Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Bi-Xenon en Dubbel-Xenon.
Wat zijn de "eventuele" voordelen van d 1 ten opzichte van de ander?
Greets J
Wat zijn de "eventuele" voordelen van d 1 ten opzichte van de ander?
Greets J
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Xenon (gewoon) = Xenon dimlicht + klassiek halogeen grootlicht edit>> samen ingebouwd in hetzelfde lampebolletje
Bi-Xenon = Xenon dimlicht + xenon grootlicht (mbv verschuivend kapje binnenin) edit>> samen ingebouwd in hetzelfde lampebolletje
"Dubbel Xenon" = veel gebruikte term bij motoren met TWEE (vandaar 'dubbel') lichtarmaturen waarin Xenon zit.
Bi-Xenon = Xenon dimlicht + xenon grootlicht (mbv verschuivend kapje binnenin) edit>> samen ingebouwd in hetzelfde lampebolletje
"Dubbel Xenon" = veel gebruikte term bij motoren met TWEE (vandaar 'dubbel') lichtarmaturen waarin Xenon zit.
Laatst gewijzigd door Wullebolle op di 12-05-2009, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Maar wat als je dus een dubbele armatuur hebt zoals op de vstrom en je besteld dus dubbele xenon heb ik dan 1 set over??
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
euh ...
Een VStrom heeft 2 armaturen, met elk een H4 lamp.
Die H4 lamp heeft 2 ingebouwde gloeispiralen: 1 voor grootlicht + 1 voor dimlicht.
Wil je Xenon op je VStrom dan is de klassiek ombouw:
De 2 standaard halogeen lampen type H4, vervangen door 2 Xenon lampen type H4.
Daar heb je voor nodig:
2 balasten + 2 lampen + 2 kabelsets.
Een veelgebruikte (dubbel)set is die van Pilot http://www.pilotxenon.com" onclick="window.open(this.href);return false;, de Pilot Pro Line Duo Set. (voor autos, of motoren met 2 armaturen)
De stekker die nu op je klassieke H4 lamp zit (bij een VStrom zijn dat dus 2 stekkers) plugt uiteindelijk in het uiteinde van de xenon kabelset (ook hier 2 dus) . de xenons gaan in de armaturen, de kabels en de balasten moet je in je kuip wegwerken. Als je de kuip eraf kan halen, heb je genoeg kennis om de rest ook te kunnen.
Bij gebruik van xenon moet je er wel aan denken dat de opstartfase van zo'n lamp toch een 10 seconden duurt. Opbouwen ontladingsboog op hoogspanning.
Pas na 10 seconden is de boog stabiel. Je motor starten doe je dan na die 10 seconden. Zoniet, loop je het risico dat door het starten het voltage zover inzakt dat de xenonboog wegvalt en je lamp niet brandt. Snachts is dat goed zichtbaar, overdag echter niet. Altijd checken of je xenon brandt mbv ramen/vitrines/weerschijn op autokofferdeksels, of ff je hand ervoor houden. Ook bij het accidenteel stilvallen aan een kruispunt, moet je dit nakijken.
Wat jij volgens mij dus bedoelt met dubbelxenon, is:
ofwel een set met 2 balasten/lampen/kabelsets
ofwel de Bi-Xenon lamp. (deze met dimxenon & grootlichtxenon, die met het schuivende kapje), waarvan je er dan 2 nodig hebt.
Informeer je dus goed bij je dealer, zodat je effectief 2 lampen en 2 balasten hebt, en niet 1 of 4 ....
Een VStrom heeft 2 armaturen, met elk een H4 lamp.
Die H4 lamp heeft 2 ingebouwde gloeispiralen: 1 voor grootlicht + 1 voor dimlicht.
Wil je Xenon op je VStrom dan is de klassiek ombouw:
De 2 standaard halogeen lampen type H4, vervangen door 2 Xenon lampen type H4.
Daar heb je voor nodig:
2 balasten + 2 lampen + 2 kabelsets.
Een veelgebruikte (dubbel)set is die van Pilot http://www.pilotxenon.com" onclick="window.open(this.href);return false;, de Pilot Pro Line Duo Set. (voor autos, of motoren met 2 armaturen)
De stekker die nu op je klassieke H4 lamp zit (bij een VStrom zijn dat dus 2 stekkers) plugt uiteindelijk in het uiteinde van de xenon kabelset (ook hier 2 dus) . de xenons gaan in de armaturen, de kabels en de balasten moet je in je kuip wegwerken. Als je de kuip eraf kan halen, heb je genoeg kennis om de rest ook te kunnen.
Bij gebruik van xenon moet je er wel aan denken dat de opstartfase van zo'n lamp toch een 10 seconden duurt. Opbouwen ontladingsboog op hoogspanning.
Pas na 10 seconden is de boog stabiel. Je motor starten doe je dan na die 10 seconden. Zoniet, loop je het risico dat door het starten het voltage zover inzakt dat de xenonboog wegvalt en je lamp niet brandt. Snachts is dat goed zichtbaar, overdag echter niet. Altijd checken of je xenon brandt mbv ramen/vitrines/weerschijn op autokofferdeksels, of ff je hand ervoor houden. Ook bij het accidenteel stilvallen aan een kruispunt, moet je dit nakijken.
Wat jij volgens mij dus bedoelt met dubbelxenon, is:
ofwel een set met 2 balasten/lampen/kabelsets
ofwel de Bi-Xenon lamp. (deze met dimxenon & grootlichtxenon, die met het schuivende kapje), waarvan je er dan 2 nodig hebt.
Informeer je dus goed bij je dealer, zodat je effectief 2 lampen en 2 balasten hebt, en niet 1 of 4 ....

Spooky Action At A Distance !
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
linkje
Op deze link kan je voor een dubbele kit dus kiezen uit Bi-Xenon of Dubbel-Xenon daar wil ik het verschil in weten.
Heb hen ook al een vraag gemaild dus is even wachten op antwoord.
Op deze link kan je voor een dubbele kit dus kiezen uit Bi-Xenon of Dubbel-Xenon daar wil ik het verschil in weten.
Heb hen ook al een vraag gemaild dus is even wachten op antwoord.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Afgaande op de link
lijkt het me dat met dubbelxenon bedoeld wordt dat in EEN lampebol, 2 Xenonbuizen zitten: 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
Dit in tegenstelling tot de Bi Xenon, waarin maar EEN xenonbuisje zit maar waar de grootlicht/dimlicht omschakeling verzorgd wordt door een servogestuurd kapje dat verschuift. Klinkt logisch ...
(foto van 2 ballasten en 2 kabelsets, is photoshopgewijs verdubbeld, en dat geeft niet veel vertrouwen)
lijkt het me dat met dubbelxenon bedoeld wordt dat in EEN lampebol, 2 Xenonbuizen zitten: 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
Dit in tegenstelling tot de Bi Xenon, waarin maar EEN xenonbuisje zit maar waar de grootlicht/dimlicht omschakeling verzorgd wordt door een servogestuurd kapje dat verschuift. Klinkt logisch ...
(foto van 2 ballasten en 2 kabelsets, is photoshopgewijs verdubbeld, en dat geeft niet veel vertrouwen)
Spooky Action At A Distance !
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
je had geloof ik gelijk dit was nl hun antwoord:
De dubbel Xenon heeft 2 lampen per lampvoet, en dus ook 2 ballasten per lamp. Als je dus 2x H4 hebt, krijg je dan totaal 4 ballasten. Op een motor is de ruimte vaak enigszins een probleem, ik zou H4 Bi-Xenon aanraden
greets jorgen
De dubbel Xenon heeft 2 lampen per lampvoet, en dus ook 2 ballasten per lamp. Als je dus 2x H4 hebt, krijg je dan totaal 4 ballasten. Op een motor is de ruimte vaak enigszins een probleem, ik zou H4 Bi-Xenon aanraden
greets jorgen
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
4 ballasten ...
in een Auto ja, maar in een VStrom
Anyway,
Alles klaar en duidelijk.
Succes met je keuze en het inbouwen ..

in een Auto ja, maar in een VStrom

Anyway,
Alles klaar en duidelijk.
Succes met je keuze en het inbouwen ..

Spooky Action At A Distance !
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
De H4-3 XENON lamp voor groot/klein licht heeft een mechanisch bewegende buis om de lamp, die heen en weer schuift.

Let op voor welk type je kiest.
H4-1 is een xenon lamp
H4-2 is een dubbele lamp, een is xenon lamp, de tweede is een halogen lamp
H4-3 is een telescopic xenon lamp,gewoon met de licht-schakelaar voor groot en klein licht.
H4-4 is een vaste dubbele xenon lamp
Op de site van Motorsticker staan de sets te koop. http://www.motorsticker.nl/product/1782 ... 3godWBnWYw
Wellicht weer iets om een gezamenlijke inkoop te doen. (we hebben goede ervaring met dit bedrijf. velgsticker-inkoop)


Let op voor welk type je kiest.
H4-1 is een xenon lamp
H4-2 is een dubbele lamp, een is xenon lamp, de tweede is een halogen lamp
H4-3 is een telescopic xenon lamp,gewoon met de licht-schakelaar voor groot en klein licht.

H4-4 is een vaste dubbele xenon lamp
Op de site van Motorsticker staan de sets te koop. http://www.motorsticker.nl/product/1782 ... 3godWBnWYw
Wellicht weer iets om een gezamenlijke inkoop te doen. (we hebben goede ervaring met dit bedrijf. velgsticker-inkoop)

- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 842
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Nu is bovenstaande link een setje zonder ballast. Geintje kost 3 tientjes. Maar heb ik daar voldoende aan? In de link er boven staat een set met ballast voor 100 euro. Wat is er nodig om een mooi setje Xenon in je V-strom te hebben?
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TT-Rider,Nav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium, led-knippers
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Omdat de V-strom 2 lampen heeft, heb je 2 ballasten nodig (zijn eigenlijk een soort starters, xenon heeft veel power nodig om de lampen te starten geloof ik) en 2 xenonlampen. Eigenlijk dus een gewone autoset, die meestal relatief ook nog eens goedkoper is dan de vaak aangeboden -enkelvoudige- motorsets. M.i. verschilt een motorset alleen in het aantal ballasten/lampen, het is niet trillingsbestendiger o.i.d. Let wel op dat je bij voorkeur de kleinere -meestal noemen ze die 'slim'- ballasten neemt, die zijn eenvoudiger weg te werken, half zo groot (platter). Verder is het allemaal redelijk plug and play, het allemaal netjes wegwerken is de grootste klus! Qua setjes: kijk eens op marktplaats of ebay. Ga je voor kwaliteit/garantie dan ben je meestal aangewezen op de Pilot sets, die zijn een stuk duurder. Persoonlijk heb ik een set van rond de € 85,-, die doet het prima (vrijwel dagelijks gebruik).
En dan natuurlijk de keuze tussen xenon/bi-xenon/etc. en de kleur lamp. Ga niet boven de 8000K, dan worden het licht paarsig (leuk voor een showfiets, niet praktisch) en ik dacht dat dit ook niet is toegestaan. Rond de 4300K geeft meestal het beste wit/meeste lichtopbrengst, de meeste mensen kiezen dacht ik voor 6000K, blauw/wit. Correct me if I'm wrong.....
En dan natuurlijk de keuze tussen xenon/bi-xenon/etc. en de kleur lamp. Ga niet boven de 8000K, dan worden het licht paarsig (leuk voor een showfiets, niet praktisch) en ik dacht dat dit ook niet is toegestaan. Rond de 4300K geeft meestal het beste wit/meeste lichtopbrengst, de meeste mensen kiezen dacht ik voor 6000K, blauw/wit. Correct me if I'm wrong.....
GSA1200
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Voor de DL-650 gaat mijn voorkeur uit naar de autoset. We hebben twee lampen nodig voor de V-strom.

Maar de vraag is of de lengte van de Bi-xenon in onze motor past?
Ik zal de vraag eens stellen aan Motorsticker en ook wat gezamenlijke inkoop voor voordeel oplevert.
gr. Martin

Maar de vraag is of de lengte van de Bi-xenon in onze motor past?
Ik zal de vraag eens stellen aan Motorsticker en ook wat gezamenlijke inkoop voor voordeel oplevert.
gr. Martin
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Als je in een Strom xenon inbouwt, moet je dan ook niet een aan/uit schakelaar bijzetten?
Bij het op contact zetten gaat normaal gezien ook het licht en dus ook een xenon aan.
Maar wanneer je nu de motor start, trekt de starter zoveel stroom, dat het voltage inzakt en de xenonbogen veelal onderbroken worden. Als je dan geen aan/uit
knop hebt kun je de xenon niet opnieuw opstarten ....
Op mijn vorige motor XJ900S had ik xenon ingebouwd, en daar moest ik dus eerst starten en dan pas de koplamp aansteken met de lichten-aan/uit knop. Ook als je accidenteel es stilviel aan een kruispunt (kan gebeuren), was na het opnieuw starten van de motor, de xenon uitgevallen, en moest je die weer met de lichtschakelaar in gang steken.
iemand ervaring mee?
Er is plaats genoeg in een DL om massa's balasten weg te werken. De linker paneel van de kuip heeft onderaan aan de binnenkant een soort" vakje", In het rechterpanneel zit op dezelfde plek het koelwatervat. In dat "vakje" past vanalles, en zeker een set balasten.
Bij het op contact zetten gaat normaal gezien ook het licht en dus ook een xenon aan.
Maar wanneer je nu de motor start, trekt de starter zoveel stroom, dat het voltage inzakt en de xenonbogen veelal onderbroken worden. Als je dan geen aan/uit
knop hebt kun je de xenon niet opnieuw opstarten ....
Op mijn vorige motor XJ900S had ik xenon ingebouwd, en daar moest ik dus eerst starten en dan pas de koplamp aansteken met de lichten-aan/uit knop. Ook als je accidenteel es stilviel aan een kruispunt (kan gebeuren), was na het opnieuw starten van de motor, de xenon uitgevallen, en moest je die weer met de lichtschakelaar in gang steken.
iemand ervaring mee?
Er is plaats genoeg in een DL om massa's balasten weg te werken. De linker paneel van de kuip heeft onderaan aan de binnenkant een soort" vakje", In het rechterpanneel zit op dezelfde plek het koelwatervat. In dat "vakje" past vanalles, en zeker een set balasten.
Spooky Action At A Distance !
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Toen ik mijn motor kocht zat er al Xenon in.
Daar had ik veel problemen mee. 1 lamp deed het al niet en de ander hield er ook al snel mee op. Ook inderdaad problemen dat hij bij het starten uitviel, maar switchen tussen grootlicht / normaal loste dat meestal op.
Ik heb de ballasten vervangen (geen slim meer, er zit meeeeer dan genoeg ruimte in de kuip) en het probleem is verholpen. Ik heb sindsdien nooit meer opstartproblemen met de lampen gehad.
Met ander woorden, het ene of het andere materiaal maakt heel wat uit.
Geen idee hoe lang deze meegaan natuurlijk, maar dat zien we dan wel weer. Voor 21 Euro per ballast doe ik niet moeilijk.
Daar had ik veel problemen mee. 1 lamp deed het al niet en de ander hield er ook al snel mee op. Ook inderdaad problemen dat hij bij het starten uitviel, maar switchen tussen grootlicht / normaal loste dat meestal op.
Ik heb de ballasten vervangen (geen slim meer, er zit meeeeer dan genoeg ruimte in de kuip) en het probleem is verholpen. Ik heb sindsdien nooit meer opstartproblemen met de lampen gehad.
Met ander woorden, het ene of het andere materiaal maakt heel wat uit.
Geen idee hoe lang deze meegaan natuurlijk, maar dat zien we dan wel weer. Voor 21 Euro per ballast doe ik niet moeilijk.
- Redhead
- DL650 berijder
- Berichten: 550
- Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
- Woonplaats: gem renkum
- Contacteer:
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
OK, er is bericht terug van Wouter/Motorsticker.nl
Hij is erg benieuwd naar de belangstelling en is in voor een nette korting.
Oplopend tot 40% bij voldoende aantal.
Wouter is nu met vakantie maar zal bij terugkomst, afhankelijk van jullie animo een voorstel doen.
Ik heb er vertrouwen in.
Nieuw inkoop-draadje dus.
V-Strom marktplaats /// gezamenlijke inkoop
gr. Martin
Hij is erg benieuwd naar de belangstelling en is in voor een nette korting.
Oplopend tot 40% bij voldoende aantal.
Wouter is nu met vakantie maar zal bij terugkomst, afhankelijk van jullie animo een voorstel doen.

Ik heb er vertrouwen in.
Nieuw inkoop-draadje dus.

gr. Martin
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Bij motorsticker is het 100€ voor een dubbele set, met H4 xenon/halogeen + balasten.
Met wat korting .... wordt dat heel interessant.
Met wat korting .... wordt dat heel interessant.

Spooky Action At A Distance !
- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 842
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
N.a.v. het topic voor de gezamelijke inkoop:
Wat is het verschil nu in licht tussen de H4-4 lampen en de Bi-Xenon? Wa is aan te raden qua lichtopbrengst?
Waar zitten de ballasten bevestigd? Dit gezien ik achter de zijkap al een Nautilus heb zitten.
Ik lees in het topic dat er een aparte schakelaar moet zijn voor de Xenon, klopt dit?
Oftewel, is er een duidelijke Q en A over het installeren van Xenon op je V-strom? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zeker gezien ik niet heel technisch ben
Wat is het verschil nu in licht tussen de H4-4 lampen en de Bi-Xenon? Wa is aan te raden qua lichtopbrengst?
Waar zitten de ballasten bevestigd? Dit gezien ik achter de zijkap al een Nautilus heb zitten.
Ik lees in het topic dat er een aparte schakelaar moet zijn voor de Xenon, klopt dit?
Oftewel, is er een duidelijke Q en A over het installeren van Xenon op je V-strom? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zeker gezien ik niet heel technisch ben

Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TT-Rider,Nav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium, led-knippers
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
- Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
- Woonplaats: Haarlo
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon
Heb net mijn oude Xenon setjes vervangen door nieuwe. Kom zaterdag naar de Veluwerit en je kan zien hoe ik het heb opgelost.
Re: Bi-Xenon of Dubbel-Xenon


Het waren originele Suzuki xenon lampen dacht ik begrepen te hebben...

Zag er heeeeel erg mooi uit!

Misschien wel iets voor mijn mooie Strom....
