Zo, ik zal mij ook even de discussie mengen.
Verbruik van een interne verbrandingsmotor heeft ook voor een groot deel te maken met het moment van ontsteking. Gaat men eerder ontsteken, dan zal de maximale verbrandingsdruk in de cilinder hoger liggen. Een hogere verbrandingsdruk, betekent meer vermogen uit dezelfde druppel brandstof.
Met het octaangehalte van de benzine wordt inderdaad de klopvastheid (lees: gevoeligheid om spontaan te ontsteken, zonder hulp van een bougie) bepaald. Hoe lager het octaan getal, des te eerder de brandstof zal ontsteken.
Maar ook: hoe lager het octaan getal, hoe sneller de brandstof in zijn geheel verbrand. En die verbrandingsnelheid is bepalend voor de maximale verbrandingsdruk (piekdruk), en dus vermogen.
Je hebt dus in feite minder brandstof nodig voor hetzelfde vermogen.
Het zal dus kloppen dat een RON91 zuiniger zal rijden als bijv RON 98.
Echter, zodra de motor zwaar belast wordt (bijv. als je de Stelvio oprijdt in z'n 4 zonder te schakelen), dan nemen de inwendige temperaturen ook toe, waardoor het gevaar van spontane zelfontbranding toeneemt.
Spontane zelfontbranding wordt ook wel pingelen (knocking) genoemd, en is uiterst schadelijk voor je motorblok
Het octaangehalte heeft ook inderdaad met de compressie verhouding te maken. Hoe hoger de compressieverhouding, des te hoger de eindcompressrietemperaturen zullen zijn. Hogere temperaturen leid weer tot gevaar van zelfontbranding->pingelen->motor stuk
MotoGP racers rijden volgens mij zelfs rond met een 110RON. Dit omdat deze blokken een hoge eindcompressie hebben.
Dus iedereen heeft wel een punt in deze topic (inclusief het biertje

)