Secundaire gasklep verwijderen
Secundaire gasklep verwijderen
Hallo V- strommers,
Een zoektocht door dit forum bracht me niet echt resultaat of hier al mensen zijn die de secundaire gaskleppen hebben verwijderd.
Dus bij deze, zijn er al mensen die dit gedaan hebben, zoals omschreven in het internationale v-strom forum?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10844.0.html
Ik heb al een de-restrictie in de kabelboom zoals hier omschreven.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10921.0.html
Een zoektocht door dit forum bracht me niet echt resultaat of hier al mensen zijn die de secundaire gaskleppen hebben verwijderd.
Dus bij deze, zijn er al mensen die dit gedaan hebben, zoals omschreven in het internationale v-strom forum?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10844.0.html
Ik heb al een de-restrictie in de kabelboom zoals hier omschreven.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10921.0.html
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Ik zou even niet direct weten wie het gedaan heeft maar er is minstens 1 persoon hier die dat heeft beschreven.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Ik heb ze verwijderd.
Daarna nog wat aangepast iridium bougies, K&N luchtfilter, een paar andere uitlaten en vervolgens het geheel laten afstellen. Resultaat een perfect rijdende motor
.
Daarna nog wat aangepast iridium bougies, K&N luchtfilter, een paar andere uitlaten en vervolgens het geheel laten afstellen. Resultaat een perfect rijdende motor

Gr. Chiel
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Dat zijn gunstige berichten
Ik mis dan alleen het K&N Luchfilter nog, en het laten afstellen.
Waar heb je de motor laten afstellen en wat was je daar ongeveer voor kwijt?

Ik mis dan alleen het K&N Luchfilter nog, en het laten afstellen.
Waar heb je de motor laten afstellen en wat was je daar ongeveer voor kwijt?
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 24-02-2015, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Ik heb de motor laten afstellen bij motorcentrum Eibergen. Koste de eerste keer rond de €100,-. Dit ivm t uit het systeem knikkeren van de lambda sonde en een vermogensrun.
Vorig jaar na 50dkm nog een keer terug geweest om hem weer af te laten stellen (het verbruik ging omhoog van 1op 17.5 naar 1 op 15.5) en daarna weer naar 1op17.
koste dit keer €40.
Vermoed dat ik van t voorjaar weer ff langs ga. Ik haal dat er jaarlijks wel uit aan brandstofkosten namelijk.
Maar er zijn meerdere motorzaken die je motor kunnen afstellen
Vorig jaar na 50dkm nog een keer terug geweest om hem weer af te laten stellen (het verbruik ging omhoog van 1op 17.5 naar 1 op 15.5) en daarna weer naar 1op17.

Vermoed dat ik van t voorjaar weer ff langs ga. Ik haal dat er jaarlijks wel uit aan brandstofkosten namelijk.
Maar er zijn meerdere motorzaken die je motor kunnen afstellen
Gr. Chiel
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Dat is nog een keer te doen qua kosten.
Hier in de noorden van Nederland hoor ik wel goede berichten over HdeB uit Sleen. Die schijnt heel goed met V-twin motoren over weg te kunnen.
Hier in de noorden van Nederland hoor ik wel goede berichten over HdeB uit Sleen. Die schijnt heel goed met V-twin motoren over weg te kunnen.
Re: Secundaire gasklep verwijderen
ik heb een 650 en zit er ook aan te denken om die gekke dingen te verwijderen, maar waar dienen de secundaire gaskleppen eigenlijk voor? ze regelen de lucht door laat maar daar is is de normale gasklep toch ook gewoon goed genoeg voor?
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Wat ik heb gelezen van de 1000 is dat de secundaire gaskleppen o.a. gebruikt worden om het vermogen in de 5e en 6e versnelling te begrenzen. Deze kleppen worden namelijk door de ecu aangestuurd en zijn niet gekoppeld aan de gashendel.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Er staat ergens een mooie beschrijving van, maar ik weet even niet meer precies waar. Het is (dacht ik) vooral een ecologisch verhaal. Maar inderdaad ze worden door de ecu aangestuurd om resultaten in de verbranding terug te koppelen en te corrigeren. Als ik het goed heb onthouden
Verwijderen zou dus op zich geen kwaad kunnen aangezien de werkelijke gasregeling door de primaire gaskleppen wordt geregeld. Maar het blijft een hele discussie.



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Secundaire gasklep verwijderen
er zit ook een soort servo'tje aan die inderdaad extern word aan gestuurd. eerst nog maar even wachten tot de shims binnen zijn dan zal ik mijn tps ook meteen testen in een nieuwe positie dichterbij de ohmse waarde die het wphb voorschrijft. 

- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Secundaire gasklep verwijderen
En die begrenzing van 5 rn 6 kun je er met een chipje weer uit halen ook....(meerdere wegen naar rome)Irmscher schreef:Wat ik heb gelezen van de 1000 is dat de secundaire gaskleppen o.a. gebruikt worden om het vermogen in de 5e en 6e versnelling te begrenzen. Deze kleppen worden namelijk door de ecu aangestuurd en zijn niet gekoppeld aan de gashendel.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4974
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Ik las in een engelse test dat de KTM 1050 ook zoiets heeft en min of mee geknepen is.
Een ecm aanpassing zou daar iets aan kunnen doen.
Zou dit ook de L4 gelden, en valt daar ook wat te verwijderen aan secundaire kleppen?
Een ecm aanpassing zou daar iets aan kunnen doen.
Zou dit ook de L4 gelden, en valt daar ook wat te verwijderen aan secundaire kleppen?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Geen chipje voor nodig hoor om je begrenzer uit de 5e en 6e te halen, weerstandje en een transistor en je bent er... wel geteld 30 cent aan kosten excl. stekkers.
Maar bijna niemand hier durft het aan om een draadje op de motor door te knippen en er een weerstandje tussen te solderen dus mijn aanbieding van een compleet setje was snel verlopen
Heb hem zelf op de motor zitten en onlangs nog voor iemand gemaakt (hij heeft 4 stekkers besteld en ik heb er een kabeltje voor gemaakt in ruil voor 2 stekkertjes
).
Geloof dat ik de overige 8 setjes onlangs nog weg gegooid heb op 2 na..
Inmiddels even verwijderd, maar moet nog rijden, wil het verschil proberen op te merken;
Er komt een nieuwe versie, met een schakelaartje, die kan ik (tijdelijk) bij het stuur monteren en dan kan ik tijdens het rijden switchen.
Verder heb ik nu uit meerder bronnen begrepen (zeg dus niet dat het de absolute waarheid is) dat de secundaire gaskleppen dienen om de boel wat soepeler te maken.
Er zit een marginale vertraging tussen primaire en secundaire kleppen, waardoor de flow wat soepeler geregeld wordt.
Een ander doel hebben ze niet echt en wat je merkt na verwijderen, is sneller maar ook "hokkeriger" oppakken van het gas waardoor er tussen je oren iets gebeurd en denkt dat de motor vlotter is geworden.
Bij afstellen kan dit overigens wel weer gladgestreken worden.
Heb laatst nog zitten kijken, je kan ze terugplaatsen na verwijderen, wellicht dat ik het eens probeer om de resultaten first hand mee te maken.
Pas alleen op met eventuele metaal (koper) deeltjes die los komen tijdens het verwijderen van de 4 schroeven (2 per klep) en zo je cilinder in verdwijnen.
Er is niets magnetisch aan koper dus verwijderen is een hel.
Ik had het idee om de TPS naar 1k1 ohm in gesloten positie te zetten, maar dit is een richtlijn en de TPS schakelt maar op 2 manieren: Laag (stationair) en hoog (gas).
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de TPS om en nabij de 1700 rpm schakelt naar hoog, dan zit je OK, ik weet dus niet of de 1K1 ohm overeen komt met die 1700 rpm naar hoog, dat zou je kunnen testen.
Heb van het weekend ook een poging tot kleppen controleren gedaan, daarbij had ik dus mooi alles los, maar na 3 dagen sleutelen (incl. roest verwijderen) was ik het zat en heb ik de TPS en STPS niet afgesteld..
Nu kom je er niet meer bij
(poging tot kleppen controleren is omdat het mijn eerste keer was en de voorste klepdeksel toch al zweette, maar ik had achteraf gezien de verkeerde voelertjes met een 0,05mm onderling verschil, het enige wat ik nu weet is dat ze (voor nu) nog binnen de specs vallen (voorste staat strakker dan achter) en dat dit niet de reden van het getik uit het blok is...)
Wel de ST valves gesynchroniseerd en daarna een TBS gedaan met (hoe kan het ook anders) een DIY manometer.
Helaas nog steeds niet gereden.. komt vrijdag wel.
Maar bijna niemand hier durft het aan om een draadje op de motor door te knippen en er een weerstandje tussen te solderen dus mijn aanbieding van een compleet setje was snel verlopen

Heb hem zelf op de motor zitten en onlangs nog voor iemand gemaakt (hij heeft 4 stekkers besteld en ik heb er een kabeltje voor gemaakt in ruil voor 2 stekkertjes

Geloof dat ik de overige 8 setjes onlangs nog weg gegooid heb op 2 na..
Inmiddels even verwijderd, maar moet nog rijden, wil het verschil proberen op te merken;
Er komt een nieuwe versie, met een schakelaartje, die kan ik (tijdelijk) bij het stuur monteren en dan kan ik tijdens het rijden switchen.
Verder heb ik nu uit meerder bronnen begrepen (zeg dus niet dat het de absolute waarheid is) dat de secundaire gaskleppen dienen om de boel wat soepeler te maken.
Er zit een marginale vertraging tussen primaire en secundaire kleppen, waardoor de flow wat soepeler geregeld wordt.
Een ander doel hebben ze niet echt en wat je merkt na verwijderen, is sneller maar ook "hokkeriger" oppakken van het gas waardoor er tussen je oren iets gebeurd en denkt dat de motor vlotter is geworden.
Bij afstellen kan dit overigens wel weer gladgestreken worden.
Heb laatst nog zitten kijken, je kan ze terugplaatsen na verwijderen, wellicht dat ik het eens probeer om de resultaten first hand mee te maken.
Pas alleen op met eventuele metaal (koper) deeltjes die los komen tijdens het verwijderen van de 4 schroeven (2 per klep) en zo je cilinder in verdwijnen.
Er is niets magnetisch aan koper dus verwijderen is een hel.
Ik had het idee om de TPS naar 1k1 ohm in gesloten positie te zetten, maar dit is een richtlijn en de TPS schakelt maar op 2 manieren: Laag (stationair) en hoog (gas).
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de TPS om en nabij de 1700 rpm schakelt naar hoog, dan zit je OK, ik weet dus niet of de 1K1 ohm overeen komt met die 1700 rpm naar hoog, dat zou je kunnen testen.
Heb van het weekend ook een poging tot kleppen controleren gedaan, daarbij had ik dus mooi alles los, maar na 3 dagen sleutelen (incl. roest verwijderen) was ik het zat en heb ik de TPS en STPS niet afgesteld..
Nu kom je er niet meer bij


Wel de ST valves gesynchroniseerd en daarna een TBS gedaan met (hoe kan het ook anders) een DIY manometer.
Helaas nog steeds niet gereden.. komt vrijdag wel.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Misschien dat ik het bij het verkeerde eind heb maar bij volgas staat de de secundaire klep toch ook gewoon open en dit is hetzelfde als verwijderen. Enige verschil met de gewone gasklep is dat het motormanagement de klep bediend, maar open is open.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Jawel, maar wel met vertraging.
Sowieso heb je een andere flow zolang die kleppen "in de weg zitten".
En sowieso kan je ecu de kleppen minder ver open zetten bii volgas, dus je ecu regelt het gasgeven nu meer dan dat jij dat doet.
Sowieso heb je een andere flow zolang die kleppen "in de weg zitten".
En sowieso kan je ecu de kleppen minder ver open zetten bii volgas, dus je ecu regelt het gasgeven nu meer dan dat jij dat doet.
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Hey sanscorp, dat 2e kabel setje waar je het over had heb je voor mij gemaakt. Ik heb de secundaire kleppen ook verwijdert maar door drukte en huwelijksreis nog geen tijd gehad om het te proberen. De motor zit wel weer zo goed als helemaal in elkaar dus als het weer een beetje bijdraait kan ik eindelijk proefdraaien.
Aangezien ik maar een keer, 200km van de dealer naar huis, heb gereden voor de aanpassingen zal ik niet echt kunnen zeggen wat het verschil is. Hier kun jij veel meer betekenen denk ik.
Aangezien ik maar een keer, 200km van de dealer naar huis, heb gereden voor de aanpassingen zal ik niet echt kunnen zeggen wat het verschil is. Hier kun jij veel meer betekenen denk ik.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Ik ga niet allerlei namen overal roepen
geen idee wie dat wel of niet kan waarderen haha.
Ben er wel erg blij mee en zo hebben we toch nog wat voor elkaar kunnen betekenen.
Maar ik heb eergister ook mijn kabeltje aangepast, stekkers er op gezet en ori stekker opnieuw aan motor gezet.
Dus kan binnenkort eens gaan testen.
Het verschil zal minimaal zijn maar vooral in de 6e versnelling zal je het verschil merken.
Heeft de dealer de secundaire kleppen verwijderd?
Dit had je overigens wel al moeten merken in de eerste paar kilometers :p Maar vrijdag word het beter, dan ga ik iemands motor even "resetten" met de yoshbox en proefrijden, ook ga ii in de middag dan naar iemand toe die net zijn motorkap door zijn voorruit heeft gekregen om het e.e.a. te bekijken om evt. te herstellen..

Ben er wel erg blij mee en zo hebben we toch nog wat voor elkaar kunnen betekenen.
Maar ik heb eergister ook mijn kabeltje aangepast, stekkers er op gezet en ori stekker opnieuw aan motor gezet.
Dus kan binnenkort eens gaan testen.
Het verschil zal minimaal zijn maar vooral in de 6e versnelling zal je het verschil merken.
Heeft de dealer de secundaire kleppen verwijderd?
Dit had je overigens wel al moeten merken in de eerste paar kilometers :p Maar vrijdag word het beter, dan ga ik iemands motor even "resetten" met de yoshbox en proefrijden, ook ga ii in de middag dan naar iemand toe die net zijn motorkap door zijn voorruit heeft gekregen om het e.e.a. te bekijken om evt. te herstellen..
- Ripple
- Berichten: 209
- Lid geworden op: za 20-12-2014, 20:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
- Woonplaats: Izegem West-Vlaanderen
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Idd ... met het verwijderen van de secundaire gaskleppen is de motor iets vinniger omdat hij vlugger reageert op gasSanscorp schreef:Verder heb ik nu uit meerder bronnen begrepen (zeg dus niet dat het de absolute waarheid is) dat de secundaire gaskleppen dienen om de boel wat soepeler te maken.
Er zit een marginale vertraging tussen primaire en secundaire kleppen, waardoor de flow wat soepeler geregeld wordt.

Na de rodage worden de vilders ook verwijderd dit samen met cnc alu kelken,k&n luchtfilter,G-Pack,Arrow collecter en R77 Carbon Yochimura uitlaat ... dan op de bank met een Teka SFI 2 Suzuki Tuning System ... en dan hier eens een grafiekje posten

Ik Denk de gaskleppen verwijderen zonder enige aanpassing het niet veel verschil heeft ?
Zo was mijn Bandietje ook aangepast


- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4974
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Secundaire gasklep verwijderen



Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
De helft is jibbrisch voor mij
Maar het klinkt duur
De stelling is meer voor het verwijderen van de sec. gaskleppen: Je wint er niets mee, de motor reageert meer agressief en mensen denken dat ze er een PK of 10 bij hebben.
Of je het prettig vind ja of nee is dan ook geheel persoonlijk, sommige zullen het als fijn en anderen als onrustig ervaren.
Vandaar de 1001 meningen op het internet over dit onderwerp.

Maar het klinkt duur

De stelling is meer voor het verwijderen van de sec. gaskleppen: Je wint er niets mee, de motor reageert meer agressief en mensen denken dat ze er een PK of 10 bij hebben.
Of je het prettig vind ja of nee is dan ook geheel persoonlijk, sommige zullen het als fijn en anderen als onrustig ervaren.
Vandaar de 1001 meningen op het internet over dit onderwerp.
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Zo, na weg te zijn geweest voor het werk was er dan eindelijk de gelegenheid om de motor te proberen. Zoals ik al zei heb ik eigenlijk geen ervaring van de motor met secundaire kleppen, enkel één rit van 200 km van de garage terug naar huis in Januari. Nu heb ik twee dagen op de motor gereden zonder de secundaire kleppen kan ik eindelijk mijn ervaring delen. Nu was mijn vorige motor ook een RSV Mille, dus ben ik ook heel erg gewend aan een sportief reagerende motor. Ik moet zeggen dat de motor erg fijn rijd zonder de sec. kleppen, niet onrustig of schokkerig, gewoon fijn.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
ik ga het ook gewoon maar wwns proberen, kan ze altijd nog terugplaatsen.
Stofzuiger er onder en los schroeven toch?
Stofzuiger er onder en los schroeven toch?
Re: Secundaire gasklep verwijderen
Als je de klep met je hand even dicht drukt kun je het schroefje veilig losdraaien. Mocht het schroefje wegvallen dan rolt ie niet je inlaattraject in maar op de klep 

- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Secundaire gasklep verwijderen
er kan altijd wat gruis in verdwijnen, die komt er juist vanuit de onderkant vanaf.
zal de prim. klep dichtdrukken met elastiek en een prop papier er in stoppen zodat ik hem naderhand kan uitzuigen met ewn stofzuiger.
Better safe then sorry!
zal de prim. klep dichtdrukken met elastiek en een prop papier er in stoppen zodat ik hem naderhand kan uitzuigen met ewn stofzuiger.
Better safe then sorry!