Ketting smeren
Ketting smeren
Na Honda, Yamaha nu de V strom.....ik ben benieuwd!
Het zal ongetwijfeld al eens aan de orde geweest zijn op dit voor mij nieuwe forum maar wie heeft de beste kettingspray-tip voor mij?
Tests zeggen mij niet zoveel.Ik wil graag ervaringen van V strom bezitters.
Bedankt alvast.
Het zal ongetwijfeld al eens aan de orde geweest zijn op dit voor mij nieuwe forum maar wie heeft de beste kettingspray-tip voor mij?
Tests zeggen mij niet zoveel.Ik wil graag ervaringen van V strom bezitters.
Bedankt alvast.
Ik kan gewoon niet meer zonder Pro-Oiler smeersysteem, dan kun je de ketting verder gewoon vergeten, minder onderhoud dan een cardan
Nee écht, niet meer spannen, niet meer smeren, en 80.000 uit één ketting.
Als het dan toch met kettingspray moet, dan in GEEN geval het spul van het merk SAITO.
blijft écht niet zitten, nog geen 50 km.

Nee écht, niet meer spannen, niet meer smeren, en 80.000 uit één ketting.
Als het dan toch met kettingspray moet, dan in GEEN geval het spul van het merk SAITO.
blijft écht niet zitten, nog geen 50 km.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
meen je dat serieus??? 80.000 km ......
veel hoor, dan ga ik er ook eens over denken.... anderzijds, ik rij maar 12.000 km per jaar. dus na 2-3 jaar een nieuwe set, alleen, al die bussen kettingvet, diesel, schoonmaken..... 


CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Het geheim van een lange levensduur zit hem vooral in zeer regelmatig smeren (iedere 300 á 500 km direct na het rijden) en het van tijd tot tijd grondig schoonmaken. Goedkoper dan een smeersysteem maar wel vééééél bewerkelijker. Overigens smeer ook ik rijkelijk met een pot en kwast. Een spuitbus gaat wel veel sneller natuurlijk maar je loop minder de kans dat er vet komt op delen waar je het absoluut niet hebben wilt (schijf en banden).
Succes, Allard.
Succes, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5152
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik zet hem op de middenbok, start hem en zet hem in de eerste versnelling. Laat hem stationair draaien en spuit vooraan net voor het motorblok het onderste deel van de ketting aan de binnenzijde in terwijl die ronddraait. Sneller kan het niet. Liefst na een rit zodat de ketting nog enigszins warm is. Wanneer je met het korte slangetje dicht bij de ketting spuit komt die alleen op je ketting. Pas wel op voor je vingersV-Tom 650 schreef:Misschien ben ik echt wel heel erg onhandig en is dit een heel stomme vraag maar hoe doe je dat met een spuitbus?Een spuitbus gaat wel veel sneller natuurlijk maar je loop minder de kans dat er vet komt op delen waar je het absoluut niet hebben wilt (schijf en banden).




Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ik doe het ook altijd zo met de spuitbus, snap niet dat je er kan tussen raken. Ik steek ook altijd een stuk karton tussen de ketting en het wiel, zo blijft het mooi proper.Erik Hofstee schreef:ketting smeren met een lopende motor.......![]()
ik ken iemand die dat ook gedaan heeft....die kan 1 van zijn handen niet meer gebruiken. hij kwam tussen de ketting en het tandwiel, met als resultaat een vernielde hand.
ik vind het niet zo'n slim idee...dat met die draaiende motor
Fred, ik denk dat dit stuk karton ook voor mij de oplossing is, gewoon van dichtbij op de ketting spuiten lukt me echt niet zonder alles in het rond ook onder te spuiten. En nog eens op de zijkant proberen te spuiten? Neen, die zit ook al bij de eerste spuitbeurt goed onder het vet. Misschien ligt dit aan het merk van de bus.
Bedankt voor de tips.
Bedankt voor de tips.
ja, proper...totdat het bloed erop spettertfred schreef:Ik doe het ook altijd zo met de spuitbus, snap niet dat je er kan tussen raken. Ik steek ook altijd een stuk karton tussen de ketting en het wiel, zo blijft het mooi proper.Erik Hofstee schreef:ketting smeren met een lopende motor.......![]()
ik ken iemand die dat ook gedaan heeft....die kan 1 van zijn handen niet meer gebruiken. hij kwam tussen de ketting en het tandwiel, met als resultaat een vernielde hand.
ik vind het niet zo'n slim idee...dat met die draaiende motor

je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.....het maakt mij niet zoveel uit als je zelf het risico wilt lopen, ik snap alleen het nut van de ketting door de motor te laten draaien niet.....zelf te lui om het wiel te draaien?

zelf ben ik het geknoei met de spuitbus even helemaal zat, en vind ik die automatische smeerapparaten ook niks, zelfs met mijn kilometrages van 35000 per jaar..... smeer ik gewoon met de hand.
gebruik nu HKS met een druppelaar, ja een handmatige.....
http://www.hks-czech.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes...en tel je vingers nog maar eens.....heb je er nog 10??
Niet iedereen is onhandig...Erik Hofstee schreef:
ja, proper...totdat het bloed erop spettert![]()


Zelf doe ik het ook regelmatig, dan zet ik hem achter op de bok... (heb geen middenbok)... check of het wiel, danwel ketting/tandwiel nergens tegenaan komt en laat de motor draaien in zijn vrij...

Bij het smeren gaat dat prima, de problemen komen pas als je de ketting zo wilt schoonmaken... en daar ken ik wel een gevalletje van, maar die kan zijn hand nog prima gebruiken. Het zag er alleen niet bepaald fris uit...

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Het voordeel van de draaiende motor/ketting is dat het veel gelijkmatiger en heel snel gebeurt. Toegegeven er kan als je onhandig te werk gaat iets vreselijk fout gaan. Maar zolang je je hand om de spuitbus hebt en je wijsvinger op de spuitkop dan moet je wel heel erg klooien wil je door de ketting gepakt worden. Zelfs al zit je daar op enkele centimeters vanaf. Het kan natuurlijk ook door met de hand rond te draaien. Ik ben dan kennelijk van het gemakzuchtige type....... 



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
ben ook zo een van draaiende motor.....
wees idd extreem voorzichtig en gebruik alleen spuitbussen met verlengtuitje, dan is de veilige afstand vanzelf gewaarborgd!!!
en een stuk karton of krant is dan sowieso aan te bevelen! het vliegt er ook weer af namelijk, maar als je aan de binnenkant smeert blijf er genoeg over.
wees idd extreem voorzichtig en gebruik alleen spuitbussen met verlengtuitje, dan is de veilige afstand vanzelf gewaarborgd!!!
en een stuk karton of krant is dan sowieso aan te bevelen! het vliegt er ook weer af namelijk, maar als je aan de binnenkant smeert blijf er genoeg over.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100