Tussentijds onderhoud
- Fmstals
- DL650 berijder
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo 05-09-2010, 01:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050
- Woonplaats: Uitgeest
Tussentijds onderhoud
Hallo,
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Dl 650 uit maart 2008. De vorige eigenaar had er slechts 1300 km mee gereden. Bij 1000 km is hij (de strom) voor onderhoud bij de dealer geweest (2009), ik heb geen idee wat dit onderhoud is geweest (olie verversen??). Inmiddels is de motor bijna 3 jaar oud en ik denk dat het nog wel een jaartje gaat duren voordat de 6000 km op de teller bereikt is en het ‘verplichte’ onderhoud zich aanmeldt.
Mijn vraag is of het toch aan te bevelen is de motor eerder voor onderhoud naar de dealer te brengen. Wat kunnen jullie mij adviseren ?
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Dl 650 uit maart 2008. De vorige eigenaar had er slechts 1300 km mee gereden. Bij 1000 km is hij (de strom) voor onderhoud bij de dealer geweest (2009), ik heb geen idee wat dit onderhoud is geweest (olie verversen??). Inmiddels is de motor bijna 3 jaar oud en ik denk dat het nog wel een jaartje gaat duren voordat de 6000 km op de teller bereikt is en het ‘verplichte’ onderhoud zich aanmeldt.
Mijn vraag is of het toch aan te bevelen is de motor eerder voor onderhoud naar de dealer te brengen. Wat kunnen jullie mij adviseren ?
Groeten Frank
Re: Tussentijds onderhoud
Met een beetje mooi "voorseizoen" en gezien de mogelijkheden die via het forum aangeboden worden, zit je zo aan die resterende 4700 Km. Te beginnen a.s. zondag met de nieuwjarsmeeting. Uitgeest - Utrecht - Uitgeest: 150 Km.
Ik zou me niet zo druk houden over tussentijds onderhoud, er is eigenlijks niks wat ik zou kunnen verzinnen wat noodzakelijk zou zijn. Ik zou zeggen, rij die Vstrom eerst maar lekker in.
Een 1000 Km beurtje wordt alleen gedaan om te controleren of alles nog goed vast zit en er bij de aflevering geen foutje gemaakt is.
Voorlopig zou ik maar gewoon, als de kans zich aanbied, kilometertjes gaan maken
Ik zou me niet zo druk houden over tussentijds onderhoud, er is eigenlijks niks wat ik zou kunnen verzinnen wat noodzakelijk zou zijn. Ik zou zeggen, rij die Vstrom eerst maar lekker in.
Een 1000 Km beurtje wordt alleen gedaan om te controleren of alles nog goed vast zit en er bij de aflevering geen foutje gemaakt is.
Voorlopig zou ik maar gewoon, als de kans zich aanbied, kilometertjes gaan maken
Re: Tussentijds onderhoud
Ik weet niet hoe oud motorolie mag zijn.
Maar als het mijn fiets zou zijn, dan zou ik 'm zeker een klein beurtje geven: olie, oliefilter, en 'n kleine inspectieronde.
Dan ben je er heel zeker van dat je de motor niets te kort doet qua onderhoud.
En zo duur is 'n kleine beurt ook weer niet hè.
Grtz
Ed
Maar als het mijn fiets zou zijn, dan zou ik 'm zeker een klein beurtje geven: olie, oliefilter, en 'n kleine inspectieronde.
Dan ben je er heel zeker van dat je de motor niets te kort doet qua onderhoud.
En zo duur is 'n kleine beurt ook weer niet hè.
Grtz
Ed
Re: Tussentijds onderhoud
Nou, ik persoonlijk ben nog nooit een houdbaarheidsdatum op een fles olie gezien, dus denk niet dat olie heel snel verouderd.
Wel weet ik dat sommige fabrikanten, in ruil voor een stevige korting op de smeermiddelen, graag in hun instructieboekje vermelden dat je toch maar heel vaak je olie moet verversen met het door hun aangeraden merk en type.
Sinds jaar en dag dienen Franse (staats)auto's dan ook gesmeerd te worden met de Franse (staats) smeermiddelen.
In vroeger tijden toen er nog wel wat zwavel in de brandstof zat, wilde olie nog wel eens, bij veel korte ritjes, verzuren. Echter nooit bij langdurige stilstand.
Nogmaals, een reden voor tussentijds onderhoud is in dit geval niet echt aan te geven denk ik. Aan de andere kant, een klein beurtje kost je ook de kop niet en als je je daar nou prettiger bij voelt, gewoon doen dan.
Wel weet ik dat sommige fabrikanten, in ruil voor een stevige korting op de smeermiddelen, graag in hun instructieboekje vermelden dat je toch maar heel vaak je olie moet verversen met het door hun aangeraden merk en type.
Sinds jaar en dag dienen Franse (staats)auto's dan ook gesmeerd te worden met de Franse (staats) smeermiddelen.
In vroeger tijden toen er nog wel wat zwavel in de brandstof zat, wilde olie nog wel eens, bij veel korte ritjes, verzuren. Echter nooit bij langdurige stilstand.
Nogmaals, een reden voor tussentijds onderhoud is in dit geval niet echt aan te geven denk ik. Aan de andere kant, een klein beurtje kost je ook de kop niet en als je je daar nou prettiger bij voelt, gewoon doen dan.
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Tussentijds onderhoud
Helemaal eens met Fastloe's reactie.
Moderne olie gaat zeker 10.000 km. mee. Die 6.000 km. beurt is een lachertje.
Dacht je nou echt dat een brok metaal als een motorblok spontaan uit elkaar valt na 6001 km als d'r geen nieuwe (liefst zo duur mogelijke synthetische) olie in zit ?????
Zelfs topmensen van grote oliemaatschappijen hebben verklaard dat de intervallen uit instructieboekjes er voornamelijk in staan uit commerciele overwegingen (Google maar eens wat als je me niet gelooft).
Als je de motor niet gebruikt om op een circuit rond te jakkeren, de olie regelmatig goed warm stookt (zodat alle condensvocht verdampt) en bij iedere wissel ook het filter vervangt, gaat de olie zeker 10.000 km. mee.
Geld in je zak houden, koop d'r liever extra benzine voor !
(Tenzij je graag van je geld af wilt, maar dan heb ik nog wel een rek.nr. voor je)
Moderne olie gaat zeker 10.000 km. mee. Die 6.000 km. beurt is een lachertje.
Dacht je nou echt dat een brok metaal als een motorblok spontaan uit elkaar valt na 6001 km als d'r geen nieuwe (liefst zo duur mogelijke synthetische) olie in zit ?????
Zelfs topmensen van grote oliemaatschappijen hebben verklaard dat de intervallen uit instructieboekjes er voornamelijk in staan uit commerciele overwegingen (Google maar eens wat als je me niet gelooft).
Als je de motor niet gebruikt om op een circuit rond te jakkeren, de olie regelmatig goed warm stookt (zodat alle condensvocht verdampt) en bij iedere wissel ook het filter vervangt, gaat de olie zeker 10.000 km. mee.
Geld in je zak houden, koop d'r liever extra benzine voor !
(Tenzij je graag van je geld af wilt, maar dan heb ik nog wel een rek.nr. voor je)
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Tussentijds onderhoud
Helemaal akkoord. Een extra beurt is volgens mij ook niet nodig.
Het enige dat die VStrom wel dringend nodig heeft is een rit van een paar honderd kilometer
Het 1000km OH is idd visuele inspectie, alle bouten nazien, en olie+filter!
Het enige dat die VStrom wel dringend nodig heeft is een rit van een paar honderd kilometer

Het 1000km OH is idd visuele inspectie, alle bouten nazien, en olie+filter!
Spooky Action At A Distance !
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Tussentijds onderhoud
Ik houd ook een onderhoudsinterval aan van ongeveer 10.000 km en moet 1 a 2 keer per jaar de olie verversen. De interval van 6000 km die Suzuki voorschrijft is wat de olie betreft niet nodig. Als je de motor regelmatig gebruikt, waarbij de olie goed warm wordt, dan kun je best wat langer doorrijden met je olie. Jij geeft aan dat je motor al lange tijd stilstaat. Persoonlijk zou ik de olie dan ook verversen, want ook als je de motor niet gebruikt zal de olie verouderen. Als hij in een gesloten fles zit dan blijft het wel goed, maar die van jouw zit in een motorblok en heeft al eens gedraaid. Ik laat zelf de olie nooit langer dan een jaar in een blok zitten. Olie verversen en het filter vernieuwen zal ergens tussen 40 en 50 euro kosten als je het zelf doet en dat zijn de kosten niet. Vergeet niet dat je olie zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motorfiets is.
Re: Tussentijds onderhoud
Ik heb zelf recent een Strom gekocht uit 2007 met 1800km op de teller.
Deze stond ook al een tijdje stil en heb hem uit voorzorg even laten checken bij motoport echt.
Daar er toch vocht in de olie gaat trekken hebben ze de olie met oliefilter vervangen en een algemene check uitgevoerd.
Kosten plaatje €55,-.
Heb hem nu met een gerust hart aan de druppellader hangen en kan dus in het voorjaar doorrijden tot de 6000km beurt.

Deze stond ook al een tijdje stil en heb hem uit voorzorg even laten checken bij motoport echt.
Daar er toch vocht in de olie gaat trekken hebben ze de olie met oliefilter vervangen en een algemene check uitgevoerd.
Kosten plaatje €55,-.
Heb hem nu met een gerust hart aan de druppellader hangen en kan dus in het voorjaar doorrijden tot de 6000km beurt.

- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Tussentijds onderhoud
Tussen de beurtjes door check ik met grote regelmaat de bandenspanning en werp af en toe een blik op het olie- en koelvloeistofnivo. Olie bijvullen heb ik overigens nog nooit hoeven doen.
Een bandenspanning check is belangrijk, de rijeigenschappen hollen achteruit als de bandjes wat zachter worden. Van belang is om de bandendrukken aan te houden die de fabrikant specifiek voor jouw type band & motortype voorschrijft.
Ook kettingonderhoud is een must, althans als je nog wat langer met je ketting en tandwielen wilt doen. Schoonmaken en dan inspuiten met bijvoorbeeld witte S-100.
In de wintermaanden af en toe aan de Optimate-druppellader, zorgen dat de accu geprikkeld blijft.

Een bandenspanning check is belangrijk, de rijeigenschappen hollen achteruit als de bandjes wat zachter worden. Van belang is om de bandendrukken aan te houden die de fabrikant specifiek voor jouw type band & motortype voorschrijft.
Ook kettingonderhoud is een must, althans als je nog wat langer met je ketting en tandwielen wilt doen. Schoonmaken en dan inspuiten met bijvoorbeeld witte S-100.
In de wintermaanden af en toe aan de Optimate-druppellader, zorgen dat de accu geprikkeld blijft.

Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Tussentijds onderhoud
Het is wel duidelijk dat de ketting soms wat extra aandacht verdiend.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tTSTnW5xQy0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tTSTnW5xQy0[/youtube]

Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Tussentijds onderhoud
Een schoon bruin velleke is ook niet lelijk ... 

Spooky Action At A Distance !