Gewoon flauwekul die uitleg John1982, volgens mij heb jij een hele dikke duim waar al deze fantasie uitgezogen is. Het heeft sowieso totaal niets met het octaangehalte te maken aangezien dat alleen helpt tegen het "kloppen" of de spontane zelfontbranding. (Maar wat dat ook weer precies is weten de meesten van geboortejaar na 1970 niet meer.) En het verhaal over het gewicht slaat ook echt helemaal nergens op. En minder zuiver is net zo'n flauwekul. En als je denkt dit te kunnen onderbouwen ben ik erg benieuwd naar je bronnen.
Het enige verschil tussen E95 en E10 is dat bij E95 maximaal 5% bio-ethanol is toegevoegd en bij E10 maximaal 10%. Bio-ethanol heeft een iets lagere energetische waarde dan benzine, dus in theorie zou je een heel klein beetje minder op een liter kunnen rijden met E10 dan E95, maar aangezien dat verschil maar een paar procent is, is het gelijk ook weer verwaarloosbaar en heeft het openzetten van je ramen tijdens het rijden (bij een auto uiteraard) meer negatief effect.
Nog zo'n stukje pure onzin:
John1982 schreef: zo 30-06-2019, 19:38
Waar worden deze gegevens vandaag gehaald als eerste van je vlotter die geeft tankinhoud aan maar "weegt" ook de dichtheid van je brandstof en daar komt het verschil uit.
De vlotter in je tank geeft alleen de inhoud van de tank aan (het niveau dus) en doet totaal niets met de berekening van het brandstof/luchtmengsel. Dat wordt bepaald door de ecu op basis van diverse sensoren en daar hoort de vlotter van je tank niet bij.
Ik rij al jaren met zowel auto als motor op E10 en merk eigenlijk geen verschil in het verbruik. En soms tank ik wel eens E95 dus het vergelijk is er wel degelijk. Ik denk dat het gewoon toeval is of een andere oorzaak heeft. De brandstofkeuze zal het niet zijn.