Leville schreef:Maar dan kom je ook uit bij de vorm van de band en de breedte van de velg.
Op een smalle velg krijg je ballonnetjes-effect (en ook gemakkelijker overslaan-gevoel en zelfs risico op aflopen van de band.)
Op een brede velg gaat een band minder bol staan.
Yes, prettig, gelijkgestemde geesten te mogen ontmoeten.
Alleen, hoe boller een band "staat" hoe stabieler in de bochten. Door de rondere vorm is de hoek die de motorfiets maakt in snel genomen bochten, door de band makkelijker te volgen. De rechtuitstabiliteit wordt echter wel minder.
Het aflopen van een band, heb ik inderdaad wel meegemaakt, maar dan aleen met extreem brede kartbanden van heel zacht rubber op het circuit. Bij een lage bandenspanning (0.4 -0.5b) wilden deze in snel genomen bochten er wel eens aflopen. Om dat te voorkomen werden er in de velg gaten geboord en daar een bout ingedraaid. Deze bouten voorkwamen dan dat de hiel t.o.v. de velg ging verschuiven. Met een motorfiets is aflopen van een band bijna uitgesloten omdat er hier, hoe onwaarschijnlijk ook, geen centrifugaal krachten ptreden die een kracht uitoefenen tussen de hiel van een band en de velg.
Het overslaan, en ik neem aan dat je het gedrag in de bochten bedoeld, is bij een "bollere" band minder. Overslaan is hier het verliezen van grip tijdens acceleratie of remmen bij snel genomen bochten werk.
De zijdelingse grip, onder nullast, neemt toe met het afnemen van de bandbreedte. Wat wij in de winter willen is, veel zijdelingse grip van een band, van het wegdek hoef je weinig te verwachten, dus moet de band het den en rechtuitstabiliteit , omdat de grenzen bij glad winterweer nou eenmaal wat kleiner zij.
Het kiezen voor een iets smallere band heeft dus duidelijk de voorkeur.
Het is mischien een beetje controversieel, maar met een smalle band breng je evenveel rubber op de weg als met een brede, alleen het raakprofiel verschilt met een bredere band.
Er zullen er zijn die dit wel weer allemaal theoretisch gebazel noemen, en dat is mischien wel zo. Ik herhaal alleen maar wat ik nog weet van de natuurkunde lessen en de lesjes over chassisbouw. Het gaat erom dat je een bandje onder je brommer hebt liggen waar je je zelf prettig mee voelt en die de brommer met jou rijgedrag een zeker gevoel geeft.
'T zit dan mischien tussen de oren maar daar kan geen natuurkunde les tegenop.