Eerst wat over deze toeter. Je kan alle details zien op de Stebel site: Ga naar http://www.stebel.it" onclick="window.open(this.href);return false; > Products > Elettropneumatics > Nautilus series . Hier kan je ook een demo luisteren door op het speaker symbool te klikken.
Het is dus een echte luchthoorn met maar liefst 139dB van dichtbij. Geen grote compressor of lange slangen te installeren, het is 1 unit. Hij is er ook als compact versie (de hoorns wat smaller) maar die heb ik nog niet in NL gevonden (nog niet echt doorgezocht ook). Ik heb voor mij (Sprint ST) en voor Be-Outside de hoorns besteld bij http://www.valkmotorparts.com" onclick="window.open(this.href);return false; . De Nautilus komt standaar al met een relais, schakelschema en eventueel opzetstukje voor de luchtinlaat voor als je een slang wil monteren (als de luchtinlaat op een plek zit waar hij veel vocht en shit ontvangt van de wielen bijvoorbeeld).
Op mijn Sprint heb ik een mooie ruimte gevonden boven in de rechterkant van de topkuip, na wat speuren leek het erop dat we bij Be-Outside het beste de linkerkant uit elkaar konden halen. Na wat testen en brainstormen hebben we voor paar euro materiaal gehaald bij de Praxis (ik had nog stekkertjes, snoer en een zekering van een electrozaak) en zijn we gaan klussen in de linkerkant van de topkuip:

Om overal bij te kunnen hebben we de matzwarte onderfairing (boven voorwiel) eraf gehaald alsmede de linkerkuip helft. De grootste moeilijkheid was een bout te vinden waar we de hoorn aan konden monteren. De Nautilus heeft maar 1 ophangbout, maar hij moet wel zo goed als horizontaal gemonteerd worden. Met wat metaal plaatjes uit de deur en scharnier sectie hebben we de toeter opgehangen aan een bout van het subframe, die onder de linkerkoplamp zit:

Zoals je misschien wel of niet kan zien is de ophang constructie een hoekje en een recht plaatje die met 2 tussenboutjes aan elkaar geschroefd zijn. Voor deze boutjes alsmede voor de Nautilus ophangbout en de frame bout heb ik extra gaten in de plaatjes geboord. Je moet dan ook alvast rekening houden met het feit dat het stuur vrijuit moet kunnen draaien. Hier wat andere hoeken:

Van onderen:

Vanaf de rechterkant naar links genomen:

De SURF (SUzuki Roest Feature) is ook duidelijk zichtbaar

Omdat de Nautilus zoveel vermogen vraagt heeft ie zijn eigen bedrading en zekering nodig. Direct aansluiten op de standaard toeter bedrading zou moeilijkheden voor de toeterknop en bedrading kunnen betekenen, daarbij zal hij het dan ook niet optimaal doen. Vanaf de accu hebben we dan ook een aparte draad getrokken van de plus van de accu naar een relais, met tussenkomt van een 20 ampere in-line zekering (net na de plus van de accu). De bedrading van de standaard toeter (die op de plus geschakeld is) heb ik direct op het relais aangesloten. Vanaf het relais heb ik de plus draad doorgetrokken naar de plus van de Nautilus. Vanaf de negatieve stekker van de Nautilus vervolgens een draad rechstreeks naar de min van de accu (op het frame zou ook moeten kunnen).
De toeterknop schakelt dus electrische het relais in, waardoor er stroom direct van de accu naar de Nautilus kan lopen. Het was even uitvogelen hoe we het makkelijkst bij de bedrading van de standaard toeter konden komen. De standaard toeter bleek namelijk verstopt te zitten aan de rechterkant achter de radiator (aan de linkerkant zit de fan). Het losmaken van de radiator bleek een eitje (2 bouten, beide aan linkerkant), waarna we de radiator wat konden laten zakken, de plastic afdekkap aan de bovenkant konden losklikken (met 2 klikdingen zit die vast) en bij de standaard toeter-bedrading konden:

De vorige foto is van bovenaf aan de rechterkant genomen. Je ziet de zwarte afdekkap al loszitten (lipje waarmee hij vast zit aan bovenkant foto in beeld), de toeter is zichtbaar alsmede het dubbele stekkertje dat al loszit, net rechtsboven de toeter.
Op de volgende foto zie je het relais, met de standaard toeter bedrading er al op. Met een tie rip heb ik het relais gefixeerd op het steeltje van de standaard toeter. Eén rode draad komt van de accu, de ander gaat door naar de plus van de Nautilus:

Met de radiator nog op half zeven zie je hier de rode draad naar de Nautilus lopen en een bruine terug naar de negatieve pool van de accu:

Na het relais en de hoorn getest te hebben was het tijd om de kuipdelen er weer op te schroeven en klikken. Je ziet op de volgende foto dat het stuk zwart kuipdeel dat teruggeplaatst is boven het voorwiel in contact komt met de toeter. Het stuk zwart plastic steekt recht naar boven, precies tussen de plus en min stekker in van de Nautilus. Eigenlijk hadden we dat niet voorzien, maar het is een prachtige extra versteviging van de Nautilus die zo nog mooier op zijn plaats blijft:

Hier een foto van bovenaf (vanuit zadel) naar de hele setup. Toch een mooie opvulling van zo'n stuk loze ruimte:

De Nautilus is luid, heel erg luid. En heel mooi ook, maar vooral luid. Geen automobilist zal de dooie hoek meer overslaan, "It sounds like a freaking semi". Ook TTT (Tunnel Toeter Test) sessies van tunnels categorie A (toeterklank factor 8 en hoger, zoals stalen spoorwegviaducten) kom je voortaan met glans doorheen

De vorige foto's zijn in hogere resolutie hier te bekijken:
http://piloot.smugmug.com/gallery/1346449/1/63516135" onclick="window.open(this.href);return false;
In levende lijve kan je de Stebel op mijn Sprint en op Be-Outside's DL1000 aanschouwen en aanhoren tijdens de VUK dag, zondag 23 april bij de Maxis te muiden: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?p=17082#17082" onclick="window.open(this.href);return false;