engelse koplamp
- John007
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
engelse koplamp
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag net een v strom gekocht en in een woord hij rijdt geweldig!! Ik ben dus nieuw hier op dit forum.
Ik heb een vraag:
ik heb een motor die uit Engeland afkomstig is en mijn koplamp schijnt de verkeerde kant op, dus de lichtbundel schijnt links omhoog inplaats van rechts omhoog.
Tevens knipperen wel veel mensen naar mij, dus ze staan te hoog maar dat is wel in te stellen.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Moet ik er een andere lamp, reflector of koplampglas inzetten???
Wie weet raad??
Groet,
John
Ik heb vandaag net een v strom gekocht en in een woord hij rijdt geweldig!! Ik ben dus nieuw hier op dit forum.
Ik heb een vraag:
ik heb een motor die uit Engeland afkomstig is en mijn koplamp schijnt de verkeerde kant op, dus de lichtbundel schijnt links omhoog inplaats van rechts omhoog.
Tevens knipperen wel veel mensen naar mij, dus ze staan te hoog maar dat is wel in te stellen.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Moet ik er een andere lamp, reflector of koplampglas inzetten???
Wie weet raad??
Groet,
John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Re: engelse koplamp
Johan,
Welkom op het forum. Misschien dat je je hier; http://v-strom.nl/forum/viewforum.php?f=14 nog even voor kunt stellen
Wat betreft je vraag:Heb je de V-Strom bij een dealer gekocht? Zo ja, dan zou ik aan hem vragen om de verlichting goed af te stellen en eventueel te vervangen. Zij hebben dit zo gedaan. Dan weet je zeker dat de koplamp goed staat.
Peter
Welkom op het forum. Misschien dat je je hier; http://v-strom.nl/forum/viewforum.php?f=14 nog even voor kunt stellen

Wat betreft je vraag:Heb je de V-Strom bij een dealer gekocht? Zo ja, dan zou ik aan hem vragen om de verlichting goed af te stellen en eventueel te vervangen. Zij hebben dit zo gedaan. Dan weet je zeker dat de koplamp goed staat.
Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
john007 schreef: Moet ik er een andere lamp, reflector of koplampglas inzetten???
Wie weet raad??
Groet,
John
Of doe het zelf of anders naar iemand die er verstand van heeft en laat ze goed afstellen!
De linker en rechter reflector zijn onafhankelijk van elkaar in te stellen. En aangezien ze zowel horizontaal als verticaal zijn af te stellen....
Koplamp glas heeft geen invloed, daar zijn geen facetten en dergelijke in geslepen. (Alleen een heel klein rondje wat het midden zo'n beetje aangeeft)
Engels of Europees zullen niet of nauwelijks van elkaar verschillen.
Ik zou er geen zorgen over hebben en ze gewoon goed afstellen.
via deze link word je vast een stuk wijzer!!

ik had denkl ik het zelfde... mijne is ook UK-import, en het viel mij ook op dat de lichtbundel teveel naar links scheen. De dealer heeft er naar gekeken, en wel iets aan de spiegels in de lamp gesteld. Maar ik heb (nog) geen lichtsignalen gehad van medeweggebruikers, en een vriend van me waar ik vaak mee rijd vond mijn verlichting ook niet hinderlijk. 

Zie:
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... 923#p59138" onclick="window.open(this.href);return false;
(o.a. mijn reacties daar)
ofwel de reflector zorgt voor bermverlichting. Wat je ook afstelt aan een Engelse koplampunit hij geeft bij dimlicht aan de linkerkant licht dat boven de 'dimhoogte'uitkomt en dus je tegenliggers verblindt. Als je voor de Strom gaat staan zie je ook een paar kenmerkende wat hogere rechthoeken naast de gloeilamp. Bij UK zitten die dan links en bij de 'continentale' rechts van de gloeilamp.
http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... 923#p59138" onclick="window.open(this.href);return false;
(o.a. mijn reacties daar)
ofwel de reflector zorgt voor bermverlichting. Wat je ook afstelt aan een Engelse koplampunit hij geeft bij dimlicht aan de linkerkant licht dat boven de 'dimhoogte'uitkomt en dus je tegenliggers verblindt. Als je voor de Strom gaat staan zie je ook een paar kenmerkende wat hogere rechthoeken naast de gloeilamp. Bij UK zitten die dan links en bij de 'continentale' rechts van de gloeilamp.
- John007
- DL650 berijder
Hallo,
Vandaag heb ik mijn V- Strom teruggebracht naar de dealer en die zit er voor mij een kompleet nieuwe koplampunit in zodat het licht dan goed gaat schijnen.
Dus voor mensen die dezelfde problemen hebben met een engelse motor, het is wel op te lossen!!!
Gr. John
Vandaag heb ik mijn V- Strom teruggebracht naar de dealer en die zit er voor mij een kompleet nieuwe koplampunit in zodat het licht dan goed gaat schijnen.
Dus voor mensen die dezelfde problemen hebben met een engelse motor, het is wel op te lossen!!!

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Op kosten van de dealer mag ik hopenJohn007 schreef:Hallo,
Dus voor mensen die dezelfde problemen hebben met een engelse motor, het is wel op te lossen!!!![]()
Gr. John

HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Bij OEM motorparts kost zo'n E19 - EU-headlamp assy (dat is de reflector met het "glas") geloof ik ruim 380 euro, dus dan heb je een indicatie van de prijs.
- John007
- DL650 berijder
Ja, de dealer maakt hem op zijn kosten in orde. Service !Rhino VStrom schreef:Op kosten van de dealer mag ik hopenJohn007 schreef:Hallo,
Dus voor mensen die dezelfde problemen hebben met een engelse motor, het is wel op te lossen!!!![]()
Gr. John

- Chopperbiker
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Contacteer:
Volgend jaar mei ga ik met de Strom voor 12 dagen naar Engeland & Wales.
Wat moet ik op de boot doen om in mijn vakantie de Engelsen niet te verblinden?
Wat moet ik op de boot doen om in mijn vakantie de Engelsen niet te verblinden?

Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
nou naar de dealer gaan van john007, die heeft een engelse koplampunit liggen.
geintje, kon 't ff niet laten.
zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen en schotland verslaafd zijn
geintje, kon 't ff niet laten.

Graafie68 schreef:
Als je googled naar 'schotland verslaafd ' dan krijg je de foto van een strom te zien met een blauw / witte sticker op het achterspatbord .
misschien , heel mischien dat Heleen je hiermee kan helpen .

- John007
- DL650 berijder
Ik heb hem vanmiddag opgehaald er ziet een nieuwe koplampunit in en alles is perfect geregeld. Ben nog een stuk aan het toeren geweestJohn007 schreef:Ja, de dealer maakt hem op zijn kosten in orde. Service !Rhino VStrom schreef:Op kosten van de dealer mag ik hopenJohn007 schreef:Hallo,
Gr. John

- Chopperbiker
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Contacteer:
Geplukt van een Engeland-info-site:
Moet ik mijn koplampen afplakken voor een bezoek aan Engeland?
Het afplakken van uw koplampen is zelf niet verplicht. Het is echter wel verboden uw tegenligger te verblinden. Aangezien uw lichten zijn afgesteld op rijden aan de rechterkant, schijnt u in Groot-Brittannië tegemoetkomend verkeer hinderlijk in het gezicht. Dit lost u eenvoudig op met speciale herbruikbare koplampstickers.
Voor auto's is dit goed geregeld; op de boot, bij de ANWB en Halfords zijn hiervoor speciale koplampstickers te koop.
Na wat surfen en googelen, kom ik tot de conclusie dat er voor het tijdelijk aanpassen/afplakken van EU-motorfietskoplampen niets in de handel te verkrijgen is.
Het naar beneden draaien van de lampen is eigenlijk geen optie, ik wil wel zien en gezien worden
Het ziet er dus naar uit dat een stukkie Ducktape het tijdelijke probleem moet gaan verhelpen.

Moet ik mijn koplampen afplakken voor een bezoek aan Engeland?
Het afplakken van uw koplampen is zelf niet verplicht. Het is echter wel verboden uw tegenligger te verblinden. Aangezien uw lichten zijn afgesteld op rijden aan de rechterkant, schijnt u in Groot-Brittannië tegemoetkomend verkeer hinderlijk in het gezicht. Dit lost u eenvoudig op met speciale herbruikbare koplampstickers.
Voor auto's is dit goed geregeld; op de boot, bij de ANWB en Halfords zijn hiervoor speciale koplampstickers te koop.
Na wat surfen en googelen, kom ik tot de conclusie dat er voor het tijdelijk aanpassen/afplakken van EU-motorfietskoplampen niets in de handel te verkrijgen is.

Het naar beneden draaien van de lampen is eigenlijk geen optie, ik wil wel zien en gezien worden

Het ziet er dus naar uit dat een stukkie Ducktape het tijdelijke probleem moet gaan verhelpen.

Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Zoekend naar een DL650 kwam ik een aantal geïmporteerde (UK / engelse) exemplaren tegen. Mij werd verteld dat buiten de miles teller er geen verschil was met de NL uitvoering. Nu ik er zelf tegenaan loop wil ik toch even wat delen over het belangrijke aandachtspunt mbt de verlichting, waar dus wel een belangrijk verschil in blijkt te zitten.
Voor het vergelijk hieronder eerst een foto van de NL koplampen (mooie iets uitvergrootte foto van Iron Horse
)

en dan nu mijn UK / engelse koplampen:

Het verschil lijkt me duidelijk zichtbaar.... en met het afstellen van de lampen denk ik niet dat dit verschil is weg te werken...
hopelijk lost Arjan Brouwer het netjes op aanstaande donderdag.
In ieder geval belangrijk dus voor anderen die zich aan het oriënteren zijn op een UK DL650!
Maarten
Voor het vergelijk hieronder eerst een foto van de NL koplampen (mooie iets uitvergrootte foto van Iron Horse

en dan nu mijn UK / engelse koplampen:

Het verschil lijkt me duidelijk zichtbaar.... en met het afstellen van de lampen denk ik niet dat dit verschil is weg te werken...

In ieder geval belangrijk dus voor anderen die zich aan het oriënteren zijn op een UK DL650!
Maarten
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
Als je kijkt naar de afstelmogelijkheid dan denk ik dat het zondermeer haalbaar is. Voor iedere lamp 2 afstelschroeven met voldoende weg af te leggen om ofwel links ofwel rechts verkeer te dienen.

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
Gaat je niet lukken.
Je zult toch nieuwe koplampen moeten (laten) monteren, dit omdat de lichtbundel de verkeerde kant omhoog schijnt.
Het heeft gewoon te maken met links of rechts rijden.
Gr.John
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
Ik denk dat het volgende meer verklaart: http://www.vstrom.info/Smf/index.php?topic=12243.0;wap2

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
Duidelijk, gaat dus niet lukken. 

Zonder direct op aanstaande donderdag vooruit te lopen is mij het volgende verteld:

Ze gaan dit dus proberen te bereiken:... het lichtbeeld gaat niet omhoog dus moet afstellen mogelijk de oorzaak zijn. Ook de stand van de koplamp is belangrijk en kan hoger gezet zijn of de vering is lager achter waardoor tegenliggers eerder seinen. Ook kunnen we een driehoekige sticker op de schuine reflexbaan plakken zoals Europese auto’s soms in Engeland doen die daar blijven.