Inmiddels heeft Tom Tom de "nieuwe" Urban Rider op de markt gebracht in twee uitvoeringen de Rider Europe en Rider Europe Pro, respectievelijk €299,95 en €399,95. De laatste wordt geleverd met een Cardo Bluetooth headset. Nu zou je, van het doorgaans innovatieve, Tom Tom verwachten dat ze deze nieuwe Rider hebben doorontwikkeld en voorzien van nieuwe features en op de motorrijder afgestemde toepassingen. De behuizing van de Rider is hetzelfde gebleven, de nieuwe zwarte kleur van de Rider vindt ik mooi, past beter bij mijn witte VStrom

Enthousiast naar de winkel getogen omdat zij de nieuwe Rider zonder headset op voorraad hadden voor de speciale aanbieding van €249,95. De headset had ik immers niet nodig omdat deze ik al heb. Eenmaal thuis aangekomen natuurlijk direct begonnen met uitpakken om zodoende de volgende dag een toerritje te plannen. Van toeren is het niet gekomen want de teleurstellingen stapelde zich al snel op;
Het tasje om de Rider netjes in op te bergen is wegbezuinigd, evenals het riempje om de Rider te zekeren aan de RAM Mount voor het geval hij uit de houder mocht schieten. Ook zijn de active dock en accu laadkabel niet aanwezig, je moet het doen met een passieve houder. De Rider wordt niet opgeladen tijdens het rijden, dus wie een trip plant welke mogelijk langer dan zes uur duurt zal eerst langs de ANWB moeten om een een setje ouderwetse kaarten (zo jaren 80) te kopen en vervolgens daarmee de reis af te maken nadat de accu het heeft opgegeven en zodoende uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen. Op de site maakt Tom Tom reclame voor twee versies Riders met 45 landen van Europa geïnstalleerd op het vaste flash geheugen. Deze nieuwe versie wordt namelijk niet meer geleverd met de kaarten op een SD kaartje en er is ook geen sleuf meer aanwezig voor extra geheugen mogelijkheden. Wat een tegenvallers, de teleurstelling werd nog groter toen bleek dat de aanbieding van €249,95 geen aanbieding bleek te zijn. Er zijn namelijk minstens drie versies van de nieuwe Rider op de markt, de door mij aangeschafte Rider bleek niet voorzien van de beloofde 45 landen maar van 19 Europese staten. Spanje en Portugal zijn van die landen die op deze versie dus niet worden meegeleverd. Nu zou je kunnen denken dat dit geen overkomelijk probleem hoeft te zijn, wie reist er nu eenmaal regelmatig op de motor vanuit Nederland naar Spanje of Portugal. Tegen die tijd schaf je op de site van TomTom voor 60 Euries gewoon de volledige kaart van Europa aan en installeert deze op de Urban Rider. Helaas dat gaat niet passen, de volledige kaart van West Europa is 2,3 Gigabyte groot en het vaste flash geheugen van de nieuwe Rider naar een kleine 2.0 Gigabyte. Dat gaat dus niet passen, temeer omdat er ook al geen mogelijkheden zijn om extra geheugen te creëren, jammer !!
Inmiddels was mijn enthousiasme al volledige weg, de moed niet volledig opgegeven en toch nog ook even naar de software gekeken. Wellicht zal dat nog wat positieve gevoelens oproepen. Tom Tom zou toch wel een aantal positieve verbetering in de software hebben toegepast waar de motorrijder blij van zal worden. Op het oog lijkt het positief, het vernieuwde beeld dat je ook kunt terug vinden op de Tom Tom modellen welke voor de auto zijn ontwikkeld, rijbaan assistentie, snel schakelen tussen 2 en 3D weergave en IQN routes. De laatste toepassing navigeert je op de meest efficiënte manier naar je bestemming door de historie van de diverse Tom Tom gebruikers te verzamelen. Downloaden van deze geschiedenis is alleen mogelijk wanneer je de Urban Rider hebt aangesloten op een laptop of PC. Al snel blijkt dat de geïnstalleerde software een uitgeklede versie is van de voor de auto ontwikkelde programmatuur. De live services, waarmee je bijvoorbeed de verkeersinformatie via je mobiele telefoon kunt downloaden is verdwenen en een TMC ontvanger aansluiten kan ook niet.
De vorige versie van de Tom Tom Rider blonk al niet uit in de ondersteuning van het rijden van routes. Slechts maximaal 45 tussenstops konden in een route worden aangewezen. De V2 stuurde je resoluut terug als je niet precies langs een bepaalde tussenstop was gereden, enkel door middel van een aantal omslachtige handelingen kon je aangeven dat je een bepaalde tussenstop als “bezocht” wilde bestempelen waarna het TomTommetje vrolijk opnieuw de route ging berekenen. De nieuwe Urban Rider heeft op dit vlak geen verbeteringen meegekregen, hij ziet routepunten nog steeds als tussenstops. Wel kan je een tussenstop nu via een snelkeuze knop markeren als bezocht waarna hij alsnog opnieuw de route gaat berekenen met alle mogelijke gevolgen voor je reisplan.
Jammer maar helaas de nieuw Urban Rider van Tom Tom is geen verbetering maar een verslechterd apparaat in een nieuw kleurtje waarvoor je uiteindelijk dieper in de buidel moet tasten wil je een beetje volwaardig de weg op kunnen.
Teleurgesteld ben ik de volgende morgen naar de winkel teruggereden om de Urban Rider te retourneren. Eerlijk is eerlijk, ze hadden me al een beetje gewaarschuwd en dat er standaard ook geen actieve houder en laadsnoer bij de nieuwe Rider wordt geleverd. Dat de deceptie zo groot bleek te zijn, daar schrokken ze zelf ook wel van. Ik mocht het apparaat ondanks dat ik hem had uitgeprobeerd gewoon inleveren. Inmiddels zit er naar volle tevredenheid een Zumo 660 op mijn Vstrom.
Wil je toch perse met een Tom Tom Urban Rider op de motorfiets van Amsterdam naar Barcelona stop dan het volgende in je winkelwagentje;
Tom Tom Europe (45 landen) 299,95
Active houder 69,95
Accu kabel 14,95
Tom Tom Reistas 29,95
Onroute 2008-2009 99,95 (Onroute 2010 is niet geschikt voor Tom Tom)
Totaal €514,75
Wellicht toch maar een Garmin Zumo 660 voor €595,- waar Map Scource gratis wordt meegeleverd en je wel mooie routes kunt samenstellen?