Yoshbox is heel wat anders dan een powercommander

Met de yosh "tune" je wel op de officiële manier, maar kan je niets anders dan de duratie verlengen..
Zeer beperkt dus!
Powercommander is eigenlijk niks anders dan de boel voor de gek houden en als je het zo bekijkt vind ik die kastjes weer veel te duur..
Ja je kan er "mappings" in zetten, maar je doet nog steeds niets anders dan sensoren foppen, dat moet vast goedkoper kunnen
Het ultieme zou zijn als je een interface kan maken (SDS?) en de ecu uitleest en gaat bewerken in WinOLS.
Met de auto ben ik dit nu aan het doen en dan leer je een hoop!
Zo heb ik bijv. softwarematig de EGR dicht gezet, het gaspedaalresponce flink aangepast (mening tuner doet dit ook) en heb ik het stationair toerental van 900 naar 950 en bij airco uit van 800 naar 950 gezet.
Ideaal!
Weet waar je aan begint overigens, want het is ernstig ingewikkeld.
Mappings moet je zelf gaan zoeken, want er zullen geen map packs zijn voor de DL650 of 1000..
Je moet dan eerder al eens met WinOLS gewerkt hebben want zo uit je hoofd ga je die mappings niet vinden.
Dit is wel het echte werk, niet zoals Hoegee het doet, maar helaas komt mijn motor uit 2002 en kan ik de ECU niet uitlezen (er zijn geen interfaces voor)...
Heb al gekeken naar een DIY interface, dit werkt pas vanaf K6 geloof ik, heb een hoop info op de pc staan, ooit eens uitgezocht voor iemand die met een Suzuki R1 aan de slag is gegaan.
Alleen als ik iets in mijn hoofd heb, dan ga ik er voor, en als je dan zegt "komt morgen wel" en je bent 4 maanden verder dan is mijn interesse weg.. Dat is meteen de reden waarom ik er mee gestopt ben bij de R1 en bij die kerel..
En wat heeft het gekost? Helemaal noppes! That's my style haha
Nokkenas upgrade is leuk, het scheelt dat er een hoop over uitgezocht is, maar als je het zelf moet bedenken dan moet je rekening houden met de lift, inspuitduur en natuurlijk je timing..
Dit is nu niet optimaal meer waardoor je haast wel aan de powercommander moet, helaas kom je zonder wideband lambda voor je AFR en dyno niet ver.
Op gevoel is leuk, als je dan vooral je AFR en wellicht nog belangrijker: je EGT maar in de gaten houdt.
Dit zijn allemaal dingen waar ik nog mee bezig ben, weet er nog veel te weinig van.
Maar al doende leert men denk ik maar altijd.
Wideband heb je al vanaf plm. 150 euro, zit er al een tijd over te denken voor o.a. de diesel en de motorfiets.
neem dan wel een LSU 4.9, die zijn betrouwbaarder / betere levensduur.
Als je van DIY'en houdt kan je eens kijken naar de 14point7 DIY kit
Ik heb niet veel aan mijn motor gedaan, 100 pk aan het wiel is meer dan zat, ik vind de milieushit en schone motor vooral interessant en zit daarom nog steeds aan WMI (maar dan zonder methanol) te denken.
Helaas moet je met de originele dempers wel aan de lambda blijven, want die pendelt juist voor de kat. Er uit kloppen vind ik zo permanent en durf ik (nog) niet aan, zal ook behoorlijk wat met het geluid doen.
Misschien, als ik ooit nog eens een goedkope set kan vinden (zoals de huidige set) dan probeer ik het eens.
Ondertussen heb ik andere problemen, kromme poot en radiateur bijv. die ik op wil lossen. maar niet voor de nieuwprijs van 400 - 600 euro