Navigatie / voedingvraag
Navigatie / voedingvraag
Hallo, vraagje;
Op m`n dl650 zit een soort "mini sigarettenaansteker" aansluiting, zeer vermoedelijk van een gps setje van de vorige eigenaar.
Weet iemand zo van welk setje dit is? Ben namelijk een beetje aan het rondkijken en denk aan een Tomtom urban driver of een Garmin Zumo 220 ,
die Tomtom heeft sowieseo alleen tegen meerprijs een laadoptie (mount), dus die zal het niet zijn.
Thanks
Op m`n dl650 zit een soort "mini sigarettenaansteker" aansluiting, zeer vermoedelijk van een gps setje van de vorige eigenaar.
Weet iemand zo van welk setje dit is? Ben namelijk een beetje aan het rondkijken en denk aan een Tomtom urban driver of een Garmin Zumo 220 ,
die Tomtom heeft sowieseo alleen tegen meerprijs een laadoptie (mount), dus die zal het niet zijn.
Thanks
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Navigatie / voedingvraag
Hoi Joske,
Die stekkeraansluiting wordt wel de bmw stekker genoemd en is kleiner dan een "gewone" 12volts autoaansluiting.
Er zit meestal een dopje bij zodat je hem ook in een grote aansluiting kwijt kunt ( auto )
Is gewoon te koop bij iedere dealer, dus niet specifiek bij de bmw dealers.
Succes.
http://img69.imageshack.us/img69/6886/bmwmaleplug1.jpg
Onderstaande wordt speciaal door suzuki op de markt gebracht, is via de site te vinden.
http://img691.imageshack.us/img691/9797/web1c.jpg
Die stekkeraansluiting wordt wel de bmw stekker genoemd en is kleiner dan een "gewone" 12volts autoaansluiting.
Er zit meestal een dopje bij zodat je hem ook in een grote aansluiting kwijt kunt ( auto )
Is gewoon te koop bij iedere dealer, dus niet specifiek bij de bmw dealers.
Succes.
http://img69.imageshack.us/img69/6886/bmwmaleplug1.jpg
Onderstaande wordt speciaal door suzuki op de markt gebracht, is via de site te vinden.
http://img691.imageshack.us/img691/9797/web1c.jpg
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: Navigatie / voedingvraag
aha, dank je.
Dus als ik het goed begrijp kan ik een verloopstukje kopen waardoor het een normale sigarettenaansteker aansluiting wordt?
Ga er even achteraan dan.
Thanks
Dus als ik het goed begrijp kan ik een verloopstukje kopen waardoor het een normale sigarettenaansteker aansluiting wordt?
Ga er even achteraan dan.
Thanks
Re: Navigatie / voedingvraag
Ps ...toch nog een aanvullende vraag, al is er al veel over geschreven 
Ik bezit een oude Tomtom one voor in de auto, ik zit te twijfelen om een goedkope (max 250) navigatie te kopen OF deze geschikt te maken vd motor.
De Tomtom werkt top, ik heb de nieuwste kaarten en hij moet (als ik het kabeltje aanpas) op te laden zijn tijdens het rijden.
De nieuwe kan dit alleen met een speciale houder, dus dat is sowieso al een nadeel.
Ook wil ik de Tomtom kunnen gebruiken in de auto.
Bij motozoom (mag reclame
?) zag ik dit:

Een waterdicht tasje voor de navigatie.
Zal dit kwaliteit zijn? Zou wel leuk zijn als hij droog blijft
Zeg e wel bij dat ik hem hooguit een paar keer per jaar gebruik.
De houder op die site kost 60,-, dat lijkt me vrij duur. het tasje maar 20,- dus een houdertje fabriceer ik eerst zelf wel.
Ook hebben ze een universele tas voor 50,- die zit met klittenband.

Dan ben je in 1 keer klaar!? Het is maar voor een paar keer per jaar.
Iemand tips?

Ik bezit een oude Tomtom one voor in de auto, ik zit te twijfelen om een goedkope (max 250) navigatie te kopen OF deze geschikt te maken vd motor.
De Tomtom werkt top, ik heb de nieuwste kaarten en hij moet (als ik het kabeltje aanpas) op te laden zijn tijdens het rijden.
De nieuwe kan dit alleen met een speciale houder, dus dat is sowieso al een nadeel.
Ook wil ik de Tomtom kunnen gebruiken in de auto.
Bij motozoom (mag reclame


Een waterdicht tasje voor de navigatie.
Zal dit kwaliteit zijn? Zou wel leuk zijn als hij droog blijft

Zeg e wel bij dat ik hem hooguit een paar keer per jaar gebruik.
De houder op die site kost 60,-, dat lijkt me vrij duur. het tasje maar 20,- dus een houdertje fabriceer ik eerst zelf wel.
Ook hebben ze een universele tas voor 50,- die zit met klittenband.

Dan ben je in 1 keer klaar!? Het is maar voor een paar keer per jaar.
Iemand tips?
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Navigatie / voedingvraag
Nog even terugkomend op de vraag over de 12V. aansluiting:
Het is misschien handiger om die sigarettenplug aan je navi te vervangen door een 'BMW'-plug.
Die laatste is namelijk kleiner en neemt dus niet zoveel ruimte in beslag.
Verloopkabels zijn bij iedere automaterialenzaak wel te krijgen, of anders eenvoudig zelf te maken.
('k Heb zelfs voor het span een verloopkabel gemaakt met beide aansluitingen)
Het is misschien handiger om die sigarettenplug aan je navi te vervangen door een 'BMW'-plug.
Die laatste is namelijk kleiner en neemt dus niet zoveel ruimte in beslag.
Verloopkabels zijn bij iedere automaterialenzaak wel te krijgen, of anders eenvoudig zelf te maken.
('k Heb zelfs voor het span een verloopkabel gemaakt met beide aansluitingen)
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Re: Navigatie / voedingvraag
ja, zoiets bedoel ik!
Dus even een extra tomtom autolader kopen en aan het uiteinde ipv de reguliere 12v stekker zo`n mini (bmw) en klaar.
Dan doe ik hem in een Givi tasje en ben ik voor 5 a 6 tientjes klaar.
Heb ook een aanbieding van 185,- voor een Tomtom rider, maar dan blijf ik ook zitten met een goedwekende (auto) tomtom,
denk dat dit de beste optie is, dank vd tip.
Die originele lader is apart gezekerd, dat heb ik dan niet. Of de vorige eigenaar moet die "bmw plug" al gezekerd hebben,
maar ja...kijk wel even
ps zijn er ook tomtom-bmw kabels dan?
Als ik hem zelf maak hoop ik wel da die draadjes een beetje stevig zijn, dan knutsel is wel iets in elkaar
Dus even een extra tomtom autolader kopen en aan het uiteinde ipv de reguliere 12v stekker zo`n mini (bmw) en klaar.
Dan doe ik hem in een Givi tasje en ben ik voor 5 a 6 tientjes klaar.
Heb ook een aanbieding van 185,- voor een Tomtom rider, maar dan blijf ik ook zitten met een goedwekende (auto) tomtom,
denk dat dit de beste optie is, dank vd tip.
Die originele lader is apart gezekerd, dat heb ik dan niet. Of de vorige eigenaar moet die "bmw plug" al gezekerd hebben,
maar ja...kijk wel even
ps zijn er ook tomtom-bmw kabels dan?
Als ik hem zelf maak hoop ik wel da die draadjes een beetje stevig zijn, dan knutsel is wel iets in elkaar
Re: Navigatie / voedingvraag
Hou er wel rekening mee dat bij een tomtom vaak de 12v naar 5v converter ook in de stekker zit. Als er aan de andere kant van de 12v plug een gewoon USB-stekkertje zit, is dit het geval. Bij een Zumo 550/660 is de kabelboom tot in de houder 12v en wordt deze daar geconverteerd naar 5v voor USB.
Re: Navigatie / voedingvraag
Hallo, daar heb je wel een punt...
Zoals ik het nu zie is het een kabel die vanaf de accu naar het stuur loopt. Daar zit dus die bmw-aansluiting.
Ik moet m`n tomtom one via een grote 12volt stekker laden, welke inderdaad 5v als output geeft. Direct verbinden zonder omvormer is dus idd geen optie.
nu kan ik kiezen;
Of gewoon de tomtom via zo`n omvormplug (bmw naar regulier) aansluiten, maar dan zie je een enorme stekker.
OF een bmw stekkertje aan een kabel, met aan de andere kant een reguliere sigarettenaansteker aansluiting.
Die kan ik dan wegstoppen in het gps tasje, zo zie je het minste.
Zal denk ik op zoek moeten naar zo`n kabel of er één maken
Mbt het tasje zelf;
Bij de Halfords zag ik er één voor 20,- (inclusief houder) denk ik dat dit hem gaat worden.
Nu alleen dat kabelverhaal nog
UPDATE:
Kwam bij Conrad deze tegen:

Bij de reviews staat dat het is voor bmw plug naar reguliere, dus ook dat is gevonden.
Alleen zal nu die bmw plu nat worden bij hevige reden, maar dat kan toch niet zo heel veel kwaad bij 12 volt????
Zoals ik het nu zie is het een kabel die vanaf de accu naar het stuur loopt. Daar zit dus die bmw-aansluiting.
Ik moet m`n tomtom one via een grote 12volt stekker laden, welke inderdaad 5v als output geeft. Direct verbinden zonder omvormer is dus idd geen optie.
nu kan ik kiezen;
Of gewoon de tomtom via zo`n omvormplug (bmw naar regulier) aansluiten, maar dan zie je een enorme stekker.
OF een bmw stekkertje aan een kabel, met aan de andere kant een reguliere sigarettenaansteker aansluiting.
Die kan ik dan wegstoppen in het gps tasje, zo zie je het minste.
Zal denk ik op zoek moeten naar zo`n kabel of er één maken
Mbt het tasje zelf;
Bij de Halfords zag ik er één voor 20,- (inclusief houder) denk ik dat dit hem gaat worden.
Nu alleen dat kabelverhaal nog

UPDATE:
Kwam bij Conrad deze tegen:

Bij de reviews staat dat het is voor bmw plug naar reguliere, dus ook dat is gevonden.
Alleen zal nu die bmw plu nat worden bij hevige reden, maar dat kan toch niet zo heel veel kwaad bij 12 volt????
Re: Navigatie / voedingvraag
Waarom vervang je de BMW / Hella contactdoos niet gewoon voor een normale stekkerdoos?
Bij Halfords verkopen ze zo'n contactdoos met rubber dopje die heel degelijk en waterdicht is.
Ze verkopen daar trouwens ook van die waterdichte tasjes met stuurhouder voor twee tientjes!
Voor die paar keer per jaar dat je hem gebruikt is dit een redelijk alternatief lijkt me?
Het is maar een tip.... Als er "motor" op staat kost alles ineens drie keer zoveel namelijk.
Bij Halfords verkopen ze zo'n contactdoos met rubber dopje die heel degelijk en waterdicht is.
Ze verkopen daar trouwens ook van die waterdichte tasjes met stuurhouder voor twee tientjes!
Voor die paar keer per jaar dat je hem gebruikt is dit een redelijk alternatief lijkt me?
Het is maar een tip.... Als er "motor" op staat kost alles ineens drie keer zoveel namelijk.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Navigatie / voedingvraag
Zo denk ik er ook over.Capri schreef:Waarom vervang je de BMW / Hella contactdoos niet gewoon voor een normale stekkerdoos?
Waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan.

Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Re: Navigatie / voedingvraag
ik herken je punt dat je een goed werkende GPS ook op de motor wil gebruiken. Ik heb een combinatie van een smigsel en aquabox met mountbevestiging gemaakt op basis van eerdere ontdekkingen/ ervaringen op dit forum. Als de GPS op het stuur wordt bevestigd moet ik naar beneden kijken en nu valt mijn GPS in het verlengde van mijn kijkrichting. Bevalt mij goed en de aquabox is absoluut waterdicht.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Navigatie / voedingvraag
Waarom zet je niet gewoon een goede beugel met geïntegreerde lader op je motor. Hoef je het kabeltje maar 1 x aan te sluiten op je accu en loop je daarna niet met snoertjes, verloopstekkertjes etc.. te klootviolen. of denk ik nu te makkelijk. Bij mijn zumo zat er gewoon een beugel (2 zelfs) bij met een draad voor naar de accu.. zoiets moettoch ook verkrijgbaar zijn voor jouw gps?
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Navigatie / voedingvraag
Wil je toch 5V op je motor, kijk even bij http://www.mopama.eu
gr. Martin
gr. Martin
Re: Navigatie / voedingvraag
Heb het goed gekregen...
Zag een verllopkabeltje van m`n acculader (optimate 3) naar een bmw plug, daarmee heb ik eea goed en veilig kunnen aansluiten!
Zag een verllopkabeltje van m`n acculader (optimate 3) naar een bmw plug, daarmee heb ik eea goed en veilig kunnen aansluiten!
Re: Navigatie / voedingvraag
na al die tijd nog een aanvullende vraag;
Het is allemaal gelukt, de omvormer is gedemonteerd en ik heb eea met nieuw kabel zo gemaakt als ik wilde.

De omvormer kan nu netjes in het genoemde GIVI tasje, terwijl de waterdichte sigarettenaansteker buiten het tasje z`n werk doet.
Nu de vraag;
De omvormer(printplaatje tomtom) heb ik omwikkeld met speciale (vulkaniserende) tape. Deze tape maakt de omvormer waterdicht.
Maakt het printplaatje niet teveel warmte? Ik zag namelijk een soort van spoeltje en een "koelribje" , die zijn nu 100% luchtdicht omwikkeld met tape.
In het tape-pakketje zit wel gewoon de standaard 2Amp zekering.
Of is dat met deze voltages en amperages nihil qua warmte? (output = 2a volgens de lader)
Thanks
Het is allemaal gelukt, de omvormer is gedemonteerd en ik heb eea met nieuw kabel zo gemaakt als ik wilde.

De omvormer kan nu netjes in het genoemde GIVI tasje, terwijl de waterdichte sigarettenaansteker buiten het tasje z`n werk doet.
Nu de vraag;
De omvormer(printplaatje tomtom) heb ik omwikkeld met speciale (vulkaniserende) tape. Deze tape maakt de omvormer waterdicht.
Maakt het printplaatje niet teveel warmte? Ik zag namelijk een soort van spoeltje en een "koelribje" , die zijn nu 100% luchtdicht omwikkeld met tape.
In het tape-pakketje zit wel gewoon de standaard 2Amp zekering.
Of is dat met deze voltages en amperages nihil qua warmte? (output = 2a volgens de lader)
Thanks
Re: Navigatie / voedingvraag
zelf maar even getest....
Nadat de tomtom ca 4 uur heeft aangestaan (en geladen) bleef de lader 100% koel.
Lijkt dus geen probleem te zijn
Nadat de tomtom ca 4 uur heeft aangestaan (en geladen) bleef de lader 100% koel.
Lijkt dus geen probleem te zijn