pirelli scorpion rally str
pirelli scorpion rally str
net een setje pirelli str binnen gekregen voor de africa twin...
De oem dunlops hebben slechts 500 km gelopen nu maar vond ik dermate weinig vertrouwen geven (zeker in de regen) dat ze al op de nominatie stonden om te vervangen.
Een klapband (ja echt) op het voorwiel heeft dit echter nog wat bespoedigt.
Waarschuwing voor alle meelezende africa twin eigenaren....
De AT heeft binnenbanden en wat dat in het geval van lekrijden inhoud is dat de kans bestaat dat de band niet langzaam leegloopt zoals lekrijden met een tubeless band maar zeer snel leeglopen (echt binnen meters) met een volledig on controleerbare fiets tot gevolg.
Mij gebeurde het in een bocht op een krap binnenweggetje met ongeveer 60 km/uur....
Een plof vlak voor de bocht en een paar meter verder dwijlde hij zo naar buiten (niet te vermijden) vlak voor een tegemoet komende bestelbus langs.
Ik ben de chauffeur van die bus dankbaar voor zij vlotte remactie...
Dit alles heeft mijn visie op binnenbanden serieus aan het wankelen gebracht en ik beraad mij momenteel dan ook op ofwel de aanschaf van tubeless wielen voor de AT ofwel de hele fiets is geen blijvertje...
Het is een dijk van een fiets maar dit is echt een misser van honda waar ik wel over nagedacht had maar toen overheen gestapt. (heb tenslotte in 20 jaar geen lekke banden gehad)
Ik weet niet of lekrijden binnen 500km na 20 jaar niet lekrijden (tubeless) iets zegt over het gebruik van binnenbanden op de straat of domweg toeval is maar ik hoop dit nooit meer te beleven.
60km/u is best snel als je motor reaageert alsof de voorband met olie is ingesmeerd...
Wat er gebeurd met een klapband op de snelweg wil ik niet eens over nadenken....
Ik denk overigens wel dat de oem dunlops een dermate zwak karkas hebben dat lekrijden niet een kwestie van of maar meer van wanneer is...
De oem dunlops hebben slechts 500 km gelopen nu maar vond ik dermate weinig vertrouwen geven (zeker in de regen) dat ze al op de nominatie stonden om te vervangen.
Een klapband (ja echt) op het voorwiel heeft dit echter nog wat bespoedigt.
Waarschuwing voor alle meelezende africa twin eigenaren....
De AT heeft binnenbanden en wat dat in het geval van lekrijden inhoud is dat de kans bestaat dat de band niet langzaam leegloopt zoals lekrijden met een tubeless band maar zeer snel leeglopen (echt binnen meters) met een volledig on controleerbare fiets tot gevolg.
Mij gebeurde het in een bocht op een krap binnenweggetje met ongeveer 60 km/uur....
Een plof vlak voor de bocht en een paar meter verder dwijlde hij zo naar buiten (niet te vermijden) vlak voor een tegemoet komende bestelbus langs.
Ik ben de chauffeur van die bus dankbaar voor zij vlotte remactie...
Dit alles heeft mijn visie op binnenbanden serieus aan het wankelen gebracht en ik beraad mij momenteel dan ook op ofwel de aanschaf van tubeless wielen voor de AT ofwel de hele fiets is geen blijvertje...
Het is een dijk van een fiets maar dit is echt een misser van honda waar ik wel over nagedacht had maar toen overheen gestapt. (heb tenslotte in 20 jaar geen lekke banden gehad)
Ik weet niet of lekrijden binnen 500km na 20 jaar niet lekrijden (tubeless) iets zegt over het gebruik van binnenbanden op de straat of domweg toeval is maar ik hoop dit nooit meer te beleven.
60km/u is best snel als je motor reaageert alsof de voorband met olie is ingesmeerd...
Wat er gebeurd met een klapband op de snelweg wil ik niet eens over nadenken....
Ik denk overigens wel dat de oem dunlops een dermate zwak karkas hebben dat lekrijden niet een kwestie van of maar meer van wanneer is...
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Re: pirelli scorpion rally str
Dat moet schrikken geweest zijn!
Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen . Ik kan me voorstellen dat je er geen binnenbanden meer onder wilt hebben. Lijkt me dat ze ook wel tubeless voor de AT moeten hebben toch? Zal wel prijzig zijn omdat je hele nieuwe velgen nodig zult hebben (?)
Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen . Ik kan me voorstellen dat je er geen binnenbanden meer onder wilt hebben. Lijkt me dat ze ook wel tubeless voor de AT moeten hebben toch? Zal wel prijzig zijn omdat je hele nieuwe velgen nodig zult hebben (?)
“Progress, not perfection…”
- Stroompje
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Woonplaats: Lunteren.
Re: pirelli scorpion rally str

Je kan het gelukkig na vertellen. Dit zou toch niet mogelijk moeten zijn :roll

Greetings, Heleen.
Smiling all the way ...


- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Jij hebt echt vette pech en veel geluk gehad Hessel, alleen voor mij geen reden tot paniek. Er rijden honderden, nee, tienduizenden motoren met binnenbanden waaronder de Africa Twin. Zelf had ik bij aanschaf de standaard banden vervangen voor Bridgestone A41. Een tubeless achterklapband heb ik ooit gehad met mijn Beemer. Je schrikt je het apelazerus. Binnen 1 seconde leeg en een dweilende achterkant... Een engeltje op mn schouder gehad. Ik moest twee banen opschuiven voordat ik de vluchtstrook bereikte.
Er zijn op youtube diverse oplossingen te vinden om van je huidige velgen tubeless velgen te maken.
Er zijn op youtube diverse oplossingen te vinden om van je huidige velgen tubeless velgen te maken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4971
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: pirelli scorpion rally str
Even voor de leken.
Jj hebt nu A41 en dus tubeless banden toch?
Op bestaande velgen?
Jj hebt nu A41 en dus tubeless banden toch?
Op bestaande velgen?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Yep, A41 met binnenbanden en de originele spaakvelgen
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: pirelli scorpion rally str
ik heb inderdaad geluk gehad in zekere zin en natuurlijk rijden er 100 000 en mensen op binnenbanden.
Ik hoop alleen dat ik het vertrouwen in banden met binnenbanden terug kan vinden.
Ik heb inmiddels de band eraf en naar nu blijkt niet lek gereden maar is het ventiel gescheurd....
Verdraait op de velg kan het niet zijn geweest, ik had de spanning nog gechecked diezelfde dag.
Moet zeggen dat de oem binnenbanden flinterdun zijn en weinig vertrouwen wekken.
wat de tubeless opties aangaat, ik ken de tape oplossingen (outex) en dat ga ik niet doen...
Voornamelijk niet omdat het voorwiel geen tubeless rand heeft en de band bij iets te lage spanning dus van de velg kan lopen.
De AT voorvelg is mijns inziens ongeschikt om in te tapen...
het alternatief is andere wielen en dan heb je grofweg 3 opties... alpina (werkt met o-ringen om iedere spaak en je hoort nog welleens dat dat lekt).....bartubeless (is een soort sealing over de spaken heen, ik vind er weinig over) en kineo (perfekt maar mij veel te prijzig)
het komt er eigenlijk op neer dat je of 2 mille lapt om andere wielen te scoren waarvan ik beide goedkopere opties (alpina en bartubeless) een beetje twijfelachtig vind mbt langdurig lekvrij zijn.
of doorrijden met binnenbanden.
kineo is mij echt veel te duur (gaat over de 3 mille)
Ik ga eens bij enkele dealers een balletje opgooien wat het verlies gaat zijn bij inruil op een andere fiets....
Op basis daarvan kijk ik wat ik ga doen....
Op dit moment heb ik weinig zin om met het ding op pad te gaan, dat banden verhaal zit me echt in de kop.
Een fiets laten staan om zoiets is absurd mischien maar rondrijden met een onprettig gevoel zie ik ook niet zitten, dan ruil ik hem liever in.....
Ik hoop alleen dat ik het vertrouwen in banden met binnenbanden terug kan vinden.
Ik heb inmiddels de band eraf en naar nu blijkt niet lek gereden maar is het ventiel gescheurd....
Verdraait op de velg kan het niet zijn geweest, ik had de spanning nog gechecked diezelfde dag.
Moet zeggen dat de oem binnenbanden flinterdun zijn en weinig vertrouwen wekken.
wat de tubeless opties aangaat, ik ken de tape oplossingen (outex) en dat ga ik niet doen...
Voornamelijk niet omdat het voorwiel geen tubeless rand heeft en de band bij iets te lage spanning dus van de velg kan lopen.
De AT voorvelg is mijns inziens ongeschikt om in te tapen...
het alternatief is andere wielen en dan heb je grofweg 3 opties... alpina (werkt met o-ringen om iedere spaak en je hoort nog welleens dat dat lekt).....bartubeless (is een soort sealing over de spaken heen, ik vind er weinig over) en kineo (perfekt maar mij veel te prijzig)
het komt er eigenlijk op neer dat je of 2 mille lapt om andere wielen te scoren waarvan ik beide goedkopere opties (alpina en bartubeless) een beetje twijfelachtig vind mbt langdurig lekvrij zijn.
of doorrijden met binnenbanden.
kineo is mij echt veel te duur (gaat over de 3 mille)
Ik ga eens bij enkele dealers een balletje opgooien wat het verlies gaat zijn bij inruil op een andere fiets....
Op basis daarvan kijk ik wat ik ga doen....
Op dit moment heb ik weinig zin om met het ding op pad te gaan, dat banden verhaal zit me echt in de kop.
Een fiets laten staan om zoiets is absurd mischien maar rondrijden met een onprettig gevoel zie ik ook niet zitten, dan ruil ik hem liever in.....
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: pirelli scorpion rally str
Met spaakwielen heb je toch per definitie binnenbanden nodig? Ik dacht dat spaakwielen niet luchtdicht waren.
Zijn er geen runflat binnenbanden?
Wel fijn dat je er niets aan overgehouden hebt trouwens.
Zijn er geen runflat binnenbanden?

Wel fijn dat je er niets aan overgehouden hebt trouwens.

KFFR - Metal!
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: pirelli scorpion rally str
Er zijn zat spaakwielen waarbij de spaken niet door de velg heen gaan maar in een buitenrand van de velg gemonteerd zijn. Daar kunnen dus gewoon tubeless banden op. Zijn alleen meestal erg dure velgen/wielen.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Dat is wel heel rigoreus Hessel om de motor in te ruilen voor een motor met tubeless velgen/banden. Honda heeft heel bewust voor dit type velg/band gekozen voor haar offroad motoren.
Ook voor binnenbanden bestaat er Ride-on sealant of Slime Fibro-seal. Wellicht is dat een optie om de klapbandangst uit je hoofd te krijgen.
Ook voor binnenbanden bestaat er Ride-on sealant of Slime Fibro-seal. Wellicht is dat een optie om de klapbandangst uit je hoofd te krijgen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: pirelli scorpion rally str
BMW heeft vanaf de 1100GS uit 1984 al tubless banden op spaakvelgen.. dus ze kunnen al 25 jaar afkijken hoe je dat doet..Highking schreef: ma 01-04-2019, 12:52 Met spaakwielen heb je toch per definitie binnenbanden nodig? Ik dacht dat spaakwielen niet luchtdicht waren.
Mij viel nog iets op bij die Africa twin .. er zit voor een diagonaal band en achter een Radiaal.. ???
volgens mij is dat ook een combinatie die niet aanbevelend's waardig is ??
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

Re: pirelli scorpion rally str
eigenlijk alle 21 inch banden zijn diagonaal.....vraag me niet waarom.
Het hele binnenband verhaal lijkt wat overtrokken mischien maar ik denk dat je anders praat als je iets dergelijks overkomt....
ik heb echt stront mazzel gehad dat ik niet een frontaal op die bus ben geklapt en dat is enkel te wijten aan de chauffeur van die bus.
Klapbanden en zo snel leeglopen gebeurt bij tubeless wielen eigenlijk nooit...bij binnenbanden is het zeker niet uitzonderlijk.
ik denk dat het een overweging is die ieder voor zichzelf moet maken.....pros en cons zat te vinden op het www.
Ik ben iemand die zich lastig over zoiets heen kan zetten en wil ook niet rondrijden met het idee dat het nog eens kan gebeuren....ik ken mezelf onderhand wel en dat gaat er niet uit.
Voor mij speelt het echter niet meer want ik heb vanmiddag de at ingeruild op een nieuwe strom 1000....
Ik heb ervoor gekozen mijn verlies te pakken ipv een motor in de schuur waar ik met gemengde gevoelens op rondrij....
Het hele binnenband verhaal lijkt wat overtrokken mischien maar ik denk dat je anders praat als je iets dergelijks overkomt....
ik heb echt stront mazzel gehad dat ik niet een frontaal op die bus ben geklapt en dat is enkel te wijten aan de chauffeur van die bus.
Klapbanden en zo snel leeglopen gebeurt bij tubeless wielen eigenlijk nooit...bij binnenbanden is het zeker niet uitzonderlijk.
ik denk dat het een overweging is die ieder voor zichzelf moet maken.....pros en cons zat te vinden op het www.
Ik ben iemand die zich lastig over zoiets heen kan zetten en wil ook niet rondrijden met het idee dat het nog eens kan gebeuren....ik ken mezelf onderhand wel en dat gaat er niet uit.
Voor mij speelt het echter niet meer want ik heb vanmiddag de at ingeruild op een nieuwe strom 1000....
Ik heb ervoor gekozen mijn verlies te pakken ipv een motor in de schuur waar ik met gemengde gevoelens op rondrij....
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: pirelli scorpion rally str
Nou, als het niet fout op die site staat, dan zijn ze er wel hoor.Hessel schreef: ma 01-04-2019, 16:22 eigenlijk alle 21 inch banden zijn diagonaal.....vraag me niet waarom.
https://www.banden-pneus-online.nl/moto ... -54-s.html
https://www.banden-pneus-online.nl/moto ... -54-v.html
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

-
- DL1000 berijder
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
- Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
- Woonplaats: Rucphen
Re: pirelli scorpion rally str
Nou gefeliciteerd met je Vstrom. Een fantastische motor en op die spaakwielen zitten dacht ik wel tubeless banden.
Re: pirelli scorpion rally str
haha danjewel, voor het zekerste heb ik de versie zonder spaken genomen....

-
- DL1000 berijder
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
- Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
- Woonplaats: Rucphen
Re: pirelli scorpion rally str
Nou die heb ik ook hoor. Een L5, inmiddels met Pirelli’s.
Ik ben er blij mee, geweldige motor. Staat nu 40.000 km op, volgend jaar eens naar iets anders gaan kijken. Zou alleen op dit moment niet weten waar ik hem op zou willen inruilen.
Ik ben er blij mee, geweldige motor. Staat nu 40.000 km op, volgend jaar eens naar iets anders gaan kijken. Zou alleen op dit moment niet weten waar ik hem op zou willen inruilen.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
De hoek die de koordlagen onderling maken bij een diagonaalband is kleiner dan de rechte hoek t.o.v. de loopvlaklijn.Hessel schreef: ma 01-04-2019, 16:22 eigenlijk alle 21 inch banden zijn diagonaal.....vraag me niet waarom.
Dit is een band met een simpele constructie en grote duurzaamheid tegen externe factoren, waardoor het perfect is voor de off-road.
De constructie van diagonaalbanden laat een maximale snelheid van 240 km/h toe.
Zeer vaak wordt ze toegepast op motorfietsen, zoals Enduro en Offroad.
Bang voor een binnenband in een tubeless buitenband ben ik niet. Op mijn Bridgestone’s A41 wordt het zelfs aangegeven.
Navraag bij mijn bandenboer liet weten dat een radiaal- en diagonaalband prima samengaan zolang het merk, type, profiel en samenstelling van het rubber gelijk zijn.

Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: pirelli scorpion rally str
ik denk ook niet dat radiaal en diagonaal samen een probleem is en binnenbanden kunnen en mogen in iedere band...tube of tubeless....
Bij mij heeft de binnenband gewoon niet goed gezeten waardoor het ventiel is gescheurd na korte tijd.....
Ik wil het gebruik van binnenbanden ook niet verketteren maar heb er gewoon zelf geen vertrouwen meer in op straat.
binnenbanden hebben een aantal toegevoegde potentiele problemen die je met tubeless niet hebt waardoor lekrijden vaker voorkomt mijns inziens....
verkleving van binnen aan buitenband is zo 1...of lekraken door oververhitting ( vaak bij HD binnenbanden)...of scheuren van het ventiel bij verdraaien band en binnenband met te lage spannning...
dan is er nog het verhaal wat te kiezen,....butyl of natuurrubber binnenbanden (beide hebben voor en nadelen)....std of HD of UHD binnenbanden
al die keuzes hebben voor en nadelen en geen is de perfekte keuze.....
ik heb op het 2e rondje om de kerk een klapband gereden en dat was voor mij de druppel....tubed wielen is niet mijn ding en ik vertrouw het niet meer.
Vanmiddag de strom ff bekeke alvast en die staat mooi op alu wielen met vertrouwde bridgestone bandjes eronder....
daar geen zorg meer over.....
Bij mij heeft de binnenband gewoon niet goed gezeten waardoor het ventiel is gescheurd na korte tijd.....
Ik wil het gebruik van binnenbanden ook niet verketteren maar heb er gewoon zelf geen vertrouwen meer in op straat.
binnenbanden hebben een aantal toegevoegde potentiele problemen die je met tubeless niet hebt waardoor lekrijden vaker voorkomt mijns inziens....
verkleving van binnen aan buitenband is zo 1...of lekraken door oververhitting ( vaak bij HD binnenbanden)...of scheuren van het ventiel bij verdraaien band en binnenband met te lage spannning...
dan is er nog het verhaal wat te kiezen,....butyl of natuurrubber binnenbanden (beide hebben voor en nadelen)....std of HD of UHD binnenbanden
al die keuzes hebben voor en nadelen en geen is de perfekte keuze.....
ik heb op het 2e rondje om de kerk een klapband gereden en dat was voor mij de druppel....tubed wielen is niet mijn ding en ik vertrouw het niet meer.
Vanmiddag de strom ff bekeke alvast en die staat mooi op alu wielen met vertrouwde bridgestone bandjes eronder....
daar geen zorg meer over.....
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: pirelli scorpion rally str
Eikie schreef: za 06-04-2019, 19:01 Navraag bij mijn bandenboer liet weten dat een radiaal- en diagonaalband prima samengaan zolang het merk, type, profiel en samenstelling van het rubber gelijk zijn.

En alles kan.. Maar de samenstelling is niet gelijk want diagonaal en radiaal hebben compleet verschillende eigenschappen..
grootste nadeel van diagonaal is dat ze zoeken als de pest op bv witte strepen tramrails en gerepareerde naden in de weg..
ik heb vorig jaar bij 3 verschillende dealers gevraagd waarom die rare combinatie er standaard onder zit..
en alle 3 wisten ze het helemaal niet en stonden verbaast te kijken over mijn vraag,, en gingen op hun knieën naast een africa twin zitten omdat ze het niet konden geloven .
om er vervolgens een punt aan te lullen dat ze bij Honda wel weten wat ze doen enz enz .
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Samenstelling van het rubber is gelijk ! Niet van de constructie.
I rest my case
I rest my case
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Ik had de handdoek al gegooid maar mijn ‘bandenboer’ Motorbanden Quick Service had op mijn verzoek navraag gedaan bij Bridgestone. Dit stukje wil ik jullie niet onthouden.
Doordat bij diagonaalbanden de koorden van het karkas langer zijn dan bij radiaal, zit er meer “rek” in. Daardoor ontstaat meer vervorming en warmteontwikkeling.
Tot zover de theorie. De combinatie radiaal achter en diagonaal voor wordt door Honda af-fabriek toegepast op de Africa Twin. Natuurlijk heeft men dit net als Bridgestone zelf grondig getest.
Bij een voorband die zo smal is als die van de Africa Twin -90/90-21- speelt dit “rek” verschijnsel vrijwel geen enkele rol. Daardoor worden er in deze maat geen radiaalbanden geproduceerd, alleen diagonaal.
Er wordt hier een standaard en geen gordel constructie toegepast. Dat is hier ten eerste niet noodzakelijk omdat het draagvermogen ruim voldoende is, maar zou door het grotere gewicht (en de 21” diameter) het stuurgedrag zeer negatief beïnvloeden.
Absoluut geen reden voor ongerustheid dus. Maar des te meer om fijn te rijden op deze uitstekende motor die het geweldig goed doet met de A41!
Doordat bij diagonaalbanden de koorden van het karkas langer zijn dan bij radiaal, zit er meer “rek” in. Daardoor ontstaat meer vervorming en warmteontwikkeling.
Tot zover de theorie. De combinatie radiaal achter en diagonaal voor wordt door Honda af-fabriek toegepast op de Africa Twin. Natuurlijk heeft men dit net als Bridgestone zelf grondig getest.
Bij een voorband die zo smal is als die van de Africa Twin -90/90-21- speelt dit “rek” verschijnsel vrijwel geen enkele rol. Daardoor worden er in deze maat geen radiaalbanden geproduceerd, alleen diagonaal.
Er wordt hier een standaard en geen gordel constructie toegepast. Dat is hier ten eerste niet noodzakelijk omdat het draagvermogen ruim voldoende is, maar zou door het grotere gewicht (en de 21” diameter) het stuurgedrag zeer negatief beïnvloeden.
Absoluut geen reden voor ongerustheid dus. Maar des te meer om fijn te rijden op deze uitstekende motor die het geweldig goed doet met de A41!
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: pirelli scorpion rally str
Zou hem toch maar verkopen en een strom gaan halen...
Ik geef er 100 euro voor. En 150 als je hem komt brengen..
..
Banden het is en blijft zo ie zo een persoonlijke keuze. Het moet tussen de oren goed zitten. Net als bij je minnares, moet je het rubber vertrouwen. Je wilt toch immers geen ongelukje..
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Ik geef er 100 euro voor. En 150 als je hem komt brengen..

Banden het is en blijft zo ie zo een persoonlijke keuze. Het moet tussen de oren goed zitten. Net als bij je minnares, moet je het rubber vertrouwen. Je wilt toch immers geen ongelukje..
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Re: pirelli scorpion rally str
ah, vandaar dat je 90/90-21 maten vaak in diagonaal versie ziet.....ik dacht al waarom dat is...Eikie schreef: ma 08-04-2019, 16:10 Ik had de handdoek al gegooid maar mijn ‘bandenboer’ Motorbanden Quick Service had op mijn verzoek navraag gedaan bij Bridgestone. Dit stukje wil ik jullie niet onthouden.
Doordat bij diagonaalbanden de koorden van het karkas langer zijn dan bij radiaal, zit er meer “rek” in. Daardoor ontstaat meer vervorming en warmteontwikkeling.
Tot zover de theorie. De combinatie radiaal achter en diagonaal voor wordt door Honda af-fabriek toegepast op de Africa Twin. Natuurlijk heeft men dit net als Bridgestone zelf grondig getest.
Bij een voorband die zo smal is als die van de Africa Twin -90/90-21- speelt dit “rek” verschijnsel vrijwel geen enkele rol. Daardoor worden er in deze maat geen radiaalbanden geproduceerd, alleen diagonaal.
Er wordt hier een standaard en geen gordel constructie toegepast. Dat is hier ten eerste niet noodzakelijk omdat het draagvermogen ruim voldoende is, maar zou door het grotere gewicht (en de 21” diameter) het stuurgedrag zeer negatief beïnvloeden.
Absoluut geen reden voor ongerustheid dus. Maar des te meer om fijn te rijden op deze uitstekende motor die het geweldig goed doet met de A41!
Begrijp me goed, ik wil niemand zenuwachtig maken op zijn/haar AT maar ik ben blij als een varken in de stront om weer terug te zitten op een vstrom....
Niets is perfekt en hoewel de vorige prima was moet je altijd maar afwachten hoe het nu weer gaat maar als ik het sturen met een 21 of 19 inch voorwiel op straat met elkaar vergelijk dan is de 19 inch echt een hele verbetering...
het vertrouwen is gelijk weer terug ondanks dat velen de af fabriek bridgestones onder de strom nou niet echt geweldig vinden.
Ik kan er prima mee in ieder geval.
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: pirelli scorpion rally str
Nou Goeie banden boerEikie schreef: ma 08-04-2019, 16:10 Ik had de handdoek al gegooid maar mijn ‘bandenboer’ Motorbanden Quick Service had op mijn verzoek navraag gedaan bij Bridgestone. Dit stukje wil ik jullie niet onthouden.
Bij een voorband die zo smal is als die van de Africa Twin -90/90-21- speelt dit “rek” verschijnsel vrijwel geen enkele rol. Daardoor worden er in deze maat geen radiaalbanden geproduceerd, alleen diagonaal.

https://www.tyremarket.com/Product/4295 ... eeler-Tyre
Laatst gewijzigd door Gerry op wo 10-04-2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: pirelli scorpion rally str
De ktm heeft dan ook geen binnenbanden..
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: pirelli scorpion rally str
Motormuus,, het ging er om of 90-90-21 er wel of niet is in radiaal.. als er dan div keren hier wordt verteld dat die niet bestaan en geproduceerd worden
dan wil ik mijn gelijk even halen..
en ik wist het zeker omdat ik het wel heb gezien, ik wist alleen niet meer op welke motor, maar dat was een KTM zo blijkt nu.
....................................................................
Maar Ik zal er ook niet meer op reageren..
Ik zou het als niet Bandeboer in elk geval niet aanbevelen, of je monteert 2 x radiaal of 2 x diagonaal , maar geen combi.
Gr Ger
dan wil ik mijn gelijk even halen..
en ik wist het zeker omdat ik het wel heb gezien, ik wist alleen niet meer op welke motor, maar dat was een KTM zo blijkt nu.
....................................................................
Maar Ik zal er ook niet meer op reageren..

Ik zou het als niet Bandeboer in elk geval niet aanbevelen, of je monteert 2 x radiaal of 2 x diagonaal , maar geen combi.
Gr Ger
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 10-04-2019, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Gerry, je moet leren lezen. Mijn bandenboer kreeg antwoord van Bridgestone. Bridgestone produceert dus geen radiaalbanden in de maat 90/90/21”Gerry schreef: wo 10-04-2019, 13:12Nou Goeie banden boerEikie schreef: ma 08-04-2019, 16:10 Ik had de handdoek al gegooid maar mijn ‘bandenboer’ Motorbanden Quick Service had op mijn verzoek navraag gedaan bij Bridgestone. Dit stukje wil ik jullie niet onthouden.
Bij een voorband die zo smal is als die van de Africa Twin -90/90-21- speelt dit “rek” verschijnsel vrijwel geen enkele rol. Daardoor worden er in deze maat geen radiaalbanden geproduceerd, alleen diagonaal.
.. deze zitten standaard op een KTM 1190
https://www.tyremarket.com/Product/4295 ... eeler-Tyre
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: pirelli scorpion rally str
Het voordeel van spaakwielen is dat ze sterker zijn i.v.m stenen omdat ze de gehele omtrek van het wiel steunen en de velg dus minder snel zal indeuken. Veel motoren die geschikt zijn voor het zwaardere terrein hebben dus spaakwielen en je kunt een binnenband wisselen als je lek rijdt. Het nadeel van spaken is dat de band heeeel snel leegloopt via deze spaken. Fabrikanten kiezen nu vaak voor een profiel op de velg waar de spaken op vastgezet worden( Strom) of buiten de velg gespaakt( BMW,) zodat je de looks van een spaakwiel hebt en de veiligheid van een tubeless band. V strom wielen onder een Africa Twin is een optie?
Gr,Hans.
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Gr,Hans.
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: pirelli scorpion rally str
Hoeft niet Hans. Buiten dat het niet past (17 v 18 inch achter / 19 v 21 inch voor) krijgt het nieuwe model in 2020 tubelessvelgen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Eikie op za 12-10-2019, 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: pirelli scorpion rally str
Zijn dus ook buitenvelgs gespaakt net als de Beemers. Gelukkig luisteren de Honda mensen naar de wensen van hun klanten!! Ik ga nu even zeuren over de prijs van de A.T, misschien dat de er eindelijk iets aan gaan doen na het lezen van dit forum
. Gr Hans.
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: pirelli scorpion rally str
Prijs van de at?.
De nieuwe at is maar 600 euro duurder geworden en gezien de veranderingen ten aanzicht van het 2019 model is het absoluut heel erg netjes.
Je kan nu ook een 2019 kopen voor 13.900.
Mijn at 2019 was zelfs goedkoper dan mijn 2017 ktm 1090r.
Over de aftermarket uitlaat van 2000 euro maar niet te spreken want dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt.
De nieuwe at is maar 600 euro duurder geworden en gezien de veranderingen ten aanzicht van het 2019 model is het absoluut heel erg netjes.
Je kan nu ook een 2019 kopen voor 13.900.
Mijn at 2019 was zelfs goedkoper dan mijn 2017 ktm 1090r.
Over de aftermarket uitlaat van 2000 euro maar niet te spreken want dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt.
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: pirelli scorpion rally str
Als je het snel zegt valt het wel mee.....
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: pirelli scorpion rally str
Precies.
Mijne komt over 2 jaar weer te koop..
Mijne komt over 2 jaar weer te koop..
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: pirelli scorpion rally str
Weet het niet, de a.t komt belabberd uit de testen
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk