De nieuwe L2 is nu al bijna 3 maanden oud en nog steeds zijn de originele valbeugels niet leverbaar,geweldige marchandising van suzuki moet ik zeggen
Nu was ik aan het zoeken en bij sw motech en givi zijn de valbeugels al leverbaar.De givibeugel blijkt dezelfde te zijn als deze op het oudere model.Heeft iemand misschien deze al geplaatst op zijne L2 en passen deze beugels in combinatie met de onderkuip van suzuki?Graag fotos. Sw-motech Givi
Alvast bedankt
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Bedankt Aad ,deze plaatjes zijn genoeg te vinden op het net.Ik zoek eigenlijk plaatjes van de givibeugel op de L2 en deze ben ik nog niet tegengekomen op het net.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Heb me er net ééntje van givi besteld bij RAD voor 87.71 euro.Zij geven vandaag en morgen 25 % korting op alles wat in stock is inclusief gratis verzending.Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. http://www.rad.eu/
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
De mijne zitten er nu onder, net een stuk wezen toeren, en wat valt mij op:
Vanaf 4000 toeren een vreselijk irritante zoem/tril, in het stuur en de gehele fiets! Ik de valbeugels vastpakken en ja hoor: deze staan gigantisch mee te trillen/resoneren met het blok! Lijkt erop alsof ze het normaal niet opvallend getril van het blok versterken en weer teruggeven aan het stuur en zadel. Wat hoger in de toeren neemt het weer af, maar tussen 4500 en 5000 toeren is het echt erg. En laat dit nu net een toerental zijn waar je vaak zit. Na wat inspectie valt het mij op dat er tussen de valbeugels en het frame ook verder geen rubber trillingsdempers oid zijn gemonteerd. Zou je wel verwachten. Alles zit ijzer op ijzer vastgezet.
Iemand deze ervaring ook?
Ik ga er in ieder geval even mee terug naar de dealer, kijken wat hun ervan zeggen/vinden en of het opgelost kan worden. If not, gaan ze er weer onderuit, want dit werkt niet mee aan het rijgenot.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
De mijne zitten er nu onder, net een stuk wezen toeren, en wat valt mij op:
Vanaf 4000 toeren een vreselijk irritante zoem/tril, in het stuur en de gehele fiets! Ik de valbeugels vastpakken en ja hoor: deze staan gigantisch mee te trillen/resoneren met het blok! Lijkt erop alsof ze het normaal niet opvallend getril van het blok versterken en weer teruggeven aan het stuur en zadel. Wat hoger in de toeren neemt het weer af, maar tussen 4500 en 5000 toeren is het echt erg. En laat dit nu net een toerental zijn waar je vaak zit. Na wat inspectie valt het mij op dat er tussen de valbeugels en het frame ook verder geen rubber trillingsdempers oid zijn gemonteerd. Zou je wel verwachten. Alles zit ijzer op ijzer vastgezet.
Iemand deze ervaring ook?
Ik ga er in ieder geval even mee terug naar de dealer, kijken wat hun ervan zeggen/vinden en of het opgelost kan worden. If not, gaan ze er weer onderuit, want dit werkt niet mee aan het rijgenot.
Ik heb een soortgelijke ervaring, niet zo extreem als jij omschrijft, maar wel irritant. Ook ik ga er mee naar de dealer, zal ze vertellen dat er meer klachten zijn, en even contact opnemen met de collega's in Assen (ikzelf ga naar Leek). Ik ben benieuwd
Hopelijk vinden ze een oplossing Andries. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Misschien kan Geiteboer ons vertellen hoe het met de GIVI beugels gaat mbt eventuele trillingen?
Afgelopen vrijdag de givibeugels besteld en toen ik gisteren(maandag) thuiskwam van werken lag het pakketje al op mij te wachten.Goeie service van RAD.Heb ze gisteren gelijk gemonteerd en ga ze donderdag ook eens testen.Maar als geiteboer geen last heeft van trillingen zal het bij mij ook wel in orde zijn.Let wel de givibeugels zijn op een ander plaats gemonteerd dan de originele,misschien dat het daarom niet trilt.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Volgens mij heb je gelijk Graaffie, maar Geiteboer kan het ons bevestigen
Ik wil mijn VholdR ook op de valbeugels monteren. Vandaag was ik nog bij mijn dealer en besprak het 'trilprobleem' Hij zal de valbeugels met rubberringen bevestigen. Mocht het niet afdoende zijn, dan gaan er GIVI's op.
Aad900 schreef:Volgens mij heb je gelijk Graaffie, maar Geiteboer kan het ons bevestigen
Ik wil mijn VholdR ook op de valbeugels monteren. Vandaag was ik nog bij mijn dealer en besprak het 'trilprobleem' Hij zal de valbeugels met rubberringen bevestigen. Mocht het niet afdoende zijn, dan gaan er GIVI's op.
Goed geregeld Aad.
Ben benieuwd waar mijn dealer morgen mee komt
Heb ook al rubberringen voorgesteld.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Trilling/resonantie is duidelijk. Ze hebben de valbeugels weer losgehaald en opnieuw vastgezet, met rubber bij het gedeelte waar ze aan elkaar vastzitten.
Eerlijk is eerlijk, het is wel een stuk beter geworden, maar tussen 4000/4500 en 5000 toeren is er nog steeds een erg duidelijke resonantie/trilling waarneembaar, in het stuur en de hele fiets. Hinderlijk? Zal persoonlijk zijn, maar ik vindt het niet prettig. Dit was er niet zonder de valbeugels.
Ik ga morgen nog even een stukje rijden om te kijken of het echt hinderlijk is, maar de kans is redelijk dat ik ze er weer onderuit laat halen.
Oproep/vraag aan overige L2 rijders: 1. met originele valbeugels: merken jullie ook een resonantie tussen het genoemde toerental? 2. Met Givi beugels: merken jullie in een bepaald toerengebied een resonantie trilling of helemaal niets?
Zou iemand met de Givi's nog eens een paar duidelijke foto's van de zijkant kunnen plaatsen?
Dank!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Ik heb met de givi valbeugels geen enkel probleem,niets van trillingen of resonantie waarneembaar.
Fotos staan in dit Topic
Voor bevestiging zie montageinstructies hier
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Vandaag zijn op mijn L2 de originele Suzuki valbeugels gemonteerd. Het ziet er netjes uit.......maar wel een irritante resonantie in de handvatten, geheel zoals Andries het beschreven heeft. Later op de dag weer bij de dealer langs gegaan. Die heeft een stuk rubber tussen de aansluiting aan de voorzijde (bij de carterpan) gemonteerd. Dat helpt wel, maar is zeker niet afdoende. Hij heeft Nimag gebeld en daar bleken ze al op de hoogte te zijn van deze klacht. Er wordt naar een oplossing gezocht. Voorlopig heeft mijn dealer de GIVI's besteld en als die bevallen blijven die er onder. Voor de volledigheid toch maar wat plaatjes
Ik vind de zwarte givi beugels ook mooier passen bij een zwarte DL maar dat is natuurlijk ieders smaak.Wel even vermelden dat de givi beugels aan de onderzijde lichtjes tegen de onderkuip aan zitten maar mij stoort het niet,het is zeer miniem.Zal proberen morgen een close-up foto te maken.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Aad, vervelend om te horen dat ze ook bij jou trillen, maar aan de andere kant blij dat ik niet de enige ben.
Verbaas me er wel over, blijkbaar hebben ze hier toch een "ontwerp"-fout gemaakt of niet goed getest.
Raar dat zoiets gebeurt.
Denk dat ze bij de nimag er al van wisten omdat mijn dealer het maandag gemeldt heeft. Tegen mijn dealer zeiden ze dat het de eerste melding was en ze het nog niet kenden. Ze gingen het onderzoeken en uiterlijk volgende week iets laten weten. Ik wacht dus nog even op de reactie van de nimag.
Wordt vervolgd!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Ja Andries, het is best vervelend, maar toch beter als je niet de enige bent. De monteur maakte nog een mooie vergelijking met de werking van een stemvork en dat is eigenlijk precies wat er gebeurd met de valbeugels. Ik heb tijdens het rijden de valbeugels vastgehouden en ze trilden behoorlijk, maar bij ongeveer 4800 toeren ging het pas over in resoneren, je kunt het zelfs horen.
Ik ben wel benieuwd hoe de GIVI's uiteindelijk zullen bevallen. Wat mij wel opviel, behalve de bevestigingspunten, is dat de buizen van de GIVI's dikker zijn, wat op zich ook niet verkeerd is.
De kleur zwart is ook niet verkeerd bij een zwarte L2 zoals Silverstorm al zei. Nu nog kijken hoe het past ivm de onderkuip.
MIjn dealer belde net nog, dat hij contact had gehad met de Nimag. Die vertelde dat ze het serieus nemen, het probleem doorgeescaleerd is naar Suzuki Tokkiwokkiland en dat ze er daar onderzoek naar gaan doen. We wachten af....
Ben benieuwd hoe jou ervaring dan met de Givi's is, anders laat ik dat ook doen!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Hier de close-up fotos van de givi beugels zoals beloofd.
Aan de kant waar de beugel onder het blok draait raakt ie lichtjes de onderkuip en in het midden ietsje meer zoals je ziet op de fotos.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Met de Givi-beugels moet blijkbaar de beugel verwijderd worden om de carterbeschermer af te nemen! Dit valt tegen als je af en doe die carterbeschermer of de achterliggende delen wil poetsen.
Dat valt zeker tegen, aangezien de blokbouten die door de valbeugel zitten bij voorkeur weer met blauwe loctite worden vastgezet, en dat lost niet zo makkelijk. Maar ksnap nie goe waarom je die plastiek bak er uberhaupt af zou willen. Er achter poetsen? Kom nou, dat meen je niet echt, ofwel?
Ik ben net terug van een weekendje weg in Lommel (mijn kleinzoon had daar een Judo toernooi). Zit net ff alles bij te lezen .
@ TT-Strom - Ja de GIVI's zijn besteld en gaan eronder. Ik laar wat weten zodra ze gemonteerd zijn.
@ Silverstorm - mooie duidelijke foto's Voor mij geen probleem als de beugels de kunststof carterpan raken. De GIVI's zien er wat mij betreft prima uit, nog iets robuuster zo te zien.
Achter de carterpan poetsen? Ik dacht het niet Al zal die er met een beurt (oliefilter) wel af moeten
Aad900 schreef:
Achter de carterpan poetsen? Ik dacht het niet Al zal die er met een beurt (oliefilter) wel af moeten
Ik spuit mijn motor altijd in met een druksproeier met poetsprodukt en zo ook achter de carterbeschermer en op ander moeilijk bereikbare plaatsen waar je niet met de hand kunt poetsen.De rest was ik met een washandschoen.
Om de oliefilter te vervangen dient de onderkuip niet verwijderd te worden,de oliefilter is makkelijk bereikbaar langs de onderzijde.
Laatst gewijzigd door Silverstorm op zo 30-10-2011, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Dat van het oliefilter had ik nog niet goed bekeken kennelijk
Wat betreft het schoonmaken, dat doe ik ook op dezelfde manier. In een wasbox met een hogedruk spuit met shampo en daarna met water schoonspuiten. Hier en daar even een doek er over en klaar is kees
Begrijp mij niet verkeerd, maar ik vind dat het met valbeugels en carterbeschermer een beetje rommeltje worden... er zit niet echt structuur in...
Mi wordt het er niet mooier van......sorry