Vreemd geluid uit mijn Vstrom 650 (2008)

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
KM1984
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 (2008)

Vreemd geluid uit mijn Vstrom 650 (2008)

Bericht door KM1984 »

Hoi!
Ik heb twee weken geleden mijn eerste motor gekocht. Een Suzuki Vstrom 650 uit 2008 met 42000 km op de teller. Onderhoudsboekje erbij, maar geen idee wat er aan onderhoud gedaan is. Motor heeft afleverbeurt gehad. Tijdens testrit reedt ze als een zonnetje en ook de eerste 1,5 heerlijk! Nu sinds twee dagen hoor (en voel) ik een nogal vreemd geluid uit de motor komen.

Gaat om een laag diep zoemend geluid, kan het nog het beste omschrijven als dat van een stoomtrein die op gang komt. Zoemen ook sneller als ik sneller rij. Bij hoge snelheden hoor ik het niet, maar komt denk ik ook door de rijwind die dan harder wordt.
Vindt de motor ook ineens erg bokkig in de lage versnellingen. Maar lees dat dit Suzuki waardig is, al is me dit de eerste week niet opgevallen.

Wiellagers gecontroleerd en die lijken het probleem niet te zijn.
Op de middenbok gehad en dan ook in de versnelling, dan ook is het geluid niet te horen.
Dacht eerst dat het pas begon als mijn motor warm werd, maar gisteren van werk naar huis gereden en toen was het geluid er meteen.

Wat opviel is dat het niveau van mijn koelvloeistof erg laag stond. Terwijl de dealer deze bijgevuld zou hebben. Geen witte rook uit uitlaat en motor wordt ook niet te warm.

Ketting en tandwiel zijn schoon en nog niet aan vervanging toe.

Weet iemand wat dit kan zijn en waar ik zelf nog naar kan kijken? Ik weet: ga naar de dealer. Maar voordat ik de 170km terug naar de verkoper ga rijden, dacht ik ik probeer het hier even. Heb een hoop handige motorrijders als collega’s en wellicht kunnen we zelf wat oplossen.

Alvast bedankt!!
Groetjes Kim
— 2008 V-Strom 650 —
1037cc
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Vreemd geluid uit mijn Vstrom 650 (2008)

Bericht door 1037cc »

Is nogal lastig om op afstand, zonder het geluid zelf gehoord te hebben, een diagnose te geven.
Misschien een lekke uitlaatpakking, of een kapot lager?

Kijk eens of je iets ziet in het complete uitlaatsysteem. Bijvoorbeeld bij de cilinderkoppen. Sluiten de uitlaatbochten goed aan?
Ik zou daarna controleren of de stukken pijp waaruit het uitlaatsysteem bestaat goed op elkaar aansluiten en er geen sprake is van lekkage.

Evt. zou het geluid ook nog kunnen worden veroorzaakt door resonantie. Ergens een bout die los zit?!
Zou ook nog kunnen dat er ergens een los onderdeel (boutje, moertje) op het blok of uitlaatsysteem ligt en dat gaat trillen door de loop van de motor. Dat hoor je waarschijnlijk ook wel.

Kortom, heel lastig om iets zinnigs te zeggen. Bovenstaande zaken zou ik zelf controleren. Als dat op niets uitloopt, terug naar de verkoper. Hopelijk heb je garantie.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Mijn allereerste vraag is of je het ook bij stilstand hoort of alleen tijdens het rijden.

Controleer eerst inderdaad het uitlaatsysteem maar eens, maar ook het inlaatsysteem zou een oorzaak kunnen zijn omdat je aangeeft dat je het idee hebt dat hij nu bokkiger loopt dan in het begin (de 650 voelt zich trouwens het best vanaf 4.000 tpm, rij dus niet te laag in toeren). Zit alles goed vast, zijn de inlaatrubbers niet lek?

Je geeft aan dat het zoemen sneller gaat wanneer je sneller rijdt maar bij een hoge snelheid je het niet meer hoort, mogelijk vanwege de rijwind.

Probeer eens een rijsnelheid uit waarbij het zoemen duidelijk te horen is en schakel dan eens op en af naar een andere versnelling waarbij je de snelheid constant houdt. Wanneer het zoemen gelijk blijft weet je in ieder geval dat het niets met het toerental te maken heeft. Dan kan je enkele mogelijke oorzaken sowieso uitsluiten.

Succes, en een geluidsopname zou mogelijk zeker helpen.
Groeten,
Adri
Eikie
EX- V-Strom berijder
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin

Bericht door Eikie »

Profiel van de banden veroorzaakt ook een zoemend geluid.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie