Dag 1: Hasselt => Thonon Les Bains 852km. Voornamelijk autostrade. Totale kost péage (op voorhand te berekenen op autoroutes.fr) was 21.10€ met de moto. Braaf op voorhand in een plastic zakje gestoken, en aan de afrit van de autostrade aan de tolbediende gegeven. In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik niets tegen autostrade, ik amuseer me wel. Er is veel gezongen in mijn helm Niet te laat aangekomen savonds, het stuk autostrade langs Geneve was prachtig om te doen!
Dag 2: Thonon Les Bains => Bourg St Maurice 242km. Eerste stukjes in de Alpen, natuurlijk veel oehs en ah's.
Dag 3: Bourg St Maurice => Guillestre 334km. Kkkoude nacht in de tent, maar door de dag is het wel 30 graden geworden. Bovenop de cols telkens fleece aandoen, voor wat rond te wandelen.
Dag 4: Guillestre => Menton 300,2km. Wil niet weg uit de Alpen Eerste stukje lange stuurweg gehad, maar ook eerste stuk slecht onderhouden weg. Aankomst aan de Middellandse zee, vanop de camping een kwartiertje wandelen tot op het strand. En ja hoor, mijn vermoedens zijn waar; ELKE kust is MARGINAAL!
Dag 5: Menton => Gap 291,2km. Vertrokken met de ochtendzon, reeds veel te warm. Profiteer van het vroege uur om door te steken langs de kust via Monaco en Nice. Natuurlijk druk in de stad, maar al bij al kon het erger. Overal scootertjes die je links en rechts voorbijvliegen!
Dag 6: Gap => St Point Lac. Dat was normaal de etappe. helaas begon het wat slechter weer te worden (erger en erger) bijna heel de dag regenkledij aangehad. Het was de bedoeling om op dag 7 nog een stukje van 100km binnendoor te doen, en dan terug Autostrade naar huis. Bij aankomst in de laatste campeerplaats echter besloten dat stukje binnendoor nog te doen, en een formule 1 hotel op de kop te tikken voor de nacht.
Toen gebeurde er iets vreemds....
Ik was onderweg naar het vertrekpunt van de laatste etappe naar huis (en het hotel) Tegen een uur of 1500. Voor de gein, eens ingetikt "navigeer naar....thuis" "HAHAHA amai, hij berekend 570km. En ik heb er nu al 432 gereden, dat is NET 1000km".........
Lang verhaal kort, ik ben binnengereden op dag 6 Het was te verleidelijk! Zeker omdat de afstand nét klopte (en nee ik heb het niet express zitten plannen ofzo, het is puur toeval!)
Uiteindelijk dezelfde dag om 2200 thuis aangekomen. De laatste dag was fantastisch, een heel aparte ervaring. Natuurlijk voldoende hydrateren en verplichte pauze elk uur.
Eindtotaal laatste dag? 1002,9km! Totaal hele rit? 3022,3 km!
Mijn V-Strom heeft nu 14008km, dus hij gaat dringend binnen voor zijn 12000km service!
Conclusies;
1. Alpen = FANTASTISCH! Ik ga terug! Wel eerder voor te toeren dan voor mooie stuurwegen, sommige haarspeldbochten met een grote hoge zwaarbeladen moto zijn niet zo heel leuk...
2. Fransen = ok, de meesten laten je makkelijk passeren. Niet te veel achterlijke dingen gezien op de weg. Maar ook bijna geen richtingaanwijzers...
3. Wielerterroristen = ook maar mensen, nooit last gehad. Ze waren meestal toch al genoeg kapot aan het gaan
4. Marathonmotorijden is LEUK! Voor de kenners, ik had vlak voor mijn vertrek een DVD gezien over de "Iron Butt", een motorit kriskras door de VS, 11 dagen, 11.000 mijl! Geen tikfout! Dus dit was slechts een peulschil, maar ik heb me allessinds goed kunnen amuseren Binnenrijden in België tussen regenvlagen op de Autostrade, in de plotse kou ook, was een geweldige ervaring.
5. Route Napoleon begint met 50-80km PRACHTIGE stuurwegen! In de Alpen was het het uitzicht, hier begon het met prachtige stuurwegen. Helaas bleef het niet zo, en het merendeel van dag 5 en de rest van dag 6 viel eigelijk tegen...
Dan nu, de foto's. Erg veel gemaakt, dit is slechts een kleine selectie. Vele zijn ook panoramisch, maar dus ook compleet verkracht door de resize
Om te beginnen de kaartjes;
Route des Grandes Alpes;

Met overzicht van de cols;

Route Napoleon;

We beginnen met wat foto's van de Colombière



Afdaling;




Dit was richting vallei van de Gletsjers;

Waar ik werd opgehouden door een kudde geitjes

Dan kwam deze weg; "op eigen risico, alleen voor lichte voertuigen,..." Ik had mijn bagage enzo achtergelaten op de kampeerplek, en was de omgeving aan het verkennen. Dus waarom ook niet he!

Uiteindelijk hield het asfalt op en bleef er alleen grind over. En stenen. En daarna zat ik ergens in iemand zijn tuin. Dus maar teruggereden

Typische avond-scene (en ja dat is materiaal van het werk, sjjjjj)

De Iseran. Waar mijn koekjes gesmolten waren


En de afdaling;


De toegang tot de Galibier. Rechts is de tunnel, links is erover.

Beeld van boven, je ziet de plaats waar de vorige foto is gemaakt links op de foto. Tijd tot boven was 1 uur.

Beeld van boven, andere kant. Beneden rechts komt de tunnel uit.

Naar Alpe D'huez gereden, wat beetje tegenviel. Bij het naar omlaag rijden, gekozen voor een minder bekende weg. Dit was het resultaat. 4 uur heerlijk rijden over lege kleine baantjes, met hier en daar een leuke hindernis


En wat een uitzichten!



Nog een...andere...col?

Mezelf en mijn bolide!

2 Duitse kerels die met Simsons aan het rondtrekken waren. Hier zijn we de nieuwe kogellager aan het verwarmen boven hun gasvuur, om die op de as te slaan....lang verhaal...

Hun brommertjes

Enigste foto van Monaco, de beroemde bocht van de Formule 1


De volgende vraag is...waar nu naartoe?
