motor slaat af lage toeren
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
motor slaat af lage toeren
Afgelopen weekend naar mega motortreffen geweest, leuk maar wel met een bijsmaakje.
Net voor aankomst na ongeveer 50 km te hebben gereden kreeg mijn strom kuren. Bij het stoplicht sloeg hij op eens af. Gewoon weer gestart maar bleef onder de 2000 toeren overslaan en vervolgens met een tik afslaan. Toch nog het treffen bereikt en eerst maar even geparkeerd. Na enige tijd op het treffen gewandeld te hebben motor gestart en weg probleem. Weer helemaal naar huis gereden zonder enige problemen, blijft ook weer perfect stationair lopen. Toch heb ik mijn twijfels. Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn ?
Net voor aankomst na ongeveer 50 km te hebben gereden kreeg mijn strom kuren. Bij het stoplicht sloeg hij op eens af. Gewoon weer gestart maar bleef onder de 2000 toeren overslaan en vervolgens met een tik afslaan. Toch nog het treffen bereikt en eerst maar even geparkeerd. Na enige tijd op het treffen gewandeld te hebben motor gestart en weg probleem. Weer helemaal naar huis gereden zonder enige problemen, blijft ook weer perfect stationair lopen. Toch heb ik mijn twijfels. Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn ?
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: motor slaat af lage toeren
Losse bougiedop.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Helaas is het zo gokwerk, je had geen foutmelding toen jet gebeurde?
Kan zoiets simpels zijn als een losse bougiedop, maar bijv. ook een sensor die aan zijn einde is: dan specifiek de nokkenas of krukaspositiesensor.
Als die warm worden onderbreken ze het contact en doet de motor niets meer. Na afkoelen maakt hij weer even contact en start hij weer.
Maar je zult helaas moeten zoeken, daarbij te denken aan lucht, brandstof en ontsteking.
A.d.h.v. het werkplaatshandboek kan je de juiste waarden voor de sensoren vinden, met een multimeter koud meten. Daarna de 2 positiesensoren even opwarmen (föhn) en nogmaals meten.
Kan zoiets simpels zijn als een losse bougiedop, maar bijv. ook een sensor die aan zijn einde is: dan specifiek de nokkenas of krukaspositiesensor.
Als die warm worden onderbreken ze het contact en doet de motor niets meer. Na afkoelen maakt hij weer even contact en start hij weer.
Maar je zult helaas moeten zoeken, daarbij te denken aan lucht, brandstof en ontsteking.
A.d.h.v. het werkplaatshandboek kan je de juiste waarden voor de sensoren vinden, met een multimeter koud meten. Daarna de 2 positiesensoren even opwarmen (föhn) en nogmaals meten.
- Jabba
- DL650 berijder
- Berichten: 451
- Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
- Woonplaats: Eindhoven de gekste
Re: motor slaat af lage toeren
Of zoiets simpels als vuil in de benzine??
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Dan loopt 'ie niet of altijd beroerd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
Re: motor slaat af lage toeren
Bedankt voor de reacties.
Als het een sensor zou zijn, had ik toch het zelfde probleem opmde terugweg moeten hebben?
Op de parkeer plaat heb ik met de hand de bougie kabel aangedrukt, maar deze zat volgens mij niet echt los, maar daarna geen probleem meer.
Kunnen ze bij een dealer de storing indien sensor op de computer uitlezen ?
Km stand is 60.000 km, bougie kabels vervangen ? of niet nodig.
Als het een sensor zou zijn, had ik toch het zelfde probleem opmde terugweg moeten hebben?
Op de parkeer plaat heb ik met de hand de bougie kabel aangedrukt, maar deze zat volgens mij niet echt los, maar daarna geen probleem meer.
Kunnen ze bij een dealer de storing indien sensor op de computer uitlezen ?
Km stand is 60.000 km, bougie kabels vervangen ? of niet nodig.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Dat heeft waarschijnlijk weinig nut. In ieder geval bij de 2002 tot de 2010 modellen word de FI foutcode gewist bij contact uit. Wel kan je een schakelaar (of paperclip) installeren om ter plaatse de motor in dealermodus te zetten. Over welke motor praten precies? De K modellen ken ik aardig, de L modellen niet.
Een sporadisch probleem doet zich, jawel, sporadisch voor. Misschien was het koeler op de terugweg of heb je over de snelweg gereden ipv binnendoor?
Het blijft zonder zoeken giswerk.
Bougiekabels en km stand zeggen weinig, bouwjaar soms meer maar bij twijfel kan je ze nakijken. Draai daarbij ook de bougiedop even open om daar de interne staat van te controleren.
Een sporadisch probleem doet zich, jawel, sporadisch voor. Misschien was het koeler op de terugweg of heb je over de snelweg gereden ipv binnendoor?
Het blijft zonder zoeken giswerk.
Bougiekabels en km stand zeggen weinig, bouwjaar soms meer maar bij twijfel kan je ze nakijken. Draai daarbij ook de bougiedop even open om daar de interne staat van te controleren.
Re: motor slaat af lage toeren
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Als ik een lange tijd (min 30 minuten) 140 a 150 op de snelweg rijd en ik wil stoppen stopt ook de motor.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen.

- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Er is hier niemand die je kan aanwijzen wat het probleem is. Je zult moeten zoeken of laten onderzoeken.
De 2 sensoren had ik al genoemd
Maar ook de bobines, bougiekabels of bougies kunnen de oorzaak zijn, of injectoren, of afstelling. Dat valt a.d.h.v. een enkel symptoom wat zich eens in het jaar voordoet niet te vertellen vanaf een afstand.
De 2 sensoren had ik al genoemd

Maar ook de bobines, bougiekabels of bougies kunnen de oorzaak zijn, of injectoren, of afstelling. Dat valt a.d.h.v. een enkel symptoom wat zich eens in het jaar voordoet niet te vertellen vanaf een afstand.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
Re: motor slaat af lage toeren
Gisteren weer een stuk gereden, en nu blijkt dat het alleen op wat langere ritten gebeurt.
Na een 30 minuten op de snelweg, weer inhouden, afslaan, en als je opnieuw start afslaan en ploffen. Raar is dat hij 10 minuten weer prima rijd, maar na een nieuw lang stuk snel weg weer de zelfde storing. Ga nu eerst de bougies, bougies doppen, luchtfilter vervangen. ik heb het idee dat het de voorste cilinder is die overslaat dus ook maar even de bobines wissel. Mocht het dan bij de achterste cilinder gaan gebeuren zou het de bobine kunnen zijn.
Na een 30 minuten op de snelweg, weer inhouden, afslaan, en als je opnieuw start afslaan en ploffen. Raar is dat hij 10 minuten weer prima rijd, maar na een nieuw lang stuk snel weg weer de zelfde storing. Ga nu eerst de bougies, bougies doppen, luchtfilter vervangen. ik heb het idee dat het de voorste cilinder is die overslaat dus ook maar even de bobines wissel. Mocht het dan bij de achterste cilinder gaan gebeuren zou het de bobine kunnen zijn.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Beter storing zoeken dan van alles op de gok vervangen.
Luchtfilter is het niet.
Ik ga nog steeds voor die 2 sensoren! Meten is weten!
Luchtfilter is het niet.
Ik ga nog steeds voor die 2 sensoren! Meten is weten!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
Re: motor slaat af lage toeren
wil ik ook gaan doen
crank as sensor is ckp sensor ?
en weet je wat die andere is ?
ps je hulp wordt zeer gewaardeerd !
crank as sensor is ckp sensor ?
en weet je wat die andere is ?
ps je hulp wordt zeer gewaardeerd !
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Ckps idd en je hebt iig op de 1000 ook een nokkenaspositiesensor of bovenstedodepunt sensor (bpd).
1 zit laag en de ander zit bovenop. Schoonmaken wil soms al helpen. Zal straks ff in de manual duiken.
Dit is de nokkenas sensor:

1 zit laag en de ander zit bovenop. Schoonmaken wil soms al helpen. Zal straks ff in de manual duiken.
Dit is de nokkenas sensor:

Re: motor slaat af lage toeren
Ik heb het zelfde gehad met mijn oude v strom 650 van 2005.
Onderweg gestopt en alles los gehaald. Bleek er water bij de voorste bougie te zitten. De bougie dop was helemaal nat. Droog gemaakt en alles weer gemonteerd. ( en dat is aardig wat voordat je bij de voorste bougie bent) en alles deed het weer zoals normaal. Eenmaal thuis heb ik het overstroom gaatje aan de rechterkant van het blok nog eens door geprikt. Later zag ik daar een opgedroogd water spoortje. Maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad. En ook nooit meer een waterspoortje gezien bij dat gaatje.
Onderweg gestopt en alles los gehaald. Bleek er water bij de voorste bougie te zitten. De bougie dop was helemaal nat. Droog gemaakt en alles weer gemonteerd. ( en dat is aardig wat voordat je bij de voorste bougie bent) en alles deed het weer zoals normaal. Eenmaal thuis heb ik het overstroom gaatje aan de rechterkant van het blok nog eens door geprikt. Later zag ik daar een opgedroogd water spoortje. Maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad. En ook nooit meer een waterspoortje gezien bij dat gaatje.
Met vriendelijke groet,
Onno
Onno
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Het lijkt mij puur vanuit de praktijk vrij onwaarschijnlijk tenzij het die dag regende?
Anders moet je vaker / constant problemen hebben.
Wat je evt. ook kan doen is bougiedop er uit en door blazen vanaf de zijkant, dan weet je iig zeker dat er geen water in zit en dat de boel doorloopt.
Sensoren al gevonden en nagekeken en gemeten?
Anders moet je vaker / constant problemen hebben.
Wat je evt. ook kan doen is bougiedop er uit en door blazen vanaf de zijkant, dan weet je iig zeker dat er geen water in zit en dat de boel doorloopt.
Sensoren al gevonden en nagekeken en gemeten?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
Re: motor slaat af lage toeren
bovenste sensor gemeten en schoon gemaakt, zat wel wat grijs (metaal) aanslag op.
onderste nog niet gevonden.
Ben electronisch ook niet zo goed in, doe mij maar mechanisch.
Moet nog even zoeken hoe ik deze door moet meten.
Bougies en doppen zij ook al vervangen,
onderste nog niet gevonden.
Ben electronisch ook niet zo goed in, doe mij maar mechanisch.
Moet nog even zoeken hoe ik deze door moet meten.
Bougies en doppen zij ook al vervangen,
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Ook warm gemeten? Want dat is eigenlijk het belangrijkste:)
Schoonmaken wil bij een hele vuile sensor ook nog wel eens helpen.
Schoonmaken wil bij een hele vuile sensor ook nog wel eens helpen.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 18-03-2017, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Nieuwkoop
Re: motor slaat af lage toeren
bovenste is camshaft position meter cmps toch?
volgens de manual, kan ik alleen volt meten geen weerstand ?
volgens de manual, kan ik alleen volt meten geen weerstand ?
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Camshaft position sensor cmps en crankshaft position sensor ckps. Beide zijn volgens mij HAL sensoren. Beide kan je meten door er stroom op te zetten en er een metalen voorwerp langs te bewegen, dan moet er een output uit komen. Als je hem dan opwarmt en dan nogmaals probeert dan kan je wellicht een fout ontdekken.
Ik heb de manual niet voor me op de telefoon. Maar de bovenste sensor heb je gevonden, de andere zit volgens mij verstopt achter een deksel bij je vliegwiel. Wat lastiger bii te komen, wel voordeel dat het een droog gedeelte is dus geen pakking nodig volgens mij.
Ik heb de manual niet voor me op de telefoon. Maar de bovenste sensor heb je gevonden, de andere zit volgens mij verstopt achter een deksel bij je vliegwiel. Wat lastiger bii te komen, wel voordeel dat het een droog gedeelte is dus geen pakking nodig volgens mij.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: motor slaat af lage toeren
Een HALL sensor werkt/schakelt op een (permanente) magneet die er in de buurt komt, niet op "zomaar" een metalen voorwerp.




Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Dan is het geen hall sensor.
Re: motor slaat af lage toeren
Allebei gelijk: meestal is het een Hall sensor met ingebouwde permanente magneet.
Het geheel detecteert veranderingen in het magnetisch veld door wisselende aanwezigheid van metalen delen.
Het geheel detecteert veranderingen in het magnetisch veld door wisselende aanwezigheid van metalen delen.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: motor slaat af lage toeren
Ik zocht zoiets even snel op de telefoon maar kon niets vinden. maar ik weet idd dat er geen magneetje op het roterende deel zit. Dus ging ik twijfelen.
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Het is alweer even geleden dat dit draadje gestart is. Wat was de uiteindelijke oorzaak nu eigenlijk?
Mijn 2002 DL 1000 heeft het zelfde probleem.
Bij een langere rit, 45 minuten, merk ik dat hij een beetje minder rap reageert als ik gas geef in zn vrij.
De terug rit was in de regen en toen had ik bovenstaand probleem. Uitvallen beneden de 3000 toeren, eerste kwart van de gashendel nauwelijks reactie en daarna het wel oppakken van de toeren. Dit dan wel gelijk naar het bij behorende toeren tal van een gashendel die half open staat.
Ik ga sowieso kijken of er vocht bij de voorste bougie/bougie dop staat en daarna de sensoren opzoeken en doormeten.
Extra info is zeer welkom
Mijn 2002 DL 1000 heeft het zelfde probleem.
Bij een langere rit, 45 minuten, merk ik dat hij een beetje minder rap reageert als ik gas geef in zn vrij.
De terug rit was in de regen en toen had ik bovenstaand probleem. Uitvallen beneden de 3000 toeren, eerste kwart van de gashendel nauwelijks reactie en daarna het wel oppakken van de toeren. Dit dan wel gelijk naar het bij behorende toeren tal van een gashendel die half open staat.
Ik ga sowieso kijken of er vocht bij de voorste bougie/bougie dop staat en daarna de sensoren opzoeken en doormeten.
Extra info is zeer welkom

Have a good time all the time
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: motor slaat af lage toeren
Zoek eens op ’waterafvoergaatje’ !
Doorblazen met perslucht. Kan zijn dat deze verstopt is.
Doorblazen met perslucht. Kan zijn dat deze verstopt is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Dank je Eikie. Duidelijke foto waar ik het kan vinden. Ga ik zeker een busje sprayduster tegen aan houden
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Have a good time all the time
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M5 (2025)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: motor slaat af lage toeren
Doet me aan Herman Finkers denken... "De motor slaat steeds af en dat is lastig, want ik wilde rechtdoor..."



Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0 | Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3
Suzuki V-STROM 1050DE 2025 M5| Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | BRIDGESTONE A41 |
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4971
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: motor slaat af lage toeren
Hij is goed Frank 

Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Hahaha 



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Have a good time all the time
- Johan V
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 01-06-2018, 20:40
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Re: motor slaat af lage toeren
Ik had hetzelfde probleem. Bij uitlezen lijkt alles in orde maar na een langere rit op hogere snelheid ging het soms toch mis.Paulvd schreef: wo 24-05-2017, 07:11 Ik heb helaas hetzelfde probleem. Als ik een lange tijd (min 30 minuten) 140 a 150 op de snelweg rijd en ik wil stoppen stopt ook de motor.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen.![]()
Na het vervangen van de bougies ging het een stuk beter maar af toe sloeg hij bij dezelfde omstandigheden toch weer af. Niet heel vaak meer maar toch irritant als het weer gebeurt.
Na wat speurwerk las ik ergens dat het wellicht de TPS (Throttle Position Sensor) kon zijn, ondanks dat de meting goed is. Uiteindelijk heb ik enkele ervaringen van mensen gelezen die exact hetzelfde probleem hadden en waarbij dit na het vervangen van de TPS was opgelost.
Toch maar een TPS besteld en geplaatst. Is goed zelf te doen. Je kunt er vanaf de linkerkant van de motor bij als je de kap verwijdert en eventueel de valbeugel. Sensor is af te stellen door de motor in dealer modus te zetten. In het werkplaatshandboek staat omschreven hoe dit moet.
Inmiddels al diverse keren gereden en de motor is niet meer afgeslagen.
De TPS geeft bij een bepaalde stand van de gasklep een bijbehorende spanning naar de ECU om te kunnen bepalen hoeveel brandstof er nodig is. De TPS is een beweegbare, mechanische sensor. De sensor kan ten gevolge van bepaalde omstandigheden (die ontstaan na een langere rit op hogere snelheid) niet meer de juiste waarde afgegeven. Teveel spanning geeft teveel brandstof ten opzichte van de opening van het gas. Vandaar die benzinelucht. De motor slaat dus af omdat hij verzopen is.
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
En het probleem blijft terug komen.......
Net als in mijn post uit december alleen dit keer zonder regen tijdens het rijden.
Dit was tijdens een lange rit. Volgende dag woon werkverkeer niks aan de hand tot dat ik bijna op m'n werk was.
Hij valt uit als ik stil sta voor het stoplicht. Reageert wel goed op de gashendel, maar valt binnen een paar seconden uit als ik de koppeling in knijp.
De motor ligt inmiddels weer helemaal uit elkaar om te trouble shooten.
Als er nog meer ervaring op het forum is bijgekomen of opgedaan dan hou ik me aanbevolen

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Net als in mijn post uit december alleen dit keer zonder regen tijdens het rijden.
Dit was tijdens een lange rit. Volgende dag woon werkverkeer niks aan de hand tot dat ik bijna op m'n werk was.
Hij valt uit als ik stil sta voor het stoplicht. Reageert wel goed op de gashendel, maar valt binnen een paar seconden uit als ik de koppeling in knijp.
De motor ligt inmiddels weer helemaal uit elkaar om te trouble shooten.
Als er nog meer ervaring op het forum is bijgekomen of opgedaan dan hou ik me aanbevolen


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Have a good time all the time
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004
Re: motor slaat af lage toeren
Ik zit op dit moment met precies hetzelfde probleem, eerst alleen bij lange ritten van ongeveer 2 uur, nu ook bij kortere van 20 minuten. Ik ben van plan de tps te vervangen maar dat is wel giswerk. @JezusQuistus Had jij dat al geprobeerd?
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Nee nog niet. Maar ik ben inmiddels weer vrij ver met demonteren.
Toch ook weer een aantal groen uitgeslagen connectoren helaas. Misschien ga ik die nog vervangen voor super sealer connectoren, maar dat is wel veel werk.


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Toch ook weer een aantal groen uitgeslagen connectoren helaas. Misschien ga ik die nog vervangen voor super sealer connectoren, maar dat is wel veel werk.



Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Have a good time all the time
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Even verder denkend;Johan V schreef: Na wat speurwerk las ik ergens dat het wellicht de TPS (Throttle Position Sensor) kon zijn, ondanks dat de meting goed is.
De TPS geeft bij een bepaalde stand van de gasklep een bijbehorende spanning naar de ECU om te kunnen bepalen hoeveel brandstof er nodig is.
Waarom zou hij dan op (voor het gevoel) één cilinder gaan lopen en boven een bepaald toerental wer wel de tweede mee pakken?
Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Have a good time all the time
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Ik heb al wel zitten kijken naar de tps. 92euro bij cmsnl pittige prijs voor een preventieve vervanging
.
Iemand een alternatief?
Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Iemand een alternatief?
Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Have a good time all the time
- JezusQuistus
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
- Woonplaats: Oosterhout
Re: motor slaat af lage toeren
Update:
Ik heb alle connectoren met kontakt 60 behandeld en daarna gespoeld met kontakt WL. Behandeling afgemaakt met kontakt 61.
Elk ander merk zal net zo goed zijn schat ik in, maar dit had ik op de WL na nog staan.
Compressie test gedaan die op 11 en 12 bar uitkwam. Best netjes nog voor een 2002 brommert.
Alle vacuüm slangen onder de loep genomen, maar die waren nog in goede staat.
Woensdag alles terug gebouwd op het tupperware na. Dit gisterenavond gedaan en gaan rijden. Eerst alleen maar B wegen, maar na 100km ook snelweg en een beetje de snelheid limiet overschreden om hem goed te testen.
Zonder problemen thuis gekomen.
Echt heerlijk als je na een vrij grote operatie zo lekker kunt toeren

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Ik heb alle connectoren met kontakt 60 behandeld en daarna gespoeld met kontakt WL. Behandeling afgemaakt met kontakt 61.
Elk ander merk zal net zo goed zijn schat ik in, maar dit had ik op de WL na nog staan.
Compressie test gedaan die op 11 en 12 bar uitkwam. Best netjes nog voor een 2002 brommert.
Alle vacuüm slangen onder de loep genomen, maar die waren nog in goede staat.
Woensdag alles terug gebouwd op het tupperware na. Dit gisterenavond gedaan en gaan rijden. Eerst alleen maar B wegen, maar na 100km ook snelweg en een beetje de snelheid limiet overschreden om hem goed te testen.
Zonder problemen thuis gekomen.
Echt heerlijk als je na een vrij grote operatie zo lekker kunt toeren


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Have a good time all the time
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: motor slaat af lage toeren
De fiets op de foto is dus inmiddels weer opgeslagen in de stalling
Hoop dat je euvel nu eindelijk verholpen hebt

Hoop dat je euvel nu eindelijk verholpen hebt

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "