Olieverbruik + 2x per jaar olie verversen
- Wouter83
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Olieverbruik + 2x per jaar olie verversen
Ik heb een DL650 uit 2009 met 80.000 op de teller en ik heb nu dit jaar 12.000 km gereden. Ik had 4 liter Full Synthetic Shell Advance gekocht, er zit 2.3 liter in het blok en na af en toe bijvullen zit er nog ongeveer 200ml in de fles. Dus is er in 12.000 km 1500ml bij gegaan.
Is dit erg veel?
En op de fles van de Shell Advance staat dat het ongeveer 6000 km meegaat. Is het nu verstandig om dus 2x per jaar de olie te verversen of is dat toch een beetje overdreven?
Bedankt alvast
Is dit erg veel?
En op de fles van de Shell Advance staat dat het ongeveer 6000 km meegaat. Is het nu verstandig om dus 2x per jaar de olie te verversen of is dat toch een beetje overdreven?
Bedankt alvast
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Mijn motor is een: Geen meer.
Re: Olieverbruik + 2x per jaar olie verversen
Voor een V-Strom is het misschien meer dan je zou willen. Of het veel is is maar betrekkelijk. "Vroeger" zeiden ze bij auto's; zolang hij niet meer dan 1 liter op 1000 km gebruikt moet je je geen zorgen maken. Bij een motor gaat dat niet zo makkelijk op omdat er minder olie in het blok zit. En vandaag de dag rijdt een auto vaak met gemak 20.000 km zonder bijvullen, dat zijn/waren andere tijden.
Je verbruikt nu 125 cc per 1000 km. Niet meteen dramatisch, maar wel een verbruik dat vraagt om in de gaten gehouden te worden. Ik reed met vakanties soms 4000-5000 km zonder een druppel bij te vullen, dat gaat je dan dus niet lukken. Ik zie geen nut in het vaker olie verversen. Juist door het bijvullen komt er al meer nieuwe olie in je blok, dus wat is het voordeel van die extra wissel? En je gebruikt betere olie dan voorgeschreven, dus nee ik zou niet extra vervangen. Je zou de compressie eens kunnen laten nameten om te kijken of het misschien de zuigerveren zijn.
Je verbruikt nu 125 cc per 1000 km. Niet meteen dramatisch, maar wel een verbruik dat vraagt om in de gaten gehouden te worden. Ik reed met vakanties soms 4000-5000 km zonder een druppel bij te vullen, dat gaat je dan dus niet lukken. Ik zie geen nut in het vaker olie verversen. Juist door het bijvullen komt er al meer nieuwe olie in je blok, dus wat is het voordeel van die extra wissel? En je gebruikt betere olie dan voorgeschreven, dus nee ik zou niet extra vervangen. Je zou de compressie eens kunnen laten nameten om te kijken of het misschien de zuigerveren zijn.

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sufos
- DL1000 berijder
Ik vind het verbruik wel binnen de perken.
Over het nut van regelmatig olie verversen of juist niet, lopen de meningen zo uit een daar waag ik mij maar niet aan. Maar laten we wel wezen, beter te vaak dan te weinig. En als je het even zelf doet zijn het de kosten ook niet. Persoonlijk vind ik normaliter elk jaar ff nieuwe olie wel fijn.
Over het nut van regelmatig olie verversen of juist niet, lopen de meningen zo uit een daar waag ik mij maar niet aan. Maar laten we wel wezen, beter te vaak dan te weinig. En als je het even zelf doet zijn het de kosten ook niet. Persoonlijk vind ik normaliter elk jaar ff nieuwe olie wel fijn.
- Calimero
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Het olieverbruik is misschien wat hoger dan gemiddeld voor een V-Strom, maar ik zou me daar nu niet al te veel zorgen over gaan maken. Hou je oliepeil goed in de gaten en vul pas bij wanneer het in de buurt van het minimum peil komt.
6000 km voor een full synthetic oil vind ik wel erg weinig. Doordat deze oliesoorten juist opgebouwd zijn uit langere ketens dan bijvoorbeeld de half syntheten zouden ze juist langer mee moeten kunnen gaan.
Mijn motor heeft alleen in de garantieperiode een oliewissel om de 6000 km gehad en daarna heb ik dit opgerekt naar 10.000. Ik gebruik een half syntheet van Motul en het olieverbruik is al 11 jaar en 324.000 km nihil (als ik tenminste geen lekke oliekeerring heb
viewtopic.php?t=17774)
6000 km voor een full synthetic oil vind ik wel erg weinig. Doordat deze oliesoorten juist opgebouwd zijn uit langere ketens dan bijvoorbeeld de half syntheten zouden ze juist langer mee moeten kunnen gaan.
Mijn motor heeft alleen in de garantieperiode een oliewissel om de 6000 km gehad en daarna heb ik dit opgerekt naar 10.000. Ik gebruik een half syntheet van Motul en het olieverbruik is al 11 jaar en 324.000 km nihil (als ik tenminste geen lekke oliekeerring heb

Groeten,
Adri
Adri
- Wouter83
Bedankt voor jullie reacties.
Waarom bijvullen als ie pas op het minimum is? Meestal vulde ik hem bij als ie halverwege was.
De olie vervangen kan ik zelf, denk dat ik het maar rond de 8.000 km interval ga aanhouden, 12.000 is misschien toch wel veel.
En olie kost ook niet de wereld.
Waarom bijvullen als ie pas op het minimum is? Meestal vulde ik hem bij als ie halverwege was.
De olie vervangen kan ik zelf, denk dat ik het maar rond de 8.000 km interval ga aanhouden, 12.000 is misschien toch wel veel.
En olie kost ook niet de wereld.
- Calimero
- DL650 berijder
Waarom olie bijvullen als het nog niet echt nodig is?
Elke keer wanneer je de olievudop open draait bestaat er een kleine kans dat er ook wat troep in je blok terecht komt. Nog niet bijvullen geeft ook zekerheid over de juistheid van je oliepeil. Het zal dan zeker niet te hoog zijn.
Je moet dit alles wel genuanceerd lezen. Ik ga er vanuit dat je weet hoe je olie moet bijvullen en waar je op moet letten, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.
Elke keer wanneer je de olievudop open draait bestaat er een kleine kans dat er ook wat troep in je blok terecht komt. Nog niet bijvullen geeft ook zekerheid over de juistheid van je oliepeil. Het zal dan zeker niet te hoog zijn.
Je moet dit alles wel genuanceerd lezen. Ik ga er vanuit dat je weet hoe je olie moet bijvullen en waar je op moet letten, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.
Groeten,
Adri
Adri
- Wouter83
Ik heb nog wat onderzoek gedaan.
Full Synthetic olie is natuurlijk wat dunner dan half-syntheet, en daarom ga je ook wat meer olie gebruiken.
Bedankt.
Full Synthetic olie is natuurlijk wat dunner dan half-syntheet, en daarom ga je ook wat meer olie gebruiken.
Bedankt.
- Iron Horse
Ik weet niet of dat wel klopt, hoe kom je aan die wijsheid? Ik kan er zo niet direct iets over vinden, maar als beide een specificatie hebben van bijvoorbeeld 10W40 dan zou het niet mogen uitmaken lijkt me. Wat wel verschil maakt is dat, zeker naarmate de olie ouder wordt, de smerende werking van vol synthetische olie beter is en blijft. Zeg maar de afstand die de olie creëert tussen de 2 glijdende oppervlakken is bij een vol synthetische olie beter. Ik heb daar ooit eens een video over gezien, maar die kan ik niet meer vinden. Maar ik laat me graag informeren.Full Synthetic olie is natuurlijk wat dunner dan half-syntheet
Waar je ook rekening mee moet houden is dat wanneer je altijd half synthetisch hebt gebruikt en overstapt op vol synthetisch dat aangekoekte motorblokvervuiling los kan gaan laten en bijvoorbeeld oliekanalen kan verstoppen.

Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
- Wouter83
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat vol syntheet dunner is bij de start, en half-syntheet eerst moet opwarmen en het dan dunner wordt.
Daarom is vol-syntheet ook wat beter bij koude start en koude temperaturen.
En ik las een bericht dat je blijkbaar bij vol-syntheet wat meer olie gaat verbruiken.
Er zit nu al vol-syntheet in, en dan kan ik dat net zo goed blijven doen. Heb (nog) geen problemen met aangekoekt vuil
Daarom is vol-syntheet ook wat beter bij koude start en koude temperaturen.
En ik las een bericht dat je blijkbaar bij vol-syntheet wat meer olie gaat verbruiken.
Er zit nu al vol-syntheet in, en dan kan ik dat net zo goed blijven doen. Heb (nog) geen problemen met aangekoekt vuil
- Calimero
- DL650 berijder
Een vol-syntheet is wanneer het dezelfde viscositeitswaarde heeft niet dunner dan een half-syntheet. Zou dat wel het geval zijn het een andere viscociteitswaarde moeten hebben. Wat wel het geval is is dat een vol-syntheet zijn viscociteitswaarde beter vasthoudt. De langere moleculen van vol-synthetische olie zijn consistenter, wat zorgt voor een betere en stabielere smeerfilm. Wanneer de olie dus ouder is behoudt hij zijn viscositeitswaarde, wordt dus niet dunner.
Vroeger als machinist op een schip controleerde ik de viscositeit van de smeerolie van de dieselgeneratoren met een viscositeitsmeter. Een bakje met een klein gaatje onderin. Deze vulde je met de te testen smeerolie en hield dan met een stopwatch bij hoelang het duurde voordat het bakje leeg was. Aan de hand van een tabel kon je dan zien of de smeerolie qua viscositeit nog voldeed.
Hoe zit die viscositeitswaarde eigenlijk in elkaar? We nemen als voorbeeld 10W40.
De 40 is de eigenlijke viscositeits- of dunvloeibaarheidswaarde. Hoe hoger dit getal is hoe 'dikker', lees stropiger de olie.
10W is het wintergetal. Vergelijk je bijvoorbeeld de 10W40 met een 5W40 smeerolie, dan zal de 5W smeerolie bij een lagere temperatuur nog steeds een viscositeit van 40 vast kunnen houden terwijl de 10W olie dan al dikker begint te worden. Andersom kan natuurlijk ook wanneer je een 20W40 in plaats van een 10W40 zou gaan gebruiken.
Volgens de gebruikershandleiding van mijn 650 wordt de 10W40 smeerolie aangeraden bij buitentemperaturen van -20 tot > 40°C.
een 20W40 smeerolie heeft een temperatuurbereik van -10 tot > 40°C en een 10W30 zou gebruikt mogen worden tussen de -20 en 30°C.
De viscositeitswaarde van een 10W40 half-syntheet is dus gelijk aan die van een 10W40 vol-syntheet. Wel is het zo dat een vol-syntheet zijn viscositeitswaarde langer weet vast te houden. Concreet betekent dat, dat een vol-syntheet een langere levensduur ten opzichte van een half-syntheet kan hebben.
Vroeger als machinist op een schip controleerde ik de viscositeit van de smeerolie van de dieselgeneratoren met een viscositeitsmeter. Een bakje met een klein gaatje onderin. Deze vulde je met de te testen smeerolie en hield dan met een stopwatch bij hoelang het duurde voordat het bakje leeg was. Aan de hand van een tabel kon je dan zien of de smeerolie qua viscositeit nog voldeed.
Hoe zit die viscositeitswaarde eigenlijk in elkaar? We nemen als voorbeeld 10W40.
De 40 is de eigenlijke viscositeits- of dunvloeibaarheidswaarde. Hoe hoger dit getal is hoe 'dikker', lees stropiger de olie.
10W is het wintergetal. Vergelijk je bijvoorbeeld de 10W40 met een 5W40 smeerolie, dan zal de 5W smeerolie bij een lagere temperatuur nog steeds een viscositeit van 40 vast kunnen houden terwijl de 10W olie dan al dikker begint te worden. Andersom kan natuurlijk ook wanneer je een 20W40 in plaats van een 10W40 zou gaan gebruiken.
Volgens de gebruikershandleiding van mijn 650 wordt de 10W40 smeerolie aangeraden bij buitentemperaturen van -20 tot > 40°C.
een 20W40 smeerolie heeft een temperatuurbereik van -10 tot > 40°C en een 10W30 zou gebruikt mogen worden tussen de -20 en 30°C.
De viscositeitswaarde van een 10W40 half-syntheet is dus gelijk aan die van een 10W40 vol-syntheet. Wel is het zo dat een vol-syntheet zijn viscositeitswaarde langer weet vast te houden. Concreet betekent dat, dat een vol-syntheet een langere levensduur ten opzichte van een half-syntheet kan hebben.
Groeten,
Adri
Adri
- Tulipan
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
En daarom vervang ik mijn vol-syntheet olie bij ongeveer 12.000 km. 

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Alle Toeters en Bellen
- Wouter83
Welke olie gebruik je Tulipan?
En hoeveel jaar doe je dat al?
En hoeveel jaar doe je dat al?
- Tulipan
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Ik doe het al sinds de garantie verlopen was.
En gebruik sinds nieuw aanschaf in 2009 met nu 68250 km.
Motul 5100 4T 10W-40
Begin volgend jaar zal de teller op 70.000 km staan en dat is
weer een mooie start voor nieuwe olie. Verbruik nihil.
Als ik hem flink op z`n donder geef hier met vele bochten en hoog in de toeren
gebruikt hij iets, maar dat is logisch.
En gebruik sinds nieuw aanschaf in 2009 met nu 68250 km.
Motul 5100 4T 10W-40
Begin volgend jaar zal de teller op 70.000 km staan en dat is
weer een mooie start voor nieuwe olie. Verbruik nihil.
Als ik hem flink op z`n donder geef hier met vele bochten en hoog in de toeren
gebruikt hij iets, maar dat is logisch.
Hasta luego
Alle Toeters en Bellen
Alle Toeters en Bellen
- Wouter83
Oke, dus 12.000 kan makkelijk. Ik vroeg me ook af wat de mensen doen die ook veel kilometers maken, of ze vaker dan 1x per jaar de olie vervangen.
Er zijn er hier wel op het forum die 20.000+ km rijden.
Alleen is Motul 5100 4T geen Full Synthetic olie, dat is Motul 7100 4T wel. Volledig Syntetische olie is ook ietsje duurder.
Maar als het werkt is het natuurlijk prima.
Er zijn er hier wel op het forum die 20.000+ km rijden.
Alleen is Motul 5100 4T geen Full Synthetic olie, dat is Motul 7100 4T wel. Volledig Syntetische olie is ook ietsje duurder.
Maar als het werkt is het natuurlijk prima.
- Iron Horse
Of het nu een motor of een auto is, als je veel rijdt kun je langer (meer kilometers) met dezelfde olie doen. Juist weinig kilometers zijn relatief slecht voor een motor(fiets). Weinig kilometers betekent vaak ook kleine ritjes en veel stilstand. Dus mogelijk een motor die regelmatig niet op temperatuur komt. Vorming van sludge (smurrie in de olie als gevolg van menging met water die niet verdampt is) ligt dan op de loer. Al die dingen zijn niet zo goed voor de motorolie. Dus bij weinig rijden is het belangrijker naar de tijdsduur te kijken (bijvoorbeeld 1 x per jaar) dan naar de kilometers.