Laatst heb ik een sloop DL650 uit 2005 erbij gekocht voor wat opties en reserveonderdelen. Daarnaast vind ik het erg leuk en leerzaam dingen verder uit elkaar te slopen dan bij mijn goudhaan

De melding van de vorige eigenaar was dat hij erg rookte uit de uitlaat. Ik heb de fiets meegenomen op een aanhanger en ben thuis is gaan speuren.
Een van de eerste dingen die ik controleer bij een nieuw voertuig is de motorolie. Dus ik kijk naar het controlleglas; Volledig zwart. Daarna op de zijstandaard, geen verschil.
Dan maar is even halve liter aftappen, weer geen verschil

De bedoelingen van de vorige eigenaar waren vast goed, maar wat zal het blokje het ongelukkig hebben gehad..

Maar nu de hamvraag natuurlijk; Is het roken gestopt?
Wel iets minder, maar nog steeds een goede pluim met de geur van verbrande olie..
Ik heb de luchtfilterbox inmiddels ook losgehad en daar stond ook een laagje olie in en was vanbinnen volledig glimmend. Vermoedelijk heeft daar, voordat ik aftapte een veel hoger niveau gestaan.
De carterontluchtingslangen vanaf de 2 cilinders heb ik gespoeld, nadat ook deze waren leeggedropen met motorolie. Alles bij elkaar dus weer een halve liter die we kunnen optellen bij de gigantische hoeveelheid.
Alles grondig gereinigd en weer teruggemonteerd.
Maar helaas nog steeds rookt het arme paard
Iemand nog een idee waar ik het in zou kunnen zoeken met het olieverhaal in het achterhoofd?