Wat de oorzaak van het kapotte lager is zal waarschijnlijk altijd wel een vraag blijven.
De ellende van de achterbrug had ik waarschijnlijk kunnen voorkomen door eerder het achterwiel te controleren.
Bij het aanbrengen van mijn kettingslot door het achterwiel had ik al eerder bij het in de juiste positie draaien van het wiel gemerkt dat het wiel wat stroef draaide. Mijn eerste gedachte was dat ik het automatische kettingsmeersysteem van mijn motor te arm had ingesteld waardoor de ketting de weerstand gaf bij het draaien van het wiel. het rijker afstellen gaf echter geen resultaat.
Door deze verkeerde inschatting heb ik de afgelopen anderhalve week dus zeker 1.000 km doorgereden met een lager dat al niet meer goed was.
Toen ik af en toe een schurend geluid hoorde ben ik de volgende dag direct naar mijn dealer gereden met het idee dat een achterwiellager aan zijn einde was.
Onderweg is toen waarschijnlijk het tandwiellager vastgeslagen met ook nog eens schade aan de achterbrug.
Bij Boonstra lag gelukkig nog een tweede hands achterbrug die nu als donor gaat dienen waardoor de kosten gelukkig lager zullen uitvallen.
Ik hoop morgen weer op mijn eigen Strom kilometers te kunnen maken.