Koud op 1,5 cilinder lopen?
Koud op 1,5 cilinder lopen?
Mijn 1050 start perfekt en loopt ook mooi op 2 potten, maar als ik dan weg rij, is het net alsof er minder vermogen uitkomt dan normaal, alsof het iets stroever gaat...... Als ie warmer is, loopt alles zoals het moet.
Iemand die dit herkend?
Iemand die dit herkend?
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ja, mijn 1050 heeft dat ook. Volgens mij hebben we er eerder contact over gehad.
Bij mij als volgt: De koude motor start perfect. De eerste 400 à 500 meter geeft hij maar de helft van het vermogen af (haast alsof hij op 1 cilinder loopt). Na die afstand komt opeens de rest vh vermogen erbij. Hiervoor had ik een Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstof injectie. Die deed precies hetzelfde.
Ik heb het bij mijn Suzuki dealer nagevraagd. Die had er niet onmiddellijk een antwoord op. Ik moest de motor achterlaten, zodat hij daar de volgende ochtend koud gestart kon worden. Aangezien de dealer niet om de hoek is en het probleem niet zodanig is dat het gelijk verholpen moet worden heb ik het tot nu toe zo gelaten.
Ik heb de V-Strom nieuw gekocht en het motorblok, injectie e.d. is geheel standaard. Overigens ben ik zéér tevreden over mijn 1050. Heerlijke motor!!
Iemand die deze kwaal herkent?
Bij mij als volgt: De koude motor start perfect. De eerste 400 à 500 meter geeft hij maar de helft van het vermogen af (haast alsof hij op 1 cilinder loopt). Na die afstand komt opeens de rest vh vermogen erbij. Hiervoor had ik een Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstof injectie. Die deed precies hetzelfde.
Ik heb het bij mijn Suzuki dealer nagevraagd. Die had er niet onmiddellijk een antwoord op. Ik moest de motor achterlaten, zodat hij daar de volgende ochtend koud gestart kon worden. Aangezien de dealer niet om de hoek is en het probleem niet zodanig is dat het gelijk verholpen moet worden heb ik het tot nu toe zo gelaten.
Ik heb de V-Strom nieuw gekocht en het motorblok, injectie e.d. is geheel standaard. Overigens ben ik zéér tevreden over mijn 1050. Heerlijke motor!!
Iemand die deze kwaal herkent?
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- Stroompje
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Woonplaats: Lunteren.
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Hoewel hij niet meer in mijn bezit is, kan ik ook aangeven dat de eerste kilometer mijn 1050 ook ff ' wakker' moest worden.(in A modus)
Ik gaf m die tijd..... daarna alleen maar FUN
Ik gaf m die tijd..... daarna alleen maar FUN


Greetings, Heleen.
Smiling all the way ...


Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dank voor je reactie, ik laat hem binnenkort toch eens uitlezen; dat er geen code zichtbaar is, wil niet zeggen dat er niets geregistreerd wordt.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dan ben ik zéér benieuwd naar evt. conclusies!
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik zal het posten als ik meer weet. Momenteel start ik de motor en bij het wegrijden lijkt het alsof er een restrictie op het gashendel zit; iets meer gas geven geeft weing response, iets meer gas geeft wel een versnelling. Met een koude motor wil ik natuurlijk onder de 3000 rpm blijven tot het sapje op temperatuur is.
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Nu ben ik geen 1050 specialist maar 3000 rpm vind ik zelfs voor mijn 650 erg laag. Zelf hou ik voor het (rijdend) opwarmen altijd de inrij-toerentallen aan. 4500 rpm zal zo te zien sowieso al niet te hoog zijn, en je motor zal er een stuk soepeler door gaan lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Adri
Adri
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik rij een 1050DE, maar dit komt mij niet bekend voor... hij doet het gewoon direct zo gauw ik hem aan doe... 

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vandaag bij Motoport Echt geweest en gevraagd of het inhouden tussen stationair en 2500 rpm met koude motor bij hun bekend is.
Ik heb met de werkplaatschef even gesproken en hij zei dat het wel meer voor komt bij de 1050, hij denkt dat het ligt aan de mapping om de euronorm te halen.
Er waren klanten die om die reden de motor bij koudstart, langer lieten lopen voordat ze wegreden.
Het beste voor de motor is mijns inzien een remapping of ECU flash, niet zo zeer voor meer vermogen, maar meer het iets royaler voeden van de motor, waardoor het soepeler doortrekt en zijn vermogen breder uitsmeert.
Carmo in Helmond biedt die service aan en over mijn vorige motor (XT 1200) heb ik daar goede dingen over gelezen.
Nooit gedaan omdat ik voor iets anders aan het rondkijken was.
Eerst mijn motor maar eens inrijden; heb nu 1360 km op de teller staan, komt tijd, komt raad !
Ik heb met de werkplaatschef even gesproken en hij zei dat het wel meer voor komt bij de 1050, hij denkt dat het ligt aan de mapping om de euronorm te halen.
Er waren klanten die om die reden de motor bij koudstart, langer lieten lopen voordat ze wegreden.
Het beste voor de motor is mijns inzien een remapping of ECU flash, niet zo zeer voor meer vermogen, maar meer het iets royaler voeden van de motor, waardoor het soepeler doortrekt en zijn vermogen breder uitsmeert.
Carmo in Helmond biedt die service aan en over mijn vorige motor (XT 1200) heb ik daar goede dingen over gelezen.
Nooit gedaan omdat ik voor iets anders aan het rondkijken was.
Eerst mijn motor maar eens inrijden; heb nu 1360 km op de teller staan, komt tijd, komt raad !
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Heb contact op genomen met mijn dealer, die beweert dat hij niets heeft gemerkt toen hij op de motor heeft gereden en gaat op mijn verzoek de kwestie voorleggen bij de importeur. Hij beweert ook dat er geen 1050 zijn bij hem die deze klacht hebben.
Vandaag heb ik de modus vanuit A (daar rij ik het liefst in) naar B gezet en dat is precies hoe hij koud aanvoelt; minder vermogen en een soort van restrictie !
Het vermoeden heb ik nu dat er een software fout(je) in kan zitten, hopelijk is het mogelijk om de software opnieuw te installeren om zo uit te sluiten dat ik een maandagochtend versie heb.....
Nu ik dit schrijf, besef ik me dat de dealer waarschijlijk in Modus B heeft gereden en daarom niks heeft gemerkt.
Vandaag heb ik de modus vanuit A (daar rij ik het liefst in) naar B gezet en dat is precies hoe hij koud aanvoelt; minder vermogen en een soort van restrictie !
Het vermoeden heb ik nu dat er een software fout(je) in kan zitten, hopelijk is het mogelijk om de software opnieuw te installeren om zo uit te sluiten dat ik een maandagochtend versie heb.....
Nu ik dit schrijf, besef ik me dat de dealer waarschijlijk in Modus B heeft gereden en daarom niks heeft gemerkt.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Mijn 1050 doet dit zowel in de A-modus als in de B-modus. Het verschijnsel houdt ongeveer 400m aan bij koude motor.
Inderdaad, als je je motor start en 20~30 seconden stationair laat draaien doet het verschijnsel zich nauwelijks/niet voor.
Ik heb echter geleerd dat het niet goed is om een koude motor stationair te laten draaien. Beter is rustig weg te rijden, omdat de motor daarmee sneller op temperatuur komt.
Vreemd genoeg had mijn Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstofinjectie exact hetzelfde. Daar duurde het inhouden ong. 200m.
Als dit met de mapping van de ECU te maken heeft, dan stel ik mij dat als volgt voor (puur theoretisch):
een koude motor werd vroeger met een choke gestart, dus met een rijker brandstof mengsel. Om binnen de Euro 5 norm te blijven wordt het brandstofmengsel idd verrijkt, maar beperkt tot b.v. 1 cilinder. Als dan de motor ietsjes opgewarmd is (en de choke eraf kan, ofwel het mengsel minder rijk hoeft te zijn) wordt cilinder 2 van brandstof voorzien en heb je het volle vermogen.
Bij de eerste beurt heb ik het besproken met de monteur. Die had hier nog nooit van gehoord (zei hij). Ik had de motor dan een nachtje moeten laten staan, maar ja, deze dealer is voor mij niet om de hoek: 50km en lastig te bereiken met OV.
Ik zou eerst goed vragen wat re-mappen kost, want daar wordt snel de hoofdprijs voor gevraagd, terwijl het een simpel klusje is, n.l. het ECU geheugen mbv een laptop wissen en vervolgens een nieuw bestand in de ECU opslaan.
Een mapping is niet anders dan een spreadsheet bestand, zoals in het voorbeeld hieronder (voor een heel ander motorblok) . De ECU leest dat en voorziet de motor van de juiste hoeveelheid brandstof. De ECU heeft daarnaast allerlei sensoren in en om het blok voor toerental, temperatuur, etc. etc. De gegevens van die sensoren helpen de ECU om de hoeveelheid brandstof te finetunen. Ik weet niet zeker of het 100% klopt wat ik heb opgeschreven tav de ECU, maar in grove lijnen klopt het wel.

Inderdaad, als je je motor start en 20~30 seconden stationair laat draaien doet het verschijnsel zich nauwelijks/niet voor.
Ik heb echter geleerd dat het niet goed is om een koude motor stationair te laten draaien. Beter is rustig weg te rijden, omdat de motor daarmee sneller op temperatuur komt.
Vreemd genoeg had mijn Ducati Monster S2R800 (2005) met brandstofinjectie exact hetzelfde. Daar duurde het inhouden ong. 200m.
Als dit met de mapping van de ECU te maken heeft, dan stel ik mij dat als volgt voor (puur theoretisch):
een koude motor werd vroeger met een choke gestart, dus met een rijker brandstof mengsel. Om binnen de Euro 5 norm te blijven wordt het brandstofmengsel idd verrijkt, maar beperkt tot b.v. 1 cilinder. Als dan de motor ietsjes opgewarmd is (en de choke eraf kan, ofwel het mengsel minder rijk hoeft te zijn) wordt cilinder 2 van brandstof voorzien en heb je het volle vermogen.
Bij de eerste beurt heb ik het besproken met de monteur. Die had hier nog nooit van gehoord (zei hij). Ik had de motor dan een nachtje moeten laten staan, maar ja, deze dealer is voor mij niet om de hoek: 50km en lastig te bereiken met OV.
Ik zou eerst goed vragen wat re-mappen kost, want daar wordt snel de hoofdprijs voor gevraagd, terwijl het een simpel klusje is, n.l. het ECU geheugen mbv een laptop wissen en vervolgens een nieuw bestand in de ECU opslaan.
Een mapping is niet anders dan een spreadsheet bestand, zoals in het voorbeeld hieronder (voor een heel ander motorblok) . De ECU leest dat en voorziet de motor van de juiste hoeveelheid brandstof. De ECU heeft daarnaast allerlei sensoren in en om het blok voor toerental, temperatuur, etc. etc. De gegevens van die sensoren helpen de ECU om de hoeveelheid brandstof te finetunen. Ik weet niet zeker of het 100% klopt wat ik heb opgeschreven tav de ECU, maar in grove lijnen klopt het wel.

++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dank voor reactie, ben ik erg blij mee.
Omdat er niemand reageerd , ga je echt denken dat je een maandagochtend model hebt of dat iedereen in de B modus rijdt.
Vind het jammer dat dit waarschijnlijk bij deze motor hoort, het remappen is voor mij te vroeg; motor heeft net geen 1500 km gelopen en idd de kosten: 400 voor de uitgebreidste open versie en als ik het goed begrijp, zonder dynorun.....
Vergis je niet, er gaat veel research in het ontwikkelen van die software zitten, dus ook veel geld !
Als er nog mensen willen reageren die altijd in A rijden en dit niet herkennen, zou fijn zijn als er een reactie komt.
Alvast bedankt !
Omdat er niemand reageerd , ga je echt denken dat je een maandagochtend model hebt of dat iedereen in de B modus rijdt.
Vind het jammer dat dit waarschijnlijk bij deze motor hoort, het remappen is voor mij te vroeg; motor heeft net geen 1500 km gelopen en idd de kosten: 400 voor de uitgebreidste open versie en als ik het goed begrijp, zonder dynorun.....

Vergis je niet, er gaat veel research in het ontwikkelen van die software zitten, dus ook veel geld !
Als er nog mensen willen reageren die altijd in A rijden en dit niet herkennen, zou fijn zijn als er een reactie komt.
Alvast bedankt !
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik heb al gereageerd, maar heb het vanmorgen nog ff geprobeerd. Ik zit ook op mode A en direct full power met koude motor.. dus jouw probleem hoort de dealer gewoon op te lossen!
Succes!
Succes!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Frank, klopt, mijn excuses, jij had idd een reactie geplaatst. Wordt hopelijk vervolgd !
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik verwacht mijn motor over een maand of 2 à 3 weg te brengen voor z'n 2e grote beurt (24.000km).
Uiteraard zal ik het dan nogmaals vragen aan de monteur.
Mocht jij achter de oorzaak komen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik heb er inmiddels mee leren leven en maak mij er niet heel druk om, misschien wel omdat mijn Ducati hetzelfde probleem had.
Uiteraard zal ik het dan nogmaals vragen aan de monteur.
Mocht jij achter de oorzaak komen, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik heb er inmiddels mee leren leven en maak mij er niet heel druk om, misschien wel omdat mijn Ducati hetzelfde probleem had.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Denk dat je aan moet geven om contact te zoeken met de importeur als ze geen oplossing weten.
Ik heb vandaag de motor wat langer stationair laten lopen, maar ik moet bijna 3 km rijden voordat ie 82 graden koelwatertemp heeft en normaal begint te reageren op het gas ! Heb ook bericht gehad dat mijn dealer volgende week contact op gaat nemen met zijn aanspreekpunt bij de importeur.
Fingers crossed !
Ik heb vandaag de motor wat langer stationair laten lopen, maar ik moet bijna 3 km rijden voordat ie 82 graden koelwatertemp heeft en normaal begint te reageren op het gas ! Heb ook bericht gehad dat mijn dealer volgende week contact op gaat nemen met zijn aanspreekpunt bij de importeur.
Fingers crossed !
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vandaag werd ik gebeld door mijn dealer met de mededeling dat Suzuki niet bekend was met dit probleem....
Dus ik vroeg aan hem, omdat Suzuki het niet kent, moet ik er maar mee leren leven?
Na een goed gesprek, wordt nu gecontroleerd welke software versie ik erop heb staan; daar moet ik een foto van maken en die naar hem mailen.
Misschien kun jij (1050) dat ook eens controleren en het resultaat plaatsen?
In het instructieboekje staat hoe je in de settings komt, systeem info is het magische woord.
Ik ga er vanavond mee aan de slag.
Dus ik vroeg aan hem, omdat Suzuki het niet kent, moet ik er maar mee leren leven?
Na een goed gesprek, wordt nu gecontroleerd welke software versie ik erop heb staan; daar moet ik een foto van maken en die naar hem mailen.
Misschien kun jij (1050) dat ook eens controleren en het resultaat plaatsen?
In het instructieboekje staat hoe je in de settings komt, systeem info is het magische woord.

Ik ga er vanavond mee aan de slag.
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dat heb ik ook ff voor je gedaan...
Dit is V-Strom 1050 DE van april 2023
Succes!

Dit is V-Strom 1050 DE van april 2023
Succes!

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Top, we hebben exact dezelfde software!
Ben niet zo handig met foto's plaatsen, dus ik wilde het al over typen....
Mijn is model 2023 en is op kenteken gezet in April 2024.
Nu graag een foto van een 2024 model ? Ben dan wel erg benieuwd of deze ook dezelfde heeft?
Ben niet zo handig met foto's plaatsen, dus ik wilde het al over typen....
Mijn is model 2023 en is op kenteken gezet in April 2024.
Nu graag een foto van een 2024 model ? Ben dan wel erg benieuwd of deze ook dezelfde heeft?
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Kijken of je in september 2025 net zoveel kilometers hebt als ik? 
(En ik heb 2 maanden dit jaar niet kunnen rijden door een gebroken enkel)

(En ik heb 2 maanden dit jaar niet kunnen rijden door een gebroken enkel)

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ruil jij je motor nou maar eens niet zo snel in Frank, dan maak je nog eens kans om dat eerste nulletje weg te werken 

Groeten,
Adri
Adri
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Haha.. hoogste wat ik gehaald heb is 64.000.. dan is het voor mij interessanter om hem in te ruilen.. 
5e V-Strom in 16 jaar..

5e V-Strom in 16 jaar..

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik wil wel een foto maken, maar hoe kom ik in dat scherm? In de index van het instructieboekje staat niets onder "systeem info". Mijn 1050 is van juli 2021, nieuw gekocht.
@RikStrom: jij moet bijna 3km rijden voor je normaal vermogen hebt?! Dat is écht niet normaal. Bij mij zoals gezegd ong. 400m
Maakt het bij jou uit of je de de koude motor 30 seconden stationair laat lopen?
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de ECU van jouw motor de "verkeerde" software (mapping) zou hebben. Dan zouden namelijk alle motoren met diezelfde software dit probleem moeten hebben. Echter, je dealer zegt dat Suzuki niet bekend is met het probleem.
Als jouw motor pas normaal loopt met een koelwatertemperatuur van 82 graden, dan zou de boosdoener wellicht de sensor van de koelwatertemperatuur kunnen zijn. Het lijkt mij meer aannemelijk dat er af en toe zo'n sensor doorglipt die niet 100% functioneert dan dat de mapping niet klopt.
@RikStrom: jij moet bijna 3km rijden voor je normaal vermogen hebt?! Dat is écht niet normaal. Bij mij zoals gezegd ong. 400m
Maakt het bij jou uit of je de de koude motor 30 seconden stationair laat lopen?
Overigens kan ik mij niet voorstellen dat de ECU van jouw motor de "verkeerde" software (mapping) zou hebben. Dan zouden namelijk alle motoren met diezelfde software dit probleem moeten hebben. Echter, je dealer zegt dat Suzuki niet bekend is met het probleem.
Als jouw motor pas normaal loopt met een koelwatertemperatuur van 82 graden, dan zou de boosdoener wellicht de sensor van de koelwatertemperatuur kunnen zijn. Het lijkt mij meer aannemelijk dat er af en toe zo'n sensor doorglipt die niet 100% functioneert dan dat de mapping niet klopt.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
@1050: je hebt zo goed als zeker een oudere software versie vanwege je bouwjaar, maar bedankt voor je wil.
Ik laat mijn motor zeker een 30-40 seconden draaien voordat ik wegrij en zit dan in de B modus, ik heb ook gedacht aan een temperatuur gerelateerde oorzaak en sluit dit ook nog niet uit, maar het is zo duidelijk (voor mij) Modus B, dat ik richting software denk; een mapping kan toch niet volledig zijn gelukt als er bv een spanningsdip plaats vindt tijdens het uploaden ?
Thermostaat zou die invloed hebben als ie niet zijn werk doet? Ik neem aan dat jij toch ook 3 km rijdt voordat je 82 graden bereikt?
Zo ja, dan is de thermostaat in orde en de sensor..... wie weet, dank voor je meedenken, wordt gewaardeerd !
Ik laat mijn motor zeker een 30-40 seconden draaien voordat ik wegrij en zit dan in de B modus, ik heb ook gedacht aan een temperatuur gerelateerde oorzaak en sluit dit ook nog niet uit, maar het is zo duidelijk (voor mij) Modus B, dat ik richting software denk; een mapping kan toch niet volledig zijn gelukt als er bv een spanningsdip plaats vindt tijdens het uploaden ?
Thermostaat zou die invloed hebben als ie niet zijn werk doet? Ik neem aan dat jij toch ook 3 km rijdt voordat je 82 graden bereikt?
Zo ja, dan is de thermostaat in orde en de sensor..... wie weet, dank voor je meedenken, wordt gewaardeerd !

- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ja, ik heb een oudere software versie, vanwege 2021 bouwjaar (en LCD ipv TFT scherm). Echter, de software die de injectie aanstuurt zal niet veel verschillen. Het zijn immers beide Euro 5 modellen.
Ik kies vaak voor de A-modus. Die keren dat mijn motor in B-modus staat doet het probleem zich ook voor.
Ik neem aan dat de eindcontrole bij Suzuki dusdanig goed is (6jr garantie op nw modellen), dat een onvolledige of onjuiste mapping onmiddellijk ontdekt wordt. Mapping is zo cruciaal!!
Ja, thermostaat, of sensor koelwatertemperatuur zijn bij mij verdachten 1 en 2. Voor er 3 streepjes van de temperatuur vh koelwater op het dashboard verschijnen ben ik idd. 3 km verder. Echter, zomer of winter, na start koude motor heb ik altijd pas na 400m max. vermogen. Het is nooit 200m of 600m, maar altijd 400m.
Ik heb ook al meegemaakt dat het verschijnsel zich in lichtere mate voordoet nadat de motor warm is gereden en na enkele uren weer gestart wordt.
Dan houdt dit verschijnsel (bij mij) 100 ~ 200m aan, waarna alsnog vol vermogen.
Voor een second opinion ga ik deze week eens langs bij de Ducati specialist die mijn Monster in onderhoud had. Ik heb één keer pech onderweg gehad
toen de krukas sensor van de Ducati het begeven had. Ik belde hem en hij wist feilloos aan te geven wat het probleem kon zijn. Misschien dat hij ook nu de juiste diagnose kan stellen?
Ik kies vaak voor de A-modus. Die keren dat mijn motor in B-modus staat doet het probleem zich ook voor.
Ik neem aan dat de eindcontrole bij Suzuki dusdanig goed is (6jr garantie op nw modellen), dat een onvolledige of onjuiste mapping onmiddellijk ontdekt wordt. Mapping is zo cruciaal!!
Ja, thermostaat, of sensor koelwatertemperatuur zijn bij mij verdachten 1 en 2. Voor er 3 streepjes van de temperatuur vh koelwater op het dashboard verschijnen ben ik idd. 3 km verder. Echter, zomer of winter, na start koude motor heb ik altijd pas na 400m max. vermogen. Het is nooit 200m of 600m, maar altijd 400m.
Ik heb ook al meegemaakt dat het verschijnsel zich in lichtere mate voordoet nadat de motor warm is gereden en na enkele uren weer gestart wordt.
Dan houdt dit verschijnsel (bij mij) 100 ~ 200m aan, waarna alsnog vol vermogen.
Voor een second opinion ga ik deze week eens langs bij de Ducati specialist die mijn Monster in onderhoud had. Ik heb één keer pech onderweg gehad
toen de krukas sensor van de Ducati het begeven had. Ik belde hem en hij wist feilloos aan te geven wat het probleem kon zijn. Misschien dat hij ook nu de juiste diagnose kan stellen?
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Die light versie heb ik als ik na mijn werk (8,5 uur afgekoeld)naar huis ga, dan heeft ie het ook, voor maar 200 meter.....
Goed idee om na te vragen wat de koelwatersensor voor connectie heeft met de ECU.
Lijkt mij dat er wat meer brandstof wordt ingespoten als de temperatuur laag is.
Maar waarom vertoont de motor in koude toestand Modus B verschijnselen ?
Ik hou wel van een goeie, moeilijke, Sudoko puzzel, maar deze puzzel is boven mijn niveau, vrees ik !
Goed idee om na te vragen wat de koelwatersensor voor connectie heeft met de ECU.
Lijkt mij dat er wat meer brandstof wordt ingespoten als de temperatuur laag is.
Maar waarom vertoont de motor in koude toestand Modus B verschijnselen ?
Ik hou wel van een goeie, moeilijke, Sudoko puzzel, maar deze puzzel is boven mijn niveau, vrees ik !

- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Vanmiddag ben ik bij mijn Ducati specialist langs gegaan. Heb het probleem voorgelegd. Hij sleutelt al meer dan 40jr aan motoren, maar had hier nog niet eerder van gehoord. In eerste instantie dacht hij ook aan de temperatuursensor, maar later verwierp hij dat idee, omdat je dan hele andere verschijnselen krijgt.
Al pratende dacht hij eerder aan één van de gaskleppen. Het ride-by-wire systeem houdt in dat de gashandel eigenlijk een potmeter is. Als je het gas opendraait moeten beide gaskleppen dat commando volgen. Als één van beide blijft hangen dan zou je het probleem kunnen krijgen dat wij ervaren. Het kan zijn dat een gasklep niet goed opent door dat deze b.v. klemt doordat de vorm niet 100% rond is. Als de motor dan op temperatuur komt verruimen de marges iets en opent/sluit de gasklep wel normaal. Vergeten te vragen, maar als die gaskleppen met een soort van elektromotor wordt geopend, dan functioneert dat onderdeel misschien niet? Kortom: verdachte nummer 1: gasklephuis en/of gasklep.
LET OP: hij was hier nog niet 100% zeker van en zou het liefste de motor zelf onderzoeken, juist omdat het zo'n zeldzaam probleem is.
Vanmiddag heb ik 15km gereden. De motor stond flink in de wind en koelde dus flink af. Toen ik na een uur naar huis ging deed het verschijnsel zich ook weer kort voor, misschien 50 tot 100m.
Al pratende dacht hij eerder aan één van de gaskleppen. Het ride-by-wire systeem houdt in dat de gashandel eigenlijk een potmeter is. Als je het gas opendraait moeten beide gaskleppen dat commando volgen. Als één van beide blijft hangen dan zou je het probleem kunnen krijgen dat wij ervaren. Het kan zijn dat een gasklep niet goed opent door dat deze b.v. klemt doordat de vorm niet 100% rond is. Als de motor dan op temperatuur komt verruimen de marges iets en opent/sluit de gasklep wel normaal. Vergeten te vragen, maar als die gaskleppen met een soort van elektromotor wordt geopend, dan functioneert dat onderdeel misschien niet? Kortom: verdachte nummer 1: gasklephuis en/of gasklep.
LET OP: hij was hier nog niet 100% zeker van en zou het liefste de motor zelf onderzoeken, juist omdat het zo'n zeldzaam probleem is.
Vanmiddag heb ik 15km gereden. De motor stond flink in de wind en koelde dus flink af. Toen ik na een uur naar huis ging deed het verschijnsel zich ook weer kort voor, misschien 50 tot 100m.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Een Britse kennis van mij kwam hiermee, zelfde probleem besproken op een Brits forum.
https://www.stromtrooper.com/threads/v- ... ng.436185/
Er wordt gesproken over de TPS. Dat is de throttle position sensor (in of op het gasklephuis), precies dus wat de ervaren monteur ook al opperde.
Daarnaast wordt schraal mengsel genoemd om de Euro 5 norm te halen (helaas geen sjoemel software
)
Wellicht volstaat het om de gasklep(pen) opnieuw in te stellen, te synchroniseren.
https://www.stromtrooper.com/threads/v- ... ng.436185/
Er wordt gesproken over de TPS. Dat is de throttle position sensor (in of op het gasklephuis), precies dus wat de ervaren monteur ook al opperde.
Daarnaast wordt schraal mengsel genoemd om de Euro 5 norm te halen (helaas geen sjoemel software

Wellicht volstaat het om de gasklep(pen) opnieuw in te stellen, te synchroniseren.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Interessante invalshoek, ik heb niks meer van mijn dealer gehoord; zal het wel heel druk hebben..... 

Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
ZAterdag was een dieptepuntje; de motor liep zoals altijd weer in B modus, toen ie 85 gr. bereikte, kwam de A modus niet naar voren....
Ik heb 13 km gereden en uiteindelijk gestopt langs de weg om van A naar B te gaan om te proberen als ik weer terug naar A zou gaan of het dan wel functioneerde. Dus niet, uiteindelijk op de terug weg na ongeveer 15 km gereden te hebben, voelde ik dat er weer kracht in kwam vanaf 4000 rpm.
De temp.sensor loopt keurig lineair op, als de motor opwarmt, dus die wil ik uitsluiten.
De theorie met de onronde gaskleppen lijkt me nu ook niet logisch.
Ik heb 13 km gereden en uiteindelijk gestopt langs de weg om van A naar B te gaan om te proberen als ik weer terug naar A zou gaan of het dan wel functioneerde. Dus niet, uiteindelijk op de terug weg na ongeveer 15 km gereden te hebben, voelde ik dat er weer kracht in kwam vanaf 4000 rpm.
De temp.sensor loopt keurig lineair op, als de motor opwarmt, dus die wil ik uitsluiten.
De theorie met de onronde gaskleppen lijkt me nu ook niet logisch.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Waardeloos dat je nog steeds niet van dat probleem af bent.
Onronde gasklep, of 2 ongesynchroniseerde kleppen of de Throttle Position Sensor die van het pad is.
Overigens zou ik niet op die dealer zitten wachten. Je hebt wereldwijde garantie en er zijn zat andere goede dealers die je wel helpen.
Deze zou voor mij gelijk hebben afgedaan.
Er is iets met mijn account, waardoor ik eigenlijk geen berichten meer kan versturen. Nu onderweg, en dankzij een ander IP adres lukt het wel.
Zoek het wel uit als ik terug ben. Vandaag ruim 600km op de V-Strom, geen klap verkeerd, geweldige motor.
Onronde gasklep, of 2 ongesynchroniseerde kleppen of de Throttle Position Sensor die van het pad is.
Overigens zou ik niet op die dealer zitten wachten. Je hebt wereldwijde garantie en er zijn zat andere goede dealers die je wel helpen.
Deze zou voor mij gelijk hebben afgedaan.
Er is iets met mijn account, waardoor ik eigenlijk geen berichten meer kan versturen. Nu onderweg, en dankzij een ander IP adres lukt het wel.
Zoek het wel uit als ik terug ben. Vandaag ruim 600km op de V-Strom, geen klap verkeerd, geweldige motor.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Dealer gisteren gebeld, hij: vind je het goed als ik je terugbel? De hele dag op de telefoon gelet: niet meer gebeld.
Vandaag ik gebeld: was je me vergeten? Was er tussen geschoten, ik bel je voor de middag terug. Ik: vandaag?
Idd teruggebeld en de softwareversie was de recentste volgens hem en voor de rest een beetje hetzelfde riedeltje; ik mag hem brengen en dan kijken ze er wel na.....
Dat geeft hoop, als ie al geen idee heeft wat er aan kan zijn.
Ik ga deze week naar een Motoport in mijn buurt, kijken of ik daar nu wat verder kom.
Koop ik bewust geen KTM vanwege toch enige gebreken die ik online gevonden heb, krijg ik nu een V strom met kuren !
Vandaag ik gebeld: was je me vergeten? Was er tussen geschoten, ik bel je voor de middag terug. Ik: vandaag?
Idd teruggebeld en de softwareversie was de recentste volgens hem en voor de rest een beetje hetzelfde riedeltje; ik mag hem brengen en dan kijken ze er wel na.....
Dat geeft hoop, als ie al geen idee heeft wat er aan kan zijn.
Ik ga deze week naar een Motoport in mijn buurt, kijken of ik daar nu wat verder kom.
Koop ik bewust geen KTM vanwege toch enige gebreken die ik online gevonden heb, krijg ik nu een V strom met kuren !
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Motoport geweest, uitgelezen: geen foutcodes.
Daar werd verteld dat veel 650 modellen last hebben van het koud vertrekken en dat er weinig 1050 problemen bekend zijn.
Het is volgens hun wachten op meer klachten en hopen op een software update van Suzuki......
Wordt hopelijk vervolgd.
Daar werd verteld dat veel 650 modellen last hebben van het koud vertrekken en dat er weinig 1050 problemen bekend zijn.
Het is volgens hun wachten op meer klachten en hopen op een software update van Suzuki......
Wordt hopelijk vervolgd.
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ben benieuwd om welke 650 modellen het dan gaat. Mijn 650 heeft hoogsten de eerste meters af en toe een hïkje bij de koude start, maar dit is zo sporadisch en zo kort dat ik dat niet als een probleem ervaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Groeten,
Adri
Adri
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
@RikStrom 3km op één poot lopen is niet normaal. Dat moet heel snel gevonden worden!
Was de motor koud toen ze m uitlazen? Heeft de monteur een testrit gemaakt met een koude motor? dan had ie 3km lang zich achter de oren kunnen krabben.
Kortom uitlezen is zich er wel heel makkelijk vanaf maken. Waardeloze dealer.
Was de motor koud toen ze m uitlazen? Heeft de monteur een testrit gemaakt met een koude motor? dan had ie 3km lang zich achter de oren kunnen krabben.
Kortom uitlezen is zich er wel heel makkelijk vanaf maken. Waardeloze dealer.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
@ Calimero: het gaat om 2023/24 modellen.
@1037: hij loopt niet op 1 pot; hij loopt in Modus B voor die periode.
@1037: hij loopt niet op 1 pot; hij loopt in Modus B voor die periode.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Mijn 1050 DE gaat op 20 nov. de werkplaats in voor een grote beurt. Heb het probleem (koud, eerste 400m op halve kracht) aan de werkplaats doorgegeven.
Bij de Oosterburen komt het ook voor: https://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?t=62615
Bij de Oosterburen komt het ook voor: https://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?t=62615
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Zo dat was een hoop tekst van onze oosterburen, lijkt daar erger te zijn dan hier in NL.
Ik moet zeggen dat die van mij vanmorgen een minder ochtendhumeur had; ik laat hem langer stationair draaien, gasresponse is altijd goed stationair, als ik wat verder dan 3000 rpm ga, lijkt ie beter op te pakken.
Dat plotseling vooruit schieten herken ik gelukkig niet.
Ik gok dat er ooit een update komt.
Ik moet zeggen dat die van mij vanmorgen een minder ochtendhumeur had; ik laat hem langer stationair draaien, gasresponse is altijd goed stationair, als ik wat verder dan 3000 rpm ga, lijkt ie beter op te pakken.
Dat plotseling vooruit schieten herken ik gelukkig niet.
Ik gok dat er ooit een update komt.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik denk niet dat het met een update te maken heeft, want dan zouden alle V-Strom 1050 modellen dit probleem moeten hebben. Ik vermoed dat het eerder te maken heeft met de positie van de gaskleppen. Hopelijk weet ik 20 of 21 november meer (de motor wordt gebracht en gehaald ihkv winterbeurt van MotoPort).
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Daar heb je ook een punt, hou ons op de hoogte.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
@RikStrom, ben je intussen al een stap verder?
Mijn motor krijgt vandaag z'n 2e grote beurt. Ik heb de monteur gesproken. Hij hield de mogelijkheid open dat er iets is met de choke.
Motor is i.i.g. helemaal koud. Hij gaat straks proefrijden, . . . Wordt vervolgd!
Mijn motor krijgt vandaag z'n 2e grote beurt. Ik heb de monteur gesproken. Hij hield de mogelijkheid open dat er iets is met de choke.
Motor is i.i.g. helemaal koud. Hij gaat straks proefrijden, . . . Wordt vervolgd!
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Een injectiemotor en een choke? ...........Hij hield de mogelijkheid open dat er iets is met de choke.



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Heel bijzonder. We laten ons graag verrassen. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Nou niet een traditionele choke, zoals op een carburateur. Maar een koude injectiemotor krijgt ook een rijker benzinemengsel. Dat wordt dan niet door de choke bepaald, maar door de ECU en de gaskleppen. De ECU krijgt z'n informatie van diverse sensoren.
Ik heb de monteur nog niet gesproken. Ik zal hem morgen bellen en vragen naar zijn bevindingen. Dan moet ik ook nog morgenochtend ff rijden om te zien of het "probleem" verholpen is. I.h.k.v. een winterbeurt is de motor gehaald en gebracht.
Ik heb de monteur nog niet gesproken. Ik zal hem morgen bellen en vragen naar zijn bevindingen. Dan moet ik ook nog morgenochtend ff rijden om te zien of het "probleem" verholpen is. I.h.k.v. een winterbeurt is de motor gehaald en gebracht.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Net de monteur gebeld. Hij heeft niets gemerkt van op halve kracht lopen bij koude motor
Ik ga later vandaag tanken en zal dan wel merken of de klacht verholpen is (of niet).
Zo niet, dan overweeg ik om naar mijn oude monteur te gaan die destijds mijn Ducati perfect onderhield. Hij verdacht de stand van de gaskleppen t.o.v. elkaar.

Ik ga later vandaag tanken en zal dan wel merken of de klacht verholpen is (of niet).
Zo niet, dan overweeg ik om naar mijn oude monteur te gaan die destijds mijn Ducati perfect onderhield. Hij verdacht de stand van de gaskleppen t.o.v. elkaar.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ben wederom benieuwd naar je bevindingen !
Koudstartverrijking..... zou kunnen, mijn motor doet hetzelfde nog; ik laat hem wat langer stationair lopen en met mijn woon/werkverkeer zet ik hem vrij snel op de cruise, daarna bijna op temperatuur...... mijn hoop is op jou gericht, No Pressure !
Koudstartverrijking..... zou kunnen, mijn motor doet hetzelfde nog; ik laat hem wat langer stationair lopen en met mijn woon/werkverkeer zet ik hem vrij snel op de cruise, daarna bijna op temperatuur...... mijn hoop is op jou gericht, No Pressure !

- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Zojuist heb ik de motor koud gestart in "A" (Sport) en ben gelijk weggereden. Heel even hield de motor ietsjes in, maar na 30 meter ging hij gelijk voluit
Ik moest echt de gashandel terugdraaien, wat hij ging als een jekko. Probleem voor mij lijkt dus opgelost.
Wat de monteur gedaan heeft blijft vaag. Hij had vanochtend weer over het verrijkte mengsel als bij een choke. Hij bevestigde dat e.e.a. in de ECU geregeld wordt, n.a.v. de info die de ECU ontvangt van de diverse sensoren. Aangezien er op de ECU niets te verstellen is (behalve intern de mapping software), vind je de instel mogelijkheden op het gasklephuis m.b.v. stelschroeven.
Gisteren nam de monteur (Ant Antstead) bij Wheeler Dealers een Mazda RX7 onder handen (net gekeken op YouTube, deze aflevering staat er niet op, maar via mijn provider kan ik 'm terugzien. Bij Ziggo zal dat ook wel kunnen vermoed ik). Deze auto liep niet mooi stationair. Bleek een probleem met het gasklephuis. Je ziet dat er op dat huis stelschroeven zitten.
Hij zegt letterlijk:
"Like all throttlebodies it is fitted with adjustment and that adjustment comes in the form of screws".
Zoals alle gasklephuizen is deze uitgerust met stelschroeven voor de diverse instellingen.
Hij noemt: a) gasklepstand sensor, b) stationair mengsel tbv toerental, c) nog meer regelschroeven.
Ik blijf erbij dat er op jouw motor zo'n stelschroef op het gasklephuis helemaal fout staat. Waarom die dan na een paar km toch bijtrekt is mij een raadsel, tenzij de verrijking vh mengsel dan ophoudt. Als je het vergelijkt met een choke, die moet op een gegeven moment ook in. Misschien bereikt op jouw motor het verrijkte mengsel slechts één cilinder?
Overigens, er werd door iemand een vraagteken gezet van een choke op een motor met injecti. Op mijn vorige motor, een Ducati Monster S2R800 (uit 2005) zat brandstofinjectie én een handchoke. Die choke moest je handmatig open draaien voor een koude start, maar hij moest helemaal in, vóór het wegrijden. Je mocht dus niet op die choke rijden. Op dit forum kan je niet makkelijk een foto toevoegen, anders kon ik het met een foto bewijzen.

Wat de monteur gedaan heeft blijft vaag. Hij had vanochtend weer over het verrijkte mengsel als bij een choke. Hij bevestigde dat e.e.a. in de ECU geregeld wordt, n.a.v. de info die de ECU ontvangt van de diverse sensoren. Aangezien er op de ECU niets te verstellen is (behalve intern de mapping software), vind je de instel mogelijkheden op het gasklephuis m.b.v. stelschroeven.
Gisteren nam de monteur (Ant Antstead) bij Wheeler Dealers een Mazda RX7 onder handen (net gekeken op YouTube, deze aflevering staat er niet op, maar via mijn provider kan ik 'm terugzien. Bij Ziggo zal dat ook wel kunnen vermoed ik). Deze auto liep niet mooi stationair. Bleek een probleem met het gasklephuis. Je ziet dat er op dat huis stelschroeven zitten.
Hij zegt letterlijk:
"Like all throttlebodies it is fitted with adjustment and that adjustment comes in the form of screws".
Zoals alle gasklephuizen is deze uitgerust met stelschroeven voor de diverse instellingen.
Hij noemt: a) gasklepstand sensor, b) stationair mengsel tbv toerental, c) nog meer regelschroeven.
Ik blijf erbij dat er op jouw motor zo'n stelschroef op het gasklephuis helemaal fout staat. Waarom die dan na een paar km toch bijtrekt is mij een raadsel, tenzij de verrijking vh mengsel dan ophoudt. Als je het vergelijkt met een choke, die moet op een gegeven moment ook in. Misschien bereikt op jouw motor het verrijkte mengsel slechts één cilinder?
Overigens, er werd door iemand een vraagteken gezet van een choke op een motor met injecti. Op mijn vorige motor, een Ducati Monster S2R800 (uit 2005) zat brandstofinjectie én een handchoke. Die choke moest je handmatig open draaien voor een koude start, maar hij moest helemaal in, vóór het wegrijden. Je mocht dus niet op die choke rijden. Op dit forum kan je niet makkelijk een foto toevoegen, anders kon ik het met een foto bewijzen.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Ik zal het niet helemaal uitsluiten, en als jij er eentje had zal het best wel zo zijn. Maar het is niet gebruikelijk. Een probleem met de gasklep/gasklephuis dat me wel bijstaat is dat er weleens zijn geweest die bleven hangen en bij het warmer worden net genoeg speling kregen om weer normaal te functioneren. Of dat hier ook speelt kan ik niet beoordelen.Overigens, er werd door iemand een vraagteken gezet van een choke op een motor met injecti. Op mijn vorige motor, een Ducati Monster S2R800 (uit 2005) zat brandstofinjectie én een handchoke. Die choke moest je handmatig open draaien voor een koude start, maar hij moest helemaal in, vóór het wegrijden. Je mocht dus niet op die choke rijden.
En foto's zijn heel eenvoudig toe te voegen.Op dit forum kan je niet makkelijk een foto toevoegen, anders kon ik het met een foto bewijzen.
Foto's plaatsen kun je doen wanneer je in de antwoordmodus zit. Dan onderaan op het tabblad bijlagen klikken, Bestanden toevoegen en daarna In tekst plaatsen. Let wel op de maximale grootte van 5 MB (ik weet niet zeker of deze restrictie nog geldt of dat ze tegenwoordig groter mogen zijn) en de eventuele hoogte- en breedtebeperking. Is een foto te groot dan kun je die bijvoorbeeld eerst in Paint (of ander, eventueel online programma voor resizen gebruiken) aanpassen. Je kunt ook een externe server gebruiken en daarheen verwijzen met de IMG tags er omheen.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- 1037cc
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
Deze alleen gebruiken om te starten, voor het wegrijden de choke geheel in.
Om alle misverstanden te voorkomen dit model had brandstofinjectie, ik meen van Magneti Marelli. Daar was ook de ECU van. Behoorlijk primitief nog (2005), omdat er géén verschillende rijmodi waren. Aan de andere kant, de motor hing gelijk perfect aan het gas zonder het "aan/uit" effect waar bij sommige motoren aanvankelijk nog sprake van was.
Dit was behoorlijk off-topic, maar toch niet helemaal. Ieder motorblok heeft voor een koude start een rijker brandstofmengsel nodig. Vroeger met carburateurs werd dat verzorgd door een hand- of later automatische choke. Mijn Ducati was een soort tussenvorm, wél brandstofinjectie maar ook een handchoke om te starten. De V-Strom doet dat allemaal automatisch. Mijn theorie: als er één gasklep blijft hangen krijgt slechts één cilinder het verrijkte mengsel en levert de motor maar beperkte power. Dat is dus kennelijk af te regelen op het gasklephuis (zie eerder bericht).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: di 09-04-2019, 05:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2021
- Woonplaats: Gaanderen
Re: Koud op 1,5 cilinder lopen?
En zo is het ff een synchronisatie meter er aan hangen en kijken hoe hij afgesteld staat.
Iedereen denkt dat dat niet hoeft bij injectie maar dat moet wel degelijk, je stelt namelijk het gasklephuis af en niet iets anders.
Elke cilinder trekt iets anders en dus moet je synchroniseren, ik heb dat destijds ook gedaan met mijn Super Tenere, die liep heel arm en sloeg nog wel eens af als je wat met het gas speelde, toen eerst gesynchroniseerd en daarna aan de (verboden) stelschroeven gedraaid , je hoorde de motor gewoon letterlijk beter lopen, de reden is dat ze verboden zijn omdat ze dan aan bepaalde uitstoot waardes voldoen.
Hij liep daarna fantastisch , wel iets minder zuinig.
Aan de ecu kun je als leek niks aan doen, dan moet hij op de bank met een power Commander bv maar dit is echt werk voor specialisten.
dat andere wat ik net beschreef kan iedereen met verstand van techniek en de juiste apparatuur (zoals ik dat in mijn garage heb)
Hoop dat de uitleg duidelijk is zo hoe het in elkaar steekt.
Iedereen denkt dat dat niet hoeft bij injectie maar dat moet wel degelijk, je stelt namelijk het gasklephuis af en niet iets anders.
Elke cilinder trekt iets anders en dus moet je synchroniseren, ik heb dat destijds ook gedaan met mijn Super Tenere, die liep heel arm en sloeg nog wel eens af als je wat met het gas speelde, toen eerst gesynchroniseerd en daarna aan de (verboden) stelschroeven gedraaid , je hoorde de motor gewoon letterlijk beter lopen, de reden is dat ze verboden zijn omdat ze dan aan bepaalde uitstoot waardes voldoen.
Hij liep daarna fantastisch , wel iets minder zuinig.
Aan de ecu kun je als leek niks aan doen, dan moet hij op de bank met een power Commander bv maar dit is echt werk voor specialisten.
dat andere wat ik net beschreef kan iedereen met verstand van techniek en de juiste apparatuur (zoals ik dat in mijn garage heb)
Hoop dat de uitleg duidelijk is zo hoe het in elkaar steekt.