Schuim in motorolie
Schuim in motorolie
Gisteren, na de eerste grote rit na de winterstalling, zag ik bij een stop na 100 kilometer dat er een schuimlaagje zat op de motorolie. Het laagje was tussen de 0,5 en 1 cm dik. Na een korte tijd was het schuim verdwenen. Dealer gebeld. Deze zei dat ik rustig terug kon rijden naar huis. Gelijk een afspraak voor een kleine beurt gemaakt. Ik maak mij hier toch wel zorgen om. De motor is 9 maanden oud, origineel en heeft 5.500 km gelopen. Ik heb de indruk dat het oliepeil nu ook hoger staat dan eerst. Het koelvloeistofpeil staat echter niet echt lager. Heeft iemand hier ervaring mee? Waardoor zou de olie gaan schuimen? Wat kan er allemaal van buiten in het blok komen. Ik heb eens iets gelezen over een lekkage bij het voorste tandwiel maar kan dit niet meer vinden.
- Stroompje
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Woonplaats: Lunteren.
Hallo Gerard_1000,
allereerst een welkom hier op het forum
Onderstaande quote is misschien een oorzaak, hoewel jouw Strom in de winter niet heeft gereden.......(ff de zoekfunctie gebruikt, ik ben niet zo technisch
)
Ik weet wel dat mijn Strom bij winterse te korte ritten ook schuim laat zien achter het glas.
allereerst een welkom hier op het forum

Onderstaande quote is misschien een oorzaak, hoewel jouw Strom in de winter niet heeft gereden.......(ff de zoekfunctie gebruikt, ik ben niet zo technisch

Ik weet wel dat mijn Strom bij winterse te korte ritten ook schuim laat zien achter het glas.
L-Strom schreef:De witte drek is sludge, dit is een verbinding van de motorolie met water. Dit komt meestal voor in de koude dagen doordat de olie onvoldoende op temperatuur komt, de (vochtige) olie/carterdampen slaan dan neer op de koudste plaatsen in het motorblok en luchtfilter, daar vormt zich dan de witte sludge. Bij auto"s zie je dit dan ook vaak boven in het kleppendeksel waar dan vaak meteen (onterecht) de diagnose van defecte koppakking gesteld word. Laat je motorolie eens goed op temperatuur komen en ververs hem regelmatig, maar wees er wel van overtuigd dat je geen koelvloeistof verliest je kan dan beslist de diagnose stellen dat je koelvloeistof afdichtingen in orde zijn!
Groeten Leo.
Greetings, Heleen.
Smiling all the way ...


OK, bedankt voor jullie adviezen. Ik heb afgelopen zaterdag ongeveer 200 kilometer gereden. Daarna was het schuim nog niet weg maar misschien had ik langer moeten rijden. Mijn dealer stelde vandaag ook de diagnose vocht. De motorolie zelf is eind juli in het blok gekomen en heeft nu ongeveer 4.500 kilometer doorstaan. A.s. zaterdag krijgt de motor een kleine beurt. Ik hoop dat het daarna voorbij is. Mocht het schuim dan weer terugkomen heb ik inderdaad een probleem. Of eigenlijk Suzuki want ik heb nog garantie, de motor is van juli 2007.
In motorolie zitten bepaalde detergenten die ervoor zorgen dat het interne motorgedeelte net blijft. Niks van aantrekken als er zich wat schuim vormt. Als het natuurlijk teveel wordt zou ik toch eens de olie verversen.
Die schuimvorming is denkek echt wel afhankelijk van type en merk van olie. Daarbij dan nog eens de ouderdom (=kms) gerekend.
Greetz V2
Die schuimvorming is denkek echt wel afhankelijk van type en merk van olie. Daarbij dan nog eens de ouderdom (=kms) gerekend.
Greetz V2
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL