Ik heb getest. Afgelopen dinsdag. Lekker warm. Diverse standen, heen en terug over hetzelfde stuk, 180 km totaal.
Steuntje zelf staat in de hoogste stand. Ruithoogte en stand flippie gewijzigd.
Op een weg in Duitsland die niet zo druk is en waar je rustig 60 maar ook wel even 120+ kan rijden.
Ik heb hetzelfde in verkorte vorm ook nog met de Madstad en de standaard ruit gedaan. ZOnder flippie en ander vorm dus.
Ondanks de Madstad geen stand gevonden waar ik prettig geheel zonder turbulentie kon rijden. Reden: vorm van de ruit en de hoogte is te kort.
Een aantal dingen vielen op:
- hoe fijn het is dat de Madstad zo verstelbaar is, en ook tijdens het rijden
- dat er diverse standen zijn dat de turbulentie gewoon weg is (geen geklop meer op je voorhoofd)
- dat dezelfde weg terug een heel andere beleving kan geven (gaat dan vooral over rijwind, niet zo zeer turbulentie)
- dat wind (sterkte en richting) en ander verkeer heel veel invloed heeft en dat de stand of welk ruitje niks uitmaakt
- als zou je het in een windtunnel allemaal optimaal af kunnen stellen, je hebt geen invloed op externe factoren
- last but not least: wat een pretmachientje is de V-Strom toch !!!
Conclusie: ik heb echt iets aan de Madstad + Vario. Zeker als het gaat om turbulentie.
Flippie verlengt de ruit en de stand (schuin of recht) lijkt niet veel uit te maken.
Minste turbulentie had ik bij ruit en flippie in hoogste stand en ruit rechtop tot bijna half naar me toe.
Ruit helemaal naar me toe levert toch turbulentie op.
Ik zet het zo dat ik niet tegen flippie aan hoef te kijken, maar er net over heen.
Vizier helemaal open kan, maar vind ik persoonlijk niet geweldig vanwege rijwind/geluid en vliegen etc.
Vizier 2, 3 klikjes open is heel goed te doen. Ook bij 120+.
Ik ga wel met m'n gele filters rijden denk ik. Was nu groen (Alpine Motosafe).
Andere stand is ruit helemaal laag en naar me toe. Flippie wel hoog. Dan zit ik met m'n kop in de rijwind zonder turbulentie.
Klein beetje meer lawaai, maar heel prettig. Vizier kan wel 1-2 klikjes open op hogere snelheid. Beetje naked gevoel.
Je merkt in de lager stand minder van wind en verkeer en van de spiegels.
Spiegels? Ja, spiegels.
Ik heb zonder gereden. Wat mis je die dingen snel zeg.
Ik heb het al eerder gehad over rijwind tussen spiegels en scherm op mijn bovenarm zorgend voor veel geluid onder je oor.
En dan vooral links meer dan rechts vanwege het feit dat de spiegel links meer naar het midden staat dan de rechter.
Haal de spiegels er af en je bent het grootste gedeelte kwijt! Het scheelt echt. Let wel: ruit in de hoge stand.
Zet je de ruit in de laagste stand en naar je toe dan staat die al bijna lager dan je spiegels.
Ook dan merk je verschil, maar lang niet zoveel. Maar in die stand heb je ook niet zoveel last.
Met de ruit in de hoogste stand en de spiegels er af, merk je ook minder van windvlagen en ander verkeer.
Het is rustiger en evenwichtiger achter de ruit.
Het is een combinatie van zaken. Extern: wind, verkeer, waar je niets aan doet.
Maar de hoogte en stand van de ruit en spiegels kun je wel wat aan doen.
Turbulentie is weg en rijwind is ook te beinvloeden. De beleving kun je met andere oordoppen ook nog regelen.
Mijn instructeur heeft nog ER6n spiegels liggen omdat hij die vervangen heeft door Honda spiegels waar je wel wat in ziet op de Kawa.
Die ga ik binnenkort testen op de V-Strom
Verder overweeg ik toch nog om een MDI touring ruit te proberen samen met de Madstad. Die is 51 cm hoog. En dat scheelt nog meer.
En ziet er beter uit dan zo'n ruitje met flippie voor je neus.
Dat was voordat ik de spiegels wilde terug zetten. Toen was er nog budget te besteden.
De motor stond heel, heel, heel iets op een helling op de zijstandaard.
Ik wilde iets onder het zadel halen en boem daar ging ie.
Viel op de linker kant. Knopje van linkerkoppelinghendel af, linker richtingaanwijzer kapot (alleen zwarte kapje), handkap en middenbok iets beschadigt.
Ik had me voorgenomen om alles te doen zoals het me geleerd was. Ik doe het 1 keer niet (middenbok, vlakke weg) en na 5 weken rijbewijs en 3 weken mijn eerste motor en 2300 km genieten, gaat het mis. Schad evalt mee, maar toch. Ik BAAL, BAAL, BAAL er goed en nog steeds van.
Hoor ik nu bij de sukkels of bij de club van dat overkomt ons bijna allemaal wel eens
En hij wilde niet meer starten. En daar sta je in Duitsland te tieren en te vloeken op jezelf, badend in het zweet in je motorpak met een 220+ kg motor.
Als 'straf' mocht ik naar huis lopen had ik mezelf al beloofd. Maar de V-Strom in z'n 4 gezet en aangeduwd. Na 4 pogingen deed ie het.
Thuis bleek het stekkertje aan de koppelingshendel los te zijn geraakt. Die vastgezet ne starten gaat weer als vanouds.
Toen naar Motoport. EUR 49,31 voor een complete richtingaanwijzer. Alleen het zwarte kapje kon niet.
Koppelingshendel laat ik nog even zitten tot in een goedkope vind. Het afgebroken knopje ligt naast de sleutels als herinnering.
Ik baal nog steeds en moet zeggen dat ik dinsdag de motor aan de kant gezet heb en er vanwege de hitte niet meer op gereden heb.
In ieder geval turbulentie-vrij en weet nu uit ervaring dat de spiegels wel degelijk uitmaken.