Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Beste V-strommers,
Ik heb gisteren een nieuwe kettingset binnengekregen met het idee hem er zelf op te leggen.
Vandaag geprobeerd maar tegen een aantal dingen aangelopen, waar ik niet uit kwam. (tekort aan gereedschap en kennis).
Ik zou graag samen met een ervaren collega v-strommer de ketting er samen opleggen om het te leren.
Ik woon zelf in Nijmegen dus mocht je in de buurt wonen hoor ik het graag dan kom ik graag naar je toe.
groetjes,
Chris
Ik heb gisteren een nieuwe kettingset binnengekregen met het idee hem er zelf op te leggen.
Vandaag geprobeerd maar tegen een aantal dingen aangelopen, waar ik niet uit kwam. (tekort aan gereedschap en kennis).
Ik zou graag samen met een ervaren collega v-strommer de ketting er samen opleggen om het te leren.
Ik woon zelf in Nijmegen dus mocht je in de buurt wonen hoor ik het graag dan kom ik graag naar je toe.
groetjes,
Chris
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Wel belangrijk te weten of je een doorlopende ketting hebt die je wilt breken of dat je de achterbrug los wilt halen. In geval van breken moet je ook over de juiste schakel en O- of X-ringen beschikken. En uiteraard moet degene die je helpt dan ook de juiste kettingpons hebben aangezien niet elke pons voor elke ketting geschikt is. Er zijn hele dure universele. Dus ook even merk van de ketting vermelden.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Daar heb je gelijk in Ironhorse,het gaat om een DID ketting de oude ketting hoeft niet gebroken te worden is vastgemaakt met een clipje. De nieuwe ketting hoeft van mij ook niet perce geklonken te worden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
De oude ketting maakt ook niet uit of je die moet breken, daar kun je de slijptol opzetten, maar bij jou zit een clipje. Dat is trouwens wel vreemd, want boven de 500 cc wordt dit ten strengste afgeraden. Als de nieuwe een doorlopende is en je wilt hem niet breken dan zal de achterbrug eruit moeten. Wanneer Duits geen probleem is kun je je hier alvast even inlezen.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
DID levert voor de strom gewoon losse kettingen en die moet je wel klinken anders valt deze er weer af 

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Oe motorfiets ketting met een clipje noemen ze ook wel een visje. Ik persoonlijk laat em altijd klinken. Houkes op de wolfskuilseweg die kan je wel helpen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
- Drummer
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.



Ik heb het vorig jaar zelf gedaan, Fluitje van een cent

Er staat ergens een topic met foto's , zoek maar eens

Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Motoren met meer dan 50 pk mogen geen visje hebben is mij verteld, en ook een soort vuistregel geworden bij me. Persoonlijk zou ik dus bij de v-strom geen visje gebruiken. Wat je wel zou kunnen overwegen is zelf erom leggen visje halen bij de motorzaak visje monteren, en rustig naar die motorzaak gaan en hem even laten klinken.
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Okee, vorige week zelf gedaan. Hoe ?
1. motor op middenbok
2. kap van het voorste tandwiel loshalen
3. koppelingbediening loshalen (zit voor de moer op het tandwiel)
4. achterwiel blokkeren met een echt stevige pijp op de achterbrug (leg er een doek tussen tegen beschadigingen)
5. met een goed passende dop en een verlengd (1 m) wringijzer hopen dat je de moer loskrijgt. De dealer zet er de luchtsleutel op.
Dit is een lastige klus want de moer zit met een borgplaat EN kit geborgd, de borgplaat kun je met een schroevendraaien terug tikken maar de kit moet je breken. Denk rustig aan 200Nm of meer.
6. verwijder het achterwiel
7. slijp de puntjes heel goed weg van een schakel waar het plaatje aan de buitenkant ligt en sla dit plaatje er af door er een schroevendraaier of beitel tussen te zetten. Je kunt de oude ketting nu verwijderen.
8. vervang het voorste tandwiel en draai de moer er op zover je kan.
9. leg de nieuwe ketting op de JUISTE manier om het tandwiel en achterbrug. De nieuwe ketting kun je op dezelfde manier breken als de oude. een klinkschakel zit los in de verpakking meegeleverd.
10. het plaatje over de pennen van de klinkschakel krijgen is weer even een lastige. Ik sla heb over de pennen met een dop 10mm oid. Je moet de schakel wel goed ondersteunen met grote hamer (2kg of meer).
11. zit het plaatje op z'n plaats dan klink ik hem met een klein bankhamer totdat de schakel net zo makkelijk/moeilijk draait als de andere schakels.
12. wissel het achtertandwiel. Let op, die heeft een binnen en buitenkant, kijk goed hoe de oude er op zit.
13. zet alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde.
14. blokkeer het achterwiel en zet het voortandwiel vast (120Nm), vergeet het borgplaatje niet en borg de moer.
15. Nu kun je verder alles weer af monteren en je ketting 'spannen'.
Ik steek er altijd behoorlijk wat tijd in omdat ik meteen alles weer een keertje goed schoon maak.
Oja, en zet je motor op een groot stuk karton, je wil al dat ouwe kettingvet niet op je straatje hebben.
Als de rubbers waar je achtertandwiel in zit uitgelubberd zijn moet je deze ook vervangen.
Suk6
1. motor op middenbok
2. kap van het voorste tandwiel loshalen
3. koppelingbediening loshalen (zit voor de moer op het tandwiel)
4. achterwiel blokkeren met een echt stevige pijp op de achterbrug (leg er een doek tussen tegen beschadigingen)
5. met een goed passende dop en een verlengd (1 m) wringijzer hopen dat je de moer loskrijgt. De dealer zet er de luchtsleutel op.
Dit is een lastige klus want de moer zit met een borgplaat EN kit geborgd, de borgplaat kun je met een schroevendraaien terug tikken maar de kit moet je breken. Denk rustig aan 200Nm of meer.
6. verwijder het achterwiel
7. slijp de puntjes heel goed weg van een schakel waar het plaatje aan de buitenkant ligt en sla dit plaatje er af door er een schroevendraaier of beitel tussen te zetten. Je kunt de oude ketting nu verwijderen.
8. vervang het voorste tandwiel en draai de moer er op zover je kan.
9. leg de nieuwe ketting op de JUISTE manier om het tandwiel en achterbrug. De nieuwe ketting kun je op dezelfde manier breken als de oude. een klinkschakel zit los in de verpakking meegeleverd.
10. het plaatje over de pennen van de klinkschakel krijgen is weer even een lastige. Ik sla heb over de pennen met een dop 10mm oid. Je moet de schakel wel goed ondersteunen met grote hamer (2kg of meer).
11. zit het plaatje op z'n plaats dan klink ik hem met een klein bankhamer totdat de schakel net zo makkelijk/moeilijk draait als de andere schakels.
12. wissel het achtertandwiel. Let op, die heeft een binnen en buitenkant, kijk goed hoe de oude er op zit.
13. zet alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde.
14. blokkeer het achterwiel en zet het voortandwiel vast (120Nm), vergeet het borgplaatje niet en borg de moer.
15. Nu kun je verder alles weer af monteren en je ketting 'spannen'.
Ik steek er altijd behoorlijk wat tijd in omdat ik meteen alles weer een keertje goed schoon maak.
Oja, en zet je motor op een groot stuk karton, je wil al dat ouwe kettingvet niet op je straatje hebben.
Als de rubbers waar je achtertandwiel in zit uitgelubberd zijn moet je deze ook vervangen.
Suk6
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Persoonlijk vind ik dat niet direct een betrouwbare manier. Geef mij maar een echte kettingpons die geeft een vulkaanachtige klinknagelniet die breder uitwaaiert. Het zal wel vastzitten en er niet uitschieten, maar toch. Ten opzichte van een kettingset is zo'n kettingpons dan de investering niet en het werkt ook nog eens veel gemakkelijker.Bozobin schreef: 11. zit het plaatje op z'n plaats dan klink ik hem met een klein bankhamer totdat de schakel net zo makkelijk/moeilijk draait als de andere schakels.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Ten tijde van mn eerste dl een kettingpons bij jos smit besteld voor een DID ketting, en vervolgens altijd mn kettingen daar gekocht, die komen standaard als ketting die je moet klinken, dus niks zelf slijpen aan je nieuwe ketting. Bij de klink schakel zitten ook rubberen ringetjes die er tussen moeten. Werkt perfect. Eenige moeilijkheid is en blijft dat voorste tandwiel los kriigen. Een nieuwe luchtsleutel met rond de 600nm aan kracht staat op mn verlanglijstje.
En Kees, waarom slijp je je oude ketting zo voorzichtig doormidden?
Ik slijp mn oude gewoon dwars door midden, hoppa.
En Kees, waarom slijp je je oude ketting zo voorzichtig doormidden?
Ik slijp mn oude gewoon dwars door midden, hoppa.
Gr. Chiel
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Ik heb geen haakse slijper maar een standaard slijpsteen. Alleen effe het kleine kopje er af.
Vwb kettingpons: Jullie hebben helemaal gelijk. Maarja, ikke ouwe prutzewr
Vwb kettingpons: Jullie hebben helemaal gelijk. Maarja, ikke ouwe prutzewr

--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
En eerst de koppeling loshalen (bij de 100 in ieder geval) en als je dat doet een tierap om de koppelingshandel anders heb je een hoop geklooi om die pin terug te krijgen (schijnt)
Nog geen uur geleden de mijne vervangen. En ja gewoon een kettingpons kopen die heb je er na 1 x gebruiken al uit terugverdiend vergeleken met wat de dealer vraagt.
Nog geen uur geleden de mijne vervangen. En ja gewoon een kettingpons kopen die heb je er na 1 x gebruiken al uit terugverdiend vergeleken met wat de dealer vraagt.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Een tyrip om de hendel? Met als doel het naar buiten drukken van de koppelingscinlinder zodat je hem op nieuw moet ontluchten?
Ik heb heb de koppelingscilinder al meerdere malen af gehad om hetzij het tandwiel te vervangen of de keerring van de schakelas en nog nooit problemen gehad met het terugplaatsen van die pin of koppelingscilinder.
Ik heb heb de koppelingscilinder al meerdere malen af gehad om hetzij het tandwiel te vervangen of de keerring van de schakelas en nog nooit problemen gehad met het terugplaatsen van die pin of koppelingscilinder.
Gr. Chiel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Lijkt me dat je daar wel een punt hebt Chiel. Ik heb geen ervaring met de 1000, maar zoals je het omschrijft is het logisch.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
De stift kun je btw gewoon laten zitten. De koppelingscilinder terug plaatsen en de 3 inbusbouten gelijkmatig aandraaien zodat de cilinder er mooi recht op komt.
Gr. Chiel
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Het inknijpen (en blokkeren) van de koppelingshendel, is er alleen voor om het koppelingsvloeistofreservoir en de koppelingscilinder van elkaar te "isoleren". Als de hendel niet ingeknepen is, is er een directe (kleine) verbinding tussen het reservoir en de cilinder. In theorie zou hierdoor de zuiger uit de cilinder kunnen zakken als deze naar beneden hangt (door eigen gewicht en door de hydrostatische druk van de vloeistofkolom). Beetje ver gezocht misschien, maar ik heb altijd de hendel ingeknepen en vastgezet. Kleine moeite, extra zekerheid.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.
Niet hendel vastzetten, maar wel de zuiger ff met de hand wat verder in de cylinder duwen, en deze dan vastzetten met een Ty Rap tierap tirip kabelbindertje, dan kan ie niet uit zichzelf uit het cylindertje kruipen. Ik trek altijd een kartonnen doos over het handvat/hendel/handkap. Kun je niet per ongeluk de hendel intrekken waardoor je het zuigertje uit de cylinder zou duwen.
Spooky Action At A Distance !