Bandenspanning controleren.
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Bandenspanning controleren.
Ik heb een probleem met het controleren van mijn bandenspanning,ik kom er zo moeilijk bij,remschijf en ketting zitten zo dicht op het ventiel .
Ik ben gister 4 pompen afgeweest,maar nergens lukte het mij.
Wie weet hier een oplossing op,ik heb wel z’n haaks opzet ventiel maar ook dat vind ik een hele klus om die er goed op te draaien
Ik ben gister 4 pompen afgeweest,maar nergens lukte het mij.
Wie weet hier een oplossing op,ik heb wel z’n haaks opzet ventiel maar ook dat vind ik een hele klus om die er goed op te draaien
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Bandenspanning controleren.
Bij de volgende bandenwissel haakse ventielen laten plaatsen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Bandenspanning controleren.
Ik heb ooit de Ariete bridgeport haakse ventielen gekocht maar ben er nooit toe gekomen ze erop te zetten. Nu heb ik een brommert met binnenbanden en daar lukt het helaas niet bij. Maar ze zullen ooit wel weer een keertje van pas komen bij een andere fiets.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Re: Bandenspanning controleren.
Op aanraden van iemand op de Facebook groep deze besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Bandenspanning controleren.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Bandenspanning controleren.
Wel handig als je dan vermeldt waar je die besteld hebt, dan hebben anderen er ook wat aan



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Bandenspanning controleren.
Staat er ook plaatje kijken 

Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 30-06-2018, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.

-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Bandenspanning controleren.
Heb een digitaal metertje gekocht bij de anwb , zal wel op meer plaatsen te koop zijn. onder het zadel verstopt bij de compressor ook anwb 


- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Bandenspanning controleren.
@ Margon
Je hebt gelijk,had dat even niet gezien.
Je hebt gelijk,had dat even niet gezien.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Bandenspanning controleren.
Michelin voetpomp met (goede) meter - past op alle motoren die ik tot dusver versleten heb. Voor auto en motor nooit meer naar een benzine station
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Bandenspanning controleren.
Wat voor voordeel heeft dit slangetje t.o.v. een haaks opzet ventiel ?
Neem aan dat het slangetje er ook opgedraaid moet worden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Bandenspanning controleren.
een flexibel bochtje ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Sufos
- DL1000 berijder
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
- Woonplaats: 52.268012, 6.196773
Re: Bandenspanning controleren.
Ik heb een cosmic bandenspanningsmeter gekocht. Kost ongeveer €15 en komt zeer goed uit de test. Vervolgens pomp ik gewoon wat lucht erbij met de fietspomp. Gaat prima en zo heb ik meer controle over de daadwerkelijke spanning Bij de benzinepomp schijnen de metingen nogal eens af te wijken van de werkelijkheid.
Re: Bandenspanning controleren.
Je fietsenpomp zal even veel afwijken als het tankstation. Tenzij je hem jaarlijks laat kalibreren.
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Re: Bandenspanning controleren.
Even voor alleduidelijkheid,had ik er niet bij vermeld,maar het gaat me er ook om lucht in de band te krijgen.
Een haaks opschroef ventiel is gezien het voorbaat van mijn handen XXXXL ook een heel geklooi met als gevolg dat mijn band alweer behoorlijk lucht heeft verloren voor ik het er af geschroefd hebt.
Op dit slangetje zit een bevestig aan de zijkant,ik HOOP dat ik hier makkelijker mee mijn bandenspanning kan controleren cq op kan pompen met behulp van mijn compressor .
Een haaks opschroef ventiel is gezien het voorbaat van mijn handen XXXXL ook een heel geklooi met als gevolg dat mijn band alweer behoorlijk lucht heeft verloren voor ik het er af geschroefd hebt.
Op dit slangetje zit een bevestig aan de zijkant,ik HOOP dat ik hier makkelijker mee mijn bandenspanning kan controleren cq op kan pompen met behulp van mijn compressor .
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Bandenspanning controleren.
Ik gebruik ook losse bandenspanningsmeter, beetje extra lucht er in pompen met fietspomp
ivm wat verliezen van lucht als je nippel van ventiel af haalt werkt super
Meters bij pomp en meters op een fietspomp zijn over het algemeen niet nauwkeurig genoeg.
Wim.
ivm wat verliezen van lucht als je nippel van ventiel af haalt werkt super

Meters bij pomp en meters op een fietspomp zijn over het algemeen niet nauwkeurig genoeg.
Wim.
- Sufos
- DL1000 berijder
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 20-01-2017, 23:57
- Woonplaats: 52.268012, 6.196773
Re: Bandenspanning controleren.
Daarom meet ik niet met de pomp maar gebruik ik hem alleen daar waar hij voor bedoeld isFidesNL schreef: za 30-06-2018, 21:16 Je fietsenpomp zal even veel afwijken als het tankstation. Tenzij je hem jaarlijks laat kalibreren.

- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Bandenspanning controleren.
Gewoon altijd dezelfde meter gebruiken. Of je nu bij een tank station pompt of thuis. Je eigen meter gebruiken zit je altijd opdezelfde spanning. Ook al is de pomp die je gebruikt op niet goed gekalibreerd. Controleer Het met je eigen meter en je zit goed. Voor jezelf.
- Pdendrijver
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
- Mijn motor is een: DL650 - 2009
- Woonplaats: Rijen
- Contacteer:
Re: Bandenspanning controleren.
Maar wat nou als je eigen meter na verloop van tijd gaat afwijken? 

Re: Bandenspanning controleren.
Ook je eigen meter zal afwijken. Tenzij je een gekalibreerde koopt, maar die zijn volgens mij >€50.
Maar het maakt niet zoveel uit of er 2,8 of 2,9 bar in je band zit. Je moet zo gewoon zo instellen dat je ze fijn vindt rijden.
Maar het maakt niet zoveel uit of er 2,8 of 2,9 bar in je band zit. Je moet zo gewoon zo instellen dat je ze fijn vindt rijden.
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Bandenspanning controleren.
Buiten alle aangedragen oplossingen om is het niet verstandig om onderweg, met warme banden, de bandenspanning te meten.
De opgegeven bandenspanning van de fabrikant geldt voor een koude band bij een buitentemperatuur van 20°C.
Elke 10 graden verschil geeft een spanningsverschil van 0,1 bar.
Bij een buitentemperatuur van 20° wordt je band rijdend al snel warmer dan 40°C. De druk in de band zal bij 40°C 0,2 bar hoger zijn dan in koude toestand. Wanneer je in deze toestand je druk meet zal je dus nooit de band op de juist spanning brengen.
Een goede bandenspanningsmeter en een pomp, al dan niet elektrisch, kan je daarom het beste in huis hebben om de controle in koude toestand te doen.
De opgegeven bandenspanning van de fabrikant geldt voor een koude band bij een buitentemperatuur van 20°C.
Elke 10 graden verschil geeft een spanningsverschil van 0,1 bar.
Bij een buitentemperatuur van 20° wordt je band rijdend al snel warmer dan 40°C. De druk in de band zal bij 40°C 0,2 bar hoger zijn dan in koude toestand. Wanneer je in deze toestand je druk meet zal je dus nooit de band op de juist spanning brengen.
Een goede bandenspanningsmeter en een pomp, al dan niet elektrisch, kan je daarom het beste in huis hebben om de controle in koude toestand te doen.
Groeten,
Adri
Adri