Loulou schreef: za 19-02-2022, 18:23
Dat is gewoon letterlijk 2 bouten losmaken en die “stang” vervangen thats it?
Moeilijker is het inderdaad niet, maar...
Die 2 bouten zitten vaak muurvast, in het filmpje zie je ze ook aardig trappen tegen de sleutel om ze los te krijgen.
Kan dus flink wat kracht kosten en je hebt goed passend gereedschap nodig.
Daarbij het uitlijnen van de gaten voor de laatste bout bij de montage is wat lastig, zeker in je eentje. Gaat wat makkelijker door een wig onder het achterwiel te schuiven om het op de juiste hoogte te krijgen of via een spanband o.i.d. om het achterwiel op te tillen.
Daarbij is verlagen op zich leuk als je dan met je voeten makkelijker bij de grond kunt, maar zoals ook in het filmpje te zien is kost het na verlagen meer kracht om de motor voortaan op de middenbok te krijgen, gewoon omdat het achterwiel meer opgetild is door de langere dogbones, je tildrempel is hierdoor hoger geworden. En zoals eerder al gezegd je veerweg is korter geworden achter, net als de bodemvrijheid. Dat laatste kan offroad of bij hoge drempels/stoepjes vervelend zijn. Verlagen heeft dan ook wat nadelen, ga dan ook niet onnodig laag.
De Griek heeft 2 verlagingssetjes, voor 2 of 3 cm verlagen.
Kijk eerst eens met iemand als je gewoon op de motor zit met je motorlaarzen/schoen aan, hoeveel centimeter verlaging je ongeveer nodig denkt te hebben om de motor bij stilstand goed in balans te kunnen houden.
Succes in ieder geval,
Peer
