Ik heb vorige week ruim 2.100km gereden en de V-Strom heeft geen klap gemist. Stuurt heerlijk en precies ook door krappe haarspeldbochten. Remmen is een feestje, want zeer goed te doseren. Benzineverbruik viel mij heel erg mee met 1:21. Mijn maat op een BMW 1250GS haalde zelfs ruim 1:23. Bagage kon ik goed kwijt: 2 Givi koffers (35 l) en waterdichte roltas (20 l). Op de bagagedrager nog ruimte voor de Q Bag met mijn slot. Ik ben écht heel blij met mijn V-Strom.

Punten voor verbetering? Hoewel het LCD scherm alle informatie geeft zou een TFT scherm voor mij de kers op de taart zijn. Enig puntje van "kritiek": de benzinetank van de V-Strom zit vrij hoog. Met 20 liter peut aan boord en een flinke zijwind merk je dat de motor ietsjes topzwaar is.
Vanaf Winterberg ging de trip naar Nordhausen. Vervolgens maakten we iedere dag een rit in de Harz waarbij we 's avonds in een ander hotel neerstreken. Voor de Duitse eenwording in 1989 ging de grens dwars door de Harz en lag er een deel in West- en een deel in Oost-Duitsland, resp. BRD en DDR. Op borden langs de weg werd aangegeven waar die grens vroeger liep. De DDR, de voormalige Soviet-satellietstaat, heeft bestaan tussen 1949 en 1989. In Thale bezochten we een museum geheel gewijd aan de DDR. Gelukkig herinnert alleen een museum nog aan de DDR. Dit land was één grote gevangenis, de bewoners mochten niet vrij reizen en er was geen democratisch bestuur. In de buurt was een museum met voertuigen uit de DDR (denk o.a. aan Trabant, Wartburg, maar ook MZ en Simson). Helaas was dat museum gesloten. In Sorge was een klein grensmuseum ingericht. De beheerder vertelde hoe in de DDR vanaf 1952 "onbetrouwbare bewoners" uit het grensgebied werden verwijderd.

Computer uit 1984 die in de DDR destijds 14.583 (Oost)Mark kostte.





Grensmuseum Sorge. Op de laatste foto een Simson 50cc die door de DDR grenstroepen werd gebruikt.
Hoewel je strak asfalt in Duitsland verwacht was dat in de Harz zeker niet het geval. Veel gaten en scheuren in het wegdek. De vering van de V-Strom streek gelukkig veel glad.



In de winter, uiteraard mits er sneeuw ligt, kun je er skiën.
Hoogste berg van de Harz is de Brocken (1141 m). Heel veel dode sparrebomen gaven de Brocken een apocaliptische aanblik. Het hout van de sparrebomen werd in het verleden gebruikt voor de mijnbouw en de wederopbouw na de 2e Wereldoorlog. Deze bomen horen er oorspronkelijk niet en daarom is er een programma gestart om de oorspronkelijke loofbomen terug te brengen op de Brocken.



In de Harz ligt het voormalig nazi-concentratiekamp Mittelbau-Dora. Hier werden v.a. 1944 onder zéér erbarmelijke omstandigheden V1 en V2 raketten door gevangenen gebouwd in ondergrondse donkere, vochtige gangen. In een herinneringscentrum op het terrein zijn de getuigenissen van de overlevenden opgetekend. Zo'n onderaardse gang is ook te bezoeken. Helaas hadden wij daartoe niet de gelegenheid.







Vakwerkhuizen in Stolberg.

Tot slot de houten kerk van Clausthal-Zellerfeld uit 1632.
Nuttige links over de Harz
Harz
https://de.wikipedia.org/wiki/Harz_(Mittelgebirge)
Brocken
https://de.wikipedia.org/wiki/Brocken
KZ Mittelbau-Dora
https://de.wikipedia.org/wiki/KZ_Mittelbau-Dora
Grensmuseum Sorge
https://www.grenzmuseum-sorge.de/
Oostduits voertuigmuseum
http://www.mts-oldtimermuseum.de/
DDR museum Thale
https://www.ddr-museum-thale.de/