Why schreef:Wil geen discussie starten over wel of niet. Ik vind het een geinig idee en zie er ook nog het nut van in. Maar je weet hoe het RDW hier over denkt en dit is alleen een "reminder"en geen waarde oordeel (hoop dat dit iedereen in z'n waarde laat). Die vinden dit niet goed tenzij je er een nieuwe, niet driehoekige, reflector bijzet.
http://mirrer.nl/wp-content/uploads/201 ... rfiets.pdf geeft een mooi overzicht van wat men wil en wat extra mag
En dan te bedenken dat ik het vaak nog met je eens ben ookTulipan schreef:Oke Why, ik heb de hint door![]()
Alleen is dit geen waarde oordeel, maar een advies mbt een toekomstige boete......![]()
Goedgekeurd door de ballotage commisie
Ik weet 100% zeker (want ik er nog een paar liggen hier) dat er een hele goede kans is dat je wel een boete krijgt als je je beter zichtbaat maakt met incorrecte verlichting.Whisper schreef:geen idee. ik heb nog nooit een motor gezien die maar 1 achterlicht/reflector heeft
Maar ik weet zeker hoor, 110% zeker. dat wanneer meneer of mevrouw agent jou staande houdt. dat jij geen boete krijgt omdat je je zelf beter zichtbaar maakt in het verkeer!
Niet op de motor (daar komen ze dus ook niet op). Maar wel in een auto (niet de mijne want ook daar komen ze nooit in) en dat was een tijd terug. Toen iedereen riep dat het veel veiliger was, maar het nog niet toegestaan was ze later in te bouwen. (inmiddels dus wel het geval).Wullebolle schreef:@ why
Heb jij een prent gehad voor xenon op je motor?
Op welke grond?
Enige dat zou kunnen (mits correct afgesteld) is dat je lamparmaturen enkel gehomologeerd zijn voor halogeen. Is so !
Remlicht is geen achterlicht.Wullebolle schreef:@ why
Heb jij een prent gehad voor xenon op je motor?
Op welke grond?
Enige dat zou kunnen (mits correct afgesteld) is dat je lamparmaturen enkel gehomologeerd zijn voor halogeen. Is so !
Extra mistlampen zijn toch ook toegelaten op de motor,mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen ...
Wat de reflector plus lamp betreft.
De belgische wetgeving zegt niets over een reflector met geintegreerde lamp. Wel over minimumoppervlakte van de reflector, het kleur, en over de zichtbaarheid in donker van de lamp en de reflector.
EN dat het lichtdoorlatende gedeelte van het achterlicht minstens 25cm²moet zijn.En DAT zou wel eens een probleemkunnen worden, als je de twee samen in een lampglas integreert.
Wel zegt het reglement dat er EEN achterlicht, en EEN achterreflector moet aanwezig zijn. EEN en slechts EEN.
In theoriezouden dus 'hulplichten' in een topkoffer ook niet mogen.
Staat in meervoudArtikel 3.4.41
1.Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
2.Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 oktober 1995 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;
b. stadslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
c. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;
d. achterlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG;
e. remlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG;
f. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
g. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
Enkelvoud3.Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 1 november 1995, moeten zijn voorzien van:
a. een groot licht en een dimlicht, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;
b. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;
c. een achterlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
d. een remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
e. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;
f. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/757/EEG.
Nououou .... ik weet het niet .... 55 watt H4 in rood en bijpassende reflector ..... kun je altijd nog naar xenonWhisper schreef:geen idee. ik heb nog nooit een motor gezien die maar 1 achterlicht/reflector heeft
Maar ik weet zeker hoor, 110% zeker. dat wanneer meneer of mevrouw agent jou staande houdt. dat jij geen boete krijgt omdat je je zelf beter zichtbaar maakt in het verkeer!