De geweldige Optimate 3SP heeft een opvolger, de Optimate 4.
Prijsindicatie : €60 - €65
Wat gebeurt er als de accu aangesloten wordt:
Net als vroeger kan de Optimate nog steeds elk type 12V motorbatterij de baas: conventionele batterijen met ontluchting, onderhoudsvrije of met gel, vanaf 2 tot nu zelfs 50Ah. Dat maakt het ook mogelijk hem occasioneel op je wagen, grasmachine of bijvoorbeeld jetski aan te sluiten. Ten opzichte van de vorige versie is de nieuwe Optimate krachtiger en sneller, maar tegelijk genereert hij minder warmte. Hij heeft meer laadprogramma’s om elke batterij een lading op maat te geven, kan je meer vertellen over eventuele problemen, kan rechtstreeks aan de muur bevestigd worden, werd nog waterbestendiger.
Wat doet de Optimate nu precies? Eerst kijkt hij na hoe het met de batterij gesteld is. Als die verwaarloosd is, start hij een herstelprogramma op. Als de batterij er erg slecht aan toe is, dan kan hij zelfs voor de turboherstel modus kiezen. Hierbij wordt de sulfaataanslag van de loodplaten verwijderd zodat deze weer optimaal in contact kunnen komen met het zuur in de batterij. Deze fase zal enkel gestart worden wanneer de batterij niet op de motor aangesloten is omwille van de hoge spanning die met het proces gepaard gaat.
Daarna volgt een bulk laadstadium met afwisselend vlottend en bulkladen, wat er voor zorgt dat elk type accu een degelijke en diepe lading krijgt. De batterij wordt dan elk uur getest op problemen. De Optimate kan deze in een vroeg stadium opsporen en kan 5 mogelijke resultaten weergeven zodat je tijdig gewaarschuwd wordt. Hij zal je er zelfs van op de hoogte brengen als je een verlies hebt in de kabelboom van je motor of wanneer daar een apparaat op aangesloten is dat abnormaal veel verbruikt. Zo zal hij helpen om je batterij zo lang mogelijk in optimale staat te houden.
Uiteindelijk gaat hij over naar een onderhoudslading om je batterij op elk moment startklaar te hebben. Laat de Optimate gerust weken of maanden aan de accu hangen, er is geen enkel risico op overladen of op uitdroging van je accu. Ook het elektrisch systeem van je motor loopt geen enkel risico. De microprocessor houdt alles in de gaten en regelt het hele proces zodat alles volautomatisch gebeurt.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.