Onderhoud voor of na de VRO training?
- Houdie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di 06-12-2022, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Onderhoud voor of na de VRO training?
Na 6000km vindt ik het tijd voor een onderhoudsbeurt. Olie, filter, bougies, luchtfilter, koelvloeistof en nieuwe remblokken. Nu verwacht de strom wat tijdens de aankomende VRO training op lelystad op zijn donder te geven en vraag ik mij af: zal ik het onderhoud voor of na de training uitvoeren? Het is een 1000 V-strom uit 2007 met bijna 44000km
Banden, tandwielen en ketting zijn in goede staat. De remblokken wil ik preventief gaan vervangen, de motor is net een maand of 5 in mijn bezit.
Wat zouden jullie doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Banden, tandwielen en ketting zijn in goede staat. De remblokken wil ik preventief gaan vervangen, de motor is net een maand of 5 in mijn bezit.
Wat zouden jullie doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
- Sufos
- DL1000 berijder
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
- Woonplaats: 52.268012, 6.196773
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Remblokken moeten altijd wat inslijten, ik zou het onderhoud dus na de training doen.
Overigens denk ik dat het "op zijn donder" geven wel meevalt op zo'n training, maar dat terzijde.
Overigens denk ik dat het "op zijn donder" geven wel meevalt op zo'n training, maar dat terzijde.
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Volgens de boekjes. Moet je motor om de 24,000km een grote beurt inclusief klep speling controle. Dus als je nu op 44.000km staat. Moet ie over 4000km de uitgebreide beurt krijgen. Afhankelijk van hoeveel je rijd. kun je voor jezelf bepalen of je hem nu een beurt geeft.
De slijtage onderdelen vervangen wanneer het nodig is. En banden altijd als ze 5 jaar of ouder zijn.
De slijtage onderdelen vervangen wanneer het nodig is. En banden altijd als ze 5 jaar of ouder zijn.
- Houdie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di 06-12-2022, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
De remblokken dus lekker erna, helder. Scheelt dat de oude nog niet helemaal op zijn.
Kleppen schijnen met 34000 te zijn gedaan, wat me wel opvalt is dat ik rond de 3500 toeren een tikkend geluid hoor wat lijkt op een klep of iets dergelijks. Hoop dat dit bij het rauwe geluid geluid van de V motor hoort.
Ik rij de motor dagelijks en dat samen met een voor mij onduidelijke historie, lees wat facturen van enkel de materialen, wil ik hem nu liever wat vroeg (en voor sommige onnodig) een beurtje geven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Kleppen schijnen met 34000 te zijn gedaan, wat me wel opvalt is dat ik rond de 3500 toeren een tikkend geluid hoor wat lijkt op een klep of iets dergelijks. Hoop dat dit bij het rauwe geluid geluid van de V motor hoort.
Ik rij de motor dagelijks en dat samen met een voor mij onduidelijke historie, lees wat facturen van enkel de materialen, wil ik hem nu liever wat vroeg (en voor sommige onnodig) een beurtje geven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
- Bob
- Berichten: 281
- Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
- Woonplaats: Lelystad
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Ik zou doen waar jij je prettig bij voelt. Houd inderdaad wel rekening met wat al eerder genoemd is dat remblokken moeten inslijten voordat ze optimaal werken.
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
De motor had bij 42.000 km een beurt moeten hebben, is een relatief kleine beurt. Je geeft aan dat je het idee hebt dat je een klep hoort? Dan denk ik dat een bezoek aan een motorzaak verstandig is....... Meestal valt het allemaal wel mee maar laat het maar effe checken, dat rijdt nét even wat relaxter... Maar waarom zou je preventief de remblokken gaan vervangen? Als ze versleten zijn snap ik dat maar preventief vervangen begrijp ik niet. Maar bij een VRO krijgt je motor echt niet op zijn flikker hoor, het is niet dat je een dagje op Assen gaat rijden ofzo. Of ga je VRO-3 doen? Maar volgens mij doen ze dat niet meer op het Politiecircuit.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Houdie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di 06-12-2022, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Nogmaals dank voor de reacties.
Ondertussen inderdaad besloten om de remblokken eerst maar op te rijden en dan te vervangen.
Voor het tikkende geluid gaat hij inderdaad naar de garage, dat gaat me net te ver om nu met wat basis sleutel skills daaraan te beginnen
.
Olie/filter/bougies/luchtfilter gaat na de VRO beginnen. Ik gebruik deze motor intensiever als de vorige eigenaar, die had er een paar honderd kilometer mee gereden in 3 jaar tijd en was bang dat er wat achterstallige onderhoud naar voren komt tijdens een volledige dagje tuffen in Lelystad op de suzuki.
Fijn dat er feedback is gekomen, zo heb ik mijn plan kunnen bijstellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ondertussen inderdaad besloten om de remblokken eerst maar op te rijden en dan te vervangen.
Voor het tikkende geluid gaat hij inderdaad naar de garage, dat gaat me net te ver om nu met wat basis sleutel skills daaraan te beginnen

Olie/filter/bougies/luchtfilter gaat na de VRO beginnen. Ik gebruik deze motor intensiever als de vorige eigenaar, die had er een paar honderd kilometer mee gereden in 3 jaar tijd en was bang dat er wat achterstallige onderhoud naar voren komt tijdens een volledige dagje tuffen in Lelystad op de suzuki.
Fijn dat er feedback is gekomen, zo heb ik mijn plan kunnen bijstellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
- Houdie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di 06-12-2022, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Nou wat een leuke dag op lelystad en de strom heeft het toch zwaar gehad, beestje van 16 jaar oud moest toch best aan de bak om die BMWs en ander nieuw spul bij te houden. Dan ga ik hem nu maar lekker in de watten leggen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Houdie op ma 08-05-2023, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
2023 - 2007 = 13?Houdie schreef:... beestje van 13 jaar oud moest toch best aan de bak ...

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
- Houdie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: di 06-12-2022, 22:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Re: Onderhoud voor of na de VRO training?
Frank schreef:2023 - 2007 = 13?Houdie schreef:... beestje van 13 jaar oud moest toch best aan de bak ...


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk