Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Mogge!
Mijn DL1000 uit 2002 begint opeens een dingetje met de koppeling te vertonen. M'n vrouw is er een paar keer mee weggeweest en klaagde dat de koppeling soms los leek te schieten. Gisteravond ben ik er zelf even mee weggeweest. Heenweg niets aan de hand, halverwege de terugweg dacht ik: geen idee waar ze last van heeft... en toen, toen ik ietsjes gas los liet voor een rotonde schoot de koppeling los en klapte er met een luide *KLAK* weer op. Dat voelt niet echt lekker. Gelukkig reed ik rechtdoor en niet zo hard. Het voelt een beetje alsof je de koppeling inknijpt en de handle uit je hand schiet waardoor hij direct weer aangrijpt. Ik had de koppelingshandle echter helemaal niet vast.
Herkennen jullie dit? Na ff ruim een ton kan ik het begrijpen als de koppeling vervangen moet worden, maar ik zou verwachten dat die langzaam gaat slippen als 'ie op is en dat is niet het geval. Op dit geintje na functioneert de koppeling nog steeds prima.
Mijn DL1000 uit 2002 begint opeens een dingetje met de koppeling te vertonen. M'n vrouw is er een paar keer mee weggeweest en klaagde dat de koppeling soms los leek te schieten. Gisteravond ben ik er zelf even mee weggeweest. Heenweg niets aan de hand, halverwege de terugweg dacht ik: geen idee waar ze last van heeft... en toen, toen ik ietsjes gas los liet voor een rotonde schoot de koppeling los en klapte er met een luide *KLAK* weer op. Dat voelt niet echt lekker. Gelukkig reed ik rechtdoor en niet zo hard. Het voelt een beetje alsof je de koppeling inknijpt en de handle uit je hand schiet waardoor hij direct weer aangrijpt. Ik had de koppelingshandle echter helemaal niet vast.
Herkennen jullie dit? Na ff ruim een ton kan ik het begrijpen als de koppeling vervangen moet worden, maar ik zou verwachten dat die langzaam gaat slippen als 'ie op is en dat is niet het geval. Op dit geintje na functioneert de koppeling nog steeds prima.
KFFR - Metal!
- F2ride2001
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Waarschijnlijk het staafje wat vanaf links in het blok gaat. Als dat gecorrodeerd is (of extreem vuil) dan wil die nog wel eens happen en gaat die niet meer soepel erin.
Kleine moeite om die eens na te kijken.
De rest zit in het blok.....
Kleine moeite om die eens na te kijken.
De rest zit in het blok.....
TL1000 forever
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Niet meer soepel erin, maar schiet 'ie daar dan ook van los? Want zoals ik zei gebruikte ik op dat moment de koppelingshandle niet.
Waar zit dat staafje? Zoeken naar 'een staafje links in het blok' kan best een uitdaging worden.
Waar zit dat staafje? Zoeken naar 'een staafje links in het blok' kan best een uitdaging worden.

KFFR - Metal!
- F2ride2001
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Hmm, zoeken naar 'koppeling' + 'staafje' helpt niet erg. Vanavond eens in 't Haynes boekkie kijken of ik kan vinden wat je bedoeld.
Maar dan nog vraag ik me af of dat staafje er ook voor kan zorgen dat 'ie los schiet tijdens het rijden.
Maar dan nog vraag ik me af of dat staafje er ook voor kan zorgen dat 'ie los schiet tijdens het rijden.

KFFR - Metal!
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Volg de koppelingskabel, haal het kapje van het voortandwiel los.
Het wijst zich vanzelf, net achter het voortandwiel.
Het wijst zich vanzelf, net achter het voortandwiel.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Het is een 1000, ik heb geen kabel maar een leiding. 
Maar ik ga eens kijken wat ik zie. Hij moet binnenkort toch op de brug want 't wordt ook hoog tijd dat de klepspeling gecheckt wordt. Dank!

Maar ik ga eens kijken wat ik zie. Hij moet binnenkort toch op de brug want 't wordt ook hoog tijd dat de klepspeling gecheckt wordt. Dank!
KFFR - Metal!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Zit er nog vloeistof in je mastercilinder op het stuur? Ik denk namelijk dat je een lekke koppelingscilinder hebt (daar bij je voortandwiel) is een revisie set beschikbaar met een nieuwe keerrring en een nieuw afschermcupje. montage is zo gedaan, daarna alleen de leiding ff ontluchten.
Gr. Chiel
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Oeps, even niet opgelet, sorry

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Dan zou de hele koppelingshandle niet meer moeten werken / de koppeling niet meer los moeten komen, toch?Cplegt schreef: wo 06-03-2019, 13:15 Zit er nog vloeistof in je mastercilinder op het stuur? Ik denk namelijk dat je een lekke koppelingscilinder hebt (daar bij je voortandwiel) is een revisie set beschikbaar met een nieuwe keerrring en een nieuw afschermcupje. montage is zo gedaan, daarna alleen de leiding ff ontluchten.
Zoals ik zei, hij werkt prima maar tijdens 't rijden schoot hij opeens los en klapte er weer op. Daarna functioneerde de koppeling ook gewoon weer prima.
KFFR - Metal!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Lucht in het systeem misschien. Ik zou dr toch ff naar kijken, de eerste keer dat ik dr last van had, was ik ook op andere plekken opzoek naar het probleem.
Gr. Chiel
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Maar, had jij dan ook precies dit probleem? Ik neem aan dat lucht in de leiding en of een tekort aan vloeistof door lekkage er eerder voor zorgt dat 't ding niet ontkoppelt als je de handle wél inknijpt. Ik heb de handle niet aangeraakt toen dit gebeurde.
Overigens heb ik de vloeistof recent (zo'n 2.000km geleden) ververst en dus ontlucht. Is in zeker de moeite waard om dat even te checken maar ik verwacht toch dat dit probleem op een andere plek gezocht moet worden.
Overigens heb ik de vloeistof recent (zo'n 2.000km geleden) ververst en dus ontlucht. Is in zeker de moeite waard om dat even te checken maar ik verwacht toch dat dit probleem op een andere plek gezocht moet worden.
KFFR - Metal!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Oke ... Euh, lager van de tandwieldrager aan de achterzijde stuk? Toen die bij mij de geest gegeven had wist ik ook niet waar ik het moest zoeken en verdacht mn koppeling ook van de ellende. Andere mogelijkheden, versleten koppelingsplaten, gebroken veer in de koppeling of de korf zelf die de geest gegeven heeft?
Gr. Chiel
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Klinkt meer als uit - en weer in de versnelling schieten. Gebeurt dit bij alle versnellingen?
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Zo voelt 't inderdaad.
Ik heb 't zelf nog maar 1x meegemaakt. M'n vrouw is er 2x mee naar haar werk gereden en zei dat ze het nu iedere rit wel een keertje had...
Ik ben ook niet zeker meer in welke versnelling ik zat toen het bij mij gebeurde. Gezien de snelheid denk ik de derde.
Vind 't best spannend als zoiets opeens in een bocht gebeurd. M'n vrouw heeft 't ook een keer op een rotonde gehad dus dat zal waarschijnlijk in een lagere versnelling zijn geweest.
We hebben de fiets gisteren alvast op de brug geduwd. Binnenkort eens kijken of ik iets kan vinden. Ik had gehoopt dat iemand dit gedrag zou herkennen.
Ik heb 't zelf nog maar 1x meegemaakt. M'n vrouw is er 2x mee naar haar werk gereden en zei dat ze het nu iedere rit wel een keertje had...
Ik ben ook niet zeker meer in welke versnelling ik zat toen het bij mij gebeurde. Gezien de snelheid denk ik de derde.
Vind 't best spannend als zoiets opeens in een bocht gebeurd. M'n vrouw heeft 't ook een keer op een rotonde gehad dus dat zal waarschijnlijk in een lagere versnelling zijn geweest.
We hebben de fiets gisteren alvast op de brug geduwd. Binnenkort eens kijken of ik iets kan vinden. Ik had gehoopt dat iemand dit gedrag zou herkennen.
KFFR - Metal!
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Nou, paar weken verder, eindelijk tijd om eens iets los te schroeven. Ik denk, ik begin maar eens bij de slave cilinder van de koppeling. Handle ingeknepen, 2 bouten verwijderd... maar kwam maar moeizaam los. Na wat wrikken kwam er eindelijk beweging in, maar de pen die naar mijn idee zou moeten blijven zitten kwam met de cilinder mee naar buiten.
Omdat ik 'm zo onmogelijk van z'n plek kon krijgen ook de banjobout verwijderd en het ding er met pen en al vanaf gehaald:

Ziet er vies uit. Rubber is ook deels stuk, dus ik denk dat die cilinder reviseren sowieso wel een goed plan is, of het de problemen nou oplost of niet.
Nu is de vraag... die pen zou toch niet mee moeten komen? Hoe krijg ik dat ding eruit?
Edit:
In 't grote boek van Haynes staat dat je de cilinder eruit kunt drukken door de banjobout weer even aan te sluiten en te pompen... maar ik zie niets bewegen als ik dat doe.
Toch bijzonder want voordat ik de boel loshaalde werkte de koppelingshandle wel... en er zit gewoon nog olie in 't reservoir. Ikke nie begrijp.
Omdat ik 'm zo onmogelijk van z'n plek kon krijgen ook de banjobout verwijderd en het ding er met pen en al vanaf gehaald:

Ziet er vies uit. Rubber is ook deels stuk, dus ik denk dat die cilinder reviseren sowieso wel een goed plan is, of het de problemen nou oplost of niet.
Nu is de vraag... die pen zou toch niet mee moeten komen? Hoe krijg ik dat ding eruit?
Edit:
In 't grote boek van Haynes staat dat je de cilinder eruit kunt drukken door de banjobout weer even aan te sluiten en te pompen... maar ik zie niets bewegen als ik dat doe.

Toch bijzonder want voordat ik de boel loshaalde werkte de koppelingshandle wel... en er zit gewoon nog olie in 't reservoir. Ikke nie begrijp.
KFFR - Metal!
- F2ride2001
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Uit elkaar slopen, seals vervangen en weer rijden
TL1000 forever
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Luchtpistool van de compressor er op, wel ff met beleid, anders heb je kans op gaten in de muur e.d.
Mijn ervaring met die koppelingscilinders is dat ze 25dkm mee gaan, daarna kunnen 1x een revisie aan en daarna heb je een nieuwe nodig. Revisie wil nog wel maar dan houd ie het maar een paar 1000km vol.
Mijn ervaring met die koppelingscilinders is dat ze 25dkm mee gaan, daarna kunnen 1x een revisie aan en daarna heb je een nieuwe nodig. Revisie wil nog wel maar dan houd ie het maar een paar 1000km vol.
Gr. Chiel
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
25dkm? Hij is net over de ton gegaan en dit is voor zover ik weet de eerste keer dat 'ie uit elkaar gaat. 
Ik ga eens bij een kennis met compressor langs. Compressor op 't ventieltje die je open draait om olie te verversen? Of waar je de banjobout in draait?

Ik ga eens bij een kennis met compressor langs. Compressor op 't ventieltje die je open draait om olie te verversen? Of waar je de banjobout in draait?
KFFR - Metal!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Ventiel dicht, en dan de compressor waar de banjoboit gaat. Dat asje kun je overigens weer terug drukken tzt. Wel ff goed schoon maken zodat je geen vuil t blok in drukt.
Mzzl met die cilinder denk ik. Ik ben iedere keer de zak, heb standaard zon revisieset onder mn zadel voor tijdens de vakanties.
Mzzl met die cilinder denk ik. Ik ben iedere keer de zak, heb standaard zon revisieset onder mn zadel voor tijdens de vakanties.
Gr. Chiel
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Duidelijk. Moet lukken. Dank! 
Nog een vraag; waar zouden jullie de boel mee schoonmaken? Alles is best vies. Ook achter het kapje van 't voortandwiel is 't best smerig. Dat wil ik allemaal wel even schoonmaken.
En daarna? Die pen ergens mee invetten? Of juist droog laten?

Nog een vraag; waar zouden jullie de boel mee schoonmaken? Alles is best vies. Ook achter het kapje van 't voortandwiel is 't best smerig. Dat wil ik allemaal wel even schoonmaken.
En daarna? Die pen ergens mee invetten? Of juist droog laten?
KFFR - Metal!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Remreiniger?
Zorg er wel voor dat er geen vuil door de opening van dat asje gaat. As droog monteren. Misschien een beetje motorolie aan de keerring smeren zodat die keerring niet inscheurt.
Likje montagevet aan de kant van de waar deze in de koppelingszuiger zit zodat deze zich niet weer vast vreet.
Zorg er wel voor dat er geen vuil door de opening van dat asje gaat. As droog monteren. Misschien een beetje motorolie aan de keerring smeren zodat die keerring niet inscheurt.
Likje montagevet aan de kant van de waar deze in de koppelingszuiger zit zodat deze zich niet weer vast vreet.
Gr. Chiel
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Nog even laten weten hoe 't is afgelopen. Staafje zat muurvast in de zuiger. Vanalles geprobeerd maar kreeg 'm niet op een normale manier los.
Uiteindelijk een gaatje in een stukje hout geboord en daar de staaf doorgeen gestoken, andere kant met een doek eromheen tussen de bankschroef gezet en een paar meppen op het plankje gegeven met een hamer. Daarna kwam er eindelijk beweging in en kwam het staafje los van de cilinder.
Staafje schoongemaakt. Setje nieuwe rubbertjes en een nieuw veertje op de zuiger en de boel daarmee weer in elkaar gezet.
Zaterdag de boel ontlucht en even een stukje gereden. Alles OK.
Zondag is vrouwlief er anderhalf uur mee weggeweest. Niets aan de hand. Daarna ben ik bij een vriend op de koffie geweest, grofweg 2x 30 minuten gereden, alles OK.
Vanmorgen naar 't werk gereden, wederom zonder problemen.
Het lijkt erop dat m'n probleem is opgelost.
Uiteindelijk een gaatje in een stukje hout geboord en daar de staaf doorgeen gestoken, andere kant met een doek eromheen tussen de bankschroef gezet en een paar meppen op het plankje gegeven met een hamer. Daarna kwam er eindelijk beweging in en kwam het staafje los van de cilinder.
Staafje schoongemaakt. Setje nieuwe rubbertjes en een nieuw veertje op de zuiger en de boel daarmee weer in elkaar gezet.
Zaterdag de boel ontlucht en even een stukje gereden. Alles OK.
Zondag is vrouwlief er anderhalf uur mee weggeweest. Niets aan de hand. Daarna ben ik bij een vriend op de koffie geweest, grofweg 2x 30 minuten gereden, alles OK.
Vanmorgen naar 't werk gereden, wederom zonder problemen.
Het lijkt erop dat m'n probleem is opgelost.

KFFR - Metal!
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4972
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Koppeling schiet los en klapt er meteen weer op
Mooi he, zo’n forum 

Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)