betreft: ketting speling regelen
- Geronimo
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
betreft: ketting speling regelen
In de handleiding staat er de kettingspanning regelen op de zijstandaard,
maar in de manual staat beschreven ondersteun de motor op een krik.
is het dan inderdaad niet gemakkelijker om deze op de hoofdstaander te zetten?
wat is jullie advies?
maar in de manual staat beschreven ondersteun de motor op een krik.
is het dan inderdaad niet gemakkelijker om deze op de hoofdstaander te zetten?
wat is jullie advies?
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 

-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
- Woonplaats: Olen/ Belgie
Re: betreft: ketting speling regelen
Als je met 2 man kan regelen is het ideaal.
De ene gaat voor de motor staan om de motor recht te houden, de ander regelt de ketting bij.
Wel oppassen dat er altijd een punt in de ketting overbrenging is die strakker is dan op andere punten.
Regel dus gelijk op het strakste punt.
Na het regelen gaat de eigenlijk rijder op de motor zitten en controleert de andere hoeveel speling er nog is.
Ik zet ze altijd zo dat met rijder op de motor er nog een 2 tal cm speling is (1 onder 1 boven)
De ene gaat voor de motor staan om de motor recht te houden, de ander regelt de ketting bij.
Wel oppassen dat er altijd een punt in de ketting overbrenging is die strakker is dan op andere punten.
Regel dus gelijk op het strakste punt.
Na het regelen gaat de eigenlijk rijder op de motor zitten en controleert de andere hoeveel speling er nog is.
Ik zet ze altijd zo dat met rijder op de motor er nog een 2 tal cm speling is (1 onder 1 boven)
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: betreft: ketting speling regelen
Goed smeren helpt. Tegen de slijtage van je ketting.
Met mijn Pro-oiler erop heb ik in 18.000km maar 1 keer.. tijdens het wisselen van achterband, mijn ketting hoeven stellen.
Verder nooit geen omkijken aan gehad. Op mijn volgende motor gaat de Pro-oiler gewoon overgezet worden.
Met mijn Pro-oiler erop heb ik in 18.000km maar 1 keer.. tijdens het wisselen van achterband, mijn ketting hoeven stellen.
Verder nooit geen omkijken aan gehad. Op mijn volgende motor gaat de Pro-oiler gewoon overgezet worden.
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: betreft: ketting speling regelen
Als dat écht het geval is dan moet je ketting vervangen worden. Als er een héél klein beetje verschil in zit is het geen probleem maar een strak punt in een ketting is nooit goed.John1982 schreef: wo 17-07-2019, 19:28 ..........
Wel oppassen dat er altijd een punt in de ketting overbrenging is die strakker is dan op andere punten.
Regel dus gelijk op het strakste punt............
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
- Woonplaats: Olen/ Belgie
Re: betreft: ketting speling regelen
Dus een nieuwe ketting en tandwielen van DID en Esjot waar een strakker punt in zit gooi jij weg.
Nog nooit heb ik een ketting geweten die over een volledige ketting omwenteling overal even strak ligt
Nog nooit heb ik een ketting geweten die over een volledige ketting omwenteling overal even strak ligt
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 19-07-2019, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: betreft: ketting speling regelen
Ik zeg toch ook een klein beetje....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Geronimo
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Re: betreft: ketting speling regelen
En ik dacht ik stel de speling wel eventjes af, en plots kom ik tot de vaststelling dat mijn grootste dop van mijn facom set maar een 33mm is en ik voor de as los te zetten een 36mm dop nodig heb, en die vind je niet overal!
dus vandaag eerst er eentje gaan kopen, bedankt voor de reacties

dus vandaag eerst er eentje gaan kopen, bedankt voor de reacties

Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 

- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: betreft: ketting speling regelen
Er is volgens mij maar een remedie om lang met een ketting te doen en dat is goed onderhoud doen,dat wil zeggen goed smeren en zeker geregeld de ketting zuivermaken en op spanning houden want vuil en stof zijn nog altijd de grootste boosdoeners .Het is al eens besproken , het is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden .
Wat spanning betreft kan de ketting beter iets te slap hangen als te strak want te strak vreet aan je tandwielen.
Greetz
Gerard

Wat spanning betreft kan de ketting beter iets te slap hangen als te strak want te strak vreet aan je tandwielen.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: betreft: ketting speling regelen
en te strak sloopt ook je tandwiellager.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
- Woonplaats: Olen/ Belgie
Re: betreft: ketting speling regelen
Als u toevallig een dop 36 vind van facom voor 1:2" mag je het me altijd laten weten.Geronimo schreef: vr 19-07-2019, 16:51 En ik dacht ik stel de speling wel eventjes af, en plots kom ik tot de vaststelling dat mijn grootste dop van mijn facom set maar een 33mm is en ik voor de as los te zetten een 36mm dop nodig heb, en die vind je niet overal!![]()
dus vandaag eerst er eentje gaan kopen, bedankt voor de reacties![]()
deze ben ik zelf ook aan het zoeken alleen bij ons enkel te verkrijgen in een volle duims uitvoering.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: betreft: ketting speling regelen
Je hoeft toch niet perse een facom dop te kopen? Je kunt zo een 36 mm 1/2" van een ander merk vinden.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: betreft: ketting speling regelen
Ik heb wel een tipje (ik heb wel een dop nu, maar greep ook mis de eerste keer)
Toen heb ik het steeksleutel gedeelte van een Steek/ring 32.. met een flexje aan elke kant ff 2 mm afgeslepen.. en hoppa,, een steek 36.
die zijn sterk zat en verder gebruik je die toch nooit.
Toen heb ik het steeksleutel gedeelte van een Steek/ring 32.. met een flexje aan elke kant ff 2 mm afgeslepen.. en hoppa,, een steek 36.
die zijn sterk zat en verder gebruik je die toch nooit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry 

- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: betreft: ketting speling regelen
Ik ben toch meer voorstander van het gebruiken van goed passend gereedschap, en in dit geval een goede dop of ringsleutel dan een op 'maat' gemaakte steeksleutel.
Het werkt ongetwijfeld Gerry, maar dit heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet voor zoiets belangrijks als het goed vastzetten van je achterwiel.
Het werkt ongetwijfeld Gerry, maar dit heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet voor zoiets belangrijks als het goed vastzetten van je achterwiel.
Groeten,
Adri
Adri
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 20-05-2019, 20:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Re: betreft: ketting speling regelen
Voor €7,70 koop je bij Hornbach een dop van 36mm 1/2" aansluiting.
Er gaat niks boven passend gereedschap.
Er gaat niks boven passend gereedschap.
- Geronimo
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Re: betreft: ketting speling regelen

((HBM 10 Delige 1_2_ Krachtdoppenset Grote Maten voor 39,99 Euro(Zeskantige dop specifiek gesmeed voor het gebruik met slaggereedschap. Precisie koud gesmeed en gehard chroom vanadium staal. Duidelijk afleesbaar, laser gegraveerde maten en industriële fosfaat coating voor effectief bescherming tegen corrosie. Dikwandige ontwerp zorgt voor stabiliteit en duurzaamheid voor herhaalde hoge koppels. Gat in de zijwand voor bevestiging aan het gereedschap via kogelafsluitingsmechanisme of grendelpen.))
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 

-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
- Woonplaats: Olen/ Belgie
Re: betreft: ketting speling regelen
Iron Horse schreef: zo 21-07-2019, 10:25 Je hoeft toch niet perse een facom dop te kopen? Je kunt zo een 36 mm 1/2" van een ander merk vinden.
Hoeft idd niet maar als je een volledige kar hebt staan van 1 merk dan wordt het bijna vloeken in de kerk.



En als ik moet kiezen tussen een dop van een ander merk of een dop en verloopstuk van Facom betaal ik wel (ietjes

-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
- Woonplaats: Nijmegen
Re: betreft: ketting speling regelen
*loopt naar buiten, start de strom, rijdt 4km naar de monteur, gaat op commando op de motor zitten en rijdt 15 minuten later weer weg met harde bandjes en gestelde ketting.

- Geronimo
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Re: betreft: ketting speling regelen
@ Michielo
het lijkt wel of je op het circuit bent
afstappen en door de mekaniekers de bandenspanning en de ketting laten controleren en smeren en intussen eventjes een fris drankje nuttigen

Dit brengt me op een briliant idee
na een duorit ga ik in het vervolg afstappen en mijn vrouwtje dit ondehoud laten doen
teambuilding heet dat geloof ik.
het lijkt wel of je op het circuit bent



Dit brengt me op een briliant idee


Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 

-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
- Woonplaats: Nijmegen
Re: betreft: ketting speling regelen
Nee hoor, hij noemt het gewoon service. En ik heb een keer zelf de ketting gesteld, toen mocht ik er van hem niet meer aan komen en gewoon bij hem langs rijden.
Als ik het doe, mag hij het weer opknappen, dus dan doet hij het liever zelf. Iets met asmoeren die hij met een pijp los moest maken en een kettingset die veel te snel versleten was.


- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: betreft: ketting speling regelen
Ketting spannen. Is toch iets wat je als motorrijder gewoon in de basis moet kunnen. Net zoiets als oliepeil controleren en bijvullen. Met een geprakte banaan. Of remvloeistofpeil controleren. Bandenspanning controleren.
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Re: betreft: ketting speling regelen


Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



-
- DL1000 berijder
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
- Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
- Woonplaats: Rucphen
Re: betreft: ketting speling regelen
Ik kan het wel maar heb er geen zin in.Motormuus schreef: wo 24-07-2019, 11:16 Ketting spannen. Is toch iets wat je als motorrijder gewoon in de basis moet kunnen. Net zoiets als oliepeil controleren en bijvullen. Met een geprakte banaan. Of remvloeistofpeil controleren. Bandenspanning controleren.
Ketting schoonmaken: nooit
Smeren: ongeveer elke 1000 km met spuitbus Motorex
Spannen: elke 12.000 km door de dealer als de motor onderhoud krijgt. En bij een bandenwissel natuurlijk
Mijn ketting gaat 35000 km mee by the way. Pffff, tis maar een ketting, niet te veel aandacht aan besteden. Beter lekker gaan rijden.