Ha allemaal,
De afgelopen jaren heb ik met veel plezier op mijn V-strom 650 uit 2009 gereden (er staat nu 95000 op de teller, niet allemaal van mezelf). Recent begonnen er wat problemen zich voor te doen met de motor.
De problemen:
- abs lampje gaat elke rit na enkele tientallen meters rijden branden. Na aan en uitzetten van de motor is het lampje uit en begint het weer naar enkele tientallen meters.
- regelmatig zie ik dat tijdens het rijden al mijn meters uitvallen, het rode lampje gaat branden, alle meters naar maximaal gaan (zoals bij het starten van de motor) en vervolgens gewoon weer werken. Hierbij is er geen sprake van vermogensverlies.
- tot nu toe is 2x de motor uitgevallen tijdens het rijden. Hierbij valt alles uit en valt het vermogen ook weg. Als ik dan de motor weer start werkt alles weer en kan ik direct weer verder rijden.
- voor de rest 0 problemen qua starten etc.
Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn/dit zelf hebben meegemaakt en uiteraard ook naar wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn.
Hartelijk dank voor het meedenken!
Vermogen verlies/ meters die uitvallen
- 1037cc
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Vermogen verlies/ meters die uitvallen
Ik vermoed ergens corrosie in een cruciale stekkerverbinding. Dit klinkt n.l. als een "elektrisch probleem". Juist omdat de boel af en toe wel normaal werkt, denk ik aan een slechte, gecorrodeerde verbinding.
Heeft jouw motor een OBD aansluiting? Op de mijne (1050) bevindt die zich achteraan, onder het zadel. Je kunt daarmee de motor "uitlezen" tijdens een storing. Voor de V-Strom zal je wrs een verloopstekker nodig hebben, maar dat is allemaal heel betaalbaar, 15 Euro op Amazon. Je hebt uiteraard een OBD scanner nodig. Misschien ff langs een vriendelijk bedrijf dat je ff wil helpen?
Om te beginnen zou ik zelf op onderzoek uit gaan: tank e.d. eraf en alle stekkerverbindingen 1-voor-1 uit elkaar. Inspecteren, behandelen met WD-40.
Met een beetje geluk los je het zo op.
In Google afbeeldingen ff zoeken op OBD aansluiting of connection V-Strom, etc Op mijn motor is het een flinke vierkante rode stekker.
Heeft jouw motor een OBD aansluiting? Op de mijne (1050) bevindt die zich achteraan, onder het zadel. Je kunt daarmee de motor "uitlezen" tijdens een storing. Voor de V-Strom zal je wrs een verloopstekker nodig hebben, maar dat is allemaal heel betaalbaar, 15 Euro op Amazon. Je hebt uiteraard een OBD scanner nodig. Misschien ff langs een vriendelijk bedrijf dat je ff wil helpen?
Om te beginnen zou ik zelf op onderzoek uit gaan: tank e.d. eraf en alle stekkerverbindingen 1-voor-1 uit elkaar. Inspecteren, behandelen met WD-40.
Met een beetje geluk los je het zo op.
In Google afbeeldingen ff zoeken op OBD aansluiting of connection V-Strom, etc Op mijn motor is het een flinke vierkante rode stekker.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- Calimero
- DL650 berijder
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Ik denk inderdaad ook dat het een elektrisch probleem is.
Het gaan branden van je abs-lampje kan een teken van te lage spanning zijn. Ik heb dat ook meegemaakt toen de stator doorgebrand bleek te zijn en de accu leegliep.
Omdat je de motor wel telkens nog kan starten lijkt het alsof je accu wel opgeladen wordt. Controleer dus eerst maar eens de laadspanning.
Wat ook mogelijk is is een lekstroom via een openliggende kabel. Als die openliggende kabel dan weer wel en dan weer niet contact maakt kan je het effect krijgen dat alles even uitvalt en het daarna weer doet.
Alle stekkerverbindingen nalopen is sowieso een goed idee om af en toe te doen. Ik zou ze dan niet inspuiten met WD40 maar eerst met contactcleaner en daarna met een speciaal protectiemiddel, bijvoorbeeld CRC 2-26 electro protection.
Succes met het vinden van de oorzaak.
Het gaan branden van je abs-lampje kan een teken van te lage spanning zijn. Ik heb dat ook meegemaakt toen de stator doorgebrand bleek te zijn en de accu leegliep.
Omdat je de motor wel telkens nog kan starten lijkt het alsof je accu wel opgeladen wordt. Controleer dus eerst maar eens de laadspanning.
Wat ook mogelijk is is een lekstroom via een openliggende kabel. Als die openliggende kabel dan weer wel en dan weer niet contact maakt kan je het effect krijgen dat alles even uitvalt en het daarna weer doet.
Alle stekkerverbindingen nalopen is sowieso een goed idee om af en toe te doen. Ik zou ze dan niet inspuiten met WD40 maar eerst met contactcleaner en daarna met een speciaal protectiemiddel, bijvoorbeeld CRC 2-26 electro protection.
Succes met het vinden van de oorzaak.
Groeten,
Adri
Adri
- Bjorn
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Ik heb een dergelijk probleem gehad, model 2004 geen abs.
Bij mij viel de teller klok en mijn verlichting uit en mijn knipperlichten gingen constant branden.
Dit bleek te zitten in de aansluiting van de teller klok op de hoofd kabelboom onder de tank. Daar zaten bij mij 1 of meerdere niet waterdichte stekkers. Na het vervangen van de stekker werkt alles weer probleem loos.
Ik had verder geen motor uit val, vermogens verlies of abs lampje
.
Dat jouw abs lampje na een tiental meters gaat branden betekend dat het abs niet goed werkt/een fout registreert. Dit doet de zelfdiagnose van het abs.
Bij mij viel de teller klok en mijn verlichting uit en mijn knipperlichten gingen constant branden.
Dit bleek te zitten in de aansluiting van de teller klok op de hoofd kabelboom onder de tank. Daar zaten bij mij 1 of meerdere niet waterdichte stekkers. Na het vervangen van de stekker werkt alles weer probleem loos.
Ik had verder geen motor uit val, vermogens verlies of abs lampje

Dat jouw abs lampje na een tiental meters gaat branden betekend dat het abs niet goed werkt/een fout registreert. Dit doet de zelfdiagnose van het abs.