Beste Allemaal,
Even een korte reactie.
Ik werk voor een baas en daar verdien ik geld. Hobby's kosten gewoon geld en dat weet je.
Motorrijden valt voor mij onder de noemer hobby, en kost dus geld.
Een van de leuke dingen van een forum zoals de deze is dat je elkaar kunt helpen met tips, aanwijzingen etc.etc.
Vervolgens vindt ik het leuk om iets uit te vinden, aanpassingen te doen aan mijn motor, vooral op het elektro/elektronica gebied en heb er dan ook geen problemen mee om die informatie te delen.
Voorheen zat ik op het GSX forum en daar werd ook van alles uitgevonden en met elkaar gedeeld en zoiets is gewoon prettig en bespaard je gewoon kosten en het is gewoon leuk om zelf wat aan je motor te sleutelen d.m.v. tips van een ander.
Martin, als je weet dat er een gearindicator te koop is voor rond de € 100,- dan weet ik niet of het slim is om daar het 10 voudige aan ontwikkelingskosten in te willen stoppen..... dat is aan jou. En hobby's kosten gewoon geld
Nu mijn oplossing :
Het eenvoudigste is gewoon een lichtschakelaar plaatsen tussen de draad in van het dimlicht, maar dan moet je deze altijd met de hand inschakelen wat niet mijn voorkeur heeft.
Ik heb een relais genomen met een
wisselcontact en deze tussen de draad in geplaatst die naar het dimlicht gaat. (bij mij was dat de witte draad)
Vervolgens gaat de min draad voor het relais naar je oliedrukschakelaar ( groene draad met gele streep).
In deze draad moet je wel een diode plaatsen anders gaat het fout.
Als je vervolgens je motor dan op het contact zet, schakelt direct je relais in en de lamp doet niets.
Als je motor loopt, bouwt hij oliedruk op, relais schakelt af en je lamp gaat automatisch branden.
De bedrading die je nodig bent zit achter het linkerpaneel bij de tank.
En er moet op deze manier altijd in je bestaande bedrading worden geknipt en gesoldeerd.
Dit is mijn oplossing, werkt goed en voor onderdelen was ik zo'n € 7,00 kwijt.
Nogmaals, als je er geen verstand van hebt blijf er dan gewoon af.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Succes
Groet,
John