Zondag 4 juni
Vandaag eerste deel van de reis naar de Alpe D' Huez. Nadat de afgelopen paar dagen de spanning toch wat begon op te lopen, was het vanmorgen zover. In de stromende regen de motor bepakt en gek genoeg had ik nog wat ruimte over. Even buiten Eindhoven was ik opeens niet meer zeker of ik wel mijn klapper ingepakt had. Deze klapper had ik samengesteld met alle handige en nuttige informatie die ik misschien wel nodig kon hebben, als ook het reserveringsbewijs voor het hotel van vanavond. Dus eerste parkeergelegenheid maar opgedraaid en ja hoor, keurig in mijn computer tas... Zorgen om niks dus. Even later al zingend in mijn helm kom ik tot het pijnlijk besef dat ik wel iets anders vergeten ben wat ook van belang is, namelijk mijn fototoestel!!
Dit hoefde ik niet te checken, ik wist het zeker dat ik die vergeten was. Bij Weert dus rechtsom keert, terug naar Eindhoven. Nu was het mij ook duidelijk waarom ik plaats over had, met de fototas was alles namelijk wel vol. Met frisse moed weer vertrokken ( en nog steeds onder de regen).
Het eerste deel van de reis wou ik snel afstand maken, dus de snelweg genomen. Maastricht, Luik, de Ardennen in, dit rij ik rustig met ogen dicht. Hierdoor had ik niet in de gaten dat mijn navigatie mij toch ergens anders naartoe wou sturen. Toen ik hem verzocht om te herberekenen ging het scherm op zwart. Leuk is dat, maar ja, nu heb ik hem toch even niet nodig, tot aan Nancy weet ik de weg wel. Maar door dat gedoe met de navigatie had ik niet in de gaten dat mijn benzinemeter wel heel rap richting 0 ging en uit eerdere ervaring weet ik dat het nogal dun bezaait is met benzinestations in dit gedeelte van België. En zonder werkende navigatie wordt het toch wat moeilijk zoeken. Toch maar van de snelweg af, en in het dorpje Léglise een aardige jonge vrouw aangesproken. Ze was net bezig mij uit te leggen hoe ik bij het dichtstbijzijnde benzinestation in Luxemburg kon komen toen een Duitse SUV naast ons stopte met eenzelfde probleem als ik...
Afijn, 15 kilometers verderop lag het plaatsje Martelange en daar zou ik benzine vinden. Die 15 werden dus 21 kilometers dankzij een wegomlegging, maar ik kwam er. Van Martelange uit wist ik eigenlijk niet helemaal goed welke kant op gaan om weer richting de snelweg Luxemburg - Metz - Nancy te komen. Mijn eerste keuze bleek niet echt gelukkig, dat was richting Bastogne. Toen ik daar in de buurt kwam zag ik nog geen richting die mij aansprak, dus maar rechtsomkeert weer terug naar Martelange en dan de andere kant op, dat was richting Arlon. Nou weet ik dat Arlon dicht op de Belgische-Luxemburgse grens licht en niet ver van de snelweg dus dat klonk goed. En inderdaad eindelijk was ik weer waar ik wou zijn, met een volle tank (minus 2 liter schat ik).
De regen begon minder te worden en bij mijn eerste stop in Frankrijk, tussen Thionville en Metz, toch maar dat regenpak uitgetrokken. Uit mijn rechtermouw kwam ongeveer 1/2 liter water dat zich daar verzamelt had. Gelukkig dat de jas die ik onder het regenpak aanhad ook waterdicht is. Mijn handschoenen daarentegen waren (en zijn nog steeds) door en door nat. Daar ik bij een tankstation gestopt was, voor de zekerheid maar een kaart van Frankrijk gekocht, kan wel handig zijn als de navigatie het niet doet. Ook een poging gewaagd mijn navigatie weer op te starten (door 20 sec. op de aan/uit knop te duwen) en jawel, hij kwam weer tot leven. Dat was mooi omdat ik vanaf Nancy niet meer de snelweg/tolweg richting Dijon wou volgen maar min of meer binnendoor naar Besançon omdat ik daar de nacht zal doorbrengen. Intussen was het ook weer gestart met regenen, dus regenpak toch maar weer aan (mijn jas is dan wel waterdicht, mijn broek is dat niet).
Vandaag heb ik zo'n 730 kilometers gereden en ik blijf vol lof over mijn V-Strom, ook in combinatie met de Anakee banden die eronder liggen. Morgen het laatste stuk naar Alpe d'Huez (of eigenlijk naar Oz Station/Oz-en-Oisans waar ik de komende dagen verblijf), grotendeels binnendoor. Hopelijk zal het iets droger zijn, al zijn de verwachtingen niet al te gunstig.
Motorgroet,
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox
"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"