Ben nieuw hier en ik heb een vraag,ik ben a technies(2x linker handen)
Ik heb nu een motor die cardan heeft en ik wil mischien de v-strom kopen ,maar hoe zit het met de tandwielen en ketting,hoelang gaan deze mee?
en wanneer moet je ketting weer op spanning brengen en hoe,jajajaj ik weet het ben nog blond hahhahahah.
Als je je ketting (van een degelijk merk uiteraard) goed behandeld gaat deze wel 30.000 a 35.000 km mee. Met een automatisch smeersysteem rijden sommigen er nog verder mee.
Het smeren, en onderhouden van de ketting is geen groot probleem, maar zo onderhouds vrij als een cardan wordt het nooit.
Inderdaad, kettingsmeersysteem (laten) monteren. Eenvoudigste is een OSCO (heb ik er zelf opzitten), maar er zijn ook meer geavanceerde systemen. Het kan de levensduur van de ketting en tandwielen aanzienlijk verlengen. Het spannen van de ketting is bij een nieuwe ketting sneller nodig dan eentje die er al een paar 1000 kilometertjes op heeft zitten. Het spannen is niet zo moeilijk, het staat ook in de handleiding die bij de motor hoort. Gemakkelijk is het dan wel een middenbok te hebben, maar het is geen noodzaak. Zoek even (rechts bovenin) met de (uitgebreid) forum zoekfunctie naar ketting, kettingsmeersysteem, ketting spannen en al dat soort variaties en je vindt deze onderwerpen meerdere malen besproken en uitgebreid uitgelegd. Of blader door het subforum "Rijwielgedeelte".
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Het spannen is inderdaad niet zo moeilijk, als je ten minste weet wat je doet. Toch is het ook niet zo eenvoudig als vaak gesuggereerd wordt, met name als de ketting wat begint te slijten wordt het lastiger. dan is het van belang om te meten bij het strakste punt in de ketting. Je zult nmelijk niet de eerste zijn die de ketting te strak spant, waardoor het lager van de uitgaande as eraan gaat.
Als je er zelf niet aan durft te beginnen dan zijn er wel motorzaken die de ketting bij wijze van service gratis voor je spannen. Koop in ieder geval een ketting van een gerenommeerd merk, bijvoorbeeld D.I.D.
Mijn originele ging 30.000 km mee, met goed smeren (bwehhh, vies achterwiel),
dat komt bij mij overeen met een kleine 5 jaar.
No worries dus.
Osco of Loobman (heb ik nou) is toch wel handiger dan spuitbusjes. Die ook nog duur zijn,
En 1x per jaar maak ik het achterwiel helemaal schoon met diesel. uurtje werk.
Je laat voor de cardan toch geen mooie motor lopen????
Mijn originele kettingset is vervangen op 18.000 (dl1000)
Kon nog msch 2000 mee. Tandwielen waren nog goed, maar de ketting was tot op het einde gespannen en had harde schakels.
Vind ik niet te veel, maar ook nie overdreven snel versleten.