Vandaag een rit woon-werk verkeer gedaan (50 km, 50 minuten), geen snelweg, alleen binnendoor met veel 80 km wegen. Helaas ook veel rotondes waar
ik vandaag langer van heb mogen genieten dan normaal

De heenweg had ik al flink wat rotondes gehad (en ook andere situaties waar afgeremd en teruggeschakeld moet worden) toen de motor ineens afsloeg net voordat ik de rotonde opreed. Rood lampje bleef branden maar motor zelf compleet afgeslagen. Aangezien ik nog wat snelheid had, rotonde opgestuurd en eerste afslag er weer af. Motor stilgezet, sleutel van contact en op contact gedaan en weer gestart -> niets aan de hand.
Paar km verder volgende rotonde en precies hetzelfde gebeurde. Resterende van de route zo constant mogelijk proberen te rijden.
De terugweg: meteen binnen 5 minuten was het al mis. Afremmen voor een afslag en motor sloeg weer uit. Bij opnieuw starten en wegrijden een flinke knal in de uitlaat en ik was weer op weg. Helaas de eerste 3 rotondes daarop volgend weer mis, aangezien het wat rustiger was op de weg heb ik wat dingen uit kunnen testen. Vooral bij het flink remmen van de motor valt de motor uit. Bij gedoseerd afremmen (middels terugschakelen) is het maar 1 keer gebeurd dat de motor is uitgevallen. Ook wel flink geremd waarbij de motor niet is afgeslagen, maar wellicht net niet lang genoeg geen gas gegeven waardoor het niet is gebeurd?
Toen ik mijn motor jaren geleden heb gekocht, gebeurde hetzelfde en toen bleek het een kapotte tip-off (?) / omvalsensor te zijn. Deze is toen vervangen en heb ik daarna geen last meer van gehad. Deze sensor was vanochtend het eerste waar ik aan dacht echter heeft de motor nu nog meer kuren:
- beetje rauw rijden (niet soepel)
- schokt regelmatig, niet alleen onder de 2500 toeren, maar ook wel bij optrekken of bij constante snelheid
- de harde knal in de uitlaat is nieuw
- soms blijven hangen op een toerental terwijl ik wel gas geef om vervolgens wel weer op te trekken
Garage al gebeld echter kan ik pas over 2 weken terecht, hebben jullie nog suggesties waar ik aan kan denken en evt zelf van te voren al kan oplossen / uitsluiten? Ik hoor het graag!