Marokko adventure tour 2011 een kort verslag:
Dag 1 Weeze - Marrakech:
Ivm wat latere vlucht en dus aankomst deze dag alleen de vrachtwagen leeggemaakt en de motoren geprepareerd om de andere dag vroeg oppad te kunnen gaan.
Marrakech uit de lucht
Dag 2 Marrakech - Ouarzazate:
Ivm met gerucht van een mogelijk ophandzijnde demonstratie is de route enigzins verlegd. Eerst zou deze dwars door Marrakech gaan en nu maken we er een grote boog omheen. Totaal niet vervelend

. Eerst nog even de motoren volgetankt en daarna wegwezen. Eerst nog via strak asfalt maar later werd dit een stuk minder. Niet lang daarna de eerste utdaging voor ons "asfalt ridders" zomaar een echte waterdoorwading met een blubberzooitje ervoor.

Door al dat gestuiter was ik inmiddels mijn kentekenplaat verloren die we gelukkig nogwel terugvonden. Langzaam veranderde het landschap naarmate we meer richting de hoge atlas reden. Mocht je interesse hebben in mineralen dan kan je hier helemaal je hart ophalen. Er staan langs de kant van de weg heel veel "plop" marokkanen (plop ivm de gave van het uit het niets kuinnen verschijnen) met kraampjes van met allerlei soorten en kleuren mineralen.

Na de lunch

weer verder de berg opgereden. Op het hoogste punt van de pas uiteraard nog even een fotootje gemaakt.

Na dit hoogste punt van 2260m langzaam weer afgedaald naar 1200m. Ouarzazate staat bekend om haar filmstudio waar meerdere "bekende" films zijn opgenomen. Hier moest uiteraard even worden gestopt voor een foto. Bij het hotel aangekomen stond de vrachtwagen inmiddels op ons te wachten. De vrachtwagen bleef bij dit hotel staan dus een rugzakje volgestouwd met de benodigdheden voor de komende dagen.
Dag 3 Oaurzazate - Zagora:
Na een vroege duwstart (die van Patrick had er geen zin in) de motoren de sporen gegeven. Niet lang na vertrek zagen we langs de kant van de weg een van de motoren van een andere groep staan met een lekke band. Uiteraard gestopt en na het maken van een "ticket" om de uren te kunnen boeken in "SAP" hebben we een workshop bandenplakken gekregen. Best leerzaam

.
Toen de band er eenmaal weer omheen zat (waar was nou die 3e bandenlichter, ohja in de band

) opweg naar een verdiend lekker bakje koffie. De band had echter niet al te veel zin om te ploppen dus met deze groep nog een stuk verder opgereden.

Na de lunch zijn we over de berg de vallei van de Draa in gereden. Aangezien hier een rivier doorheen loopt word je hier verrast door een veelvoud van palmbomen.

Een paar keer een zijweggetje ingeslagen om een dorpje te kunnen bekijken.
Dag 4 Zagora - Tja waar eigenlijk??
Lekker geslapen en ontbeten dus weer fris onderweg. Eerst nog even de 4x4 inladen aangezien vandaag DE dag zou worden, ofwel we gaan de woestijn in.

Nadat alles op en in de 4x4 was verdwenen gingen we weg, met als eerste tussenstop het bekendste en meest gefotografeerde bord uit de omgeving:
Tombouctou 52 dagen per kameel

Die beestjes worden nog steeds veel gebruikt al is het merendeel werkzaam in de toeristenindustrie. Boven op een berg kwamen we nog een stoetje van die beesten tegen.

Het leuke van Marokko is dat als je in een restaurant aankomt er ter plekke "paniek" uitbreekt en dat er vanuit alle hoeken mensen aankomen met benodigde ingrediënten.

Wel lekker vers en niet ruim van te voren klaargemaakt als in Nederland dus.
De bedoeling was die dag via het plaatsje M'Hamid de woestijn in te duiken om uiteindelijk in het tentenkamp uit te komen.

Echter was deze route wat te uitdagend voor ons groepje met heel veel zandduinen. Zelfs de 4x4 zat binnen de kortste keren vast.

Met zijn allen de jeep weer los gekregen en besloten terug te keren naar de bewoonde wereld. Opweg naar het hotel kwamen we echter de pro's en de gevorderde groep tegen in het eerst volgende plaatsje. Na beraad van de hogere legerleiding besloten om in collone een alternatieve route te nemen waarvan bekend was dat deze "te doen" was op een laatste paar honderd meter zand na. Stukje was echter 80km (3.5-4 uur) hobbelen en stuiteren over harde zandpiste en stenen. Een paar km onderweg liet ik mijn brommer al even op de grond uitrusten en mocht ik van een andere deelnemer zijn WR wel lenen. Hij zou dan mijn Vstrom wel naar het bivak rijden. Aardige man
Eerste stuk ging best lekker al was het wel vermoeiend. Omdat we echter redelijk laat de woestijn in waren gereden werd het langzaam donker.
In het pikkedonker kwam echter het pittigste stukje, de laatste 200m (ik blijf erbij dat het 2km was

er kwam geen eind aan) was fesh-fesh. Uiteindelijk moegestreden mijn motor "geparkeerd" in het fesh-fesh, welke door een medereiziger uiteindelijk naar het bivak is gereden.
Na een heerlijk bakje thee en maaltijd het bed maar opgezocht.
Dag 4 Woestijn - Ouarzazate:
Na het wakker worden eindelijk kunnen zien waar we terecht waren gekomen:

De bedoeling was deze dag de "weg" te vervolgen, echter deze bleek nog veel uitdagender te gaan worden met hele grote keien en veel zand. Dus na beraad besloten dezelfde weg maar weer terug te gaan. Het was echter flink gaan waaien en het zicht was niet geweldig. Nadat de grote jongens de zware krengen een stuk verderop hadden geparkeerd zijn we weer met zijn allen opweg gegaan. Samen uit - Samen thuis.

Na weer 4 uur hobbelen kwamen we weer op de verharde weg uit:
Best stoffig

NIET SCHRIKKEN

Onszelf maar op een lekker lunch getrakteerd en daarna richting Ouarzazate gereden waar we uiteindelijk in het donker aankwamen. Erg gaaf op met een zooitje achter elkaar in het donker (straatlantaarns wat zijn dat) over een berg te rijden.
Dag 5 Ouarzazate - Ouarzazate:
In de woestijn was de 1200 GS van 1 van de deelnemers kapot gegaan en die werd de volgende dag keurig in stukjes afgeleverd:

Eigenlijk was het een rustdag maar we zijn toch nog maar even stukje gaan rijden naar Ait Ben Haddou een plaatsje een even verderop.

Hier een beetje lopen spelen in de rivierbedding.

Onderweg naar het hotel nog een keer de hoek om authentieke poephuisjes te bekijken.

's middags nog even de tourist uit gehangen door de kasba van Ouarzazate te bezoeken. Leuk om een keer doorheen te lopen.
Dag 6 Ouarzazate - Marrakech:
De dag begon wat heiig maar naarmate de atlas naderda klaarde het weer flink op. Terug werd een ander bergpas gereden dan op de heenreis en wat een geweldige bergpas!

Een combinatie van asfalt, errug slecht asfalt , gravel , kuilen , hobbels en waterpartijen. Onderweg genoten van geweldigde vergezichten en rustieke dorpjes.
Na de bergpas nog een flink stuk "snelweg" om uiteindelijk weer in het hotel te eindigen waar deze geweldige reis was begonnen. De dag geëindigd met nutiggen van diverse biertjes, vertellen van sterke verhalen en voor het laatst kunnen genieten van een heerlijke Marokkaanse avondmaaltijd.
Dag 7 Marrakech - Weeze:
Wat eruitkomt moet er ook weer in...........dus.............alle motoren en bagage weer in de vrachtwagen geladen.

2 uur later zat alles er weer in. Voor we terug gingen nog een laatste briefing, hier werden twee beloningen uitgedeeld: ik kreeg er 1 van omdat ik een kei van een wijf ben geweest de afgelopen week

(gezien de uitdaging in de woestijn). De vakantie zat er nu dus echt op

, nog een hapje gegeten in het restaurant en op naar het vliegveld.
gr Selma