Voorvork keerringen...en poten
- MAMOM
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za 22-07-2017, 18:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2009
Voorvork keerringen...en poten
Bij de beurt in april bleek dat de keerringen van de voorvork moesten worden vervangen. Ze zouden ook naar de voorpoten kijken. Op t oog leken ze nog goed, maar helaas...toch groeven.
Alles moest toch uit elkaar (ook voor nieuwe voorband en remblokken) en zonder vervanging konden ze niet garanderen dat nieuwe keerringen niet zouden lekken.
Schrok wel van de kosten, maar die blijken na vergelijking met andere merken nog mee te vallen. Toch vond ik 250 euro per 'ijzeren pijp' best veel. Met band en blokken was ik 1100 euries kwijt, naast de gewone onderhoudsbeurt dus.
Ze waren wel verbaasd, gelet op de leeftijd en km-stand: 15 jaar oud, 27000 km.
Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?
Alles moest toch uit elkaar (ook voor nieuwe voorband en remblokken) en zonder vervanging konden ze niet garanderen dat nieuwe keerringen niet zouden lekken.
Schrok wel van de kosten, maar die blijken na vergelijking met andere merken nog mee te vallen. Toch vond ik 250 euro per 'ijzeren pijp' best veel. Met band en blokken was ik 1100 euries kwijt, naast de gewone onderhoudsbeurt dus.
Ze waren wel verbaasd, gelet op de leeftijd en km-stand: 15 jaar oud, 27000 km.
Iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Voorvork keerringen...en poten
Ik ben het archief eens ingedoken om te kijken wat ik terug kon vinden over de binnenbuizen van mijn DL650 uit 2013.
Omdat ik last kreeg van een lekke keerring en de binnenbuizen niet meer helemaal glad te krijgen waren heb ik deze bij Bas (Hyperpro Alphen) laten vervangen. Dit was bij een kilometerstand van 114.680 km om precies te zijn. Er zijn toen after market binnenbuizen ingegaan die er nu al weer zo'n 191.000 km inzitten en er nog steeds prima uitzien.
Op 30-12-2017 was de totaalprijs van die twee binnenbuizen € 334,00. Wat ze nu zouden kosten weet ik niet, maar als ze nu net zo duur zouden zijn als die van jou praat je over een prijsverhoging van 50% in 7 jaar.
Als bijzonderheid kan ik vermelden dat ik het hele jaar doorrij (ook door de pekel), maar de buizen ter bescherming wel voorzien heb van neopreenhoezen. Ook wordt de voorvork regelmatig door Hyperpro onderhouden (5x sinds de montage van de nieuwe binnenbuizen) waarbij ook de binnenbuizen nagekeken worden.
Verleden maand is dat voor het laatst gebeurt en ik kan volgens Bas nog wel even verder met deze binnenbuizen
Omdat ik last kreeg van een lekke keerring en de binnenbuizen niet meer helemaal glad te krijgen waren heb ik deze bij Bas (Hyperpro Alphen) laten vervangen. Dit was bij een kilometerstand van 114.680 km om precies te zijn. Er zijn toen after market binnenbuizen ingegaan die er nu al weer zo'n 191.000 km inzitten en er nog steeds prima uitzien.

Op 30-12-2017 was de totaalprijs van die twee binnenbuizen € 334,00. Wat ze nu zouden kosten weet ik niet, maar als ze nu net zo duur zouden zijn als die van jou praat je over een prijsverhoging van 50% in 7 jaar.

Als bijzonderheid kan ik vermelden dat ik het hele jaar doorrij (ook door de pekel), maar de buizen ter bescherming wel voorzien heb van neopreenhoezen. Ook wordt de voorvork regelmatig door Hyperpro onderhouden (5x sinds de montage van de nieuwe binnenbuizen) waarbij ook de binnenbuizen nagekeken worden.
Verleden maand is dat voor het laatst gebeurt en ik kan volgens Bas nog wel even verder met deze binnenbuizen

Groeten,
Adri
Adri
- MAMOM
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za 22-07-2017, 18:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2009
Re: Voorvork keerringen...en poten
Hi Calimero, dank je voor t opzoeken. Die 50% in 7 jaar zou me niet verbazen, als ik zie wat er allemaal duurder is geworden.
Met 2-3000 km per jaar kom ik niet zo vaak bij de garage; anders was t misschien eerder opgevallen. En heb zelf ook niets aan preventie gedaan. Zal maar zo denken: hij kan er nu weer 15 jaar tegenaan.
Vorige maand was ik ook al de pineut met mijn hobby-auto. Ook een paar lekke pakkingen. En bouten die niet los gingen of afbraken. Was ook weer ruim 2x normale beurt
Eind deze maand moet de DD ook nog voor een beurt...
Met 2-3000 km per jaar kom ik niet zo vaak bij de garage; anders was t misschien eerder opgevallen. En heb zelf ook niets aan preventie gedaan. Zal maar zo denken: hij kan er nu weer 15 jaar tegenaan.
Vorige maand was ik ook al de pineut met mijn hobby-auto. Ook een paar lekke pakkingen. En bouten die niet los gingen of afbraken. Was ook weer ruim 2x normale beurt

Eind deze maand moet de DD ook nog voor een beurt...

Re: Voorvork keerringen...en poten
Twee jaar geleden bij Baboon in Ureterp een nieuwe voorpoot gekocht. Was een heel stuk goedkoper. Nieuw trouwens niet 2e hands.
- EL SCORPIO
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 09-07-2023, 19:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2018)
Re: Voorvork keerringen...en poten
bij baboon nu voor mijn DL1000 van 2018 kost een nieuwe binnenpoot 200,95 euro per stuk zie ik.
Suzuki T350,Suzuki GS750 Yamaha XS1100,Honda CB900F,Yamaha XT600,Kawasaki GPX600,Honda VFR800,Kawasaki ZX9R,Kawasaki ZXR1200S,BMW R1100RT,Yamaha fazer600,Suzuki VStrom DL1000,BMW F800ST,BMW R1200RT,Honda CBF1000,BMW GSA1200,Victory CrossRoads,BMW R1200R,Yamaha Tricity300,Suzuki VStrom DL1000
- Frits Bos
- Berichten: 447
- Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
- Woonplaats: Noorholland
Re: Voorvork keerringen...en poten
Wat ik zelf doe als de keringen aan hun eind ouderdom kleine droogte scheurtjes en de boel licht toch uit elkaar opschuren met water proef schuurpapier korrels 1000 of fijner .
Lekker schuren met veel water je haal de roest pitjes weg en andere onrechtmatige heden over de volledige lengte voelt ook lekker glad
droog maken en inspuiten met wd40 of iets dergelijks kuiltje en sleuven maak ik me niet zo druk over in 80 % procent gaat het nog eigenlijk nog zeer goed .
Zeker gezien de km stand die jij maakt
natuurlijk aan jouw de keus of je het toch wil vernieuwen
los van de insecten en straat vuil wat je toch regelmatig moet schoonmaken om behoud van je keringen zeker goed te houden .
Lekker schuren met veel water je haal de roest pitjes weg en andere onrechtmatige heden over de volledige lengte voelt ook lekker glad
droog maken en inspuiten met wd40 of iets dergelijks kuiltje en sleuven maak ik me niet zo druk over in 80 % procent gaat het nog eigenlijk nog zeer goed .
Zeker gezien de km stand die jij maakt


los van de insecten en straat vuil wat je toch regelmatig moet schoonmaken om behoud van je keringen zeker goed te houden .
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
- MAMOM
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za 22-07-2017, 18:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2009
Re: Voorvork keerringen...en poten
Inmiddels met nieuwe poten en remblokken op vakantie geweest, paar dagen in het Sauerland rondgereden. Vind m aanzienlijk stugger geworden, voel elk zandkorreltje, en had t idee dat de remblokken aanliepen. Gisteren even bij de garage langs geweest, hebben meteen gekeken. Blokken zitten goed, veervoorspanning staat ook goed, voorvering is verder niet in te stellen. Nieuwe voorband is misschien ook van invloed.
Enige alternatief is andere olie in de poten (7W ipv 10W). Dat probeer ik misschien bij de volgende beurt.
Enige alternatief is andere olie in de poten (7W ipv 10W). Dat probeer ik misschien bij de volgende beurt.