Heb m nu een jaar, en ben goed 14000 km verder. Heb alleen het voorgeschreven onderhoud gepleegd, en de kleppen gesteld.
Enige storing waar ik mee reed was C044 (lambda) welke inkwam als ik in 6e versnelling reed boven de 130 kph.
Laatste paar ritten werd ze steeds nukkiger tussen de 4000 en de 6000 toeren, en was bijna niet op 1 snelheid vast te houden.
Tegelijk verdween het nukkige onder de 3000 toeren...
Lambda vervangen voor een gebruikt ford exemplaar, en de C044 is nu opgelost.
Heb de tbs gesynchroniseerd met een diy meter, moest nodig bijgesteld worden.
Snelle brandstofpomp test gedaan, en kom ongeveer aan 350 cc, bij 3x kontakt.
Geen gebrek aan benzine dus.
Nukkige is gebleven. Alles wijst op de tps sensor.
Met afstellen van de tps in dealermode ontdekt dat ik het streepje met geen mogelijkheid in het midden krijg bij stationair draaien.
Ingangsspanning van de connector gecontroleerd en deze klopt (rond de 5 volt).
Pas als ik half gas geef gaat hij naar midden positie. Met verdraaien van de tps kan ik niet ver genoeg doordraaien om de juiste setting te krijgen.
Tps afgesteld op ohms stationair 1,2k ohm volgens wph. Als ik dan vol gas geef, loopt ohmse waarde op boven de 8k. Deze zou op 4,3k mogen zitten.
Bereik van de tps is dus veel groter dan voorschrift. Als ik vol gas wil afstellen op 4,3k dan kan ik de sensor niet ver genoeg draaien. Blijft rond de 6,5k als laagste waarde bij vol gas.
Conclusie denk ik dat er een nieuwe tps moet komen.
Kost ong 100 euro, dus wil wel zeker weten of ik goed zit.
Als iemand nog een goed idee heeft hoor ik het graag, ik kan niets meer bedenken.

waarde bij gas los

waarde bij vol gas

Groet
Arjan