John007 schreef:
De bougie interval van mijn auto is 60.000 km maar is niet te vergelijken met een motorfiets vindt ik.
Een motorfiets maakt ook veel meer toeren.
Maar dat ze langer mee gaan dan 12.000 km dat lijkt mij eigenlijk logisch.
Maar hoe lang, dat zal ook gedeeltelijk afhangen van het gebruik van de motor ( lees rijstijl ).
Olieverversen:
Om de 6000 km incl. het filter is nog niet zo raar denk ik, hangt er ook vanaf hoeveel km je op jaarbasis rijdt, maar persoonlijk is mijn voorkeur om in ieder geval een keer per jaar de olie te verversen zo vlak voor de winterstop (indien van toepassing).
Je moet ook niet vergeten dat je koppeling in dezelfde olie loopt.
Die 6000km is heel arbitrair en heeel voorzichtig. En hangt vooral af van je rijstijl en je kilometeraantal per jaar.
In feite is een van de belangrijkste oorzaken van olie "slijtage", het telkens weer opwarmen en afkoelen na een koud start, en in het bijzonder: te korte ritten waarbij de olie niet genoeg kan opwarmen om het vocht te verdrijven, en waarbij het blok niet warm genoeg wordt om de olie overal in het blok zijn smerende en reinigende werking te laten doen. Ook sterke oververhitting zoals bij een volgeladen snedige alpenrit bij tropische temperaturen is niet zo denderend voor standaard 10w40 olie.
Wie elke dag 4*5km woonwerkt houdt zich veel beter aan wat kortere intervallen. En wie elke dag 2*50km afmaalt kan dat gerust oprekken tot 12.000 of meer per oliewissel.
Oudere versleten blokken hebben ook eerder nood aan verse olie dan nieuwe propere blokken.
Met minstens een keer per jaar, of tussen de 6 a 12k afhankelijk van je dagelijkse afstanden zit je wel snor.
Voor die 25€ olie per wissel (als je het zelf doet) moet je het niet laten
MAAR: heb je een nieuwe gekocht: zolang de fabrieksgarantie loopt (2jaar) doe je er best aan om de voorschriften te volgen, je weet maar nooit dat je de garantie nodig zou hebben ...
Wat de bougies betreft: Als je motor loopt als een zonnetje is er met de bougies niets fout, en is wisselen overkill.
Al wil ik zelf wel es de iridiums uitproberen ...