Rapid Bike Easy module voor de 1050

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Rony Ruts

Rapid Bike Easy module voor de 1050

Bericht door Rony Ruts »

Hallo, heeft er al iemand ervaring met de module "Rapid bike Easy" van Dimsport ? En dit op een Vstrom 1050xt van 2021. Het betreft namelijk om de trillingen van 2500tr/min naar 3000tr/min weg te filteren bij normaal gas bijgeven (geen vol gas)
Of zijn er misschien nog andere middeltjes om dit vervelende probleem op te lossen. In rij namelijk veel in groep met de club en in de bebouwde kom waar de max snelheden zeer afwisselend zijn. Ik kan namelijk geen 65km/u rijden in 4de versnelling en wat gas bijgeven om te versnellen, zonder dat deze begint te trillen (of bokken zoals nogal eens wordt gezegd). Graag jullie ervaring.
Motormuis Fryslân
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
Contacteer:

Re: Rapid Bike Easy module voor de 1050

Bericht door Motormuis Fryslân »

Mijn reactie op hetgeen je benoemd "in de 4e versnelling vanaf 2500 versnellen veroorzaakt bokken".

Dit is een typisch V-twin kwaal en hoort bij het karakter van zo'n blok configuratie. Een viercilinder bijvoorbeeld kent dit probleem niet, omdat de kracht op een egalere wijze wordt verdeeld over viercilinders in plaats van dat het slechts door tweecilinders wordt ontwikkeld. De klappen van onderuit zijn bij een twin dan ook aanzienlijk groter dan bij een multicilinder blok. Vandaar ook dat een twin van onderuit meer trekkracht levert en een multicilinder meer kracht bovenin de toeren heeft. Een driecilinder daarentegen pakt 'best of both worlds'.

Mijn inziens kun je met een "Rapid Bike Easy' module je probleem niet oplossen. Dit is er meer voor om de 'milieu dipjes' in de koppelkromme er zoveel mogelijk uit te halen. Als je het goed wilt doen, dan moet de motor met behulp van een deskundig monteur op een goede testbank (bijv. Dinojet) worden ingesteld.

Een versnelling terugschakelen en dan accelereren is de enige passende oplossing en kost ook nog eens niks.

Overigens ervaar ik de milieu dipjes na >34.000km niet in mijn Vstrom 1050xt van 2020. Euro5 heeft hiervoor de nodige verbeteringen gebracht.
Bij eerdere Euro4 V-twins zoals de SV650S uit 2004 en de SV1000S uit 2007 heb ik dit probleem wel overmatig gehad. Toen heeft een deskundige monteur een Powercomander voor mij op een Dino-testbank ingeregeld. (Helaas doet hij dit werk niet meer.) Dit heeft mij indertijd afdoende geholpen. Het positieve was dat deze motoren zuiniger gingen rijden met een groter vermogen verdeeld over een mooi koppel zonder ergens in te houden, volledig zonder de bekende milieu dipjes (ruckfahren) wanneer je braaf 80 of 100 rijdt.
Het bokken in lage toerentallen werd hiermee overigens niet geëlimineerd! Dit blijft een versnelling terugschakelen.
Vaak ben je te bang :roll:
V-for-Herman
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Rapid Bike Easy module voor de 1050

Bericht door V-for-Herman »

Wellicht zou de Suzuki dealer Hoegee in afferden hier wat mee kunnen doen. Deze dealer heeft de nodige sporen wel verdient.
V-Strom Bj.2010
Plaats reactie