progressieve voorvering
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
progressieve voorvering
Ik lees een hoop over progressieve voorvering maar heel duidelijk is het mij nog niet.
Welk merk kan ik het beste aanschaffen en waarom?
Ik zit een beetje te denken aan 100,- max. en ik ga het zelf ombouwen + direct olie verversen.
Of is dat niet haalbaar en kan ik beter gewoon doorsparen?
Welk merk kan ik het beste aanschaffen en waarom?
Ik zit een beetje te denken aan 100,- max. en ik ga het zelf ombouwen + direct olie verversen.
Of is dat niet haalbaar en kan ik beter gewoon doorsparen?
Re: progressieve voorvering
Mijn broer is met zijn ST1100 naar Hyperpro in Alphen a/d Rijn geweest en niets dan lof voor de goede service.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Waar ik ze gekocht heb, in Duitsland, zijn ze het goedkoopste. € 119 excl. verzendkosten. Maar dan zou ik meteen de hele set nemen, dus ook de achterveer. Dan is het € 195 excl. verzendkosten.
Voorveren plus olie (1000 K2).
Komplete set (100 K2).
Voorveren plus olie (1000 K2).
Komplete set (100 K2).


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
voor de diversion heb ik ze ooit gekocht voor 80 euro geloof ik, zit daar dan zo'n wezenlijk verschil in?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Ooit ....... Hoe lang is dat geleden? Nog wel Euro's zo te lezen, maar die bestaat ook alweer 12 jaar en 8 maanden. Alles wordt duurder in de loop der tijd.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: progressieve voorvering
Wat is 'ooit'? Mijn ouders hebben ooit een huis gekocht voor nog geen anderhalve ton (in guldens!). Dat is n fractie van wat ik nu moet neerleggen. Je hebt nu ook n v-strom en geen diversion. Neem t advies v rob ter harte en vervang ze beide gelijk.
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
augustus 2011, da's dus al langer geleden dan ik dacht
volgens mij bij Noud's motorbazaar of iets in die richting

volgens mij bij Noud's motorbazaar of iets in die richting

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
De Hyperpro is voor de Diversion bij So Products dezelfde prijs, ook € 119. Zul je wel een ander merk voor de Diversion hebben gehad.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Ja dat klopt, welk merk weet ik niet meer, maar maakt dat zoveel uit dan?
Hyperpro is tenslotte ook maar een naampje?
En ik lees op de strom ook andere dingen over hyperpro, dat men nog eens terug moest omdat het niet goed was en er alsnog andere veren van hyperpro in zijn gegaan omdat er 2 varianten zijn??
Hyperpro is tenslotte ook maar een naampje?
En ik lees op de strom ook andere dingen over hyperpro, dat men nog eens terug moest omdat het niet goed was en er alsnog andere veren van hyperpro in zijn gegaan omdat er 2 varianten zijn??
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: progressieve voorvering
Je kan ook kiezen voor Wilbers, die heb ik erin zitten.
Helemaal top

Helemaal top




DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- JeePeetje
- DL650 berijder
- Berichten: 295
- Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
- Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)
Re: progressieve voorvering
Mij is ooit eens geadviseerd om niet alleen de veer, maar een volledige schokbreker te vervangen. Dit omdat de schokbreker van een V-strom zodanig zwak is geconstrueerd, en een progressieve veer de schokbreker binnen afzienbare tijd zou slopen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Voor € 74,95 plus olie € 12,95 plus gratis verzending Wilbers progressieve voorvorkveren voor totaal € 87,90. Zit je nog net onder je 90 eurootjes. KLIK. Dat het Wilbers zijn is moeilijk uit het plaatje op te maken, maar het staat achter de omschrijving, dus ik mag aannemen dat het dan zo is. Wil je het zeker weten, dan eerst even een e-mailtje sturen. Hier staan ze trouwens ook voor 79 euro.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
kijk dat scheelt toch al een paar euries 

- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: progressieve voorvering
Dat valt wel mee denk ik, ik heb het ook en ondervindt geen problemen.JeePeetje schreef:Dit omdat de schokbreker van een V-strom zodanig zwak is geconstrueerd, en een progressieve veer de schokbreker binnen afzienbare tijd zou slopen.
Heb er ook nog nooit over gehoord trouwens...



DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: progressieve voorvering
Die Wilbers heb ik ook al jaren in mijn 650 zitten en doen het goed. Overigens vind ik zelf de schokbreker aan de achterzijde een zwakker punt dan de voorvork. Progressieve veren aan de voorzijde brengen idd een verbetering (in combinatie met dikkere olie), maar achter is de echte winst te halen.
- JeePeetje
- DL650 berijder
- Berichten: 295
- Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
- Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)
Re: progressieve voorvering
@ John007,
Dit is me verteld door iemand van hyperpro. Het kan evengoed een verkoop praatje zijn. Maar bij Wilbers kreeg ik hetzelfde verhaal te horen.
Dit is me verteld door iemand van hyperpro. Het kan evengoed een verkoop praatje zijn. Maar bij Wilbers kreeg ik hetzelfde verhaal te horen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Je zou denken dat een slappe veer de demper meer op z'n donder geeft. Ik kan me niet goed bedenken waarom een stuggere veer schade aan de demper zou kunnen veroorzaken, maar ik ben ook geen veren- en demperspecialist. En een beetje vreemd, ze verkopen zelf de vervangigsveer.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
da's vaak het probleem, je weet er te weinig van af, gaat op ervaringen van anderen af, die vaak net zo veel of weinig weten als jij zelf en koopt iets.
vervolgens valt het tegen, is het niet zoals je gehoord hebt en ben je een hoop geld kwijt.
Ik ben een perfect voorbeeld want ik ben er ook hier al weer ingetrapt bij het laten afstellen van de motor waardoor ik uiteindelijk zelf maar een yoshbox in elkaar gezet heb en de motor zelf kan afstellen zoals ik wil.
Het vergt tijd, maar dat heb ik, geld aan de andere kant.... tja als ik zo veel geld had, dan had ik wel een nieuwe v-strom gekocht ipv een 12 jaar oud model
Ieder zijn ding, ik vermaak me prima zo want ik vind het leuk en ik leer elke keer weer wat bij.
Veren en olie vervangen in de dempers draai ik mijn hand niet voor om, wat er in gaat zal altijd beter zijn dan de 12 jaar oude veer die er in zit;
Tenminste, dat neem ik aan want ik heb ze nog niet los gehad maar aan het deinen en aan de veerweg te zien vermoed ik dat er gewoon standaard veren in zitten.
vervolgens valt het tegen, is het niet zoals je gehoord hebt en ben je een hoop geld kwijt.
Ik ben een perfect voorbeeld want ik ben er ook hier al weer ingetrapt bij het laten afstellen van de motor waardoor ik uiteindelijk zelf maar een yoshbox in elkaar gezet heb en de motor zelf kan afstellen zoals ik wil.
Het vergt tijd, maar dat heb ik, geld aan de andere kant.... tja als ik zo veel geld had, dan had ik wel een nieuwe v-strom gekocht ipv een 12 jaar oud model

Ieder zijn ding, ik vermaak me prima zo want ik vind het leuk en ik leer elke keer weer wat bij.
Veren en olie vervangen in de dempers draai ik mijn hand niet voor om, wat er in gaat zal altijd beter zijn dan de 12 jaar oude veer die er in zit;
Tenminste, dat neem ik aan want ik heb ze nog niet los gehad maar aan het deinen en aan de veerweg te zien vermoed ik dat er gewoon standaard veren in zitten.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: progressieve voorvering
Dat verschil ga je zeker merken!
Niet alleen qua drempels etc. maar ook het remmen.

Niet alleen qua drempels etc. maar ook het remmen.



DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
daarom, moet goed komen
Eerst maar even wachten tot het einde van de maand, kijken of het daadwerkelijk gaat lukken
SEA 15 is dan ook meteen de juiste gradatie olie?
ik kan nergens terugvinden wat er standaard in gaat maar ik vermoed SEA 10, klopt dat?


SEA 15 is dan ook meteen de juiste gradatie olie?
ik kan nergens terugvinden wat er standaard in gaat maar ik vermoed SEA 10, klopt dat?
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: progressieve voorvering
Ik heb het even voor je opgezocht.Sanscorp schreef:
SEA 15 is dan ook meteen de juiste gradatie olie?
ik kan nergens terugvinden wat er standaard in gaat maar ik vermoed SEA 10, klopt dat?
SAE 7,5 is er bij mij ingekomen ( dl 650 K7 ) staat ook op de doos van Wilbers trouwens.
Maar jij hebt een DL 1000
Als je ze besteld dan zal het type olie er wel bij staan denk ik.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
In de link naar de veren staat ook de bijbehorende olie. Dat is Putoline HPX 5 (viscositeit 5). Kun je dan meteen meebestellen anders komen er wel verzendkosten bij.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Da's een dikkere olie dan standaard? Visco 5?
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: progressieve voorvering
Hoi Sanscorp,
Ik heb zelf Hyperpro veren voor en achter er op zitten. Heb in het verleden ze ook op een Bandit 1200, een BMW R100R en een Suzuki SV 650 laten zetten. In alle gevallen zeker een verbetering! Ik zou voor voor en achter gaan, ook als je Wilbers zou nemen. Hyperpro en Wilbers zijn wel weer verschillend, er zitten andere specificaties op de veren. Er bestaan verschillende ideeën over hoe een progressieve veer opgebouwd zou moeten zijn. Ik hoor dat Wilbers ook goede resultaten geeft, heb ik zelf geen ervaring mee. De oliedikte is per merk aangepast aan de veren en het best haalbare resultaat.
Ik heb zelf Hyperpro veren voor en achter er op zitten. Heb in het verleden ze ook op een Bandit 1200, een BMW R100R en een Suzuki SV 650 laten zetten. In alle gevallen zeker een verbetering! Ik zou voor voor en achter gaan, ook als je Wilbers zou nemen. Hyperpro en Wilbers zijn wel weer verschillend, er zitten andere specificaties op de veren. Er bestaan verschillende ideeën over hoe een progressieve veer opgebouwd zou moeten zijn. Ik hoor dat Wilbers ook goede resultaten geeft, heb ik zelf geen ervaring mee. De oliedikte is per merk aangepast aan de veren en het best haalbare resultaat.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Bedankt.
"Beter" is in deze dus ook weer een persoonlijke mening.
Wilbers is goedkoper maar niet per definitie slechter als ik het goed begrijp.
Ik moet nog zoeken naar een set van Wilbers incl. olie etc. Geen idee wat dit kost.
Staat de veer achter nog op spanning als de monoshock uit de motor is?
Ik heb er het gereedschap voor, maar vermoed ook in deze weer dat de motor aardig uit elkaar moet wil je er bij komen.
Voor heb ik nog het meest last van, ik twijfel dus ernstig over achter vervangen..
"Beter" is in deze dus ook weer een persoonlijke mening.
Wilbers is goedkoper maar niet per definitie slechter als ik het goed begrijp.
Ik moet nog zoeken naar een set van Wilbers incl. olie etc. Geen idee wat dit kost.
Staat de veer achter nog op spanning als de monoshock uit de motor is?
Ik heb er het gereedschap voor, maar vermoed ook in deze weer dat de motor aardig uit elkaar moet wil je er bij komen.
Voor heb ik nog het meest last van, ik twijfel dus ernstig over achter vervangen..
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: progressieve voorvering
Als het goed is staat op deze veren weinig spanning. Eenig probleempje kan de imbusbout onder aan de veerpoot zijn.
Alle kappen kunnen blijven zitten, remklauwen los, voorwiel er uit, voorspatbord er af, en de 3 boutjes per voorpoot aan de stuurunit los draaien.
Vergeet niet de grote dop aan de bovenkant van de poot al een slag los te draaien voordat je de 3 bevestigingsboutjes los draait.
Dan met een goeie imbussleutel de imbusbout onder los draaien, dan kun je de olie er uit laten lopen, (veel plezier met de geur) dan de dop boven los, de veerunit er uit, hele poot op de kop zetten en eenige tijd laten uit lekken.
Veerafstelmechanisme los draaien met 2 steeksleutels, (geen ringetjes kwijt raken) oude veer er af, en de niewe er op. De boel in omgekeerde volgorde weer vast zetten.
De veer unit er weer in, imbusbout er onder weer in, de olie weer in de poot, let de op de hoeveelheid die t merk voorschrijft in ML of de luchtkamer, dan de voorpoot ontluchten, de bovenste dop er op en weer monteren in je motor.
Zelf rij ik mer hyperpro voor en achter. Achter ook een andere demper en zwaardere veer. Rjd perfect, al heb ik de 1000 nog nooit gereden zonder aangepaste vering, ik kocht haar op met deze vering.
Alle kappen kunnen blijven zitten, remklauwen los, voorwiel er uit, voorspatbord er af, en de 3 boutjes per voorpoot aan de stuurunit los draaien.
Vergeet niet de grote dop aan de bovenkant van de poot al een slag los te draaien voordat je de 3 bevestigingsboutjes los draait.
Dan met een goeie imbussleutel de imbusbout onder los draaien, dan kun je de olie er uit laten lopen, (veel plezier met de geur) dan de dop boven los, de veerunit er uit, hele poot op de kop zetten en eenige tijd laten uit lekken.
Veerafstelmechanisme los draaien met 2 steeksleutels, (geen ringetjes kwijt raken) oude veer er af, en de niewe er op. De boel in omgekeerde volgorde weer vast zetten.
De veer unit er weer in, imbusbout er onder weer in, de olie weer in de poot, let de op de hoeveelheid die t merk voorschrijft in ML of de luchtkamer, dan de voorpoot ontluchten, de bovenste dop er op en weer monteren in je motor.
Zelf rij ik mer hyperpro voor en achter. Achter ook een andere demper en zwaardere veer. Rjd perfect, al heb ik de 1000 nog nooit gereden zonder aangepaste vering, ik kocht haar op met deze vering.
Gr. Chiel
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4972
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: progressieve voorvering
Ik heb al eens aandacht moeten besteden aan de olie: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... ie#p143148Sanscorp schreef:daarom, moet goed komenEerst maar even wachten tot het einde van de maand, kijken of het daadwerkelijk gaat lukken
![]()
SEA 15 is dan ook meteen de juiste gradatie olie?
ik kan nergens terugvinden wat er standaard in gaat maar ik vermoed SEA 10, klopt dat?
Misschien heb je er wat aan. Ik heb de Motul 10W Expert gekocht. Hoofdreden: de viscositeit. Daarnaast: verkrijgbaarheid.
Uit een post van dat topic van 7 januari:
Inmiddels wat verder gekeken.
Hyperpro doet er 15W in. Veel mensen met andere aftermarket veren gaan ook wel naar 7,5W.
Maakt dat wat uit? Ja, maar het ligt aan de veren die je hebt, de ene 10W is de andere niet, en je kan veel opvangen met je voorspanning.
Er zit veel tolerantie in zoals in b.g. lijstje (zie link boven) ook af te lezen is.
Er zijn 10W's met 22cSt maar ook met 36 cSt of zelfs 52 cSt. En daar moet je wel op vergelijken.Die laatste kan hydraulic lock veroorzaken, tenzij je veren hebt die er op afgestemd zijn.
Olie en veer hoort bij elkaar.
Er zijn 7,5W's met meer dan 22 cSt, maar ook met veel minder.
De viscositeit bepaalt de demping. Op asfalt, waar we meestal op rijden, merk je die verschillen niet zo. Hooguit bij hard remmen.
Maar worden de wegen slechter of onverhard, dan merk je het wel degelijk.
Ik heb 3 dealers gebeld, en veel verder dan wat ze er standaard in doen, komen ze niet. Nimag verwijst naar de dealers.
De originele ''Suzuki'' olie is niet 'bekend, niet verkrijgbaar, dwz in ons landje. De Showa S88 naar het schijnt.
Ik wil geen risico lopen dus ik zoek olie in de buurt van die 36 cSt die er standaard in zit, of iets er onder. Niet zo maar iedere 10W.
Gevonden tot zover:
- Suzuki standaard voor V-Strom zou Showa S-88 zijn, 35, 5 cSt@40
- Motul Fork Oil Expert 10W medium; 35.96 cSt, techno (?) synthetisch
- Motul Factory Line 10W medium; 36.0 cSt, synthetisch
- Castrol Fork Oil 10W; 32 cSt, mineraal
- Castrol Fork Oil 10W fully synthetic; 42 cSt, synthetisch (al een beetje richting te ''zwaar'' misschien)
- Valvoline Fork Oil 10W; 34 cSt, synthetic blend
- Valvoline SynPower Fork Oil 10W, 32 cSt, synthetisch
- Yamalube; 33,33 cSt (zgn G10)
- Putoline Formula GP 7.5; 35.5 cSt
- Putoline HPX-R 7.5; 32.10 cSt , synthetisch (voor grandprix, enduro, off road
Putoline productadvies geeft van beide de 10W variant voor de V-Strom die ze overigens in de off road category hebben geplaatst. Die hebben resp. 50 en 52 cSt. Doe ik niet.
Op basis van wat ik gelezen heb, niet op basis van ervaring
Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
2 van de vele interessante links: tabel, en nog een soortgelijk topic.
ps: Alle b.g. cSt is bij 40°C.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Da's een mooi stukje info en ik ga het zeker even rustig lezen en vergelijken! Zelf ben ik al snel van de Valvoline omdat ik daar goede ervaringen mee heb en omdat diverse labtest voor motorolie goede dopes tonen tegen een zeer nette prijs.
Ook MPM doet het goed bij mij maar ik weet niet of zij vorkolie hebben.
Ik kom er later op terug, nu nog aan het werk
Ook MPM doet het goed bij mij maar ik weet niet of zij vorkolie hebben.
Ik kom er later op terug, nu nog aan het werk

Re: progressieve voorvering
Daarnaast kun je ook nog met de luchtkamer experimenteren.Honda (en Wilbers) schrijven voor 170mm luchtkamer voor; ik rijdt nu met 130mm.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
We gaan het niet TE ingewikkeld maken he haha
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
weet je zo wat de verzendkosten zijn vanuit Duitsland?Iron Horse schreef:Waar ik ze gekocht heb, in Duitsland, zijn ze het goedkoopste. € 119 excl. verzendkosten. Maar dan zou ik meteen de hele set nemen, dus ook de achterveer. Dan is het € 195 excl. verzendkosten.
Voorveren plus olie (1000 K2).
Komplete set (100 K2).
Hier in NL, via een nieuwe kennis, kosten de veren in elke gewenste kleur 220 excl. btw en montage, da's inkoop voor hem.
ik heb wat dingen uitgezocht en geregeld en hij wil daar wat voor terug doen.
Hij is overigens een vering specialist en verkoopt Hyperpro.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Juli 2012 kostte het mij totaal € 205,30 dus € 10,30 porto.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
hmm ok, nou voor die 5 euro maakt het ook niet uit.
Ik ga morgen ff bij hem langs en dan kijk ik wel wat voor leuks hij er nog mee kan.
Ik ga morgen ff bij hem langs en dan kijk ik wel wat voor leuks hij er nog mee kan.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Dan koopt hij dus duurder in dan wij als eindgebruiker, vreemd. Scheelt wel € 15,=.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
ja lijkt mij ook 
dus morgen ff de exacte prijs opzoeken.
ik heb wel een K2 maar met K3 (of latere) voorpoten, zit er nog verschil in?
Zo snel zie ik geen andere types en word de K2 vaak met de K3 in 1 productomschrijving genoemd (terwijl de poten dan al verschillen volgens mij)

dus morgen ff de exacte prijs opzoeken.
ik heb wel een K2 maar met K3 (of latere) voorpoten, zit er nog verschil in?
Zo snel zie ik geen andere types en word de K2 vaak met de K3 in 1 productomschrijving genoemd (terwijl de poten dan al verschillen volgens mij)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Waar het verschil precies in zit weet ik niet, maar het zijn verschillende artikelnummers. Als je dus zeker weet dat je een andere voorvork hebt dan is het wel opletten.
K2/K3 -> SP-SU-10-SSC004
K4 -> SP-SU-10-SSC007
K2/K3 -> SP-SU-10-SSC004
K4 -> SP-SU-10-SSC007


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Ik weet zeker dat ik instelbare voorspanning heb waar een 2002 model dat niet heeft, uit welk jaar, waarom en met wat het is vervangen weet ik niet..
Ik kan ook niet vinden wat het verschil is, lengte of gaat het meer om verschil in gewicht, moet nog maar even verder zoeken
Ik kan ook niet vinden wat het verschil is, lengte of gaat het meer om verschil in gewicht, moet nog maar even verder zoeken
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
ik heb net de voorvorken er uit gepakt en de veer er uit gehaald, deze zit op 443mm waar de servicelimit van een K2 442 is, scheelt niet veel dus.
MAAR omdat het K4 of latere vorken zijn weet ik niet wat de limiet daar van is, ik kan dit alleen van de DL650 vinden en dat is 435mm.
wie-o-wie kan mij vertellen wat het limiet van een DL1000 K4 veer is?
Google helpt me hierbij niet
MAAR omdat het K4 of latere vorken zijn weet ik niet wat de limiet daar van is, ik kan dit alleen van de DL650 vinden en dat is 435mm.
wie-o-wie kan mij vertellen wat het limiet van een DL1000 K4 veer is?
Google helpt me hierbij niet

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Staat gewoon in WPH van de 2004 versie
Front fork spring free length
Service limit: 442.0 mm (17.40 in)

Front fork spring free length
Service limit: 442.0 mm (17.40 in)


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: progressieve voorvering
Maar die kon ik zo snel niet vinden 
Ver onder de maat dus, 432mm
Heb nieuwe veren besteld, verwachte levertijd is di.
Dan kan ik vr alles monteren
Weekje niet rijden
tenzij ik de oude veren en nieuwr olie er in doe maar dat is wel 30,- weggooien...

Ver onder de maat dus, 432mm
Heb nieuwe veren besteld, verwachte levertijd is di.
Dan kan ik vr alles monteren
Weekje niet rijden

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Huh, € 30? 1 liter olie kost ca. 13 euro. En of hij dan optimaal veert is toch niet zo belangrijk. Heb je de oude dan al weggegooid?


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: progressieve voorvering
Weekje niet rijden scheelt weer in de benzine
heb je daarna weer volop plezier.
Tapatalk via mijn iPhone

Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: progressieve voorvering
Tank benzine is ook €30. Trek je de financiën weer mooi recht 

Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: progressieve voorvering
Is jullie tank groter
Ik krijg er nooit meer dan 22 euro in

Ik krijg er nooit meer dan 22 euro in

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
En tegen welke literprijs tank jij daar dan? Hier is dat (niet langs de snelweg) ca. € 1,73 per liter.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: progressieve voorvering
Goed blijven doorzoeken, rob. Vandaag nog bij Total getankt voor € 1,659...
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Extremen kom ik ook dagelijks tegen, zeker in de grensstreken, maar het is een gemiddelde ter vergelijk wat men in Nederland betaalt. En dan is € 1,73 zo ongeveer een gemiddelde prijs voor een litertje Euro 95. Uitzonderingen daargelaten dus.....


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: progressieve voorvering
Rob, ik wil mijn gelijk niet perse halen maar ik praat echt niet over extremen. De app 'benzine Jip' hanteert bijv een nationaal prijspeil (gemiddelde v heel NLD), die nu op 1,709 staat voor euro95.
Als voorbeeld haal ik Best aan met 9 tankstations. Best is voor mij nl niet echt meer een grensstreek (sommige denken daar wss anders over
). 5 daarvan zitten op 1,66 of lager. 2 vd 9 staan op de snelweg A58 en rekenen 1,739 ( jouw gemiddelde voor buiten de snelweg) per liter. Zo zijn er natuurlijk nog heel veel meer voorbeelden te vinden.
Het kan dus echt goedkoper. Niet dat die prijsverschillen voor onze strom met kleine brandstoftank nu zo'n groot verschil maken maar toch (of je moet echt veel rijden).
Tapatalk via mijn iPhone
Als voorbeeld haal ik Best aan met 9 tankstations. Best is voor mij nl niet echt meer een grensstreek (sommige denken daar wss anders over

Het kan dus echt goedkoper. Niet dat die prijsverschillen voor onze strom met kleine brandstoftank nu zo'n groot verschil maken maar toch (of je moet echt veel rijden).
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: progressieve voorvering
Edy speelt vals !
Op de Canarische weilanden kost benzine geen pepernoot.
Op de Canarische weilanden kost benzine geen pepernoot.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: progressieve voorvering
Van mij mag je gelijk hebben, maar hier in de Randstad zul je toch echt naar die prijzen moeten zoeken. In Limburg zit men tussen 2 vuren, België en Duitsland, en staan de prijzen veel meer onder druk.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.