lange snelle bochten.
http://imageshack.us/g/835/90659973.jpg/
groeten,
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ophogen achterkant
Spreekt iets meer tot de verbeelding. Alhoewel ze natuurlijk ook direct op Imageshack zichtbaar zijn. Direct klikbare link is dan http://imageshack.us/g/835/90659973.jpg/


























Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hoi Rob,
bedankt...ik heb zitten K...zakken met dat imageshack maar kreeg het niet voor elkaar. Ben duidelijk beter met hardware aan gereedschap dan dat digitale gedoe!!
groeten!
bedankt...ik heb zitten K...zakken met dat imageshack maar kreeg het niet voor elkaar. Ben duidelijk beter met hardware aan gereedschap dan dat digitale gedoe!!
groeten!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ophogen achterkant
Ach, ieder zo z'n ding. En daar is een forum ook goed voor; om elkaar te helpen met dit soort kleinigheidjes. Het is op zich heel eenvoudig. Je had ze al op Imageshack staan. Klik je daar een enkele foto aan dan klik je vervolgens met je rechter muisknop op de foto om het menu te laten verschijnen en kiest Afbeelding URL kopiëren. Plak die link in je bericht en zet er de IMG tags omheen en klaar is Stan
.



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Ophogen achterkant
He Stan, ik zit er ook over te denken om die van mij wat te verhogen, kun je vertellen wat de lengte van de dogbones waren die er op zaten en die je er opgezet hebt ? Ik heb die van mij al even opgemeten en die zijn 120 mm, hart op hart. Andere vraag is of je bij het monteren geen last hebt van de veerdemper die weer (onder grote druk) ingedrukt moet worden ?
Alvast bedankt voor je reactie.
groet Jan
Alvast bedankt voor je reactie.
groet Jan
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Mooi en uitgebreid beschreven
Merk je nu niet dat de motor meer de bocht " invalt "omdat er meer gewicht op de voorkant komt ??
O, en die vraag hierboven over de veer

Merk je nu niet dat de motor meer de bocht " invalt "omdat er meer gewicht op de voorkant komt ??
O, en die vraag hierboven over de veer

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Ophogen achterkant
Op de middenbok is je veer helemaal uitgeveerd. Bij het loshalen van de dogbones zal je achterwiel dus op de grond vallen en moet je het wiel weer iets optillen om de nieuwe dogbones vast te kunnen maken.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hoi Jan,
Kan het zijn dat er bij jou al andere onder zitten? Bij mij zijn de originelen die eronder zaten, gemeten van hart tot hart 140 mm....dus das wel raar als die van jou maar 120 mm zijn?! Die vervangende zijn maar een fractie korter zoals te zien op de foto.
Antwoord op de vraag van Tulipan...ik kan niet zeggen dat ie merkbaar scherper stuurt en/of de bocht invalt. Ik heb wel de veervoorspanning aan de voorzijde iets verhoogd, een halve stelgroef als je begrijpt wat ik bedoel. Daardoor wordt de geometrie(iets) herstelt en dus ook het stuurgedrag.
Het wasmij puur te doen omhet uiterlijk, bodemspeling en zithoogte.
Groeten,
Stan
Kan het zijn dat er bij jou al andere onder zitten? Bij mij zijn de originelen die eronder zaten, gemeten van hart tot hart 140 mm....dus das wel raar als die van jou maar 120 mm zijn?! Die vervangende zijn maar een fractie korter zoals te zien op de foto.
Antwoord op de vraag van Tulipan...ik kan niet zeggen dat ie merkbaar scherper stuurt en/of de bocht invalt. Ik heb wel de veervoorspanning aan de voorzijde iets verhoogd, een halve stelgroef als je begrijpt wat ik bedoel. Daardoor wordt de geometrie(iets) herstelt en dus ook het stuurgedrag.
Het wasmij puur te doen omhet uiterlijk, bodemspeling en zithoogte.
Groeten,
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Stan, je hebt gelijk, die van mij zijn ook 140 mm hart op hart. Ik heb ze nog weer even nagemeten. Ik dacht dat ik het nog wist toen ik reageerde, niet dus. Ik vond het nl vreemd dat die dogbones van mij even lang waren als die van mijn vriendin (althans van haar V-strom) en haar motor zou al verlaagd zijn, beweerde men, toen we die kochten. Ik was al bang dat ik ook over een "minibike" beschikte maar dat is dus kennelijk niet zo en zijn zowel die van mij als van haar nog origineel in hoogte. Als het maar een kleine moeite is om ze eronder te zetten dan wil ik zo'n verhoging ook wel proberen. En een verhoogd zadel voor een betere zit. In elk geval bedankt voor je info.
vriendelijke groet Jan
vriendelijke groet Jan
Re: Ophogen achterkant
En wat hebben deze dogbones gekost? Mijn dealer ruilt ze voor €100,- met me...
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hoi,
als je zoekt op Ebay en dan binnen de europese unie, vindt je vanzelf diverse aanbieders vanaf 25 euro. Met verzendkosten erbij kom je dan ongeveer rond de 35 euro uit.
let wel even op dat je dogbones besteld om je motor te VERHOGEN er worden er ook diverse aangeboden om de boel te verlagen.
Zelf plaatsen is goed te doen, zeker als je motor is voorzien van een middenbok.
groeten,
Stan
als je zoekt op Ebay en dan binnen de europese unie, vindt je vanzelf diverse aanbieders vanaf 25 euro. Met verzendkosten erbij kom je dan ongeveer rond de 35 euro uit.
let wel even op dat je dogbones besteld om je motor te VERHOGEN er worden er ook diverse aangeboden om de boel te verlagen.
Zelf plaatsen is goed te doen, zeker als je motor is voorzien van een middenbok.
groeten,
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
had nog een aantal links bewaard zag ik:
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... fid=206256
http://www.lustracing.co.uk/suspension/ ... -kits.html
http://www.motorpartsonline.nl/product_ ... s_id=11135
ik ben voor de bovenste en goedkoopste gegaan...eerst maar eens uitproberen dacht ik. Ik vond die van Lustracing het mooist..maar daar is de prijs ook naar.
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... fid=206256
http://www.lustracing.co.uk/suspension/ ... -kits.html
http://www.motorpartsonline.nl/product_ ... s_id=11135
ik ben voor de bovenste en goedkoopste gegaan...eerst maar eens uitproberen dacht ik. Ik vond die van Lustracing het mooist..maar daar is de prijs ook naar.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Hallo stan, ik heb ook de bones besteld bij bikefarm. Heb jij ze al binnen? Ben erg benieuwd hoe dat rijdt. Ik heb geen middenbok dus zal een takel moeten gebruiken bij het monteren.
(Herstel) ik zie net dat jij die foto's had geplaatst. Heb je al meer ervaringen met het rijden na de verhoging?
Groeten Erwin.
(Herstel) ik zie net dat jij die foto's had geplaatst. Heb je al meer ervaringen met het rijden na de verhoging?
Groeten Erwin.
Re: Ophogen achterkant
BikeFarm heeft ook een 20mm kit. Naar mijn mening ideaal voor de 650.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Wat ik wel goed merk is net even iets meer bodemspeling in de bochten. Voorheen zat ik vrij snel aan de grond met laarzen en aan de linkerzijde het uitstekende gedeelte van de middenbok. Ik kan niet zeggen dat ik verder echt iets merk aan het stuurgedrag maar heb zoals hierboven ook vermeld, aan de voorzijde ook de veervoorspanning verhoogd om de oorspronkelijk geometrie weer te herstellen.DL'er schreef:Hallo stan, ik heb ook de bones besteld bij bikefarm. Heb jij ze al binnen? Ben erg benieuwd hoe dat rijdt. Ik heb geen middenbok dus zal een takel moeten gebruiken bij het monteren.
(Herstel) ik zie net dat jij die foto's had geplaatst. Heb je al meer ervaringen met het rijden na de verhoging?
Groeten Erwin.
Het was mij meer te doen voor het uiterlijke plaatje (heb een V-strom altijd te laag gevonden voor het oog en daardoor een nogal suf uiterlijk) en iets meer bodemspeling.
groeten,
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Ik had de +35 mm besteld, echter heb ik deze week waarschijnlijk de -35 in huis gekregen. De lengte van hart tot hart is 156mm en niet de 135mm die jij eronder hebt geplaatst Stan. Ik heb al een e-mail naar ze toe gestuurd hoe we dit op gaan lossen.
Komt vast wel goed, maar duurt wat langer zo
.
Komt vast wel goed, maar duurt wat langer zo

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ophogen achterkant
Als je wilt verhogen heb je kortere nodig en als wilt verlagen heb je langere dogbones nodig. Dus als je +35 hebt besteld is dat voor verlaging.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hmmmm...balen maar idd, zal vast wel worden opgelost, beetje geduld hebben.
Met +35 bedoelen ze dat de hoogte +3,5 cm wordt en niet dat de dogbones 35 mm langer zijn. Denk dat ze gewoon de verkeerde gestuurd hebben....kan gebeuren.
Met +35 bedoelen ze dat de hoogte +3,5 cm wordt en niet dat de dogbones 35 mm langer zijn. Denk dat ze gewoon de verkeerde gestuurd hebben....kan gebeuren.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ophogen achterkant
Het kan verwarrend zijn, hoger / lager, langer / korter, plus / min ....... 



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Ik heb afgelopen maandag mijn reservoir achter de afstelschroef van de achterveer laten bijvullen.
Omdat de veer er toch onderuit was, heb ik er meteen dogbones van + 25 mm van Bikefarm op laten zetten.
Ik heb Hyperpro voor en achter en daar ben ik erg blij mee. Maar ik begon in de bochten de grond te raken.
Toen wist ik nog niet dat het reservoir niet meer vol was en de veervoorspanning dus niet optimaal kon benutten.
Nu met correcte afstelmogelijkheden en dogbones is het echt teveel.
Ik merk dat de motor teveel naar voren hangt en de achterkant te stug is. Voor kan de poot nog 1 cm omhoog,
dat zou het evenwicht wat terug kunnen brengen, maar achter staat de veervoorspanning al slap en toch blijft
ie stug. Morgen haal ik ze er weer onderuit, ik vind het veel te leuk om over drempels en kuilen te rossen

Omdat de veer er toch onderuit was, heb ik er meteen dogbones van + 25 mm van Bikefarm op laten zetten.
Ik heb Hyperpro voor en achter en daar ben ik erg blij mee. Maar ik begon in de bochten de grond te raken.
Toen wist ik nog niet dat het reservoir niet meer vol was en de veervoorspanning dus niet optimaal kon benutten.
Nu met correcte afstelmogelijkheden en dogbones is het echt teveel.
Ik merk dat de motor teveel naar voren hangt en de achterkant te stug is. Voor kan de poot nog 1 cm omhoog,
dat zou het evenwicht wat terug kunnen brengen, maar achter staat de veervoorspanning al slap en toch blijft
ie stug. Morgen haal ik ze er weer onderuit, ik vind het veel te leuk om over drempels en kuilen te rossen


Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Ophogen achterkant
De vorkpoten 1 centimeter doorsteken heeft veel meer effect op de geometrie dan de achterkant 1 centimeter ophogen. De kunst is de balans te vinden eens je de vering op orde hebt. Voor mij is die balans vorkpoten 0,9 cm laten doorsteken en achterkant 1 cm opgehoogd (custom dogbones). Mijn fiets heeft nu de lichtvoetigheid van een ballerina op spietsen. Gewoon telepathisch sturen.
@Tulipan: probeer misschien eerst eens die vork terug normaal te zetten.
@Tulipan: probeer misschien eerst eens die vork terug normaal te zetten.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Dat wordt de volgende optie;
Voorpoten niet doorsteken ( om te beginnen ) en dogbones +25 mm.
Eerst eens kijken hoe de bochten nu gaan met de originele Hyperpro stelling.
Hij komt nu weer goed omhoog, eens kijken of ik nu platter door de bochten ga of
dat het niet verder kunnen aanspannen naar stand 4 de oorzaak van het grondcontact was.
Voor volle bepakking wil ik gaan denken aan die volgende optie.
Want de stugheid in de achterveer ga ik solo niet compenseren, gewoon te stug
Met volle bepakking en duo zou ik waarschijnlijk de voorveerspanning niet op 5 hoeven zetten
om het extra gewicht op te vangen, omdat de 25mm dogbones al een stugge vering geeft.
Maar da`s mijn kronkel
Edit: Ik zal morgen eerst nog eens het schroefje onder de demper nog eens wat losser zetten.
Als ik de achterveer soepeler kan krijgen gaat ie die centimeter voor omhoog.
Mocht het schroefje niet voldoende effect hebben, gaat het verhaal hierboven in werking.
Voorpoten niet doorsteken ( om te beginnen ) en dogbones +25 mm.
Eerst eens kijken hoe de bochten nu gaan met de originele Hyperpro stelling.
Hij komt nu weer goed omhoog, eens kijken of ik nu platter door de bochten ga of
dat het niet verder kunnen aanspannen naar stand 4 de oorzaak van het grondcontact was.
Voor volle bepakking wil ik gaan denken aan die volgende optie.
Want de stugheid in de achterveer ga ik solo niet compenseren, gewoon te stug

Met volle bepakking en duo zou ik waarschijnlijk de voorveerspanning niet op 5 hoeven zetten
om het extra gewicht op te vangen, omdat de 25mm dogbones al een stugge vering geeft.
Maar da`s mijn kronkel

Edit: Ik zal morgen eerst nog eens het schroefje onder de demper nog eens wat losser zetten.
Als ik de achterveer soepeler kan krijgen gaat ie die centimeter voor omhoog.
Mocht het schroefje niet voldoende effect hebben, gaat het verhaal hierboven in werking.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Vandaag de voorpoten weer op de originele stand gezet, stuurt beter.
Maar omdat we eindelijk regen hebben hier ( en niet zo´n beetje
) wordt het uitproberen
maar naar een latere datum geschoven. Eerste indruk, wat stugger maar niet storend.
Ga de komende week met schroevendraaiers rond rijden om voor en achterkant zo goed mogelijk
af te stellen. Mocht eea niet uitpakken zoals ik gedacht heb, gaat de Hyperpro afstelling er weer onder.
Maar omdat we eindelijk regen hebben hier ( en niet zo´n beetje

maar naar een latere datum geschoven. Eerste indruk, wat stugger maar niet storend.
Ga de komende week met schroevendraaiers rond rijden om voor en achterkant zo goed mogelijk
af te stellen. Mocht eea niet uitpakken zoals ik gedacht heb, gaat de Hyperpro afstelling er weer onder.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
En daar heb jij eerder een hele mooie uitleg van gegeven, mijn dank
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ag#p110743

http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ag#p110743
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hoi Tulipan,Tulipan schreef:Dat wordt de volgende optie;
Voorpoten niet doorsteken ( om te beginnen ) en dogbones +25 mm.
Eerst eens kijken hoe de bochten nu gaan met de originele Hyperpro stelling.
Hij komt nu weer goed omhoog, eens kijken of ik nu platter door de bochten ga of
dat het niet verder kunnen aanspannen naar stand 4 de oorzaak van het grondcontact was.
Voor volle bepakking wil ik gaan denken aan die volgende optie.
Want de stugheid in de achterveer ga ik solo niet compenseren, gewoon te stug![]()
Met volle bepakking en duo zou ik waarschijnlijk de voorveerspanning niet op 5 hoeven zetten
om het extra gewicht op te vangen, omdat de 25mm dogbones al een stugge vering geeft.
Maar da`s mijn kronkel
Edit: Ik zal morgen eerst nog eens het schroefje onder de demper nog eens wat losser zetten.
Als ik de achterveer soepeler kan krijgen gaat ie die centimeter voor omhoog.
Mocht het schroefje niet voldoende effect hebben, gaat het verhaal hierboven in werking.
Ik heb er niet voor gestudeerd maar de dogbones ( origineel of anderen) maken je vering niet stugger. Als jouw vering na het bijvullen van dat reservoir te stug is geworden, zit er waarschijnlijk te veel in. Of jouw Hyperpro veer is te zwaar in combinatie met het gevulde reservoir. Volgens mij hebben de dogbones daar weinig tot geen invloed op.
Groeten!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Mmm, eender welke veringspecialist zegt dat die dogbones wel een verschil maken. En het lijkt ook logisch want zo'n link is een hefboom.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Ach...zij zijn de specialisten en wat betreft de hefboomwerking heb je gelijk. Ik heb er persoonlijk niets van gemerkt, dat ie stugger of minder stug is gaan veren en bij jou is het gekomen nadat die olie is bijgevuld, toch?!
Succes ermee in ieder geval.
Succes ermee in ieder geval.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Nee, de olie die bijgevuld is, is de olie in het reservoir achter de stelschroef.
Die kan wat verdampen bij zware belasting voor lange tijd ( volbeladen vakanties bv )
Dat is een hydrolisch systeem dat de veervoorspanning regelt ( die 5 ringen op de achterveer ).
Dat heeft dus alleen met de SAG afstelling te maken, niets met de demper zelf, die olie zit onderin en
regelt de demping. Die je weer afstelt met dat kleine schroefje onderaan de demper
Omdat er iets teveel in het reservoir zit, kan ik hem nu niet meer naar de 0 ringen stand draaien.
Hij blijft op 0.5 ring staan. Die ietsie veervoorspanning heb ik al nodig voor de kofferset die er eigenlijk altijd op zit.
Ik kan hem nu doordraaien naar 5.5 ringen. Maar daar zal ie met dogbones nooit komen.
Kan zijn dat ik wat kritischer ben omdat ik Hyperpro gewend ben, da´s al een wereld van verschil in vering
En jij hebt waarschijnlijk nog de originele, die eigenlijk te slap is, die door het ophogen wat stugger ( beter ) wordt.
Die kan wat verdampen bij zware belasting voor lange tijd ( volbeladen vakanties bv )
Dat is een hydrolisch systeem dat de veervoorspanning regelt ( die 5 ringen op de achterveer ).
Dat heeft dus alleen met de SAG afstelling te maken, niets met de demper zelf, die olie zit onderin en
regelt de demping. Die je weer afstelt met dat kleine schroefje onderaan de demper
Omdat er iets teveel in het reservoir zit, kan ik hem nu niet meer naar de 0 ringen stand draaien.
Hij blijft op 0.5 ring staan. Die ietsie veervoorspanning heb ik al nodig voor de kofferset die er eigenlijk altijd op zit.
Ik kan hem nu doordraaien naar 5.5 ringen. Maar daar zal ie met dogbones nooit komen.
Kan zijn dat ik wat kritischer ben omdat ik Hyperpro gewend ben, da´s al een wereld van verschil in vering

En jij hebt waarschijnlijk nog de originele, die eigenlijk te slap is, die door het ophogen wat stugger ( beter ) wordt.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Nou eigenlijk was het meer het stelschroefje onderaan de veer.Leville schreef:SAG is uw vriend.
Na twee weken bewust hobbels nemen en duo rijden heb ik de afstelling voor de Hyperpro gevonden.
Ga nu met gemak ( koffers en duo ) over zeer slecht onderhouden buurtweggetjes met 50/60 km/h
en de veer klapt niet meer, sterker mopje achterop vind het zelfs comfortabel

De achterveer stond vroeger altijd in stand 5 als ik met koffers en duo reed, nu in stand 3,
ik merk dat ik meer veerweg heb, en het stelschroefje staat wat ruimer.
Het was toch even wennen met de toegenomen hoogte van voor en achterkant, maar de zekerheid komt terug.
Kortom: Het afstellen kost wat meer werk na de Hyperpro afstelling, maar je krijgt er een langere
veerweg voor terug. En een fiets die hoger op de poten staat


Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Ben erg tevreden met de ophoging. Heb nu meer negatieve veerweg over.
En met 25mm ophogen zou je de grond raken met de bok.
NIET met SW Motech bok. Die is wat hoger en heb nog een krappe centimeter speling.
Kan dus nog steeds de ketting smeren op de normale manier

En met 25mm ophogen zou je de grond raken met de bok.
NIET met SW Motech bok. Die is wat hoger en heb nog een krappe centimeter speling.
Kan dus nog steeds de ketting smeren op de normale manier


Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Ophogen achterkant
Even Off Topic: Wordt niet eens tijd voor een andere ketting? Ik zie toch volgens mij echt vastzittende schakels... 

- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Goed gezien kerel, dank
Heb de nieuwe kettingset al 5 maanden in huis, maar hoop dat ie het nog zo´n 2000km volhoud.
Dan kunnen meteen de banden vervangen worden. Dan zou de ketting er 35.000 km opzitten en de banden 17.000 km

Heb de nieuwe kettingset al 5 maanden in huis, maar hoop dat ie het nog zo´n 2000km volhoud.
Dan kunnen meteen de banden vervangen worden. Dan zou de ketting er 35.000 km opzitten en de banden 17.000 km

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Heb wat overdreven, de afstand is wat minder, maar raakt dus niet de grond met SW Motech bok en 2.5 cm ophogen


Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: Ophogen achterkant
Gewoon een plankje onder de middenbok en het probleem is opgelost.
Honi soit qui mal y pense!!
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Later zat ik te denken dat het inderdaad een probleempje gaat worden als er een band op ligt met nieuw profiel
Dan ga ik maar eens een plankje zoeken ja....

Dan ga ik maar eens een plankje zoeken ja....
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5152
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Ophogen achterkant
Die heb je zo gevonden. Voor je kop zit er nog eenTulipan schreef::
Dan ga ik maar eens een plankje zoeken ja....

Sorry Tulipan, kon het niet laten. Brabander hé
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Ophogen achterkant
Dat is het probleem met velen; zien de splinter ( in dit geval plankje
) bij de ander, maar de balk bij zichzelf niet 


Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Dan heb ik met mijn originele Suzuki middenbok toch meer speling na 3,5 cm ophogen.....Tulipan schreef:Heb wat overdreven, de afstand is wat minder, maar raakt dus niet de grond met SW Motech bok en 2.5 cm ophogen
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Same here. Ook ruimte genoeg met nieuwe heidi's om de ketting te smeren met de originele bok.
Re: Ophogen achterkant
Ach, het is geven en nemen. Want de originele bok is niet compatibel met zo'n ultra-handig Touratech zijstaanderplaatje.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Ophogen achterkant
Heb nergens last van met mn suzuki middenbok en mn ultra handige chiel-zijstandaard-verbreder...
Gr. Chiel
Re: Ophogen achterkant
ik weet dat het een oud topic is maar stel de vraag toch maar.
wat gebeurt er met de ketting bij bijv. 35 mm verhoging, komt daar meer ruimte in of juist minder?
de ketting die er bij mij om ligt is niet de nieuwste meer en dus zou verder spannen niet meer lukken,en in dat geval is er ook een setje tandwielen en ketting nodig vermoed ik.
wat gebeurt er met de ketting bij bijv. 35 mm verhoging, komt daar meer ruimte in of juist minder?
de ketting die er bij mij om ligt is niet de nieuwste meer en dus zou verder spannen niet meer lukken,en in dat geval is er ook een setje tandwielen en ketting nodig vermoed ik.
Re: Ophogen achterkant
Hoi Marc,
Goed dat je in een oud topic postte. Dan blijft alle info tenminste bij elkaar.
Als je veerweg vergroot, kan het zijn dat je "chain growth" toeneemt. Nu, het is de speling op je ketting die dat compenseert. Dus je ketting mag gewoon niet strak gespannen staan. Anders zal de spanning op de ketting de veringsfunctie belemmeren. Maar bij een correct gespannen ketting, rekt de ketting alleen door slijtage. (In dat opzicht is me wel verteld dat je bij een fiets met meer veerweg je ketting iets minder mag aanspannen dan bij bvb. een buikschuiver.)
Goed dat je in een oud topic postte. Dan blijft alle info tenminste bij elkaar.
Als je veerweg vergroot, kan het zijn dat je "chain growth" toeneemt. Nu, het is de speling op je ketting die dat compenseert. Dus je ketting mag gewoon niet strak gespannen staan. Anders zal de spanning op de ketting de veringsfunctie belemmeren. Maar bij een correct gespannen ketting, rekt de ketting alleen door slijtage. (In dat opzicht is me wel verteld dat je bij een fiets met meer veerweg je ketting iets minder mag aanspannen dan bij bvb. een buikschuiver.)
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hoi Marc,
Ik heb geen waarneembare verandering kunnen constateren, heb mijn ketting niet hoeven spannen danwel juist slapper moeten zetten.
Gr.
Stan
Ik heb geen waarneembare verandering kunnen constateren, heb mijn ketting niet hoeven spannen danwel juist slapper moeten zetten.
Gr.
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Ophogen achterkant
Wanneer je de achterkant verlaagd met 2 cm, moet je dan de voorvork ook 2 cm in de kroonplaat omhoog schuiven?
mvrgr Teake
mvrgr Teake
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Hangt er vanaf wat je wilt bereiken. Wil je hetzelfde stuurkarakter houden dan zou ik zeggen van wel, alhoewel 2cm doorsteken wel erg veel is, dan houd je wel heel weinig veerweg over voor en loop je het risico zo ver in te veren dat je met de onderste kroonplaat tegen de bovenkant van de onderpoten te komen.
De V-strom staat standaard vrij veel achterover waardoor is nogal licht stuurt. Ik heb de achterkant verhoogd en aan de voorkant de voorpoten 1 cm doorgestoken waardoor ie dus wat meer op zijn neus komt te staan. Hij reageert hierdoor wat directer en er komt meer gewicht op het voorwiel waardoor je meer druk hebt op je voorwiel.
Als je achter zou verlagen en niet zou doorsteken aan de voorzijde krijg je een beetje het chopper effect (overdreven gezien natuurlijk.) ik zou beginnen met 1 cm doorsteken aan de voorzijde.
gr.
Stan
De V-strom staat standaard vrij veel achterover waardoor is nogal licht stuurt. Ik heb de achterkant verhoogd en aan de voorkant de voorpoten 1 cm doorgestoken waardoor ie dus wat meer op zijn neus komt te staan. Hij reageert hierdoor wat directer en er komt meer gewicht op het voorwiel waardoor je meer druk hebt op je voorwiel.
Als je achter zou verlagen en niet zou doorsteken aan de voorzijde krijg je een beetje het chopper effect (overdreven gezien natuurlijk.) ik zou beginnen met 1 cm doorsteken aan de voorzijde.
gr.
Stan
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 16-09-2013, 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ophogen achterkant
Je veerweg wordt door het doorsteken niet beïnvloed. Je verandert niks aan je veersysteem alleen de plaats waar het bovenste deel wordt vast gehouden.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Ophogen achterkant
Niet mee eens...totale veerweg die ter beschikking is wordt verkort als je hem doorsteekt en bij 2 cm doorsteken is dat toch best een aardig stuk als je kijkt hoe ver een V-strom duikt bij hard remmen met de originele veren.
Dat de veer-karakteristiek niet verandert ben ik met je eens. Als je dat wilt zul je met andere veren en olie aan de gang moeten.
Dat de veer-karakteristiek niet verandert ben ik met je eens. Als je dat wilt zul je met andere veren en olie aan de gang moeten.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.