Stroompje schreef:@ Wils,
ik heb ff je vraag uit de quote van La chouffe gehaald.......deze kan je beter er onder stellen....voor de duidelijkheid.....
.....toch?
![]()
![]()


Tjonge, dat is een hele langzame monteur geweest.. normaal kun je op zo'n beurt wachten met een kop koffie, toch??Demous schreef: -werkloon(4.5 uur) 247.50![]()
als ik jou was zou ik daar nooit meer terugkomen want m.i. ben je behoorlijk genaaid. vooral de 20.55 voor het klein spul was goed verdiend. ik doe al mijn beurtjes zelf maar in de regel heb ik geen klein spul nodig. of het moet een oude poetsdoek zijn om wat schoon te maken.Demous schreef:De specificaties van de rekening:
-bougies 18.49
-luchtfilter 28.85
-oliefilter 11.08
-olie castrol 5w40 55.68
-remolie 5.11
-injectiecleaner 11.86
-br.battlewing 186.83
-klein spul 20.55
-werkloon(4.5 uur) 247.50![]()
-totaal 585,95
Die was bij mij ook kapot en omdat er bij mij http://www.motoport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; op staat, wastie gratis, soort sponsoring zeg maar...TooTall schreef: 1 Nummerplaatversteviger 8EUR
TooTall schreef:Jacqmaer in Munsterbilzen;
4 x Bougie (2 per cilinder) 36,80EUR
1 Oliefilter 12,50EUR
2800cc Motorolie 37,80EUR
1 Dichting Oliefilter 1,55EUR
1 Luchtfilter 39,58EUR
Kleppenafstelling
TPS afstelling
Controle Koelvloeistof, speling <onleesbaar>, remmen voor + achter, Remolie + onluchten remmen, kettingspanning + smering
Werk 75EUR
Haha, rammelt er nog niks? Hopelijk haal je de 13000TooTall schreef:Welja. Maak me anders ongerust
TooTall schreef:
*Schopt tegen Remko zijn schenen*
At 6000 km mine had 3 ex. too tight below specs, 2 of them almost closed, according to the mechanic. Both checks thereafter (12,000 km and 25,000 km) all valves were fully ok.
The tight valves IMHO are as well sufficiantly reported in Yahoo, the German group, and a Geman magazine had asked a Suzuki spokesperson to the issue. It's known.
Remko, zal ik bellen naar de garage? Want je maakt je precies wel érg ongerustI had preferred if you asked that question right within the 5k miles thread, that would be a match. Now to the issue, mine had 2 exhaust v. 'dangerously' tight at 6000 km / 3500 miles. That's why I am somewhat in disagreement with John. I'd adjust them earlier.
Probably right after engine runing in is finished. I am not saying they neccesserally get damaged if you don't. My point of view is, there were too many reported early not being within specs. That tells me, they must have been delivered already with bad adjustment. I just think it's better running the engine proper adjusted, valves or FI.
Luchtfilter hoeft pas bij 18000 volgens soes das wat 9 van de 10 shops verkondigenEddiepeddie schreef:Gisteren mijn DL650 voor groot onderhoud naar de Valkenier te Barneveld gebracht. Dit was de schade:
Bougies €31,20
luchtfilter €29,70
Motorolie €29,70 (dat is erg dure olie zeg...misschien twee keer moeten overdoen
)
Oliefilter €12,50
Remvloeistof €8,40
Klein materiaal €2,50
Diverse smeermiddelen €2,50
Milieuheffing €2,10
---------------
Totaal onderdelen: €118,60
Arbeid 2,5uur a €54,00 = €135,00
kosten vervangend vervoer €12,00
-----------------
Totaal €265,60
Persoonlijk wil ik niet op de olie bezuinigen tenslotte draaid wel alles erin.Wimmus schreef:Zaterdag materiaal gehaald bij Roukama Motorparts in West Knollendam en gisteren zelf de 12.000 beurt uitgevoerd.
Kosten:
- 2 bougies: 15,-
- 1 luchtfilter: 28,-
- 1 oliefilter 9,-
- 3 liter motorolie (Castrol RS 4T 10W40): 38,85
- 2 sets remblokken: 44,-
De remblokken niet meegerekend kom ik op: 90,85![]()
Klein materiaal en smeermiddelen reken ik niet mee, want mijn buurman is automonteur en heeft een goed uitgeruste garage (inclusief momentsleutels) waar ik gebruik van mag maken![]()
Hij heeft me meteen even geholpen met de remklauwen, die toch behoorlijk vervuild waren en nog amper bewogen; ze zijn weer als nieuw![]()
Het luchtfilter had ik ook achterwege kunnen laten, want zag later pas dat die bij de 12K alleen een inspectie (I) en een beetje afstoffen nodig heeft.
Heb maar wel meteen goede olie gebruikt, want ik ga niet meer elke 6.000km olie wisselen. Eens per 12.000 lijkt me voldoende.
Ik denk zo (gezien het werk aan de remklauwen) toch zeker 150,- te hebben verdiend/uitgespaard, plus de zekerheid dat het goed is gebeurd, want bij het verwijderen van de oude bougies was duidelijk te zien die van de voorste cilinder vorige keer niet was vervangen.
Is trouwens nog leuk en leerzaam ook zo'n middagje hobby-en.
Benjamin,Benjamin schreef:Volgende week vrijdag ga ik mijn pas gekochte V-Strom '06 ophalen yeeeeeeeaaaah![]()
Nu heb ik geinformeerd wat men onder de afleverbeurt verstaat. Hij heeft een nieuw olie+filter gekregen en verder is alles geinspecteerd bougies, luchtfilter enzovoort. De km stand is 10.500.
Ik neem toch aan dat de volgende beurt pas bij 18.000 km hoeft plaats te vinden? (tenzij in de tussenliggende periode iets extra aandacht vereist)
Of is bovenstaand niet voldoende en heeft ie nog een keer de 12000 beurt nodig??
Ik knal er vant zomer wel mee naar Noorwegen dus moet ie wel tiptop zijn![]()
Iemand?
Rhino VStrom schreef:Benjamin schreef:
Benjamin,
Als ik jou was zou ik mijn dealer vragen of hij de motor af wil leveren met een (vervroegde 12.000) ONDERHOUDSBEURT i.p.v. een AFLEVERBEURT. Ben je iets zekerder van je zaak. Zeker omdat je er mee naar Noorwegen wilt gaan. Ook garantietechnisch. Kan de dealer nooit zeggen, ' je hebt de 12.000 beurt overgeslaan' .
Maar ja! wie ben ik
Ze hoeven alleen nog de bougies, remvloeistof en luchtfilter te vervangen. + arbeidsloon. Ik schat kleine € 100,= Vraag anders ook even je dealer wat je met die 12.000 beurt moet doen? Als hij het niet nodig vindt, is het zijn verantwoording en hou jij € 100,= in je knipBenjamin schreef:Rhino VStrom schreef:Benjamin schreef:
Benjamin,
Als ik jou was zou ik mijn dealer vragen of hij de motor af wil leveren met een (vervroegde 12.000) ONDERHOUDSBEURT i.p.v. een AFLEVERBEURT. Ben je iets zekerder van je zaak. Zeker omdat je er mee naar Noorwegen wilt gaan. Ook garantietechnisch. Kan de dealer nooit zeggen, ' je hebt de 12.000 beurt overgeslaan' .
Maar ja! wie ben ik
Ok, wat zou dat ongeveer nog moeten kosten als je in acht neemt dat er al klein onderhoud is gedaan..? Die afleverbeurt is namelijk al uitgevoerd..
Groeten Benjamin
qua onderdelen ben je bij een dealer niet veel duurder uit hoor. Heb ff de rek. van die van mij bekeken scheelt maar 5 euro incl. klein materiaal en smeermiddelen... ja je betaald dan wel de uurloon (is ff lastig uitrekenen omdat ik ook de banden hebben laten vervangen)Wimmus schreef:Zaterdag materiaal gehaald bij Roukama Motorparts in West Knollendam en gisteren zelf de 12.000 beurt uitgevoerd.
Kosten:
- 2 bougies: 15,-
- 1 luchtfilter: 28,-
- 1 oliefilter 9,-
- 3 liter motorolie (Castrol RS 4T 10W40): 38,85
- 2 sets remblokken: 44,-
De remblokken niet meegerekend kom ik op: 90,85![]()
Klein materiaal en smeermiddelen reken ik niet mee, want mijn buurman is automonteur en heeft een goed uitgeruste garage (inclusief momentsleutels) waar ik gebruik van mag maken![]()
Hij heeft me meteen even geholpen met de remklauwen, die toch behoorlijk vervuild waren en nog amper bewogen; ze zijn weer als nieuw![]()
Het luchtfilter had ik ook achterwege kunnen laten, want zag later pas dat die bij de 12K alleen een inspectie (I) en een beetje afstoffen nodig heeft.
Heb maar wel meteen goede olie gebruikt, want ik ga niet meer elke 6.000km olie wisselen. Eens per 12.000 lijkt me voldoende.
Ik denk zo (gezien het werk aan de remklauwen) toch zeker 150,- te hebben verdiend/uitgespaard, plus de zekerheid dat het goed is gebeurd, want bij het verwijderen van de oude bougies was duidelijk te zien die van de voorste cilinder vorige keer niet was vervangen.
Is trouwens nog leuk en leerzaam ook zo'n middagje hobby-en.
Nou, dan heb jij toch een goedkopere dealer dan die hier in de buurt zitten. Bij Motoport betaal je sowieso de hoofdprijs voor wat dan ook en de dealer waar ik m'n motor heb gekocht zit toch ook hoger met de prijzen van onderdelen.Stromtrooper schreef: qua onderdelen ben je bij een dealer niet veel duurder uit hoor. Heb ff de rek. van die van mij bekeken scheelt maar 5 euro incl. klein materiaal en smeermiddelen... ja je betaald dan wel de uurloon (is ff lastig uitrekenen omdat ik ook de banden hebben laten vervangen)
maar goed dan hoef je het zelf niet te doen...
Maar.....12000 km... en dan remklauwen vast???!!!! zal wel lekker hebben doorgereden in de winterprut (oja jij had nog een glijpartij-tju toch?)
Zit je motor niet meer in de garantie...??? wel prettig als je onderhoudsboekje "klopt" ivm evt claims...toch
Of laat je die ook door Rouk invullen![]()
(btw met mijn ander motor doe ik het wel zelf... die is 30 jaar oud...techniek van een brommer alleen dan met 4 cilinders)
Jomme schreef:naar Yamaha te gaan.