Ketting en tandwielen schoonmaken
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Ketting en tandwielen schoonmaken
Ik zag vandaag dat er heel veel dikke zwarte prut zit met name in de buurt van de voorzijde van de ketting en voorste tandwiel. Hoe krijg ik dit zo goed mogelijk schoon zonder ketting en of tandwielen er af te hoeven halen? Technisch ben ik een nitwit dus waarschijnlijk een domme vraag maar toch...........alvast bedankt.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Kapje van t voorste tandwiel losdraaien (3-4 schroeven). Dan kom je er prima bij en kun je veel prut verwijderen.
Mss ook iets minder smeren of iets beter vastzittende gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mss ook iets minder smeren of iets beter vastzittende gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Koopman
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 13-01-2011, 20:07
- Mijn motor is een: "Black Rhino K9"
- Woonplaats: Apeldoorn
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Kapje verwijderen, je kan zo met een schroevendraaier de prut weghalen.
Veel plezier ermee.
Veel plezier ermee.
BLACK RHINO K8, nu een grandioze BLACK RHINO K9 met zumo 660 en cardo scalaG4 powerset, Osco, Hugger,spiegels er6n,Oxford hotgrips,extenda fenda, head light protector en givi trekking lihgts.
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Er zitten wel wat aansluitingen op dat kapje. Kan ik die zo loshalen? Sinds kort gebruik ik keramische ketting spray van putoline en die blijft beter zitten. Slaat wel heel wit uit. Denk dat die prut m.n. van de vorige eigenaar is.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Kapje eraf inderdaad en de ketting en de ruimte achter het kapje reinigen met een stevige kwast en lampenolie. Vergeet de achterbrug niet daar kwakt ook een hoop rommel op. Ik heb het pas gedaan, vies klusje..
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Bij de 650 is dat gemakkelijker dan bij de 1000
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l34LirfHd8Q[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l34LirfHd8Q[/youtube]


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Beter uitgelegd dan in dit filmpje kan niet. Mooi man, bedankt.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Roncor
- Berichten: 141
- Lid geworden op: wo 25-06-2014, 10:50
- Mijn motor is een: Was een Suzuki V-Strom DL 1000A (2014) nu een Honda X-adv 2017
- Woonplaats: Deventer
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Dasty ontvetter van de Wibra gebruiken. Is er in het geel en in zwarte flessen. Die zwarte is helemaal perfect voor dit klusje.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Potverdomme, ben ik blij dat ik n 650 heb...wat n werk. Maar t start natuurlijk met teveel smeren of te vroeg weer rijden of verkeerde olie...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Lampenolie en oude tandenborstel. En die echte prut voorzichtig weghalen met schroevendraaier. Is een bekend iets. Gewoon elk jaar even herhalen. Oo den duur zit er zoveel troep dat het gewoon om je ketting heen zit. Word ie niet beter van.
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Als je het hele youtube filmpje bekijkt snap ik alleen het eerste gedeelte niet. Helemaal in het begin draait hij aan die inbus. Verder wordt de koppeling vastgezet en wordt de voetsteun ook verwijderd. Dit is toch allemaal niet nodig want dat kapje kun je toch zo verwijderen? En waar is is dat oranje ronde ding voor want kennelijk moet je daar voorzichtig mee omgaan.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Ik ben niet goed bekend met de 1000 anders zou ik het je wel kunnen vertellen. Maar ik denk dat Chiel je het antwoord er ongetwijfeld op kan geven.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Tuurlijk, geen probleem.
2 imbus boutjes van de koppelingscilinder los halen, ding naar achter trekken en met een touwtje ff vast hangen zodat ie niet in de weg zit. Let op achter de de imbusbout die t dichtste bij je voorwiel zit, zit een afstandbus. De koppelingsstang kun je gewoon laten zitten. T rubberen hoedje kan er gewoon uit, en maak deze goed schoon. Als ie kapot is ff een nieuwe halen bij de garage. Verlengt de levensduur van je koppelingscilinder aanzienlijk.
Je voetsteun moet er af omdat de schakelpook in de weg zit met het verwijderen van het kapje. Maw als de pook er nog aan zit kan t kapje niet weg. De 2 imbusbouten losdraaien is voldoende. Een tip, draai ze zo ver mogelijk los maar nog niet helemaal er uit. Dan de rest van de bouten van t kapje los halen, dan je voetsteun ff naar je toe trekken, kapje er af halen en de voetsteun weer terug plaatsen, dit zodat je t schakelpatroon niet omkeerd.
De censor die aan t kapje zit is van de kilometerteller. Je hebt voldoende ruimte om met die censor er nog op gemonteerd t kapje te reinigen. Leg er ff een krant onder om alle prut op te vangen.
Let bij t monteren van de koppelingscilinder op dat er geen zand tussen de zuiger en cilinerwand komt. Gewoon ff goed afspuiten met remreiniger (€1.20 bij de action). Zorg dat t rubberen hoedje weer goed gemonteerd wordt zodat er zo min mogelijk troep richting je cilinder kan.
Klinkt allemaal ingewikkeld, is t niet. Alles in omgekeerde volgorde monteren tov de demontage.
Mocht je het niet durven, moet je ff 2 weken wachten dan zal ik t je laten zien aan de hand van wat fotos als ik mn ketting ga vervangen.
2 imbus boutjes van de koppelingscilinder los halen, ding naar achter trekken en met een touwtje ff vast hangen zodat ie niet in de weg zit. Let op achter de de imbusbout die t dichtste bij je voorwiel zit, zit een afstandbus. De koppelingsstang kun je gewoon laten zitten. T rubberen hoedje kan er gewoon uit, en maak deze goed schoon. Als ie kapot is ff een nieuwe halen bij de garage. Verlengt de levensduur van je koppelingscilinder aanzienlijk.
Je voetsteun moet er af omdat de schakelpook in de weg zit met het verwijderen van het kapje. Maw als de pook er nog aan zit kan t kapje niet weg. De 2 imbusbouten losdraaien is voldoende. Een tip, draai ze zo ver mogelijk los maar nog niet helemaal er uit. Dan de rest van de bouten van t kapje los halen, dan je voetsteun ff naar je toe trekken, kapje er af halen en de voetsteun weer terug plaatsen, dit zodat je t schakelpatroon niet omkeerd.
De censor die aan t kapje zit is van de kilometerteller. Je hebt voldoende ruimte om met die censor er nog op gemonteerd t kapje te reinigen. Leg er ff een krant onder om alle prut op te vangen.
Let bij t monteren van de koppelingscilinder op dat er geen zand tussen de zuiger en cilinerwand komt. Gewoon ff goed afspuiten met remreiniger (€1.20 bij de action). Zorg dat t rubberen hoedje weer goed gemonteerd wordt zodat er zo min mogelijk troep richting je cilinder kan.
Klinkt allemaal ingewikkeld, is t niet. Alles in omgekeerde volgorde monteren tov de demontage.
Mocht je het niet durven, moet je ff 2 weken wachten dan zal ik t je laten zien aan de hand van wat fotos als ik mn ketting ga vervangen.
Gr. Chiel
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
En koop een paar cheapo rubberen keukenhandschoenen (NIET het paar van je vrouw pakken....
)

- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Bedankt Chiel. Duidelijke uitleg. En dat moet dus zoals in het filmpje de koppelingshendel ingeknepen staan met een elastiek of zo? Waarom is dat eigenlijk?
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Geen idee, nooit gedaan en nog nooit ergens last van gehad. Volgens mij zou t zijn dat er op deze manier geen vloeistof weg kan lekken.
Zoals gezegd, nooit gedaan en er nog nooit last van gehad.
Zoals gezegd, nooit gedaan en er nog nooit last van gehad.
Gr. Chiel
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Vergeet niet je koppeling eerst in te knijpen en vast te zetten (met tierap ofzo) alvorens de cylinder los te halen.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Ketting en tandwielen schoonmaken
Nu weet men nog niet waarom de koppelingshendel ingeknepen moet worden
Dit zou je moeten doen om te voorkomen dat het cupje uit de cilinder floept.
Heb het altijd braaf gedaan omdat ik geen zooi wil, maar als Chiel het nog nooit gedaan heeft zal het wel meevallen
Ga het binnenkort toch losnemen om schoon te maken en te polijsten (cupje) en dan zal ik wel zien wat er gebeurd zonder tyrap.
Vind hem nu best zwaar gaan, dat kan by-design zijn, maar als alle onderdelen lekker schoon en gangbaar zijn dan kan het altijd iets schelen!
Veil ik meteen een stukje van het stelblokje weg zodat de hendel wat dichter bij het stuur komt, wellicht scheelt dit iets, zo niet dan heb ik nog 3 originele instellingen over en is er dus "no harm done".

Dit zou je moeten doen om te voorkomen dat het cupje uit de cilinder floept.
Heb het altijd braaf gedaan omdat ik geen zooi wil, maar als Chiel het nog nooit gedaan heeft zal het wel meevallen

Ga het binnenkort toch losnemen om schoon te maken en te polijsten (cupje) en dan zal ik wel zien wat er gebeurd zonder tyrap.

Vind hem nu best zwaar gaan, dat kan by-design zijn, maar als alle onderdelen lekker schoon en gangbaar zijn dan kan het altijd iets schelen!
Veil ik meteen een stukje van het stelblokje weg zodat de hendel wat dichter bij het stuur komt, wellicht scheelt dit iets, zo niet dan heb ik nog 3 originele instellingen over en is er dus "no harm done".