Koekerdt schreef: zo 07-10-2018, 15:43
Nu reed ik onlangs met mijn vriendin achterop in het donker naar huis en viel het mij op dat de bomen bijzonder goed verlicht waren.
Dat het rijden met een duopassagier zonder je achtervering aan te passen er voor zorgt dat je verlichting hoger komt te staan is logisch.
De achterkant van je motor wordt door het extra gewicht nou eenmaal meer ingedrukt.
Van het 2018 model kan inderdaad alleen maar de veervoorspanning van de achterschokbreker aangepast worden. Om de geometrie van je motor gelijk te houden aan die wanneer je alleen rijdt moet je dus de achterkant meer omhoog brengen door de veervoorspanning te verhogen (de draaiknop hiervoor dus meer in te draaien).
Voor de juiste afstelling gebruik ik een touwtje met aan een kant een lus en aan de andere kan een zware moer. De lengte van het touwtje is zodanig dat wanneer ik de lus om mijn achterknipperlicht doe en ik alleen op de motor ga zitten, de moer de grond net raakt wanneer de vering voor mij alleen goed is afgesteld.
Gaat mijn vrouw mee achterop (al dan niet met bagage) dan stel op op de volgende manier mijn achtervering af.
Het touwtje gaat weer om mijn achterknipperlicht en ik verhoog de veervoorspanning aan de achterkant zodanig dat de moer de grond weer net raakt wanneer zowel mijn vrouw, ik en de eventuele bagage op de motor zitten.
In hooguit een paar minuten heb je op deze manier de achterkant op de juiste hoogte gebracht.
Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken wanneer je alleen met veel bagage gaat rijden.
Ga je weer zonder extra gewicht op pad dan is met behulp van dat touwtje de motor zo weer in de juiste oorspronkelijke stand te brengen.
Afhankelijk van je eigen gewicht en het totaalgewicht waarmee je uiteindelijk gaat rijden, kan het zijn dat originele veer niet zwaar genoeg is waardoor je zelfs als de veervoorspanning volledig ingedraaid is je nog steeds de vliegtuigen uit de lucht schijnt.
Je kunt er dan voor kiezen om een zwaardere veer te monteren (bijvoorbeeld bij Hyperpro) of, zoals ik gedaan heb, een compleet andere schokbreker (laten) plaatsen die vervolgens geheel naar jouw wensen is afgesteld.
In combinatie met progressieve veren in de vorkpoten leverde dit mij als bonus op het toch al goede stuurgedrag een nog veel beter stuurgedrag op.